Microsoft: "Vi spelar spel, inte upplösningen"

Medlem

För mig är problemet inte upplösningen i sig. Det är att man får bättre hårdvara för en mindre peng med PS4, sen kan dem slänga kinekt i ansiktet på mig hur mycket dem vill, men jag kommer inte använda det.

Medlem

"vi lyssnar på musik, inte frekvensomfånget"?

Medlem
Skrivet av Miindz:

Hellre ett bra N64-spel än ett 1080p-high-tech-omfg-graphics-2013 lir. Spel>upplösning.

Hellre ett bra N64-spel i 1440p-high-tech-omfg-graphics-2013. Spel + upplösning > spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Eschricht:

För mig är problemet inte upplösningen i sig. Det är att man får bättre hårdvara för en mindre peng med PS4, sen kan dem slänga kinekt i ansiktet på mig hur mycket dem vill, men jag kommer inte använda det.

Ja, precis.

Microsoft försöker vända det till att det bara är upplösningen som skiljer och att den inte spelar så stor roll (vilket de har lite rätt i) för att ta bort fokus på att de säljer mindre kraftfull hårdvara till ett högre pris.

Vad händer om en utvecklare "krämar på" med så mycket grafik och effekter att PS4-versionen körs i 720? Hur ser Xbox One-versionen ut då?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är också lätt att glömma att PS3: var mer "kraftfull" än 360:n, båda har sålt ungefär lika många enheter genom åren. Rapporter om att till exempel Ghosts har framerateproblem på PS4:an är också värda att ta i beaktning. "Konsolkriget" kommer inte att vinnas i upplösning utan i bäst spel.

Fast PS3 är inte mycket mer kraftfull än 360 väl? Den har något starkare processor men lite klenare vad gäller grafikkort, var det inte så? Har för mig att 360 även har bättre RAM eftersom utvecklarna kan fördela de 512 MB hur de vill medan på PS3 är 256 MB låst till grafikkortet?

Men i vilket fall som helst, skillnaden var (är) ganska liten. Men med PS4 snackas det om att den skulle vara hela 50 procent starkare.

Inte så konstigt eftersom Playstation 4 är dyrare än vad Xbox One är. Jag menar, runt 150 - 200 dollar går ju på den där kameran som vi inte kan välja bort när vi köper konsolen. Sedan har Microsoft även satsat mer på molnteknologi än rå hårdvaruprestanda. Så det är väl inte så konstigt om PS4 är starkare.

Och det är en faktor som inte är helt ointressant. Men skillnaden lär väl inte märkas så mycket eftersom utvecklare ofta anpassar spelen till det svagaste kortet man utvecklar för (eller snarare den som sålt bäst). Det gäller förstås inte när skillnaden är väldigt stor, som med Wii U. Men när konsolerna är på något sånär samma nivå.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Grafik och upplösning har inte med varandra å göra dock.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

Citatet att man spelar spelen, inte dess upplösning är lite dumt tycker jag. Jag menar, visst, ska man spinna vidare på det spelar man inte skärmuppdateringen, den smidiga grafiken, animeringarna eller musiken heller. Men allt det här är ju saker som kanske, kanske inte, gör spelet bättre. Och om Xbox One redan har problem att hålla jämna steg med Playstation 4 ser det inte så lovande ut inför framtiden när spelen blir mer och mer avancerade. Det börjar kanske med 720 p istället för 1080 p men var slutar det?

Medlem

Men hörni, att säga att "om du har två identiska spel där den ena har högre upplösning, vad väljer du?" är ju inte riktigt sann...

Handkontrollen, UIt, online-funktionerna etc. etc. kommer påverka mitt val av konsoll mer än upplösningen.
De är dessutom saker som är svåra att veta nu, jag vill gärna klämma och testa innan jag får en känsla av vilken jag gillar mest.

Medlem

"Vi satsar på kvantité, inte kvalité"
Eller, läste jag fel?

De borde döpt den till Xbox 720 ändå... Xbox 720p

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Angust:
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

för mig personligen så ser jag en enorm skillnad mellan 720p och 1080p och det kvittar om det är på min tv eller dator skärm. och jag klarar inte spela ett spel längre som är i låg upplösning, jag har väl helt enkelt blivit bortskämd.

720, låg upplösning?! kom igen, det kan du knappast mena! visst har du en 60-tummare 30cm framför ansiktet så kan jag förstå det men annars kan du knappast kalla 720 för låg upplösning. 640x480 är en låg upplösning (sm iof ser helt ok ut på en liten skärm...)

Jo 720p år 2013 skulle jag vilja kalla "låg" upplösning, 720p var okey när 360'n och ps3 kom men nu 8 år senare förväntar jag mig att få full hd för mina pengar (speciellt på en sprillans ny konsol). kommer jag spela spelen som är i 720p? absolut! kommer jag tänka att det kunde varit bättre? Självklart.

Och spela ett peka klicka spel i 640x480 är inte samma som att spela ett fps i så pass låg upplösning.


signatur

God is dead

Medlem

Så lät det inte när ni släppte Xbox 360. Då jävlar var det HD, HD, HD OMG!!!! Släpp skitsnacket, ni har gjort bort er alldeles för mycket redan. Om upplösning inte var nå viktigt, varför inte gå ner till 480p? För tydligen så stör ju inte det ut spelupplevelsen.

Jag väljer hellre högre upplösning före fläskiga shaders och karaktärer av miljontals polygoner, för man vill ju gärna se vad man spelar också.

Det var nästan omöjligt att spela GTA5 i soffan tack vare den låga upplösningen och usla LOD. Så det blev till att koppla in PS3an i monitorn för att kunna se nåt då 720p på 55" med ett avstånd på ca: 2.5m helt enkelt blev för suddigt, i alla fall i GTA5's fall då det spelet har en riktigt usel LOD.

Medlem
Skrivet av golom:
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Grafik och upplösning har inte med varandra å göra dock.

Det beror på om du menar den grafiska stilen eller själva kvaliteten på grafiken. Det sistnämnda beror delvis på upplösnigen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Hurin:

Som att säga att "vi kör bil" när man sitter i en gammal Fiat Punto när man blir omkörd av en Ferrari

Jag kör Fiat Punto och har kört om fler sportbilar än vad som kört om mig.

Grafik är viktigt för spel som inte har mycket mer än sin yta.

Hahha mm. Enda chansen för dig att göra det är när du överträder lagen, facepalm.

Inaktiv
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Så det tror du, tror nog tvärtom, har man den starkaste konsollen så behöver man inte hävda sig själv, det räcker bara att existera för att reta konkurenten.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Gnällman:
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Så det tror du, tror nog tvärtom, har man den starkaste konsollen så behöver man inte hävda sig själv, det räcker bara att existera för att reta konkurenten.

Det är inte så marknadsföring fungerar.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Jag tycker grafik, upplösning och spelkänslan är viktig. Sen behöver inte alla 3 punkter vara 100%. Men faller någon av punktern grovt, då kanske det tar med sig hela spelet ner i graven.

Medlem
Skrivet av Kiske:
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Hurin:

Som att säga att "vi kör bil" när man sitter i en gammal Fiat Punto när man blir omkörd av en Ferrari

Jag kör Fiat Punto och har kört om fler sportbilar än vad som kört om mig.

Grafik är viktigt för spel som inte har mycket mer än sin yta.

Du vet att bilar som står parkerade inte räknas va?

Om du får välja mellan två identiska spel där enda skillnaden är att det ena har högre upplösning skulle du då på allvar frivilligt välja spelet med lägre upplösning? Tror inte det .

Jao.. Om jag får välja mellan ett spel med hög upplösning eller ett spel med bättre spelmekanik eller story så vinner de sistnämnda varje gång.

Jag med, men vad har det med denna artikel att göra? Det handlar om samma spel fast med olika upplösning, vi sitter inte och jämför "A Link to the past" med "Postal 3"...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Dom vänder kappan efter vinden. Hade det vart Xbone som hade vart den kraftfullare av dom två så hade Microsoft hävdat hur mycket snyggare det hade vart med högre upplösning och hur viktigt och hur mycket du behöver det. Bra spel > grafik alla dagar i veckan men när det rör sig om, i detta hära fallet ett multi platforms-spel så blir det bara löjligt att hävda att upplösningen inte spelar roll.

Medlem
Skrivet av billybob:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av billybob:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Ja, jämför med hur viktigt det var att påpeka att Xbox 360 var kraftfullare förra generationen:

http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-1-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-2-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-3-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-4-of-4...

Nu spelar det tydligen ingen roll längre.

Det är tydligen mycket viktigare när det är till deras fördel, såklart

Du har inte funderat över att ett företag kan byta inriktning och strategi? Grafik och skyhöga upplösningar med extra allt är kanske inte målsättningen?

Folk runkar sig röda över spel som inte ser ut som en film numera utan det är andra typer av upplevelser man kanske vill ha istället.

Det var väl inte det det handlade om?
Men köper man en konsol för 4-5.000kr vill man kanske inte sitta och lira spel i 720p @ 30 fps, när konkurrenten har 1080p på exakt samma spel?

Och när det är till ens fördel så skryter man röven av sig hur kraftfull maskinen är osv. osv. Sen när de inte är herren på täppan, då är det inte lika viktigt längre, men uppenbarligen tycker 70-80% att grafiken är viktig, enligt undersökningar, men enligt Microsoft är det inte viktigt? (då deras konsol inte är kraftfullare längre)

VIll du ha 1080p60fps för sakens skulle eller där den verkligen gör nytta. Är Dead Rising 3 på något sätt dåligt för att det inte är 60fps?

Men för att göra folk nöjda kan vi säga att 1080p 60fps är det som gör spelen snygga.

1080p 60 fps kan väl inte bli fel? Eller? Om jag fick välja skulle jag välja 1080p och 60fps över 720 och 30. Alla dagar i veckan, men det är fortfarande inte det som saken handlar om, utan att det är Microsofts sätt att se på spelaren i allmänhet, de tror att de vet vad alla spelare vill ha, men uppenbarligen har de inte en susning om det?

Och angående Dead Rising 3 så kan jag faktiskt inte uttala mig, jag är inte intresserad av det spelet över huvud taget Men om jag skulle vilja spela det, så hade jag med största säkerhet valt 1080p och 60 fps om man fick välja

Du kan tycka att det är helt ok med 720p på en ny konsol för ~4500kr när konkurrenten kan leverera 1080p för 3900kr. Men det är ju helt upp till dig, jag vill gärna ha det bästa alternativet, speciellt om det till och med är billigare

Medlem

Hade glömt bort hur ytlig den här världen är, till och med när det kommer till spel. Jag älskar spel för spelet, inte för grafiken. Vi verkar vara få dessa dagar.. Visst är bra grafik en fröjd för ögat.. Men dom flesta nyare spel känns som att allt är gjort av stenhårt stål, ingen skön känsla direkt.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av billybob:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av billybob:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Ja, jämför med hur viktigt det var att påpeka att Xbox 360 var kraftfullare förra generationen:

http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-1-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-2-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-3-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-4-of-4...

Nu spelar det tydligen ingen roll längre.

Det är tydligen mycket viktigare när det är till deras fördel, såklart

Du har inte funderat över att ett företag kan byta inriktning och strategi? Grafik och skyhöga upplösningar med extra allt är kanske inte målsättningen?

Folk runkar sig röda över spel som inte ser ut som en film numera utan det är andra typer av upplevelser man kanske vill ha istället.

Det var väl inte det det handlade om?
Men köper man en konsol för 4-5.000kr vill man kanske inte sitta och lira spel i 720p @ 30 fps, när konkurrenten har 1080p på exakt samma spel?

Och när det är till ens fördel så skryter man röven av sig hur kraftfull maskinen är osv. osv. Sen när de inte är herren på täppan, då är det inte lika viktigt längre, men uppenbarligen tycker 70-80% att grafiken är viktig, enligt undersökningar, men enligt Microsoft är det inte viktigt? (då deras konsol inte är kraftfullare längre)

VIll du ha 1080p60fps för sakens skulle eller där den verkligen gör nytta. Är Dead Rising 3 på något sätt dåligt för att det inte är 60fps?

Men för att göra folk nöjda kan vi säga att 1080p 60fps är det som gör spelen snygga.

1080p 60 fps kan väl inte bli fel? Eller? Om jag fick välja skulle jag välja 1080p och 60fps över 720 och 30. Alla dagar i veckan, men det är fortfarande inte det som saken handlar om, utan att det är Microsofts sätt att se på spelaren i allmänhet, de tror att de vet vad alla spelare vill ha, men uppenbarligen har de inte en susning om det?

Och angående Dead Rising 3 så kan jag faktiskt inte uttala mig, jag är inte intresserad av det spelet över huvud taget Men om jag skulle vilja spela det, så hade jag med största säkerhet valt 1080p och 60 fps om man fick välja

Du kan tycka att det är helt ok med 720p på en ny konsol för ~4500kr när konkurrenten kan leverera 1080p för 3900kr. Men det är ju helt upp till dig, jag vill gärna ha det bästa alternativet, speciellt om det till och med är billigare

Det är helt OK att göra ett spel som tilltalar mig.

Och jag fattar inte hur man genom hans uttalande får det till att man inte kan spela 1080p 60fps på en XBOX One . Det enda han säger är att det inte kommer i första rummet. Men Sony kan ju släppa sina titlar i 1080p 60fps för det klarar den ju av. Eller hur det nu var.

MFZ
Medlem

720 el 1080 är fan skitsamma. frames per second är allt i denna ekvation.

skulle man välja mellan ett spel i 720p@60fps eller 1080@30fps så är ju inte valet svårt.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Antar att i de flesta fall av de som röstade här har läst de andra jämförelse artiklarna.

Sett till ren prestanda så är PS4 starkare än Xbox One, det kan man inte förneka. Sedan så viisst är det så att spelen är viktigare än vad upplösningen är, men det som hitintills har jämförts är spel som kommer på båda konsolerna och då kan man inte komma och säga att "Vi spelar spel, inte upplösningen". För om det är samma spel och det ena ser bättre ut på konsol 1 än konsol 2 så är det troligare att folk kommer att skaffa spelet till konsol 1 om det är den bästa upplevelsen som sökes.

Det gäller helt enkelt att de måste visa att Xboxen kommer att ha de bättre spelalternativen om de nu inte kan konkurrera men PS4
i upplösning, och det är fullt möjligt att det kan hända.
Den som lever får se.

Medlem
Skrivet av N4kame0:

http://i.imgur.com/unODSa7.png

Hahaha xD bara fortsätt bråka. Logic ? nope.
http://i.imgur.com/mHM3DMk.gif

This.

Rätt stor skillnad mellan Xbone 720p vs PS4 900p i BF 4, PS4 droppar dessutom lägre i FPS när det blir hetsigt, kolla digitalfoundry

Medlem

Personligen tycker jag bara grafik är viktigt tills det inte är pixligt. Sen är design betydligt viktigare.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Hade glömt bort hur ytlig den här världen är, till och med när det kommer till spel. Jag älskar spel för spelet, inte för grafiken. Vi verkar vara få dessa dagar.. Visst är bra grafik en fröjd för ögat.. Men dom flesta nyare spel känns som att allt är gjort av stenhårt stål, ingen skön känsla direkt.

Du har ju missuppfattat hela debatten. Självklart är spelet i sig det viktigaste men om du har ett spel som finns till två platformar där den enda platformen har överlägest bättre upplösning och/eller framerate så väljer man väl ändå inte den sämre versionen? Det är det MS menar kvittar. Det gör det inte!

Sen är de exklusiva titlarna såklart avgörande för vilken konsoll man köper. Problemet är att MS även där är sämre än både Sony och Nintendo.

Inaktiv

540px uppskalat till 720/1080p håller inte år 2013.

Skrivet av spamb0t:

Sen tycker jag att inlägget "Klart att upplösningen är viktig, det som är mindre viktigt är grafiken." känns bakvänt i min värld. Det som är viktigt för *mig* är grafiken (av dessa två val), och inte den tekniska grafiken utan den estetiska biten, den konstnärliga. Upplösning är ett plus och jag erkänner att jag vill kunna köra 1080 i allt jag spelar, men huvudsaken är att jag får en upplevelse som heter duga.

Det var väl mest det jag ville säga. Och för de som inte förstår så pratar jag hypotetiskt, jag försöker inte sia framtiden för någon av konsollerna.

*Inväntar alla haters som säger att PC-spelare skall hålla sig borta från att diskutera "sånt som de inte förstår"*

Fast nu syftade jag på grafik och inte grafisk design på spelen i sig. Låg upplösning (inte "native") på en högupplöst skärm är värdelöst. Det blir suddigt och utsmetat. För min del är upplösningen viktigare än bilduppdateringen t.o.m. eftersom jag vill kunna se vad jag gör på skärmen först och främst. Grafiken struntar jag i om jag inte har bra flyt och hög (normal) upplösning.

Det är först när jag kan uppnå 60FPS som minimum i "native" upplösning som jag börjar oroa mig för grafiken.

Nu är det givetvis som så att de flesta kopplar in sin konsol i sin TV och dessutom sitter långt bort, och då spelar upplösningen inte speciellt stor roll längre.

Testa gärna själva att koppla in en konsol i en datorskärm med i alla fall 1920x1080 som maxupplösning, det förstör upplevelsen totalt. Med det sagt så vänjer man sig tyvärr vid den hemska upplösningen efter ett tag, för man har ju inget val när det gäller konsoler.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Angust:
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

för mig personligen så ser jag en enorm skillnad mellan 720p och 1080p och det kvittar om det är på min tv eller dator skärm. och jag klarar inte spela ett spel längre som är i låg upplösning, jag har väl helt enkelt blivit bortskämd.

720, låg upplösning?! kom igen, det kan du knappast mena! visst har du en 60-tummare 30cm framför ansiktet så kan jag förstå det men annars kan du knappast kalla 720 för låg upplösning. 640x480 är en låg upplösning (sm iof ser helt ok ut på en liten skärm...)

För fem år sedan kanske 720p inte var en låg upplösning, men idag är det en väldigt låg upplösning.

1080p börjar nu bli snudd på lågupplöst.

nej. det är inte en "väldigt låg upplösning" och 1080 är inte heller "snudd på lågupplöst" Säger man annat vet man inte vad man pratar om eller vad ordet betyder. Om du kör dem sida vid sida klart du ser skillnad, men det är inte det som det handlar om. Om du kör en bil med 500hp och sen skiftar till en med 300 så märker du skillnad men 300 är inte lite för det. Det är mindre och det är en helt annan sak.

Nej, är man inte särskilt kräsen så är kanske det du säger sant, men jag kommer aldrig igen köpa en display med lägre upplösning än 1440p, då jag känner att både 720 & 1080 är på tok för lågt nu när man vill ha lite större doningar att spela på.

Liknelser med bilar är helt irrelevant, de tillför ingenting och det finns ingenting däri som går att jämföra med.

"inte kräsen"? du vet inte vad du pratar om. och, jo, min liknelse passar visst in. Du säger att det är en väldigt låg upplösning och det är det inte, det är en lägre. Det var det jag ville ha sagt.

hela upplösnings-hetsen är löjlig. Det är som megapixel-hetsen som äntligen börjat lugna ner sig. Det är inte bara MP som avgör om bilden blir bra. Samma med 1080 eller 4k, är grafiken skit, färgerna fel, skärmen felinställd etc. så spelar det f*n ingen roll hur hög upplösning du har. Som jag nämnt så vet jag vad jag pratar om och de flesta gör det inte. Men visst sitter du vid en stor skärm med en grym maskin så är det väl klart att man vill ha ut max. Det förstår jag, sluta bara komma med meningslösa påstående som att det skulle vara en värdelös upplösning bara för att den är lägre.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser ingen skillnad på 720p och 1080p då jag spelar på Tv:n.

Köp en riktigt bra tv som en Panasonic Plasma och det kommer vara som natt och dag.

Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

Beror på en hel del saker som storlek på bilden kombinerat med avståndet du sitter på och vilken kvalitet din tv har.

När du byter upp dig från 720p tv serier/film till 1080p märks det inte stor skillnad. Men när du är van vid tv serier/film i 1080p och byter ner dig kommer du märka att bilden är mycket suddigare och då speciellt på detaljer man lägger märke till när man tittar i 1080p.

Tänk också på att storleken på tv-apparater växer rätt snabbt. För något år sen var 42" riktigt prisvärt per tum men nu har 50" tv tagit den platsen och 55" börjar klättra ner. Om 2-3 år när konsolerna varit ute ett bra tag kommer det inte vara acceptabelt att spela i 720p på en 65" tv.
Märker redan nu att 1080p på min projektor är lite väl låg upplösning på en 135" stor bild.

Skrivet av psychonaut:

720 el 1080 är fan skitsamma. frames per second är allt i denna ekvation.

skulle man välja mellan ett spel i 720p@60fps eller 1080@30fps så är ju inte valet svårt.

Beror på spelet. Spel som Civ 5 funkar fint i 30 fps medans Battlefield 4 helst ska spelas i 60 fps.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skriv svar