Robot
Pokémon X & Y

Pokémon-sagan gör 3DS-debut och vi ger oss ut på äventyr för att besvara den viktiga frågan: behöver vi fånga dem alla en gång till?

#pokemon-blue, #pokemon-x, #pokemon-y, #nintendo


Medlem
Pokémon X & Y

Enligt mig är det roligt rakt igenom, långsamt i början håller jag verkligen inte med om.

Ett av de bättre Pokémon spelen jag har spelat, köpte till o med en 3ds för det ^^

Medlem
Skrivet av MrPeters:

Enligt mig är det roligt rakt igenom, långsamt i början håller jag verkligen inte med om.

då var FZ långsamma :).

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av slarron:
Skrivet av MrPeters:

Enligt mig är det roligt rakt igenom, långsamt i början håller jag verkligen inte med om.

då var FZ långsamma :).

Permban!


signatur
Medlem

Varför släpper de alltid 2 versioner av samma spel, då kan man väl inte på egen hand fånga alla monster så vitt jag förstår?

Aldrig ägt/spelat något pokémon spel man skulle de släppa ett till WiiU där man kan göra 100% i spelet på egen hand skulle jag kanske ge det ett försök.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Varför släpper de alltid 2 versioner av samma spel, då kan man väl inte på egen hand fånga alla monster så vitt jag förstår?

Aldrig ägt/spelat något pokémon spel man skulle de släppa ett till WiiU där man kan göra 100% i spelet på egen hand skulle jag kanske ge det ett försök.

För att få en social funktion på det hela, antar jag. Fungerar bättre idag när man t ex kan (tror jag?) byta pokemons över nätet, än vad det gjorde i originalspelet där man var tvungen att koppla ihop två gameboys.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av slarron:
Skrivet av MrPeters:

Enligt mig är det roligt rakt igenom, långsamt i början håller jag verkligen inte med om.

då var FZ långsamma :).

Permban!

Haha där fick jag så jag teg! >_>

Medlem

Pokemon i all ära, men vad är det egentligen som är RPG med pokemon spelen? Tycker inte direkt de har några RPG drag i sig.
Tycker Adventure känns mer passande.


signatur

Rwa?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Annanaz:

Pokemon i all ära, men vad är det egentligen som är RPG med pokemon spelen? Tycker inte direkt de har några RPG drag i sig.
Tycker Adventure känns mer passande.

Om man tänker sig RPG spel i dagens mening så är det precis som att spela ett litet "enklare" och "annorlunda" Final Fantasy.

Du kan fånga många massvis med monster som (i och med nya spelet) har olika förmågor, styrkor och svagheter. Styrkorna och svagheterna kan vara väldigt svåra att läsa sig med tanke på alla typer som finns i spelet och när vissa pokemon kan få attacker som inte ens har med dens egna typ att göra (T ex att en eld pokemon gör en vatten attack).Pokemon Levlar, får olika attacker (max 4 per pokemon) , du kan ha 6st pokemon på dig och det finns runt 700st att "välja bland".

Ungefär som jag sa tidigare så är det "bara" en barnvänlig version av FF som i Competetive play kan bli väldigt komplicerat senare när man når end/postgame. Har lite svårt att förstå vilka RPG drag du inte ser? Om Pokemon inte har RPG drag har väl inte FF det heller, men sedan kan man också börja diskutera vad RPG egentligen kommer från och vad själva poängen är men det ska vi väl inte behöva göra? Det allmänt känt att RPG som ord och förkortning blivit butcherat otroligt mycket av spelmediet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Annanaz:

Pokemon i all ära, men vad är det egentligen som är RPG med pokemon spelen? Tycker inte direkt de har några RPG drag i sig.
Tycker Adventure känns mer passande.

Om man tänker sig RPG spel i dagens mening så är det precis som att spela ett litet "enklare" och "annorlunda" Final Fantasy.

Du kan många massvis med monster som (i och med nya spelet) har olika förmågor, styrkor och svagheter. Styrkorna och svagheterna kan vara väldigt svårt att läsa sig med tanke på alla typer som finns i spelet och när vissa pokemon kan få attacker som inte ens har med ens egna typ att göra (T ex att en eld pokemon gör en vatten attack).Pokemon Levlar, får olika attacker (max 4 per pokemon) , du kan ha 6st pokemon på dig och det finns över runt 700st att "välja bland".

Ungefär som jag sa tidigare så är det bara en barnvänlig version av FF som i Competetive play kan bli väldigt komplicerat senare när man när end/postgame. Har lite svårt att förstå vilka RPG drag du inte ser? Om Pokemon inte har RPG drag har väl inte FF det heller, men sedan kan man också börja diskutera vad RPG egentligen kommer från och vad själva poängen är men det ska vi väl inte behöva göra? Det allmänt känt att RPG som ord och förkortning blivit butcherat otroligt mycket av spelmediet.

Bra svar, inte tänkt på det på det visset.
(Med undantag att man kan ha items och pokemons kan gå upp i level)
Antar att jag fortfarande lever kvar i det gamla, där Rpg skall vara ett fantasi spel med skelett, troll, varulvar osv.


signatur

Rwa?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Annanaz:

Pokemon i all ära, men vad är det egentligen som är RPG med pokemon spelen? Tycker inte direkt de har några RPG drag i sig.
Tycker Adventure känns mer passande.

Om man tänker sig RPG spel i dagens mening så är det precis som att spela ett litet "enklare" och "annorlunda" Final Fantasy.

Du kan många massvis med monster som (i och med nya spelet) har olika förmågor, styrkor och svagheter. Styrkorna och svagheterna kan vara väldigt svårt att läsa sig med tanke på alla typer som finns i spelet och när vissa pokemon kan få attacker som inte ens har med ens egna typ att göra (T ex att en eld pokemon gör en vatten attack).Pokemon Levlar, får olika attacker (max 4 per pokemon) , du kan ha 6st pokemon på dig och det finns över runt 700st att "välja bland".

Ungefär som jag sa tidigare så är det bara en barnvänlig version av FF som i Competetive play kan bli väldigt komplicerat senare när man när end/postgame. Har lite svårt att förstå vilka RPG drag du inte ser? Om Pokemon inte har RPG drag har väl inte FF det heller, men sedan kan man också börja diskutera vad RPG egentligen kommer från och vad själva poängen är men det ska vi väl inte behöva göra? Det allmänt känt att RPG som ord och förkortning blivit butcherat otroligt mycket av spelmediet.

Bra svar, inte tänkt på det på det visset.
(Med undantag att man kan ha items och pokemons kan gå upp i level)
Antar att jag fortfarande lever kvar i det gamla, där Rpg skall vara ett fantasi spel med skelett, troll, varulvar osv.

För mig behöver inte RPG ens vara en fantasy.

RPG i grunden för mig är där man kan skapa sin egna karaktär och sedna om man vill, leva sig in i världen. World of warcraft (SWTOR, Age of conan you name it) och Elder Scrolls är några exempel på spel som jag anser vara RPG.

Pokemon har RPG drag, som att du levlar, bygger ett "team" som har olika styrkor och svagheter, man har massvis med items osv men man skapar aldirg en egen karaktär och kan göra lite vad du vill. Du har viss frihet till hur din uppsättning ska se ut men inte mycket mer än så. Det är inte förens i det här nyaste spelet man kan ändra lite på sin karaktär genom att ha olika kläder men that's about it.

Kort och gott, ett RPG för mig är när jag kan göra min egna karaktär, gå upp i nivå och bli starkare genom spelets gång och gärna kunna utforska och leva sig in i spelvärlden.

EDIT: Det märkligaste jag sett är när på wikipedia (som jag ändrade förut och vet inte om det är kvar) så stod det att ZELDA av alla spelserier var ett RPG. Vet inte riktigt vems idé det var då det inte ens har några RPG-spelelement i sig och heller inte är ett RPG i grundlig mening. Jag ändrade då till "action-adventure" på så många titlar jag kunde, main sidan osv.

Har nu också kollat och det står faktiskt kvar, hurra!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

Separat kommentar för spelen i säg;

Tycker nya Pokemon är väldigt kul. Online funktionerna är mycket trevliga, välbehövliga och väntade sedan Pokemon kom till första gången.

Mitt enda problem är väl att storyn är mer barnslig och ointressant än någonsin tidigare och att det är alldeles för lätt. Redan i början av spelet får man en XP share som iprincip gör att när du kommer till 4-5 gymmet så är ALLA dina 6 pokemon 6-10 lvlar högre än alla motståndare du kan möta. Det är ingen utmaning alls ifrån själva spelet i säg.

Online är det dock en helt annan sak och man måste då lära sig vad EV (effort values) och Super Training är för att ha en chans överhuvudtaget.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Totalt okunnig i detta ämne! En huvudfråga- måste man köpa både X och Y spelet för att hitta "alla"? Eller är X och Y samma spel med 2 olika specialPokemon-X eller Y? Förstår mig på Skylanders-pengaslukande evighetsvarierade uppgraderingsbara leksaks/spelfigurer. Men Pokemon har ju i alla fall lyckats behålla ett intresse hos spelare under många, många år som jag ser det. Varför? tror NI det blivit så. Är det så som recensionen antyder att även gamla gubbar(jag) kan hitta ett större djup när jag spelat ett tag?

Medlem

Måste säga att efter elitfyran å allt det dog spelet ganska snabbt för mig tyvärr, inte alls samma känsla som när man spelade silver å helt plötsligt efter att ha klarat spelet säger dom, å nu kan du besöka den gamla kontinenten med ^^


signatur

always use the nubs for cover

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mitt enda problem är väl att storyn är mer barnslig och ointressant än någonsin tidigare och att det är alldeles för lätt. Redan i början av spelet får man en XP share som iprincip gör att när du kommer till 4-5 gymmet så är ALLA dina 6 pokemon 6-10 lvlar högre än alla motståndare du kan möta. Det är ingen utmaning alls ifrån själva spelet i säg.
.

Detta är ett problem i alla pokemon spel jag spelat, och varför jag har svårt att riktigt komma in i dem. Man är alltid kraftigt överlevnad, och de flesta fiender kan man döda på sin första attack.
Utmaning är extremt viktigt för mig i spel, och när man kan klara hela spelet genom att bara spamma A så förstörs charmen för mig.


signatur

Rwa?

Skribent
Skrivet av Över45:

Totalt okunnig i detta ämne! En huvudfråga- måste man köpa både X och Y spelet för att hitta "alla"? Eller är X och Y samma spel med 2 olika specialPokemon-X eller Y? Förstår mig på Skylanders-pengaslukande evighetsvarierade uppgraderingsbara leksaks/spelfigurer. Men Pokemon har ju i alla fall lyckats behålla ett intresse hos spelare under många, många år som jag ser det. Varför? tror NI det blivit så. Är det så som recensionen antyder att även gamla gubbar(jag) kan hitta ett större djup när jag spelat ett tag?

Det är några Pokémon som skiljer mellan versionerna, men inte jättemånga. Kotaku har en schysst genomgång av några av skillnaderna. Länk.

Du kan dock byta dig till de Pokémon som saknas online.

Angående att uppskatta djupet så tror jag det ska gå alldeles utmärkt oavsett ålder, bara du gillar själva grundkonceptet. Det är mycket utforskande men framförallt väldigt mycket tid i själva stridssystemet, som är ganska klassiska turordningsbaserade rpg-krig. Men förvänta dig inte att bli rörd till tårar av manuset bara.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Moderator | Testpilot
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mitt enda problem är väl att storyn är mer barnslig och ointressant än någonsin tidigare och att det är alldeles för lätt. Redan i början av spelet får man en XP share som iprincip gör att när du kommer till 4-5 gymmet så är ALLA dina 6 pokemon 6-10 lvlar högre än alla motståndare du kan möta. Det är ingen utmaning alls ifrån själva spelet i säg.
.

Detta är ett problem i alla pokemon spel jag spelat, och varför jag har svårt att riktigt komma in i dem. Man är alltid kraftigt överlevnad, och de flesta fiender kan man döda på sin första attack.
Utmaning är extremt viktigt för mig i spel, och när man kan klara hela spelet genom att bara spamma A så förstörs charmen för mig.

Det är därför jag längtar tills online läget börjar snurra ordentligt i december (då man kan skicka över pokemon från äldre spel). Att spela mot riktiga människor med Pokemon som är byggda på olika sätt (Som en Venusaru som använder Physical attacker istället för det vanliga Special) så blir det riktigt intressant. Mycket roliga tekniker och annat kan användas och gillar därför att kolla Pokemon matcher som en e-sport.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelar det och jag blir allt mer imponerad, fast finns vissa saker jag hade lagt till på min minus-lista. Att det tar en stund att komma igång för mig var skönt, jag gillade tempot.

Minus för min del dock:
*Att vandra runt i 8 riktningar känns klumpigt och jag ser inte någon anledning till varför de designat det på det här viset med tanke på att alla andra transportmedel du får är helt fri i rörelserna. (Dvs inte rut-baserat, förrutom när du just går runt till fots, vilket är skumt...)

*Klumpigt att styra emellanåt, åtminstone till en början, och inga alternativ att byta kontroll-metod(eller hur man nu säger det). Skifta från styrspaken till D-Pad:en t.ex.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Detta är ett problem i alla pokemon spel jag spelat, och varför jag har svårt att riktigt komma in i dem. Man är alltid kraftigt överlevnad, och de flesta fiender kan man döda på sin första attack.
Utmaning är extremt viktigt för mig i spel, och när man kan klara hela spelet genom att bara spamma A så förstörs charmen för mig.

Om du vill ha utmaning + Pokemon spel, samt spela spel serien där pokemon i grund och botten tagit iden från så hittar du senaste spelet också till 3DS. Förvisso har det inte släppts i Europa än men är på väg. De äldre spelen går självklart fortfarande att få tag på men det finns bara ett spel som släppts i Europa i serien. Spelserien i fråga är Shin Megami Tensei.

Spelet har också väldigt vuxet tema och spelen generellt sett är väldigt svåra, var beredd på att dö enormt många gånger. Samt ja jag har redan spelat det, äger en US 3DS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_Megami_Tensei_IV

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Annanaz:

Detta är ett problem i alla pokemon spel jag spelat, och varför jag har svårt att riktigt komma in i dem. Man är alltid kraftigt överlevnad, och de flesta fiender kan man döda på sin första attack.
Utmaning är extremt viktigt för mig i spel, och när man kan klara hela spelet genom att bara spamma A så förstörs charmen för mig.

Om du vill ha utmaning + Pokemon spel, samt spela spel serien där pokemon i grund och botten tagit iden från så hittar du senaste spelet också till 3DS. Förvisso har det inte släppts i Europa än men är på väg. De äldre spelen går självklart fortfarande att få tag på men det finns bara ett spel som släppts i Europa i serien. Spelserien i fråga är Shin Megami Tensei.

Spelet har också väldigt vuxet tema och spelen generellt sett är väldigt svåra, var beredd på att dö enormt många gånger. Samt ja jag har redan spelat det, äger en US 3DS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_Megami_Tensei_IV

Eller så gör man spelet svårt själv genom att köra med Nuzlocke regler (om pokémon dör så dör den, bara 1 pokémon per route osv.)

Stör mig själv också på att X & Y är alldeles för lätt och jag får försöka motarbeta mig själv från att "överlevla".

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cyban:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Annanaz:

Detta är ett problem i alla pokemon spel jag spelat, och varför jag har svårt att riktigt komma in i dem. Man är alltid kraftigt överlevnad, och de flesta fiender kan man döda på sin första attack.
Utmaning är extremt viktigt för mig i spel, och när man kan klara hela spelet genom att bara spamma A så förstörs charmen för mig.

Om du vill ha utmaning + Pokemon spel, samt spela spel serien där pokemon i grund och botten tagit iden från så hittar du senaste spelet också till 3DS. Förvisso har det inte släppts i Europa än men är på väg. De äldre spelen går självklart fortfarande att få tag på men det finns bara ett spel som släppts i Europa i serien. Spelserien i fråga är Shin Megami Tensei.

Spelet har också väldigt vuxet tema och spelen generellt sett är väldigt svåra, var beredd på att dö enormt många gånger. Samt ja jag har redan spelat det, äger en US 3DS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_Megami_Tensei_IV

Eller så gör man spelet svårt själv genom att köra med Nuzlocke regler (om pokémon dör så dör den, bara 1 pokémon per route osv.)

Stör mig själv också på att X & Y är alldeles för lätt och jag får försöka motarbeta mig själv från att "överlevla".

Men sådant är inte ens kul imo, jag ska inte behöva lägga upp egna regler och fantasier över hur svårt det ska vara för det tar iprincip aldrig slut.

Jag VILL Kunna använda mina pokemon helatiden även när det "dör", jag ska inte behöva lägga upp en sådan regel för att spelet ska vara svårt. I det här spelet så hade det varit okej med en "easy, normal, hard" setting så att deras pokemon är starkare (svårighetsgraden justerar levlar och annat).

Enkelt och smärtfritt. Gillar det med Fire Emblem till 3DS för då kan man göra så. Själv körde jag på hard första gången och min polare på normal (eller vad det nu heter) och vi hade båda kul och kunde diskutera spelet och jadda jadda utan problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Över45:

Totalt okunnig i detta ämne! En huvudfråga- måste man köpa både X och Y spelet för att hitta "alla"? Eller är X och Y samma spel med 2 olika specialPokemon-X eller Y? Förstår mig på Skylanders-pengaslukande evighetsvarierade uppgraderingsbara leksaks/spelfigurer. Men Pokemon har ju i alla fall lyckats behålla ett intresse hos spelare under många, många år som jag ser det. Varför? tror NI det blivit så. Är det så som recensionen antyder att även gamla gubbar(jag) kan hitta ett större djup när jag spelat ett tag?

Det är några Pokémon som skiljer mellan versionerna, men inte jättemånga. Kotaku har en schysst genomgång av några av skillnaderna. Länk.

Du kan dock byta dig till de Pokémon som saknas online.

Angående att uppskatta djupet så tror jag det ska gå alldeles utmärkt oavsett ålder, bara du gillar själva grundkonceptet. Det är mycket utforskande men framförallt väldigt mycket tid i själva stridssystemet, som är ganska klassiska turordningsbaserade rpg-krig. Men förvänta dig inte att bli rörd till tårar av manuset bara.

Tack för infon!
Jag gillar Fire Emblem och gamla turordningsbaserade RPG, spelade allt sådant redan på 80 och 90 talet. Men kände mig för "gammal" för Pokemon. Nu har jag kommit i den åldern där man skiter i vad andra tycker och lever ut min barnslighet. Barnen i släkten förstår mig i alla fall ; ) .

1
Skriv svar