Projicera bilder direkt på näthinnan
Nytt headset skippar traditionella skärmar och strålar istället bilden rakt in i ögat.
Nu! Så ja äntligen kommer nått som fungerar!
Så här ska det göras, ska man göra nått så gör med rätt teknik. Å detta är rätt. Stort pluss för 200hertz så lan slipper må dåligt.
(Väntar på en slyngel som säger; men man kan bara se 25bilder sec)
R.I.P The_maxx
dock undrar jag över en sak : kan man få samma djup i bilden som med occulus? rent spontant tänker jag att det inte borde gå eller?
Borde inte vara något problem alls. Djupet är nånting din hjärna konstruerar när den får en bild med unik vinkel för varje öga.
dock undrar jag över en sak : kan man få samma djup i bilden som med occulus? rent spontant tänker jag att det inte borde gå eller?
Borde inte vara något problem alls. Djupet är nånting din hjärna konstruerar när den får en bild med unik vinkel för varje öga.
Exakt, enda kravet är ju i princip att man kan ge en separat bild till varje öga vilket inte är några problem här. FOV är dock inte någon höjdare tyvärr : /
När sa han att den skulle släppas? Hör inte vad han säger..
De ska förmodligen visa en konsumentmodell på CES-mässan nästa år.
låter jävligt farligt detta
Inte det minsta, tekniken i sig är ju inget nytt. Troligen det absolut bästa sättet att göra saker på egentligen, speciellt om man ser till möjliga framtida "privata" skärmar, bara en ljuskälla och ingen som kan se vad du ser, åtminstone inte lika enkelt som att titta på din skärm.
Själva strålandet in i ögat är ju bara farligt ifall det är för intensivt och/eller koncentrerat, vilket man ju så klart konstruerar det så att det inte är.
dock undrar jag över en sak : kan man få samma djup i bilden som med occulus? rent spontant tänker jag att det inte borde gå eller?
Borde inte vara något problem alls. Djupet är nånting din hjärna konstruerar när den får en bild med unik vinkel för varje öga.
Exakt, enda kravet är ju i princip att man kan ge en separat bild till varje öga vilket inte är några problem här. FOV är dock inte någon höjdare tyvärr : /
Varför är FOV inte någon höjdare? Det borde väl gå att göra en väldigt realistisk FOV.
låter jävligt farligt detta
Inte farligare än att "se normalt".
Have a good time!
Vad var det för upplösning? kunde inte höra
1200x800? Lät så iaf. Men det skulle vara stor skillnad mot Oculus LCD-display och framstå som betydligt högre upplösning.
från källan.
" The device offers a separate WXGA (1,280x768-pixel resolution) image for each eye, basically twice the effective resolution of current Oculus Rift developer kits. This means a crisp, clear image and, because of the nature of the projection's micromirror array, there's no screen door effect. Pixels seem to blend together seamlessly, creating an incredibly bright and vibrant image."
Ser ju onekligen ut att vara lättare än Oculus Rift.
Hoppas att den inte blir gräsligt dyr bara, Och att de inte stöter på problem som gör den svår/omöjlig att massproducera. Och att det inte är ett luftslott.
Edit: På sätt och vis lite skönt att de inte har en Kickstarter, så att produkten som väl kommer ut faktiskt är mer färdig.
Är som sagt inget riktigt alternativ till Oculus i denna version iaf, endast runt 45 FOV. Från utvecklaren https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?f=26&t=46... :
"Hey guys. I work for Avegant.
You're right in that if you want fully immersive VR you want the Rift. They've really done a great job at developing that technology.
The VRD that we've developed has a lower field of view because we want it to be useful for non-gaming applications (direct-streaming movies, desktop apps, etc) as well as games. So while you can still play games in great 3D, the FOV on these rounds of protototypes will be lower than the Rift.
But the image quality is going to be a completely different experience, something that only a virtual retinal display can do. I hope that you'll take some time to read the reviews and one day try out a headset.
Anyway, expanding the FOV is definitely on our radar. We've gotten a lot of good feedback from gamers on what their VR needs are. We just have to move carefully..."
dock undrar jag över en sak : kan man få samma djup i bilden som med occulus? rent spontant tänker jag att det inte borde gå eller?
Borde inte vara något problem alls. Djupet är nånting din hjärna konstruerar när den får en bild med unik vinkel för varje öga.
Ögat tar även med graden av fokus med i beräkningarna:
http://www.oculusvr.com/blog/vr-sickness-the-rift-and-how-gam...
Dock är det nästintill omöjligt att åstadkomma med dagens teknik...
FOV blir väl inget problem när du kan vrida på huvudet för att se mera? detta verkar riktigt coolt men jag är orolig för vart prislappen kommer hamna.
Den perifera synen är mycket viktig..
Hört talas om tunnelseende?
du har nog en poäng där. ajja, får hoppas att det är något dom kan förbättra då.
Nu representerar väl inte jag majoriteten och framstår kanske som lite new-ageig. Men oroas lite av den halv"militanta" vägen till inlevelse kan göra att man tappar lite kontant med övriga världen, efter man brukat den här typen av virtual reality. Jag menar inte att man blir galen och tror att man är i spelet när man inte är det. Men helt enkelt att den "riktiga världen" kan framstå mer virtuell efter ett tag, och att en verklighetsuppfattning blir lite sne. Det här är något som redan påverkar mig i min vardag och gör att jag generellt kommer undvika för virtuell verklighet, så att mina sinnen inte förvirras än mer. Kanske är detta något fler borde ha i åtanke.
subterranean homesick alien
....
Jag kan tänka mig att det är en stor risk för de personer som har t.ex schizofreni och har svårt att hålla isär verklighet och fantasi.
Det skulle vara intressant att se hur det påverkar sådana individer.
Jo det är nog jobbigt för sådana individer kan jag då tänka mig. Men det jag siade i än mer är om en stor utveckling och etablering av Virtual Reality som är för "påträngande" kan börja visa att fler och fler drar på sig disassociativa tillstånd med tiden. Inte bara att det eventuellt blir värre för dom som redan har det.
subterranean homesick alien
....
Jag kan tänka mig att det är en stor risk för de personer som har t.ex schizofreni och har svårt att hålla isär verklighet och fantasi.
Det skulle vara intressant att se hur det påverkar sådana individer.
Jo det är nog jobbigt för sådana individer kan jag då tänka mig. Men det jag siade i än mer är om en stor utveckling och etablering av Virtual Reality som är för "påträngande" kan börja visa att fler och fler drar på sig disassociativa tillstånd med tiden. Inte bara att det eventuellt blir värre för dom som redan har det.
Behöver inte vara negativt. Folk är så oroliga för förändring och antar direkt att det är negativt.
Om det blir problem så kommer det hjälp eller lösningar på det. Inget att oroa sig över innan det hänt, innan man ens vet att det blir något av det med dessutom.
Vad var det för upplösning? kunde inte höra
1200x800? Lät så iaf. Men det skulle vara stor skillnad mot Oculus LCD-display och framstå som betydligt högre upplösning.
från källan.
" The device offers a separate WXGA (1,280x768-pixel resolution) image for each eye, basically twice the effective resolution of current Oculus Rift developer kits. This means a crisp, clear image and, because of the nature of the projection's micromirror array, there's no screen door effect. Pixels seem to blend together seamlessly, creating an incredibly bright and vibrant image."
Alltså consumer varianten av OR kommer ha lite högre upplösning om man räknar till antal pixlar.
960x1080 för varje öga.
Frågan är hur den här skärmen kommer upplevas, Som en OR eller som en Sony HMZ?
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Jo det är nog jobbigt för sådana individer kan jag då tänka mig. Men det jag siade i än mer är om en stor utveckling och etablering av Virtual Reality som är för "påträngande" kan börja visa att fler och fler drar på sig disassociativa tillstånd med tiden. Inte bara att det eventuellt blir värre för dom som redan har det.
Så är det med mycket, och man kan inte förvänta sig att marknaden ska förändra sin utveckling eller utgivning för att anpassa sig till alla. Vissa kommer alltid att uppleva obehag av vissa produkter. Omöjligt att komma ifrån.
Teknik som denna har utnyttjats inom militären i t.ex stridsflyg ett bra tag nu, och det skadar inte ögonen. Självklart skadar det ögonen vid för höga ljusnivåer och intensiteter, men just därför undviker man dessa nivåer.
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.