Arnroths krönika – Spel måste vara svåra

Skrivet av Megaloman:
Skrivet av Vintersorg:

Dock är artikeln lite onödig. För exakt ALLT ligger i betraktarens öga.

Det är en krönika

Med det sagt skulle jag önska att herr Arnroth gick hårdare in för att presentera sin åsikt istället för att börja försvara sig från alla tänkbara mothugg redan på sida ett. Jag får känslan av att Arnroth inte är säker på sin sak när han skriver, även om jag är säker på att mycket tankeverksamhet lagts ner på förarbetet. Lite mer självsäkerhet skulle inte skada!

Det är lite olika beroende på vad jag skriver om; en del saker är jag säkrare på, andra gånger är kanske krönikan mer som en eftertanke, en fundering. Då kan det kanske kännas som bristande självförtroende.

Medlem

Darks souls är dock inte speciellt svårt OM man grindar upp sin gubbe i en massa levels. Handlar bara om hur mycket tid man vill lägga ner.

Men ja jag håller med artikeln. Ngn form av utmaning måste det finnas annars kan man lika gärna titta på en lets play på youtube istället.

Medlem

Helt enig, spel ska vara svåra. MEN de måste vara duktiga på att förbereda en på de utmaningar som kommer. Inget är mer frustrerande än spel som låter en ta flera väger till ett mål, förutom vid bossfajter. Senaste Deus Ex är ett bra exempel på det. Oerhört frustrerande.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Jag håller Arnroth i denna artikel. Det handlar också om på vilket sätt spelet är svårt och vilken typ av belöning som väntar.

Jag har spelat ut Batman Arkham City hard på NG+ där man inte får några attackindikationer och det går fortare än på normal. Och det var faktist rätt svårt men hela tiden rättvist. Jag missade för att jag var för dålig, inte för att spelet var orättvist eller på ett lättjefullt och nonchalant sätt skruvat upp svårighetsgraden. Catherine är utmanande också men där blir man verkligen belönad när man kommer upp och det känns jättebra så man fortsätter kämpa.

Däremot så blev jag arg i Limbo som egentligen är ett fantastiskt spel men där jag blev flera gånger blev stående och visste helt enkelt inte vad jag skulle göra. Jag tyckte att jag hade provat allt. Då kände jag mig bara dum och det är inte roligt. Pusslen kändes bara som hinder i min väg som jag ibland inte kom över. Kanske är det inte min typ av spel bara. I Catherine kan man iallafall agera, göra något, trycka på lådor som man inte vet varför man gör det men som kan ge oväntat resultat. Och på det viset kan man ta sig framåt. Det finns hopp liksom. Det gör stor skillnad för mig. Och i Batman så var man bara för långsam eller tryckte fel helt enkelt. Gör om. Det är helt ok, för jag vet att om jag bara är tillräckligt bra så går det, jag vet ju vad som måste göras.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag tror dom flesta håller med Arnroth "den här gången", men konstigt vore annars. Bara fuskare och andra loosers, och typiska "Bullies" som behöver känna sig bättre än andra använder fusk och skit i spel, för att känna sig duktiga, dom vill ha det enkelt som alla andra loosers som inte orkar anstränga sig lite för att få lite skillz?!? Det tragiska är, att ni "fuskare" fattar inte att det är 10x roligare spela, när man lärt sig spela bra, och får känslan av stolthet eller liknande när man spelar bra?.Multiplayer spel (BF3, BF4) är beroende av riktiga gamers, som spelar för att ha kul, inte för sin lilla egotripp??

Alla fuskare, och brist på bra fusk skydd (PB lyckas ju inte med nåt förutom att ge mer huvudvärk)förstör allt som är roligt med MP spel, och DICE borde ha anti-fusk som prioritet i BF4, för är det nåt som förstör BF3 mera, så är det allt fuskande och egoism...

Fan ni som har spelat matcher där alla verkligen samarbetar och har kul tillsammmans, ni vet vad jag menar och tjatar om!? Det är golden!

Ps. Den enda riktiga fördelen med konsoler, är faktiskt att det är nästintill fuskfritt i MP spel, och det är mer på lika villkor. Därför kommer jag nog lira BF4 mer på min PS4 än PC denna gång...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Finns inget som går upp emot att sitta och nöta en ap-svår sektion i tex Ninja Gaiden eller nåt Mega Man-spel (NES) och tillslut klara sig igenom det.

Medlem

Det spel som enligt min mening bäst gestaltar glädjen av att misslyckas är Trails HD. Jag har aldrig spelat ett spel som känns så belönande och på så tydligt sätt visar utmaningen, och att det är du som har makten att lösa det.

Medlem

spel ska iaf ha en valmöjlighet att vara svåra, problemet som kommer är att oftast blir svåra valmöjligheten dåligt skriptad och bara lägger in högre siffror vilket inte är att göra ett spel svårt.

det är att ha fler mechnics och mechanics som 1shotar dig om du gör misstaget att bli träffad.

Inaktiv
Skrivet av LariosoDog:

Det är lite olika saker som hookar mig i olika typer av spel:

a) äventyr - typ uncharted, just cause
Kul och spännande miljöer med utmaning hur man skall ta sig vidare - ger kickar.
b) repetitiva spel som racing
att man lär sig och blir bättre på något ger kickar.
tweaka motorer och annat och lär sig hur en viss bil beter sig på visst underlag - och ta placeringar och vinna till slut.
c) rena problemknäckare typ Portal 2
Bara knäcka problem är kul.

Riktigt högt betyg på ett spel är när det är värt att spela om på allt svårare nivå. I synnerhet om äventyrsspel.

Upplägget i GTA V med att köra om missions tycker jag är lysande. Man kan bara gå vidare - och senare köra om missions.

Det mest själsdödande i spel är fasta save-spots där man måste göra om alltför lång sekvens gång på gång tills man löser det.

Silent Hill Homecoming - vet inte hur många gånger jag sprang runt på det j-a hotellets alla rum och snåriga vägar för att hitta memories och komma tillbaks till savespot.

Hittills har alla med autosave och de som tillåter save när som helst varit bra.

---------Politikvarning------------

"betygsexpertisen" säger att små barn skall inte behöva misslyckas och bedömas osv.

Tänker på alla unga som spelar spel - som just innehåller både misslyckanden och framgång.
Varför håller man på med detta?

Det jag minns är att man tog fasta på det man var bra på i skolan - inte lät sig slås ned av det man inte var så bra på.

Betygsdebatt fokyserar helt på att man inte skall behöva misslyckas.

Verkar som forskareliten behöver lite realitycheck.

Det är kul att lära sig och bli bättre på saker - misslyckanden lägger man bakom sig. Så ser livet ut.
--------- slut politik--------------

Yo dawg, det finns inga misslyckanden, bara olika resultat.
Like the big dawg said;
"Framgång är förmågan att kunna gå från ett misslyckande till ett annat, utan att förlora entusiasm. ~ Winston Churchill

Och om ni y'all undrar varför jag pratar såhär är det för att jag precis såg Testie på Venice Beach

123
Skriv svar