Medlem
Rift!

Hej!

Hade tänkt börja spela Rift och undrar vilken server man ska börja på? Gillar både PvE och PvP och gillar high pop. Det får gärna finnas många svenskar på servern också, helst inga ryssar dock.

Vilken ras/klass/faction ska man välja? Vad finns det brist på? Jag har hyfsad koll på vad som finns men inte hur "supply & demand" ser ut in-game för dessa.

Också, hur värt är det att köpa Rift redan nu i början? Får man mycket mer av att köpa fullversionen gentemot F2P? Rift är ju rätt billigt så kan slå till direkt isåfall.

Tack på förhand!

Vym
Medlem

Tjenare!

Jag har nyligen börjat spela själv efter ett långt uppehåll så har inte superkoll, men ska försöka hjälpa till!

När det kommer till val av server så spelar det ingen större roll då man har möjlighet att flytta sin karaktär gratis mellan servrar var 7:e dag.

På PVE-servrar så kan de båda sidorna göra i princip allting tillsammans, man kan vara i samma guild, vara i samma party, köra raids, zone events, rifts, dungeons och instant adventures tillsammans. Skillnaden är dock en del av questerna och att man inte kan hänga i motståndarsidans städer.

På PvP-server däremot så kan man inte vara i samma grupp i den öppna världen och kan inte göra events eller instant adventures tillsammans.

Valet av ras är helt och hållet kosmetiskt. Tidigare hade de olika raserna specifika bonusar som gjorde att vissa raser passade bättre ihop med vissa roller/klasser, men inte längre. Det finns fortfarande rasspecifika förmågor, men dessa ger inga bonusar till exempelvis skada.

Alla klasser kommer i och med patch 3.0 kunna vara alla roller(damage, tank, healer, support). Just nu kan samtliga klasser vara 3 av de 4. Så länge ens karaktär har tillgång till ett antal olika roller så bör man vara eftertraktad! Jag har själv inte köat till så många dungeons, men kan tänka mig att det kan finnas brist på tanks och healers där.

Hittar du Rift relativt billigt och helst i ett paket med Rift och Expansionen så tycker jag att du ska slå till! Att ha tillgång till grundspelet ger 6 karaktärsslots istället för två per server och 5 bagslots istället för 3 per karaktär. Har du dessutom expansionen så får du tillgång till 4 expansionsouls(Harbinger för Mage, Tempest för Warrior, Tactician för Rogue och Defiler för Cleric).

Expansionsouls, karaktärsslots och bagslots går att köpa i Rift Store in-game, men blir dyrare att köpa där än om du hittar grundspelet + expansion i affär till ett schyst pris.

Lycka till i RIFT!

Medlem

Tack för ett mycket bra svar!

Ska se om jag kan hitta Rift billigt i någon affär, känns bättre att ha allting upplåst mha en engångssumma. Blir väl att köpa expansionpacket så småningom också om jag faller för "vanilla".

Det känns också som att man kan välja vilken klass som helst ifall alla kan fylla alla roller men då jag gillar att heala eller DPSa så får jag kolla vilken klass som har det roligaste gameplayet för detta. Och kul att höra att rasen endast är kosmetisk och att man inte tvingas välja en viss ras för en viss klass.

Och till val av server blir det nog att välja PvE till att börja med, om man nu kan byta server gratis var sjunde dag. Verkar ju asgött.

Låter bra det här.

Vym
Medlem
Skrivet av Miindz:

Tack för ett mycket bra svar!

Ska se om jag kan hitta Rift billigt i någon affär, känns bättre att ha allting upplåst mha en engångssumma. Blir väl att köpa expansionpacket så småningom också om jag faller för "vanilla".

Det känns också som att man kan välja vilken klass som helst ifall alla kan fylla alla roller men då jag gillar att heala eller DPSa så får jag kolla vilken klass som har det roligaste gameplayet för detta. Och kul att höra att rasen endast är kosmetisk och att man inte tvingas välja en viss ras för en viss klass.

Och till val av server blir det nog att välja PvE till att börja med, om man nu kan byta server gratis var sjunde dag. Verkar ju asgött.

Låter bra det här.

Såg precis att Komplett har grundspelet + expansion för 79 kr, billigare än så går det nog inte att få.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769719&cks=ASS&assoc=B99...

Jag kan varmt rekommendera servern Blightweald, schyst community och minst två svenska gillen(Friskyttarna som jag är med i och Team Sweden)

Medlem

Alright. Blev till att köpa det du länkade, tackar så mycket!

Spelar ni guardians eller defiants? Hade tänkt göra en karaktär på den servern nu.

Vym
Medlem
Skrivet av Miindz:

Alright. Blev till att köpa det du länkade, tackar så mycket!

Spelar ni guardians eller defiants? Hade tänkt göra en karaktär på den servern nu.

Inga problem!

Majoriteten är Guardians, men vi har en del Defiants med också

Medlem

Har lagt en application till din guild nu, ni verkar störtsköna. Synd att jag inte kan lira så länge idag bara.

Ses in-game

Går vid namn Kemo

Vym
Medlem

Härligt, varmt välkommen till oss!

Jag heter Vym in-game, vi ses.

1
Skriv svar