Mångmiljardförlust för Xbox döljs med Android-pengar

Robot
Mångmiljardförlust för Xbox döljs med Android-pengar

Microsofts spelavdelning slukar tiotals miljarder kronor. Men patentintäkter från Googles mobilsystem räddar situationen.

#google


Medlem
Mångmiljardförlust för Xbox döljs med Android-pengar

Är inte förvånad, ekonomikris världen över, inte så microsoft är det enda företag som går med förlust atm.

Men majoriteten lär ju se detta som ännu ett hatobjektiv.

Medlem

Fast det var ju med skype och wp kom ni ju fram till? Skype har alltid varit en förlust affär och wp har det tyvärr inte heller gått särskilt bra för. Tycker artikeln är något förvirrande. ..

Medlem

Hoppas de blir kvar. Är Sony-fan men konkurrens är bra.

Redaktör
Skrivet av BeeJac:

Fast det var ju med skype och wp kom ni ju fram till? Skype har alltid varit en förlust affär och wp har det tyvärr inte heller gått särskilt bra för. Tycker artikeln är något förvirrande. ..

Han säger ju att Xbox-divisionen går back med 2 miljarder dollar, och WP och Skype 0,5.


signatur
Medlem

"Konsolmarknaden är större än PC.", "PC-marknaden kommer att dö ut." och annan rappakalja har man fått höra gång efter annan. Sedan kommer detta med jämna mellanrum...

Förressten, undrar varför dom envisas med att driva något med förlust? Eller har detta varit utvecklingen av den nya boxen och det ser annorlunda ut när den släppts? De säljer ju även lådan med förlust sedan, så det blir ju ännu knepigare.

Det känns lite "lustigt" att dom fokuserar mer på konsol "på grund av piratkopieringen på PC" samtidigt som konsol-sektionen går med så mycket förlust.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av BeeJac:

Fast det var ju med skype och wp kom ni ju fram till? Skype har alltid varit en förlust affär och wp har det tyvärr inte heller gått särskilt bra för. Tycker artikeln är något förvirrande. ..

Han säger ju att Xbox-divisionen går back med 2 miljarder dollar, och WP och Skype 0,5.

Tack för klargörandet. Min hjärna har helt enkelt inte vaknat tillräckligt för att räkna matte på egen hand

Medlem

Oavsett om man gillar Sony eller Microsoft mer än den andre så är det tråkigt för industrin i stort och därmed tråkigt för alla som gillar spel. Precis som Hondulu säger är konkurrens bra. Hoppas det vänder med nya lådan.

Medlem

2.5 miljarder är ju inga pengar

Medlem
Skrivet av conthox:

"Konsolmarknaden är större än PC.", "PC-marknaden kommer att dö ut." och annan rappakalja har man fått höra gång efter annan. Sedan kommer detta med jämna mellanrum...

Förressten, undrar varför dom envisas med att driva något med förlust? Eller har detta varit utvecklingen av den nya boxen och det ser annorlunda ut när den släppts? De säljer ju även lådan med förlust sedan, så det blir ju ännu knepigare.

Det känns lite "lustigt" att dom fokuserar mer på konsol "på grund av piratkopieringen på PC" samtidigt som konsol-sektionen går med så mycket förlust.

Fast spelen till konsolerna går det ju väldigt bra för. Förståeligt att många väljer bort PC som plattform även om det är tråkigt för mig som föredrar att spela på PC. Det är inte värt att skylla på företagen bakom spelen, de måste tänka på vinst och eftersom piratkopieringen är så utbredd på PC (minns att upp emot 90% piratkopierade game dev tycoon) så är det inte konstigt att folk gör halvdana ports eller skiter totalt i pc.

Vill man ha någon att skälla på kan man ju skrika lite här eftersom statistiskt sett så är jag den enda som kommenterat i denna tråd som inte piratkopierar.

Medlem
Skrivet av Vioche:

2.5 miljarder är ju inga pengar

dollar... 2 miljarder dollar... 16miljarder SEK... Läs artiklen.

Skrivet av conthox:

"Konsolmarknaden är större än PC.", "PC-marknaden kommer att dö ut." och annan rappakalja har man fått höra gång efter annan. Sedan kommer detta med jämna mellanrum...

Förressten, undrar varför dom envisas med att driva något med förlust? Eller har detta varit utvecklingen av den nya boxen och det ser annorlunda ut när den släppts? De säljer ju även lådan med förlust sedan, så det blir ju ännu knepigare.

Det känns lite "lustigt" att dom fokuserar mer på konsol "på grund av piratkopieringen på PC" samtidigt som konsol-sektionen går med så mycket förlust.

för att dem vill vara med på marknaden och ge det ett försök till förmodligen, rädda upp pengarna från förra konsolen antar jag. Men fortsätter det på samma vis så kan vi nog inte räkna med xbox mer.

Och att pc kommer gå under är ju bara ett jippo från konsolgubbarna eftersom det är en av deras deras största konkurenter. Men att säga att datorn kommer att dö i dagens samhäller där ALLT i princip är en data är egentligen ganska korkar att säga

Medlem
Skrivet av purjo:

Fast spelen till konsolerna går det ju väldigt bra för.

Det var det som var min fråga; kompenserar vinsten vid spelförsäljningen efter konsolsläpp allt som dom går back med under utveckling och tillverkling av enheterna?

Det kanske är en dum fråga, för varför skulle dom annars släppa en ny konsol och göra likadant?...

Skrivet av purjo:

Vill man ha någon att skälla på kan man ju skrika lite här eftersom statistiskt sett så är jag den enda som kommenterat i denna tråd som inte piratkopierar.

Jag kopierar inte heller, tänkte du 9 av 10 och du var tionde inlägget? Vanligt misstag, även om jag förstår din poäng.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

ELF
Medlem

Vad är det för licensepengar?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag kopierar inte heller, tänkte du 9 av 10 och du var tionde inlägget? Vanligt misstag, även om jag förstår din poäng.

Tänkte inte på något förutom att skoja till det lite.

Microsofts ekonomer ligger nog inte sömnlösa da microsoft hade nästan 45 miljader i vinst första kvartelet i ar.

Kommer ocksa ihag en rapport fran 2010(?) som sa att Microsoft äntligen hade börjat tjäna pengar pa 360, men det kanske har vänt igen?

Medlem
Skrivet av purjo:
Skrivet av conthox:

Jag kopierar inte heller, tänkte du 9 av 10 och du var tionde inlägget? Vanligt misstag, även om jag förstår din poäng.

Tänkte inte på något förutom att skoja till det lite.

Ah, ok. Jag kopplade inte riktigt, skyller på fredagströtthet


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Svenskalkoholkultur:

Microsofts ekonomer ligger nog inte sömnlösa da microsoft hade nästan 45 miljader i vinst första kvartelet i ar.

Kunde ju gått ännu bättre om man inte envisas med att driva ett förlustprojekt.

Skrivet av Svenskalkoholkultur:

Kommer ocksa ihag en rapport fran 2010(?) som sa att Microsoft äntligen hade börjat tjäna pengar pa 360, men det kanske har vänt igen?

Tar det alltså fem år för en konsol att börja gå med vinst? Låter sjukt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av ELF:

Vad är det för licensepengar?

Jag tror det handlar om att Android använder funktioner som Microsoft har patent på, och att företag som tillverkar produkter med Android i därför betalar till Microsoft. Någon bättre påläst får gärna förtydliga eller rätta mig.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av ELF:

Vad är det för licensepengar?

Jag tror det handlar om att Android använder funktioner som Microsoft har patent på, och att företag som tillverkar produkter med Android i därför betalar till Microsoft. Någon bättre påläst får gärna förtydliga eller rätta mig.

Står lite om det i denna blogg-post.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av wallde:
Skrivet av Vioche:

2.5 miljarder är ju inga pengar

dollar... 2 miljarder dollar... 16miljarder SEK... Läs artiklen.

Skrivet av conthox:

"Konsolmarknaden är större än PC.", "PC-marknaden kommer att dö ut." och annan rappakalja har man fått höra gång efter annan. Sedan kommer detta med jämna mellanrum...

Förressten, undrar varför dom envisas med att driva något med förlust? Eller har detta varit utvecklingen av den nya boxen och det ser annorlunda ut när den släppts? De säljer ju även lådan med förlust sedan, så det blir ju ännu knepigare.

Det känns lite "lustigt" att dom fokuserar mer på konsol "på grund av piratkopieringen på PC" samtidigt som konsol-sektionen går med så mycket förlust.

för att dem vill vara med på marknaden och ge det ett försök till förmodligen, rädda upp pengarna från förra konsolen antar jag. Men fortsätter det på samma vis så kan vi nog inte räkna med xbox mer.

Och att pc kommer gå under är ju bara ett jippo från konsolgubbarna eftersom det är en av deras deras största konkurenter. Men att säga att datorn kommer att dö i dagens samhäller där ALLT i princip är en data är egentligen ganska korkar att säga

16 miljarder är ju inga pengar

när ska du börja inse min sarkasm?

Medlem

Det stora sinkhole är ju andrahandshandeln för spel tror jag.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Svenskalkoholkultur:

Microsofts ekonomer ligger nog inte sömnlösa da microsoft hade nästan 45 miljader i vinst första kvartelet i ar.

Kunde ju gått ännu bättre om man inte envisas med att driva ett förlustprojekt.

Skrivet av Svenskalkoholkultur:

Kommer ocksa ihag en rapport fran 2010(?) som sa att Microsoft äntligen hade börjat tjäna pengar pa 360, men det kanske har vänt igen?

Tar det alltså fem år för en konsol att börja gå med vinst? Låter sjukt.

De säljer konsollerna med förlust med flit, för när folk väl köpt konsollen så måste de köpa spelen, som säljs till överpris.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

De säljer konsollerna med förlust med flit, för när folk väl köpt konsollen så måste de köpa spelen, som säljs till överpris.

Javisst, det är jag med på. Men att det tar fem år innan dom har fått tillbaka pengarna för utveckling och börjar tjäna på den?... då är det ju snart dags för nästa generation.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Svenskalkoholkultur:

Microsofts ekonomer ligger nog inte sömnlösa da microsoft hade nästan 45 miljader i vinst första kvartelet i ar.

Kommer ocksa ihag en rapport fran 2010(?) som sa att Microsoft äntligen hade börjat tjäna pengar pa 360, men det kanske har vänt igen?

Det stämmer inte. De sålde under en lång period och kanske tom fortfarande 360 för 99 dollar i USA. De gick med rejält förlust på varenda enhet.

Medlem

Det står liksom inte mellan vilka år förlusterna har uppstått.
Enligt artikeln är det "for the past few years".

Ingår utvecklingskostnaderna för nya Xbox One så är kanske inte siffrorna lika konstiga längre.

Näe, det är EN analytiker som "uppskattar" dessa siffror. Xbox blir nog kvar ett tag till, annars hade nya konsolen aldrig utvecklats.

Inaktiv

Sony går ju inte direkt lysande heller, vissa avdelningar går med rejäl förlust,
vet inte hur många som läst och hört spekulationer om att Sony skulle lägga ner eller sälja konsollverksamheten, detta var ju ett antal år sen, men vissa avdelningar är ju fortfarande en börda för Sony inklusive konsolleriet.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av purjo:
Skrivet av conthox:

Jag kopierar inte heller, tänkte du 9 av 10 och du var tionde inlägget? Vanligt misstag, även om jag förstår din poäng.

Tänkte inte på något förutom att skoja till det lite.

Ah, ok. Jag kopplade inte riktigt, skyller på fredagströtthet

Jag måste säga att jag är tillräckligt fredagstrött så jag tyckte det var kul och skrattade faktiskt haha .Låg humornivå för mig idag

Inaktiv

Det här med förlust stämmer inte alltid, ett exempel är Volvo, dom har alltid en kalkylerad vinst, men uppnås inte den vinsten då anser dom att dom går med förlust trots att dom går med vinst .


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Haha, spelmarknaden på PC håller de endast för att Steam är standardiserat och bjuder på bäst stöd hos Windows. Xbox går plus endast på grund av Google. Metaforen "parasiter" ligger inte långt borta.

Skrivet av Rakoon:

Är inte förvånad, ekonomikris världen över, inte så microsoft är det enda företag som går med förlust atm.

Men majoriteten lär ju se detta som ännu ett hatobjektiv.

Fast saken är den Xbox har Aldrig gått med plus, och det har inte varit ekonomikris hela tiden.

12
Skriv svar