Windows 8.1 släppt – startknappen tillbaka!

Robot
Windows 8.1 släppt – startknappen tillbaka!

Microsoft hör bön. Men inte alla böner – startmeny saknas fortfarande.

#microsoft


Medlem
Windows 8.1 släppt – startknappen tillbaka!

Ok, och gör den nåt eller är det bara en knapp?

Medlem

Härliga nyheter! Har bara kört Windows 7 än så länge, men kanske blir man lite sugen att byta snart.

Medlem

Installerar, datorn startar sedan med en black screen med en muspekare i mitten, går inte att göra något...startar om datorn så tar den bort uppdateringen....ser ut som att jag måste formatera....helvete -.-

Medlem

Det är en startknapp som tar dig till startSKÄRMEN

Medlem

Det där är inte vanliga startmenyn, det är en knapp som tar dig till "Metro" i 8.1.

Medlem

Redan fixat!
Ser ingen anledning att gå tillbaks till w7. Nya interface tar väl en 30min att vänja sig med.

Både snabbare och mer cleant


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Får man bättre prestanda om man uppgraderar till 8.1?
har inga problem med mitt windows 8 i nuläget.. allt flyter på bra osv.

Inaktiv
Skrivet av baggso:

Får man bättre prestanda om man uppgraderar till 8.1?
har inga problem med mitt windows 8 i nuläget.. allt flyter på bra osv.

Varför skulle du inte vilja göra en gratis uppdatering? 8.1 är ju uppenbart en förbättring när den ligger på 3.8gig nedladdningen.

Medlem
Medlem

Startknappen tar en ju till metro och att få upp skrivbordet vid uppstart har man ju kunnat göra hela tiden. Tur att det finns riktiga startmenyer som classic shell, stardock osv. Än så länge har uppgraderingen bara fört med sig irritation och krångel för mig. Några förbättringar har jag inte märkt av.

Medlem

det här w8 hatet är så sjukt överdrivet.. det är som att alla är som Agda 85 som inte kan navigera sig runt i datorn utan en startknapp, eller så har jag en märklig uppfattning om "standard användaren"

Medlem

Denna "nya" startknapp finns redan i Windows 8.0, i menyn som kommer fram när man drar muspekaren längs högra kanten.

Skillnaden är väl att man kan högerklicka på den nya knappen och få lite mer inställningar för skrivbordet.

Tyvärr inget som skulle få mig att byta från Windows 7.

Medlem

Blir inget för mig då jag inte kan ladda ner uppdateringen av någon anledning. Så får försöka hitta en ISO.

Medlem

Har de tagit itu med sorterings delen i startmenyn? När jag testat win8 och försökt sortera ikonerna är de oftast låsta i ett 2 kolumner nät och det är svårt att sortera i bokstavsordning inom grupper.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av baggso:

Får man bättre prestanda om man uppgraderar till 8.1?
har inga problem med mitt windows 8 i nuläget.. allt flyter på bra osv.

Varför skulle du inte vilja göra en gratis uppdatering? 8.1 är ju uppenbart en förbättring när den ligger på 3.8gig nedladdningen.

för att den dyker inte upp i Windows store och jag orkar inte gå igenom massa steg för att få det att fungera om det bara ger mig en startknapp(vilket jag redan har på mitt tangentbord, om man ser vad funktionen gör)

Medlem

Bra där!


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av baggso:

det här w8 hatet är så sjukt överdrivet.. det är som att alla är som Agda 85 som inte kan navigera sig runt i datorn utan en startknapp, eller så har jag en märklig uppfattning om "standard användaren"

Kan ju vara så att man hatar metro och dessutom inte vill fylla skrivbrdet men en miljard olika ikoner Föredrar klassisk startmeny där jag lätt kan ändra om och organisera som jag vill för att göra det lättare att hitta snabbt utan att behöva klicka trettielva gånger.

Ja jag överdrev en smula.

Ett varningens tecken, för mig funkade det inte alls på min laptop. Program och menyer blev suddiga, ljudet försvann, och datorn blev säkerligen 25% slöare. Jag vet inte vad de har gjort, men det funkade bra innan uppdateringen.

Så, uppdatera bara om ni måste.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

Ett varningens tecken, för mig funkade det inte alls på min laptop. Program och menyer blev suddiga, ljudet försvann, och datorn blev säkerligen 25% slöare. Jag vet inte vad de har gjort, men det funkade bra innan uppdateringen.

Så, uppdatera bara om ni måste.

Jag blev tvungen att ladda ner nya drivrutiner till grafikkortet efter jag installerad 8.1 så kolla upp det.

Inaktiv
Skrivet av Blackwolfe:

Startknappen tar en ju till metro och att få upp skrivbordet vid uppstart har man ju kunnat göra hela tiden. Tur att det finns riktiga startmenyer som classic shell, stardock osv. Än så länge har uppgraderingen bara fört med sig irritation och krångel för mig. Några förbättringar har jag inte märkt av.

Jag gillar den nya startknappen. Högerklick på den så får du upp allt möjligt nödvändigt som kontrollpanelen, CMD, system, program och programfunktioner osv.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av baggso:

det här w8 hatet är så sjukt överdrivet.. det är som att alla är som Agda 85 som inte kan navigera sig runt i datorn utan en startknapp, eller så har jag en märklig uppfattning om "standard användaren"

Kan ju vara så att man hatar metro och dessutom inte vill fylla skrivbrdet men en miljard olika ikoner Föredrar klassisk startmeny där jag lätt kan ändra om och organisera som jag vill för att göra det lättare att hitta snabbt utan att behöva klicka trettielva gånger.

Ja jag överdrev en smula.

1. du behöver inte använda metro
2. sortera dina genvägar etc. i mappar på skrivbordet(4-5st)
3. windowsknappen + q = sökfunktion för hela datorn, där du hittar det du vill ha genom att skriva in det
4. Stabilare och snabbare system

Medlem

Var precis på väg att uppgradera via deras program, sen släppte dom bomben..

2500:- (!?!?!?!?!?!)

Allvarligt, hur fan tänker dom?

Det är ju fan snudd på en fjärdedel av en ny burk.. (Nåja)

Jag hade nog inte haft nåt större problem med att anpassa mig till det nya.
Och så länge BF4 flyter bättre så är ju allt peachy.
Men vem fan på MS plockade fram den nuffran?

I helvete heller..

Medlem

Förstår verkligen inte FZs kriterier när det kommer till val av nyheter... betyder detta att ni kommer skriva om den senaste osx och linux uppdateringen också? Vart har er röda tråd tagit vägen???

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Var precis på väg att uppgradera via deras program, sen släppte dom bomben..

2500:- (!?!?!?!?!?!)

Allvarligt, hur fan tänker dom?

Det är ju fan snudd på en fjärdedel av en ny burk.. (Nåja)

Jag hade nog inte haft nåt större problem med att anpassa mig till det nya.
Och så länge BF4 flyter bättre så är ju allt peachy.
Men vem fan på MS plockade fram den nuffran?

I helvete heller..

8.1 uppdateringen är gratis för alla med en gilltig Windows 8 licens.

Inaktiv
Skrivet av Harry Coma:

Var precis på väg att uppgradera via deras program, sen släppte dom bomben..

2500:- (!?!?!?!?!?!)

Allvarligt, hur fan tänker dom?

Det är ju fan snudd på en fjärdedel av en ny burk.. (Nåja)

Jag hade nog inte haft nåt större problem med att anpassa mig till det nya.
Och så länge BF4 flyter bättre så är ju allt peachy.
Men vem fan på MS plockade fram den nuffran?

I helvete heller..

2500kr för windows 8? Inte sett det dyrare än 1000kr tror jag. Köpte mitt för 275kr där i januari när det var ett erbjudande hehe

Medlem
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Harry Coma:

Var precis på väg att uppgradera via deras program, sen släppte dom bomben..

2500:- (!?!?!?!?!?!)

Allvarligt, hur fan tänker dom?

Det är ju fan snudd på en fjärdedel av en ny burk.. (Nåja)

Jag hade nog inte haft nåt större problem med att anpassa mig till det nya.
Och så länge BF4 flyter bättre så är ju allt peachy.
Men vem fan på MS plockade fram den nuffran?

I helvete heller..

8.1 uppdateringen är gratis för alla med en gilltig Windows 8 licens.

Ja, det får man ju hoppas, när dom har mage att ta 2500:- för grunden man behöver för att tanka ner uppdateringen..

Skrivet av bleak:
Skrivet av Harry Coma:

Var precis på väg att uppgradera via deras program, sen släppte dom bomben..

2500:- (!?!?!?!?!?!)

Allvarligt, hur fan tänker dom?

Det är ju fan snudd på en fjärdedel av en ny burk.. (Nåja)

Jag hade nog inte haft nåt större problem med att anpassa mig till det nya.
Och så länge BF4 flyter bättre så är ju allt peachy.
Men vem fan på MS plockade fram den nuffran?

I helvete heller..

2500kr för windows 8? Inte sett det dyrare än 1000kr tror jag. Köpte mitt för 275kr där i januari när det var ett erbjudande hehe

För Vanilla, måhända.
Men jag gillar inte vanilj..

Undrar om dom inte hade tjänat på att sänka priset över hela registret..

Medlem
Skrivet av baggso:
Skrivet av Blackwolfe:
Skrivet av baggso:

det här w8 hatet är så sjukt överdrivet.. det är som att alla är som Agda 85 som inte kan navigera sig runt i datorn utan en startknapp, eller så har jag en märklig uppfattning om "standard användaren"

Kan ju vara så att man hatar metro och dessutom inte vill fylla skrivbrdet men en miljard olika ikoner Föredrar klassisk startmeny där jag lätt kan ändra om och organisera som jag vill för att göra det lättare att hitta snabbt utan att behöva klicka trettielva gånger.

Ja jag överdrev en smula.

1. du behöver inte använda metro
2. sortera dina genvägar etc. i mappar på skrivbordet(4-5st)
3. windowsknappen + q = sökfunktion för hela datorn, där du hittar det du vill ha genom att skriva in det
4. Stabilare och snabbare system

En anledning till att många hatar på Win8 är ju att de föredrar startknappen/startmenyn för att de finner det enklare att jobba med den än Modern/Metro. En chans att välja vilket man vill använda torde väl inte vara för mycket begärt ?

1 - Om man inte använder varken metro/modern eller startmenyn i Win8 gör man det bara svårt/jobbigt för sig.
2 - Det är samma system som startmenyn fast sämre.
3 - En bra funktion men inte lika smidigt som att bara klicka lite.
4 - Må så vara, kan jag inte säga mycket om men det kan det vara.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Windows 8's UI suger rätt hårt, och så är jag så väldigt trött på att Microsoft ska hela tiden plocka bort saker.

Windows Aero har dom plockat bort till förmån för ett platt Aero Light som det bara skriker 90-tal och Windows 95 om.
Påstår att det är för att OS'et ska vara mindre resurskrävande.
Men det ska ju för sjutton vara MITT val om jag vill att mitt OS ska se snyggt ut eller vara fullt optimerat för prestanda.

Dom gjorde samma grej med Windows 7, plockade bort DreamScene till förmån för ett löjligt bildspel.
Tack och lov så finns det hack för att få tillbaka det.

I grunden så ogillar jag Windows 8 för att det representerar att MS skiter I kunderna och tror sig veta bäst, istället för att ge folk valfrihet.

Inaktiv
Skrivet av Swedenrock:

Är man en looser user och bara startar ett spel och är nöjd där så duger win8.x.
Vill man ha kontroll så är det win 7 som gäller. Finns ingen som helst gain med gå till 8.

Kan bara konstatera att du har fel. Det är fan inte svårt att göra en enkel sökning på google och se vilka fördelar Win8 har gentemot Win7. Fast stavar man looser med "00" så kanske det är nivån man ligger på :b

Bara att Win8 tar mindre ram och processorkraft samt fungerar bättre med flerkärniga processorer är anledning nog att uppgradera enligt mig. Men finns fler fördelar om du orkar söka.

Skriv svar