Svensklaget Alliance till Dota 2-final

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av skogsvilden:

Usch och fy, det här är ju tom. mindre sevärt än vanlig sport och då är jag den minst sportintresserade människan som går att finna!

Tror inte du skulle tycka det ifall du var insatt i spelet. Finns inget annat e-sportsspel med lika mycket djup där varje match är i stort sätt unik.

Det är väl lite det som är problemet. Man ska inte behöva vara insatt och spela ett spel själv för att kunna uppskatta det, redan där misslyckas man om man har som mål att få esport att växa utanför pojkrummen och in i vardagsrummen.

Spel som har game modes som 1vs1, TDM och CTF är spel som skulle kunna få esporten att växa sig ännu större. Moba-spel är inte det.

Så det är därför som LoL (moba) och Dota2 (moba) har överlägset dom högsta antal tittare på twitch?

Det är just såna spel som kommer att öka intresset för Esport. T o m TV6 sänder ju dom sista matcherna.

Och för dom som gnäller om att det är repetivt, är det för att det är samma karta? för isåfall är ju all sport repetivt för dom spelar på en likadan plan.
Det handlar ju om vilka hjältar dom välher och vilka taktiker lagen väljer att spela. Självklart är inte alla matcher superroliga och kolla på, vissa är bättre än andra.

Medlem
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av skogsvilden:

Usch och fy, det här är ju tom. mindre sevärt än vanlig sport och då är jag den minst sportintresserade människan som går att finna!

Håller fullt och ständigt med dig, men också dom andra. Kul för "e-sport". Synd att det inte är äran och hjältarnas spel starcraft2 bara där man får micra mer än 1 unit!

Ja om du vill kolla på micro så ja, då är starcraft överlägset. Men finns ju mycket fler faktorer i Dota2 än vad det finns i SC2. Och glöm inte bort teamplay vilket är minst lika svårt att träna som micro. Det saknas ju helt i starcraft. I dota måste du arbeta som ett lag.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Följer TB:s spontana videor i DOTA2 och äger tom. det själv

Nej men OJ, ÄGER du det till och med? Du menar att du ÄGER ett gratis spel? woopi-doo! grattis!

Seriöst, går du och kommenterar som du gör även när aftonbladet/sportbladet skriver om fotboll? eller trollar du bara?

för ärligt talat så verkar du helt outbildad i det faktum att folk kanske tycker om olika saker, en del gillar sport så som fotboll, andra gillar brädspel, och en del gillar e-sport, så som Dota2 anses vara.

Själv har jag aldrig, jag menar ALDRIG spelat Dota 2, men älskar att titta på The International (Namnet på turneringen) då det spelas på hög nivå, samt att följa det svenska laget som är med och nu befinner sig i final!

Men det är jag det... och jag är iofs också lite sportintresserad... ber om ursäkt till dig, herr skägg, som inte är det.

phi
Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av phi:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av skogsvilden:

Usch och fy, det här är ju tom. mindre sevärt än vanlig sport och då är jag den minst sportintresserade människan som går att finna!

Tror inte du skulle tycka det ifall du var insatt i spelet. Finns inget annat e-sportsspel med lika mycket djup där varje match är i stort sätt unik.

Det är väl lite det som är problemet. Man ska inte behöva vara insatt och spela ett spel själv för att kunna uppskatta det, redan där misslyckas man om man har som mål att få esport att växa utanför pojkrummen och in i vardagsrummen.

Spel som har game modes som 1vs1, TDM och CTF är spel som skulle kunna få esporten att växa sig ännu större. Moba-spel är inte det.

Så det är därför som LoL (moba) och Dota2 (moba) har överlägset dom högsta antal tittare på twitch?

Jag tror att du glömde bort att de två spelen tillsammans har en gigantiskt stor spelarbas redan och de som kollar på streamsen med största sannolikhet redan är spelare. Sen vet vi ju alla att Twitch är överlägset störst när det kommer till att streama spel.

Så det har i prinip ingenting med saken att göra.

Att det däremot sänds i tv har med saken att göra och det är självklart något som är bra men det är fortfarande väldigt svårt för någon som är helt oinsatt att förstå allt som händer i Dota 2. Så det hänger väldigt mycket på hur bra kommentatorerna är och är kommentatorerna lika dåliga som när det sändes LoL från DH på SVT så kommer det knappast att hjälpa esporten.

Medlem

Är det bara jag som fullständigt avskyr kameramannen i TI? För en som egentligen inte gillar dota2 för fem öre (avid LoL-spelare) så känns det som att dom missar mycket av det inressanta som händer.. (sen lämnar även spectator-ui't i dota2 en del att önska, samtidigt som det har sjukt coola features).

Nåja, heja e-sport och kul för alliance

Medlem

Spel som Cs hade verkligen varit bättre att visa på Tv. Moba är för repetiva. Starcraft är tråkigt att kolla på för de som inte är intresserade utav spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

har nyss börjat lira Dota 2, måste säg, mkt trevligt spel, plus att jag har sett alla matcher med Alliance, jag tror dom plockar hem det, dom har varit lite knackiga i fighterna, men kommit tillbaka o vänt på steken så många matcher... dom krossar allt mostånd, ända matchen dom förlorat är mot DK, det var i fredags, dom har 19-1 i matcher om jag har räknat rätt..
mkt underhållande, bör tittas på


signatur

//Peace out

Medlem

Jag följer inte DotA alls, men detta har jag spanat in nu ett par dagar och det är jävligt kul att titta på. Det blir ju självfallet roligare när det är svenskar i toppen

Samma som med Stracraft 2 som jag spelar lite casual då och då, men att se proffsen spela är extremt underhållande.

Go Alliance!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av phi:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av skogsvilden:

Usch och fy, det här är ju tom. mindre sevärt än vanlig sport och då är jag den minst sportintresserade människan som går att finna!

Tror inte du skulle tycka det ifall du var insatt i spelet. Finns inget annat e-sportsspel med lika mycket djup där varje match är i stort sätt unik.

Det är väl lite det som är problemet. Man ska inte behöva vara insatt och spela ett spel själv för att kunna uppskatta det, redan där misslyckas man om man har som mål att få esport att växa utanför pojkrummen och in i vardagsrummen.

Spel som har game modes som 1vs1, TDM och CTF är spel som skulle kunna få esporten att växa sig ännu större. Moba-spel är inte det.

Så det är därför som LoL (moba) och Dota2 (moba) har överlägset dom högsta antal tittare på twitch?

Jag tror att du glömde bort att de två spelen tillsammans har en gigantiskt stor spelarbas redan och de som kollar på streamsen med största sannolikhet redan är spelare. Sen vet vi ju alla att Twitch är överlägset störst när det kommer till att streama spel.

Så det har i prinip ingenting med saken att göra.

Att det däremot sänds i tv har med saken att göra och det är självklart något som är bra men det är fortfarande väldigt svårt för någon som är helt oinsatt att förstå allt som händer i Dota 2. Så det hänger väldigt mycket på hur bra kommentatorerna är och är kommentatorerna lika dåliga som när det sändes LoL från DH på SVT så kommer det knappast att hjälpa esporten.

Ja om dom har dom största spelarbaserna så är det väl endå det populäraste titlarna. så tycker definitivt har med saken att göra.
Sen att det är svårt att hänga med, om du kollar fotboll för första gången så är det också rörigt, eller vilken annan sport som helst. Det handlar ju om att lära sig, grunderna förstår nog alla (göra mål i fotboll, första motståndarens bas i dota/lol)

Sen finns de ju massvis med djup i alla idrotter om du kollar lite på djupet. e-sport växer och kommer att fortsätta att göra det. Folk gnäller om att dota är tråkigt ändå är det över 200k viewers på twitch i minst lika många som använder dota klienten. sluta gnälla o va glada att esport växer.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Usch och fy, det här är ju tom. mindre sevärt än vanlig sport och då är jag den minst sportintresserade människan som går att finna!

Wow, är du säker på att FZ.se är rätt sida för dig att vara på?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av skogsvilden:

Usch och fy, det här är ju tom. mindre sevärt än vanlig sport och då är jag den minst sportintresserade människan som går att finna!

Wow, är du säker på att FZ.se är rätt sida för dig att vara på?

Jodå: http://www.fz.se/medlem/?id=40263

ELF
Medlem

Synd att det är så sent. Småtittade bara lite i fredags och lördags, men idag skulle jag vilja se allt. Dumma tidszon och arbete

Jag har spelat en hel del Dota på LAN och har lagt ner flera timmar i LoL. Men jag kan inte säga att jag hänger med så bra i Dota 2 matcherna som jag skulle vilja. Jag har ingen koll på vad det finns för heroes och vad de har för abilities. Så när det blir teamfights då blir det bara en enda röra för mig. Skulle jag dock titta på en LoL match så skulle jag hänga med mycket bättre då jag mer eller mindre vet vad de flesta heroes gör i en teamfight.

Onödigt vetande:
Jag spelar inte Dota 2 pga att jag gick in med inställningen att det skulle vara en förbättring av Dota. Men de har ju gjort om flera heroes, så jag fattar ingenting.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skrivet av phi:

Att det däremot sänds i tv har med saken att göra och det är självklart något som är bra men det är fortfarande väldigt svårt för någon som är helt oinsatt att förstå allt som händer i Dota 2. Så det hänger väldigt mycket på hur bra kommentatorerna är och är kommentatorerna lika dåliga som när det sändes LoL från DH på SVT så kommer det knappast att hjälpa esporten.

Dota 2 har generellt sett betydligt mycket bättre kommentatorer. Det säger i sig inte särskilt mycket, för League of Legends har horribelt dåliga kommentatorer. Särskilt nu under TI3 så har jag lagt märke till att de försökt förklara simpla saker så mycket som möjligt. Folk som Tobiwan är väldigt bra på att, i hög röst, förtydliga vad som händer även för den oinsatta. Jag vet flera som har kunnat kolla på matcher från de senaste dagarna, och tyckt om det, utan att vara insatta.

Medlem

Bästa spelet o bästa laget!

phi
Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av phi:
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av phi:
Skrivet av trashlight:
Skrivet av skogsvilden:

Usch och fy, det här är ju tom. mindre sevärt än vanlig sport och då är jag den minst sportintresserade människan som går att finna!

Tror inte du skulle tycka det ifall du var insatt i spelet. Finns inget annat e-sportsspel med lika mycket djup där varje match är i stort sätt unik.

Det är väl lite det som är problemet. Man ska inte behöva vara insatt och spela ett spel själv för att kunna uppskatta det, redan där misslyckas man om man har som mål att få esport att växa utanför pojkrummen och in i vardagsrummen.

Spel som har game modes som 1vs1, TDM och CTF är spel som skulle kunna få esporten att växa sig ännu större. Moba-spel är inte det.

Så det är därför som LoL (moba) och Dota2 (moba) har överlägset dom högsta antal tittare på twitch?

Jag tror att du glömde bort att de två spelen tillsammans har en gigantiskt stor spelarbas redan och de som kollar på streamsen med största sannolikhet redan är spelare. Sen vet vi ju alla att Twitch är överlägset störst när det kommer till att streama spel.

Så det har i prinip ingenting med saken att göra.

Att det däremot sänds i tv har med saken att göra och det är självklart något som är bra men det är fortfarande väldigt svårt för någon som är helt oinsatt att förstå allt som händer i Dota 2. Så det hänger väldigt mycket på hur bra kommentatorerna är och är kommentatorerna lika dåliga som när det sändes LoL från DH på SVT så kommer det knappast att hjälpa esporten.

Ja om dom har dom största spelarbaserna så är det väl endå det populäraste titlarna. så tycker definitivt har med saken att göra.
Sen att det är svårt att hänga med, om du kollar fotboll för första gången så är det också rörigt, eller vilken annan sport som helst. Det handlar ju om att lära sig, grunderna förstår nog alla (göra mål i fotboll, första motståndarens bas i dota/lol)

Sen finns de ju massvis med djup i alla idrotter om du kollar lite på djupet. e-sport växer och kommer att fortsätta att göra det. Folk gnäller om att dota är tråkigt ändå är det över 200k viewers på twitch i minst lika många som använder dota klienten. sluta gnälla o va glada att esport växer.

Jag ser inte hur du får antalet spelare till att ha något med att göra huruvida spelet är lätt att förstå för någon som aldrig spelat det.

Sen vet jag inte om det är jag som har stora skrivsvårigheter eller om det är du som har problem med läsförståelsen för ingenstans har jag gnällt på varken esport eller Dota 2 som spel. Jag har bara konstaterat det faktum att Dota 2 är ett väldigt komplext spel och att det svårt att följa och förstå såvida man inte har spelat det tidigare eller kollat på matcher med duktiga kommentatorer.

Då finns helt enkelt bättre lämpade spel för att få esporten att växa utanför spelarbasen och ut till vanliga svenssons som vanligtvis annars aldrig spelar eller kollar på esport. Spel som tillämpar regler i stil med fotboll, hockey, handboll, basket m.fl. Dvs tidsbegränsade matcher där det laget med flest poäng när matchen är över är det laget som vinner och där du väldigt lätt kan se och uppskatta individuella prestationer inom lagen och under matchen.

Spel som CS, Quake, UT och till och med Shitmania är spel som gör detta mycket bättre än Dota 2, samtidigt som det finns ett otroligt djup för den som vill nörda ner sig i spelen.

Medlem

Är själv inte djupt insatt i vare sig SC2 eller Dota 2. Men det kan vara riktigt bra show på turneringarna där det spelas någon utav titlarna.

Så grymt lätt idag att tuna in på twitch.tv och titta på någon form utav underhållning UTAN att t ex behöva uppleva några reklamavbrott eller mödan från min sida genom och betala hyckleriavgifter för silver-guld-platinum specialpaket från comhem w/e. (yesh, har ABP - hate me D: )

Extra skoj är det när DH LAN events dyker upp i SVT.

ELF
Medlem

Hoppas ni inte spoilar vinnaren i någon artikeltitel imorn. Jag vill se sista matchen när jag kommer hem efter jobbet.
Utan skriv istället något i stil med "Detta är vinnaren i Dota 2" eller "Och vinnaren i Dota 2 är...".


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Onödigt vetande:
Jag spelar inte Dota 2 pga att jag gick in med inställningen att det skulle vara en förbättring av Dota. Men de har ju gjort om flera heroes, så jag fattar ingenting.

Vad tänker du på? Mer än utseendemässigt då givetvis.
Spelade dota sen 2005 fram tills jag fick min beta för 1.5 år sedan, och jag måste säga. Det tog mig bara en dryg vecka innan jag var helt övertygad om att övergången gick mångfalt smidigare än vad jag trodde det skulle göra, och då är jag ändå sjukligt konservativ när det kommer till mina spel.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Tips kan vara att kolla matchen före du kollar FZ eller andra sidor i så fall. Vill man inte veta nyheter så bör man inte besöka siter som har nyheter.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av ELF:

Hoppas ni inte spoilar vinnaren i någon artikeltitel imorn. Jag vill se sista matchen när jag kommer hem efter jobbet.
Utan skriv istället något i stil med "Detta är vinnaren i Dota 2" eller "Och vinnaren i Dota 2 är...".

Eller så går man inte in på en nyhetssiste...

Medlem

Jag skrek, hoppade, ville nästa inte kolla...
Vilken jävla final!

Medlem

Sjukt bra final.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

tror jag skippa sovande får bli zombi på jobbet.....skulle inte vara fysiskt möjligt att sova efter en sådan serie!
gg wp till båda lagen

ELF
Medlem

Ni kan spoila. Jag såg finalen nu precis innan jag åkte till jobbet. Riktigt mega skön start på dagen...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Herregud vilken sista match! Fy fan så jävla bra!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Medlem

Fy fan, spelar inte Dota eller något annat moba-spel men till och med jag tyckte det var en grymt spännande final.
Esport blir inte mycket bättre än såhär.

Grattis Alliance!

Medlem
Skrivet av Rakoon:
Skrivet av Flash:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Flash:

Spoiler?!

Tack FZ.

Resultatet är ju redan officiellt att Alliance är i final.
http://www.dota2.com/international/mainevent/schedule/sunday/

Dessutom så även om du skulle kolla matcher senare från main eventet så spoilar de själva redan resultaten i och med hur de listar matcherna på sidan.

Jodå, det är officiellt, men jag hade planer på att undvika resultaten (bland annat genom att låta någon annan sätta upp matchen till mig - typ som bandning av en tv-match). Inte trodde jag att FZ:s förstasida skulle förstöra spänningen...

Vill inte veta resultat från esport evenemang, går in på svensk nyhetssida för esport och gaming.

Makes sense.

Förväntade mig väl inte riktigt att FZ skulle vara så snabba att redan på morgonen kabla ut resultatet genom titeln. Klart jag förstår varför, det är bara lite otrevligt för egen del.

12
Skriv svar