Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Robot
Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Mannens roll är i förändring. Överallt utom i spelens värld, det vill säga. Arnroth har tröttnat på de tysta och hjältemodiga machomännen. Han vill se spelvärlden öppna dörren för andra slags män. Och han vill se dem innan det är försent.

#assassins-creed-iv-black-flag, #the-last-of-us-remastered, #batman-arkham-origins, #the-walking-dead-a-telltale-games-series, #heavy-rain, #grand-theft-auto-v, #battlefield-4, #call-of-duty-ghosts, #assassins-creed-4-black-flag


Medlem
Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Trevlig läsning Thomas, tack

Medlem

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Medlem

Förstår inte hur Lee inte är den typiska manliga karaktären.

Han är apocalypsens robinson cursoe där han lungt och metodiskt "överlever". Han han inte varit den här starka, macho överlevaren hade han aldrig räddat Clementine och tagit med henne ur träkojan.

Hade han inte varit den här typiska manliga beskyddaren hade han nog lämnat henne i kojan och försökt överleva på egen hand.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

Eftersom männen halkar efter antar jag att det är dags att stoppa matriarkatet, Thompa?

Eller?

Medlem

Bra artikel! Även om det finns undantag är verkligen den vita, tysta heteromannen normen. Det är det som är poängen, och att försöka hitta undantag missar det.

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Bra artikel och jag håller många gånger med dig.

Men du älskar verkligen att göra vissa här på fz upprörda. XD

Medlem
Skrivet av Ch4rles:

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Så du menar om någon skriver något som gör så att andra känner sig kränkta så betyder det att det behövs?

Tänk om han skulle skriva något negativt om kvinnor eller svarta....


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen.

Haha va? Ta det inte så personligt. Vad är det som är så radikalt?

Som vanligt behövs verkligen denna debatt, speciellt på FZ där många blir helt galna om vi nämner något om könsroller, tjejer då jävlar ska det motbekämpas, det gnälls och skriks om femnazis/hur durr vänsterkonspiration etc etc och andra dryga kommentarer, jag undrar varför?

Men fortsätt för all del, samhället förändras, och spelen, ja dom kommer dit dom med

Men skönt, det är dags för en härlig söndagsdebatt igen där en mängd forumanvändare kan avslöja sina innersta fördomar, det är bra.

"Jag säger som sagt inte att de här hjältarna inte finns, bara att de inte är särkilt många eller vanligt förekommande. "

Ingen som kan fundera över detta som Arnroth skriver på ett vettigt sätt, istället för:
"stoppa matriakartet, Thompa"
"Publicera sån här skit"

Jobbigt att komma med motargument hör jag?

Så ta det lite lugnt nu och förså att krönikan är en förklaring på hur spelen inte riktigt hänger med resten av samhället, det är alltså inget manshat eller liknande som Arnroth häver ur sig.

Ska bli kul att läsa vidare denna shitstorm om några timmar, känns dock som vi redan har diskuterat precis det här tidigare.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ch4rles:

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Så du menar om någon skriver något som gör så att andra känner sig kränkta så betyder det att det behövs?

Tänk om han skulle skriva något negativt om kvinnor eller svarta....

Men nu skrev jag inte "någon" utan "vita småpojkar". När en extremt privilegierad grupp känner sig kränkt av att någon påpekar orättvisa är något väldigt fel.

Medlem

Bra att peka på att det inte handlar om att det är synd om någon, utan att det börjar bli tröttsamt och tråkigt med stereotyperna (på samma sätt som jag tycker att många kvinnofigurer är spel snarare är tröttsamma än gör mig till ett offer).
Att unga människor, särskilt unga pojkar/män mår jävligt dåligt psykiskt idag är det ingen tvekan om och delvis tror jag att det handlar om just det här med vårt samhälles oklara mansroll.
Klart det ska finnas spel med tysta, starka, ensamma hjälteroller, de är roliga att spela oavsett om man spelar som man eller kvinna, men - variation förnöjer. Dessutom använder många spel som ett sätt att utforska sig själva, och där skulle det behövas fler valmöjligheter.

Medlem

Förstår dina tankar Thomas och i många delar håller jag med i ditt resonemang.

Men jag tycker du glömmer det viktigaste...
Varför spelar vi spel? Jo för att bli underhållna.

Visst är väl den typiska Macho-killen lite utnött och utjatad vid det här laget i spelvärlden.
Visst vore det coolt att förändra den typiska manliga karaktären, men det skulle vara en stor chansning och väldigt riskabelt för speltillverkarna att försöka förändra detta. Jag tror det kommer dröja många år innan vi ser en väl genomtänkt manlig karaktär i ett nytt spel.

Ett extremt dåligt försök att förändra detta gjordes i Dragon Age 2, där man som spelare hade oerhört svårt att undvika gay-karaktärer som stötte på en. Enda sättet att undvika det hela var att bli otrevlig och be dem fara och flyga dit pepparn växer. Sen att karaktären i fråga var den enda vettiga healern i spelet gjorde ju inte saken lättare.

Vad sägs om följande "nya" spel? Battlefield 5: Pappaledig?

Ditt hem har förvandlats till en krigszon och din uppgift som MAN är nu att byta blöjor och baka bullar iklädd förkläde, tills frugan behagar sig att komma hem efter en blöt utekväll på Ladies Night?

Nehe? inte det?

Skämt åsido så vill i alla fall jag fortsätta vara underhållen och spela en karaktär som i regel är väldigt olik mitt "riktiga" jag. Annars skulle jag inte ens bemöda mig med att inhandla olika spel. För trots allt så är spelen en avkoppling och ett sätt att fly verkligheten en stund.

Skrivet av marcus8958:

Förstår inte hur Lee inte är den typiska manliga karaktären.

Han är apocalypsens robinson cursoe där han lungt och metodiskt "överlever". Han han inte varit den här starka, macho överlevaren hade han aldrig räddat Clementine och tagit med henne ur träkojan.

Hade han inte varit den här typiska manliga beskyddaren hade han nog lämnat henne i kojan och försökt överleva på egen hand.

I det att det inte går värst bra för honom och i det att han faktiskt inte kan rädda alla han vill. Men jag påstår inte att han är något radikalt annorlunda. Men lite.

Medlem

Personangrepp hör inte hemma på FZ:a. Vill ni kritisera något eller någon gör det då sakligt. Varningar kommer att utdelas.


signatur

Have a good time!

Inaktiv
Skrivet av Legalinn:

Förstår dina tankar Thomas och i många delar håller jag med i ditt resonemang.

Men jag tycker du glömmer det viktigaste...
Varför spelar vi spel? Jo för att bli underhållna.

Visst är väl den typiska Macho-killen lite utnött och utjatad vid det här laget i spelvärlden.
Visst vore det coolt att förändra den typiska manliga karaktären, men det skulle vara en stor chansning och väldigt riskabelt för speltillverkarna att försöka förändra detta. Jag tror det kommer dröja många år innan vi ser en väl genomtänkt manlig karaktär i ett nytt spel.

Ett extrempt dåligt försök att förändra detta gjordes i Dragon Age 2, där man som spelare hade oerhört svårt att undvika gay-karaktärer som stötte på en. Enda sättet att undvika det hela var att bli otrevlig och be dem fara och flyga dit pepparn växer. Sen att karaktären i fråga var den enda vettiga healern i spelet gjorde ju inte saken lättare.

Vad sägs om följande "nya" spel? Battlefield 5: Pappaledig?

Ditt hem har förvandlats till en krigszon och din uppgift som MAN är nu att byta blöjor och baka bullar iklädd förkläde, tills frugan behagar sig att komma hem efter en blöt utekväll på Ladies Night?

Nehe? inte det?

Skämt åsido så vill i alla fall jag fortsätta vara underhållen och spela en karaktär som i regel är väldigt olik mitt "riktiga" jag. Annars skulle jag inte ens bemöda mig med att inhandla olika spel. För trots allt så är spelen en avkoppling och ett sätt att fly verkligheten en stund.

Det är verkligen tur att Thomas inte står bakom utvecklingen av spel, då hade spelen varit precis som du beskriver; Battlefield 5: Pappaledig (tack för ett gott skratt).

Hela den globala spelindustrin hade gått i botten, fortare än kvickt. Spel är till för underhållning och man köper det man tror kan vara kul, inte för att stämma överens med Thomas snedvridna samhällsverklighet.

Skrivet av Legalinn:

Förstår dina tankar Thomas och i många delar håller jag med i ditt resonemang.

Men jag tycker du glömmer det viktigaste...
Varför spelar vi spel? Jo för att bli underhållna.

Visst är väl den typiska Macho-killen lite utnött och utjatad vid det här laget i spelvärlden.
Visst vore det coolt att förändra den typiska manliga karaktären, men det skulle vara en stor chansning och väldigt riskabelt för speltillverkarna att försöka förändra detta. Jag tror det kommer dröja många år innan vi ser en väl genomtänkt manlig karaktär i ett nytt spel.

Ett extrempt dåligt försök att förändra detta gjordes i Dragon Age 2, där man som spelare hade oerhört svårt att undvika gay-karaktärer som stötte på en. Enda sättet att undvika det hela var att bli otrevlig och be dem fara och flyga dit pepparn växer. Sen att karaktären i fråga var den enda vettiga healern i spelet gjorde ju inte saken lättare.

Vad sägs om följande "nya" spel? Battlefield 5: Pappaledig?

Ditt hem har förvandlats till en krigszon och din uppgift som MAN är nu att byta blöjor och baka bullar iklädd förkläde, tills frugan behagar sig att komma hem efter en blöt utekväll på Ladies Night?

Nehe? inte det?

Skämt åsido så vill i alla fall jag fortsätta vara underhållen och spela en karaktär som i regel är väldigt olik mitt "riktiga" jag. Annars skulle jag inte ens bemöda mig med att inhandla olika spel. För trots allt så är spelen en avkoppling och ett sätt att fly verkligheten en stund.

Fast jag poängterar ju det flera gånger, att även jag gillar en del av de de här stereotyperna också. Fast inte bara. Och att jag, och många med mej tror jag, skulle tycka om lite större variation. Jag eftersöker inga tråkspel, jag fattar också att hjälten måste vara aktiv - och i ett actionspel handlar det allt som oftast att slåss och kriga och vinna. Men jag tror att med ganska enkla medel skulle mansporträtten kunna varieras och göras snäppet mer intressanta. Det är allt.

Medlem
Skrivet av Segas:

Som vanligt; en jävla massa rappakalja från den här mannen. Varför publicerar man sån här skit? Det finns hur många kaliber superhjältar som spelas av kvinnor som det finns icke-macho män, så...vad vill Thomas ha sagt? Räknas inte Mario, Luigi, Samus, Lara Croft, Jade, etc etc..?

Mario - räddar en stackars prinsessa
Samus - blev sexualiserad så fort hennes identitet kom fram
Lara Croft - "synd om-kvinna" med sexualiserad design.

Jade vet jag inte vem det är. Dessutom är det meningslöst att gräva efter undantag när trenden är så uppenbar. Ni kan inte mena allvar med att män och kvinnor porträtteras på samma villkor i spel. Är det bara jag som blir uppriktigt ledsen och besviken av dessa kommentarer? Kränkningar och förolämpningar mot Arnroth på en sådan låg nivå, och dessutom från en grupp män som vägrar släppa en millimeter på sin ojämställda spelvärld.

Jag fryser in mig nu och hoppas jag vaknar upp i en bättre värld.

Inaktiv
Skrivet av Ch4rles:
Skrivet av Segas:

Som vanligt; en jävla massa rappakalja från den här mannen. Varför publicerar man sån här skit? Det finns hur många kaliber superhjältar som spelas av kvinnor som det finns icke-macho män, så...vad vill Thomas ha sagt? Räknas inte Mario, Luigi, Samus, Lara Croft, Jade, etc etc..?

Mario - räddar en stackars prinsessa
Samus - blev sexualiserad så fort hennes identitet kom fram
Lara Croft - "synd om-kvinna" med sexualiserad design.

Jade vet jag inte vem det är. Dessutom är det meningslöst att gräva efter undantag när trenden är så uppenbar. Ni kan inte mena allvar med att män och kvinnor porträtteras på samma villkor i spel. Är det bara jag som blir uppriktigt ledsen och besviken av dessa kommentarer? Kränkningar och förolämpningar mot Arnroth på en sådan låg nivå, och dessutom från en grupp män som vägrar släppa en millimeter på sin ojämställda spelvärld.

Jag fryser in mig nu och hoppas jag vaknar upp i en bättre värld.

Tack för anmälan till FZ, ganska uppenbart att du inte kan föra en diskussion utan att kalla på pappa.

Du och Thomas har helt missat vad SPEL handlar om, oavsett vad dom innehåller. Vill man ha uppmärksamhet som Thomas strävar efter, är det alldeles utmärkt att skriva om sånt här...på en sida dedikerad för SPEL.

Att FZ ens lägger upp sånt begriper jag inte.

PS: Tar tacksamt emot en varning till från FZ, det lägger bara grund för hur oseriös den här sidan egentligen är.

Inaktiv
Skrivet av Segas:

Hela den globala spelindustrin hade gått i botten, fortare än kvickt. Spel är till för underhållning och man köper det man tror kan vara kul, inte för att stämma överens med Thomas snedvridna samhällsverklighet.

Om vi hade haft fler (enbart?) kvinnor som huvudkaraktärer hade spelindustrin gått under, och samtidigt finns det inget problem? Har jag förstått din ståndpunkt korrekt?

För övrigt är det inget Battlefield 5: pappaledig som krönikan syftar på, det är märkligt med en sådan överdriven misstolkning (troligen medveten sådan för teh lulz)

Medlem
Skrivet av Ch4rles:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ch4rles:

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Så du menar om någon skriver något som gör så att andra känner sig kränkta så betyder det att det behövs?

Tänk om han skulle skriva något negativt om kvinnor eller svarta....

Men nu skrev jag inte "någon" utan "vita småpojkar". När en extremt privilegierad grupp känner sig kränkt av att någon påpekar orättvisa är något väldigt fel.

Så det är ok att skriva negativa saker om vita pojkar men inte om svarta pojkar?

Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av marcus8958:

Förstår inte hur Lee inte är den typiska manliga karaktären.

Han är apocalypsens robinson cursoe där han lungt och metodiskt "överlever". Han han inte varit den här starka, macho överlevaren hade han aldrig räddat Clementine och tagit med henne ur träkojan.

Hade han inte varit den här typiska manliga beskyddaren hade han nog lämnat henne i kojan och försökt överleva på egen hand.

I det att det inte går värst bra för honom och i det att han faktiskt inte kan rädda alla han vill. Men jag påstår inte att han är något radikalt annorlunda. Men lite.

Att han har andra förutsättningar förändrar inte den karaktär han är. Han har inte möjligheten som batman att dra fram en arsenal av leksaker ur bältet men han är fortfarande den där starka macho typen som löser alla problem med det han får.
Tänk också på att batman inte heller kunde rädda alla han ville rädda.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hur långt har du spelat AC4? Vad jag har sett hittils så lämnade frun Edward då han drömde om att bli rik pirat istället för att jobba på något säkert/urtråkigt/dåligt betalt jobb hemma, medan Edward genom spelets gång påpekar att han fortfarande drömmer om att bli rik och återvända till sin hustru.

När han diskuterar sina drömmar med Kidd påminner hen honom om att han inte borde nämna att han är gift till sin besättning, eftersom giftermål inte är så "piratigt", så han gör det inte.

Hustrun väntar kanske hemma, men Edward riskerar liv och lem med drömmen att starta ett nytt liv med henne.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Inaktiv

Tycker bara den här debatten är så jävla löjlig. Är en jäkla hetsjakt över småsaker och speciellt jämställdhetsdebatten i Sverige.

Om ni la ner hälften så mycket energi till att bekämpa verkligt kvinnoförtryck i Saudiarabien för där kan vi verkligen snacka om kulturellt förtryck mot kvinnor.

Fortsätt att sila mygg och svälja kameler och klappa er på axeln och tro att ni gör världen bättre men det är så skenheligt.

Skrivet av ManchildKart:

Hur långt har du spelat AC4? Vad jag har sett hittils så lämnade frun Edward då han drömde om att bli rik pirat istället för att jobba på något säkert/urtråkigt/dåligt betalt jobb hemma, medan Edward genom spelets gång påpekar att han fortfarande drömmer om att bli rik och återvända till sin hustru.

När han diskuterar sina drömmar med Kidd påminner hen honom om att han inte borde nämna att han är gift till sin besättning, eftersom giftermål inte är så "piratigt", så han gör det inte.

Alltså, jag ville ha aktuella exempel och valde Edward. Det är svårt att skriva nåt speciellt detaljerat i en krönika om ett spel som är så nytt med risk för att spoila nåt. Jag borde kanske lagt till nåt om att deras relation blir mer komplicerad, men jag har svårt att se Edward som en speciellt nydanande eller annorlunda manlig hjälte. Att han seglar omkring på havet med drömmar om frun som stuckit gör varken till eller från. Men jo, hade jag skrivit om idag så hade jag nog tagit ett annat exempel. Men alla texter en journalist skriver har en deadline och man har bara så mycket tid, jag la energin på så många andra saker att jag helt enkelt inte hann byta ut Edward. Kampanjerna i både BF4 och Cod: Ghosts ville jag inte nämna för då hade risken varit stor att diskussionen här bara hamna där.

Medlem

Bra krönika Thomas.
Förstår inte hur så många kan misstolka den.
Har vi läst samma krönika?


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Legalinn:

Förstår dina tankar Thomas och i många delar håller jag med i ditt resonemang.

Men jag tycker du glömmer det viktigaste...
Varför spelar vi spel? Jo för att bli underhållna.

Visst är väl den typiska Macho-killen lite utnött och utjatad vid det här laget i spelvärlden.
Visst vore det coolt att förändra den typiska manliga karaktären, men det skulle vara en stor chansning och väldigt riskabelt för speltillverkarna att försöka förändra detta. Jag tror det kommer dröja många år innan vi ser en väl genomtänkt manlig karaktär i ett nytt spel.

Ett extrempt dåligt försök att förändra detta gjordes i Dragon Age 2, där man som spelare hade oerhört svårt att undvika gay-karaktärer som stötte på en. Enda sättet att undvika det hela var att bli otrevlig och be dem fara och flyga dit pepparn växer. Sen att karaktären i fråga var den enda vettiga healern i spelet gjorde ju inte saken lättare.

Vad sägs om följande "nya" spel? Battlefield 5: Pappaledig?

Ditt hem har förvandlats till en krigszon och din uppgift som MAN är nu att byta blöjor och baka bullar iklädd förkläde, tills frugan behagar sig att komma hem efter en blöt utekväll på Ladies Night?

Nehe? inte det?

Skämt åsido så vill i alla fall jag fortsätta vara underhållen och spela en karaktär som i regel är väldigt olik mitt "riktiga" jag. Annars skulle jag inte ens bemöda mig med att inhandla olika spel. För trots allt så är spelen en avkoppling och ett sätt att fly verkligheten en stund.

Fast jag poängterar ju det flera gånger, att även jag gillar en del av de de här stereotyperna också. Fast inte bara. Och att jag, och många med mej tror jag, skulle tycka om lite större variation. Jag eftersöker inga tråkspel, jag fattar också att hjälten måste vara aktiv - och i ett actionspel handlar det allt som oftast att slåss och kriga och vinna. Men jag tror att med ganska enkla medel skulle mansporträtten kunna varieras och göras snäppet mer intressanta. Det är allt.

Kul med lite debatt Thomas! Glöm inte av varför du skriver dessa artiklar! Samtidigt håller jag med om att personangrepp inte hör hemma i detta forum.

För att citera mig själv (oj vad präktig jag känner mig nu): -

Förstår dina tankar Thomas och i många delar håller jag med i ditt resonemang.

Med det menar jag att du inte helt ute och cyklar i ditt tankesätt.

I den bästa av världar hade mannen i dagens spel varit en mångfaceterad person med helt olika egenskaper från spel till spel. Men då är frågan: - Hur skall den nya moderna mannen vara i ett spel?

Förmodligen skulle du få lika många olika svar som det finns speltillverkare idag.
Det skulle innebära att alla karaktärer skulle vara olika (HUGA!) vilket i och för sig skulle stämma bättre överens med verkligehten, men skulle vara oerhört svårt att genomföra i ett spel.

Dessutom är risken oerhört stor att en stor del av fansen inte skulle "känna" med denna nya karaktär i deras favoritspel, vilket i praktiken skulle innebära sämre försäljning och i dom värsta fall till och med nedläggning av spelhuset.

Det jag talar om är inte hokus pokus utan helt enkelt ett stort risktagande från speltillverkarnas och producenternas håll.

Jag ser i alla fall inte att detta kommer förändras inom en snar framtid.

Du nämner i slutet på din artikel att speltillverkarna fortsätter att producera macho-nissar utan att ens fundera över saken.

Där tror jag du har helt fel. Jag är övertygad om att dom övervägt att förändra karaktärerna både 1 och 100 gånger, men i slutändan så är den säkra/enkla/mest lönsamma vägen att gå, den vanliga med en stor stark hjälte som övervinner alla odds.

Pengar är svaret på din outtalade fråga. Där har du svaret på varför vi inte ser fler olika Mans-porträtt i dagens spel.

Medlem

Tänkte"-vad i helvete" först, sedan tog jag mig att läsa igenom krönikan och den har en bra frågeställning tycker jag. . Spelvärlden ligger efter, men jag tror att det kommer att gradvis förändras. Men förändring tar tid och jag har säkert lämnat in, innan dess.
Hur som haver, inget bashande på herr Arnroth från mig.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Avstängd
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Legalinn:

Förstår dina tankar Thomas och i många delar håller jag med i ditt resonemang.

Men jag tycker du glömmer det viktigaste...
Varför spelar vi spel? Jo för att bli underhållna.

Visst är väl den typiska Macho-killen lite utnött och utjatad vid det här laget i spelvärlden.
Visst vore det coolt att förändra den typiska manliga karaktären, men det skulle vara en stor chansning och väldigt riskabelt för speltillverkarna att försöka förändra detta. Jag tror det kommer dröja många år innan vi ser en väl genomtänkt manlig karaktär i ett nytt spel.

Ett extrempt dåligt försök att förändra detta gjordes i Dragon Age 2, där man som spelare hade oerhört svårt att undvika gay-karaktärer som stötte på en. Enda sättet att undvika det hela var att bli otrevlig och be dem fara och flyga dit pepparn växer. Sen att karaktären i fråga var den enda vettiga healern i spelet gjorde ju inte saken lättare.

Vad sägs om följande "nya" spel? Battlefield 5: Pappaledig?

Ditt hem har förvandlats till en krigszon och din uppgift som MAN är nu att byta blöjor och baka bullar iklädd förkläde, tills frugan behagar sig att komma hem efter en blöt utekväll på Ladies Night?

Nehe? inte det?

Skämt åsido så vill i alla fall jag fortsätta vara underhållen och spela en karaktär som i regel är väldigt olik mitt "riktiga" jag. Annars skulle jag inte ens bemöda mig med att inhandla olika spel. För trots allt så är spelen en avkoppling och ett sätt att fly verkligheten en stund.

Fast jag poängterar ju det flera gånger, att även jag gillar en del av de de här stereotyperna också. Fast inte bara. Och att jag, och många med mej tror jag, skulle tycka om lite större variation. Jag eftersöker inga tråkspel, jag fattar också att hjälten måste vara aktiv - och i ett actionspel handlar det allt som oftast att slåss och kriga och vinna. Men jag tror att med ganska enkla medel skulle mansporträtten kunna varieras och göras snäppet mer intressanta. Det är allt.

"Det är all"t, skriver du. Det är minst sagt sjukt skrivet. Du ägnar en lång text åt att skita åt dumfeminismen och så har du mage att påstå att det enda du ville ha fram var att du vill ha lite fler olika mansbilder.

Vem fan tror du att du lurar?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Segas:

Hela den globala spelindustrin hade gått i botten, fortare än kvickt. Spel är till för underhållning och man köper det man tror kan vara kul, inte för att stämma överens med Thomas snedvridna samhällsverklighet.

Om vi hade haft fler (enbart?) kvinnor som huvudkaraktärer hade spelindustrin gått under, och samtidigt finns det inget problem? Har jag förstått din ståndpunkt korrekt?

För övrigt är det inget Battlefield 5: pappaledig som krönikan syftar på, det är märkligt med en sådan överdriven misstolkning (troligen medveten sådan för teh lulz)

Överdriven misstolkning? Vi pratar om mannens roll i dagens spel och du börjar dra upp kvinnor i spel, där kan vi snacka misstolkning...

Kvinnor i spel är en helt annan debatt som vi lämnar till ett senare tillfälle, men du är välkommen att tillföra något till diskussionen efter att du begrundat din feltolkning.

Skrivet av PurreSnurre:

Tänkte"-vad i helvete" först, sedan tog jag mig att läsa igenom krönikan och den har en bra frågeställning tycker jag. . Spelvärlden ligger efter, men jag tror att det kommer att gradvis förändras. Men förändring tar tid och jag har säkert lämnat in, innan dess.
Hur som haver, inget bashande på herr Arnroth från mig.

Haha, tack, det är ett förhållningssätt jag gillar: Att läsa krönikan först Ingen här behöver hålla med mej - ibland när jag skriver är det faktiskt som en egen undersökning för att ta reda på vad jag själv tycker och jag kan vara mer osäker än det verkar - men alltid fint när kritiken, bra eller dålig, bygger på vad jag faktiskt skriver.

Medlem

Jag kan hålla med om att det är ganska tjatigt med dessa stereotypiska hjältar med muskler som en normal människa bara kan drömma om. Det är på tiden att någon tar upp hur bilden av en manlig karatär faktiskt målas upp istället för att bara fokusera på kvinnorna i spel. Det är ju inte konstigt att steroider är så vanligt förekommande som det faktiskt är. Och detta tillsammans med alla andra medier som målar upp våra barndomshjältar som muskelberg har nog en del med det att göra.
Samtidigt tycker jag att det här typen av artiklar duggar lite för tätt. Men så länge någon (jag är faktiskt en av dem, fortfarande) uppskattar dem så hör de hemma här. Tycker man inte om dem så behöver man inte läsa. Enkelt.

Skriv svar