Microsoft gör en helomvändning angående DRM

Medlem

YES då kan man ta med boxen till sin lilla jaktstuga ändå ^^


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

jävla kappvändare

Medlem

Funny because it's true! Ta er i röven bakåtsträvare!

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av bjosarn:

Så, alla fick som dom ville. ÄNDÅ så hatas det. Ni är för "roliga" ibland.

Det är inte konstigt att det blir så när:
-De tog bort det negativa - vilket var bra. (DRM, Verifiering)
Och sedan även:
-De tog bort det positiva - vilket är dåligt. (Ingen delning av library och inget spel utan skiva)

men om de tar bort 24h-online-drm så är det väl självklart att de måste ersätta det med ett annat. Jag har inget emot att stoppa i en skiva, det är ju det man gör nu, men jag undrar vad folk vill ha? Tror man att man kan köra utan DRM? i så fall så bör man tänka efter en gång till.

Det finns en drm lösning som skulle fungera utan att kräva konstant verifiering.
Registrera spelet till ditt konto. Detta skulle kräva en åtkomst till internet när du installerat och sätter igång spelet första gången.
Vill du sedan sälja ditt spel får du avregistrera ditt spel från kontot. Och för att vara säker på att butiker skall kunna sälja dem vidare (vilket skulle fungerat i deras tidigare system också) så skulle de kunna kolla så att spelet inte är registrerat till något konto.
På så sätt hade fortsatt online share med din live familj och spel utan skiva fortfarande fungera.

Att de tog bort är troligen bara för att ge en sur eftersmak på denna "vinst" för konsumenterna som nu "fick vad de ville". Det var definitivt en sur ton på deras uttalande om denna vändning så jag är inte speciellt förvånad över det heller.

Det kan också vara så att de väljer den här varianten därför att de redan kan den och har använt den och slipper på så sätt att skapa ett nytt system.

Din variant är inte dålig, men det enda som skiljer från att stoppa i en skiva är just att man stoppar i en skiva istället för att registrera ett spel. Fördelen med skiva är att det funkar offline...om de nu inte kräver en online-registrering första gången man spelar ett spel...

Nja, de hade ju redan en funktion för detta med det tidigare systemet. En registrering skulle enkelt kunna fungera på följande sätt för skiva eller inte skiva. Utan skiva = registrerings check, med skiva = ingen check.

Skrivet av Resident Emil:
Skrivet av Winzi:

Att de tog bort är troligen bara för att ge en sur eftersmak på denna "vinst" för konsumenterna som nu "fick vad de ville". Det var definitivt en sur ton på deras uttalande om denna vändning så jag är inte speciellt förvånad över det heller.

Är du allvarlig? Tror du på riktigt att globala företag med miljarder i omsättning styrs på detta sätt?
- "Dumma dumma konsumenter. Nu skall dom minsann straffas när dom inte gillade våra idéer"

Att du är för godtrogen om att de inte skulle kunna göra detta är mer oroande.
De hade lösningar för att detta skulle fungera även om deras 24:a timmars verifiering inte fanns där. Det finns lösningar för icke cd skiva och försäljning av både fysisk och digitala versionen av spel. De hade till och med redan en sådan lösning för digitalt i sitt tidigare system.

Så ja, jag tror definitivt att detta är något de skulle kunna göra.

EA tog ju bort online pass på alla nya spel + många äldre spel (inte alla än) innan första MS uttalandet om deras nya system. De visade ju sig att om online pass hade fungerat så hade det i princip blivit en dubbel online betalning för nya spel till all Xbox versioner av spelen. Samt att det hade blivit mer komplicerat att sälja spelen via MS digitala lösning.
Det finns oftast en baktanke för alla förändringar som inte fått de bästa av mottaganden.

Jag var intresserad av Xbox när de äntligen började visa lite fördelar med sitt system och inte bara undanhöll mycket information som inte var negativ för deras pr.
Jag är fortfarande intresserad av xboxen men varken mer eller mindre efter denna ändring då deras system nu gick "ett steg fram och ett steg tillbaka"

Medlem

Det är saker som detta som gör att jag älskar Microsoft!!!! <3<3<3

Inaktiv
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av robbis:
Skrivet av heviom:
Skrivet av KoP:

Haha så sant. Dom som klagade innan klagar precis lika mycket nu. Ska man skratta eller gråta?

Det finns tre läger:
1 Dom som klagar på allt oavsett vad som händer
2 Dom som klagade på microsofts orginalkoncept
3 Dom som gillade orginalkonceptet och inte gillar 180 gradersvändningen

jag gillar vändningen så länge jag fortfarande kan utnyttja tjänsterna dom annonserade ut från början, det var ju dom som gjorde xbox one grym

Det var ju verifieringen som gjorde det möjligt att använda dessa nya funktioner! Men det förstörde alla whiners som inte förstod bättre.

Det är ju MS som inte förstår bättre, verifieringen kan ju vara kvar FÖR DOM SOM VILL trada sina spel och låna ut o ha sig, den funktionen kan ha en 24h regel, utan verifiering inga lånade spel! Men däremot kan man lira vidare sina egna köpta spel utan en kontroll från företaget man köpt produkten ifrån. FÖRTYDLIGANDE I CAPS: VERIFIERING ENDAST FÖR DE TITLAR MAN HAR UTLÅNADE/HAR LÅNAT. Den lösningen hade ju hjälpt alla, nu tjurar dom ihop o gör helt fel. Snacka om att missförstå sina kunder, tar bort det enda som var bra, nu är ju konsolen körd om man jämför med PC o PS4.

Medlem

Tycker det är kul att folk stötar MS efter all skit dom har gjort med X1 och sen att dom har supportat det till max. Och i princip sagt Fuck off till dom kunder som inte gilla iden

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Som jag alltid sagt, varför köpa ett PS4 över Xbox One, det erbjuder betydligt mer, och har bättre exklusiva spel.
Sedan så slipper man den där PS4 fanboy communityn som alltid ska klanka ner på Xbox och MS.. nått sånt ser man inte på PS4 nyheterna, så jag antar att den andra communityn är lite mognare..

det är för att det finns inga nyheter med ps4, same as ps3... Xboxen försökte iaf göra nåt nytt

Medlem
Skrivet av M_R_X5432:

Tycker det är kul att folk stötar MS efter all skit dom har gjort med X1 och sen att dom har supportat det till max. Och i princip sagt Fuck off till dom kunder som inte gilla iden

Är man med i leken får man leken tåla...

Medlem

Detta var ett rent business beslut som många andra redan nämnt (och som vissa vägrar inse). Ett bra sådant ur M$ perspektiv, men det känns som för lite för sent.

Tilliten till Microsoft har krossats och deras "kontrollera allt" tänk kommer säkerligen krypa fram igen när de sålt tillräckligt med konsoler.

Nä tack, jag står fast vid bytet från 360n till ps4.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Det är ju MS som inte förstår bättre, verifieringen kan ju vara kvar FÖR DOM SOM VILL trada sina spel och låna ut o ha sig, den funktionen kan ha en 24h regel, utan verifiering inga lånade spel! Men däremot kan man lira vidare sina egna köpta spel utan en kontroll från företaget man köpt produkten ifrån. FÖRTYDLIGANDE I CAPS: VERIFIERING ENDAST FÖR DE TITLAR MAN HAR UTLÅNADE/HAR LÅNAT. Den lösningen hade ju hjälpt alla, nu tjurar dom ihop o gör helt fel. Snacka om att missförstå sina kunder, tar bort det enda som var bra, nu är ju konsolen körd om man jämför med PC o PS4.

men hur ska de veta om spelet är lånat? Ska ägaren behöva registrera det innan? Då är det ju enklare att bara låna ut skivan som vanligt...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Efter att ha läst fler kommentarer, har jag missuppfattat något? MÅSTE man ha skivan i hela tiden när man spelar? Isåfall screw that, det är en dealbreaker för mig. Detsamma gäller alla andra konsoler, inte enbart X180/Xbone.

Anledningen till att jag inte orkar spela på mitt PS3 är för att jag måste byta skivor. Valde t.om att skippa en DVD läsare på den nya datorn för att jag verkligen avskyr att byta mellan skivor. Ifall någon av konsolerna kräver att jag har skivan i och inte får möjligheten att installera det på hårddisken(att stoppa i skivan för att installera är okej) men istället hela tiden måste ha i den...nej. Just no. Det är en dealbreaker för en lat jävel som mig.

Medlem

Man undrar vad det var som fick "bägaren att rinna över"?

Jag misstänker att det var omröstningen som Amazon gjorde. Microsoft sponsrade Amazons E3-bevakning (...brought to you by Xbox One) och efter E3 drog Amazon igång en omröstning där kunder fick rösta på vilken konsol de skulle välja mellan PS4 och Xbox One. Omröstningen skulle hålla på en vecka men när ca 40000 personer hade röstat och 95% valt PS4 "försvann" den plötsligt efter bara ett par dagar.

Inaktiv
Skrivet av Zerox_no1:

Funny because it's true! Ta er i röven bakåtsträvare!

http://0.media.dorkly.cvcdn.com/81/82/79ebead889dbfc41ca7fdcc...

Hahahahaha... Tack för ett gott skratt denna dystra dag:) Det är fan precis så jag känner också.

Medlem

Vad hände med uttalandet: "vill man spela online så får skaffa sig 360"
Jag som trodde nästa steg för MS var att man skulle behöva visa sitt pass för Kinect för identifiering ;p

Medlem

Vad hände med uttalandet "vill man spela offline så får man skaffa sig ett 360"
Trodde nästa steg från MS skulle vara att man måste visa upp sitt pass för Kinect för identifiering ;p

Medlem
Skrivet av jasz:

Vad hände med uttalandet: "vill man spela online så får skaffa sig 360"
Jag som trodde nästa steg för MS var att man skulle behöva visa sitt pass för Kinect för identifiering ;p

oavsett vad man tycker om MS i övrigt så var det uttalandet (och det med att man skulle han en 360 som rese-konsol) oerhört korkat! riktigt, riktigt dumt!
Hur kan man få för sig att säga något sådant i det läget de befann sig i?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

ELF
Medlem

Kan personligen hjälpa till att moppa upp fekalier efter det stora fekaliekriget.
Bra gjort av Microsoft. Men de kunde ju ha lämnat kvar online funktionerna som förbättrade upplevelsen. Fast det kanske patchas in senare efter release.

Kommer dock fortfarande att hålla mig till PC.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Inaktiv
Skrivet av Propy:
Skrivet av Aresz:

Det är ju MS som inte förstår bättre, verifieringen kan ju vara kvar FÖR DOM SOM VILL trada sina spel och låna ut o ha sig, den funktionen kan ha en 24h regel, utan verifiering inga lånade spel! Men däremot kan man lira vidare sina egna köpta spel utan en kontroll från företaget man köpt produkten ifrån. FÖRTYDLIGANDE I CAPS: VERIFIERING ENDAST FÖR DE TITLAR MAN HAR UTLÅNADE/HAR LÅNAT. Den lösningen hade ju hjälpt alla, nu tjurar dom ihop o gör helt fel. Snacka om att missförstå sina kunder, tar bort det enda som var bra, nu är ju konsolen körd om man jämför med PC o PS4.

men hur ska de veta om spelet är lånat? Ska ägaren behöva registrera det innan? Då är det ju enklare att bara låna ut skivan som vanligt...

Det är ju därför man har verifieringen, om nu inte konsolen kan prata med servern kan det inte lånas ut, eller vise versa. Detta går att lösa, precis som att Steam eller MS kan ta bort "digitala" spel från sina tjänster om dom har stulits. Ingen extra registrering behövs, logga in på live, starta spelet och bam det är ditt. Sen kan man låna ut. Varför dom nu gör en vändning och blockar sin ändå hyfsat starka idé fattar jag inte. Är dom så sugna på always online 24/7/365 så att dom inte kan göra något annat? Men med detta kan man både ha digital utlåning, och fysisk sådan, i värsta fall får dom använda sig av cdkeys eller nåt. Meningen är, det finns andra lösningar, och garanterat riktigt bra sådana. Men nu missar man det, jag undrar varför.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Funny because it&#039;s true! Ta er i röven bakåtsträvare!

http://0.media.dorkly.cvcdn.com/81/82/79ebead889dbfc41ca7fdcc...

Kunde inte hålla med mer

Så förvånad över allt hat Microsoft har fått sen de visade upp Xbox One. Men folk älskar väl att hata Microsoft helt enkelt.

Medlem

stöd inte dom nu förfan! nu när dom har insett sitt misstag!

Medlem
Skrivet av k3m:

Jag hoppas ni inte glömmer bort vad MS försökte göra från början och vilket de garanterat skulle fortsatt med om inte SONY, Steam, Nintendo hade funnits där som alternativ.

Alltså, MS hade gjort som de velat om de inte hade haft konkurransen. Så att stödja de är fortfarande idiotiskt.

Lär ju dock bli samma sak om alla köper Playstation 4. Då får SONY totaldominans över konsolmarknaden vilket kommer troligen leda till ganska nasty saker. Det bästa är om båda konsolerna går jämnt in i det nya konsolkriget för oss konsumenter. Glöm aldrig att SONY också gjort väldigt tveksamma saker förr.

Medlem

Tack Microsoft för att ni gör något vettigt av det.
Har alltid varit ett fan av Xbox och vara nära på att göra ett PS4 köp pga detta Drm och låne krav.

Medlem

Jag är uppriktigt besviken över detta, jag var genuint nyfiken på de nya funktionerna. Jag är inte intresserad av konsolen som den är nu, en xbox 360 v. 2.0.

DRM och Kinect-paranoian bekommer mig inte, bara fjuttiga människor som måste ha nått att annat än sitt eget liv att gnälla på som håller på.

Medlem

Efter att man läser detta så låter det nästan som denna pressrelease inte har lyckats med att få alla som var arga på MS innan att gå tillbaka, istället har detta gjort alla som var glada på att MS har försökt göra en Steam lösning nu är så pass sura att de också går över till Sony.

Det snackadess om konsollkrig innan. Nu förstår jag vad det betyder.

Det blir intressant att se hur detta ser ut om ett halvår. Vilken konsoll kommer att sälja bäst? Vilken konsoll kommer ha störst problem med hårdvaran?

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Har sagt det förut (i Nördigt, bl a), och säger det igen. PS4 och XBone kommer att ha ungefär samma onlinefunktioner och DRM, och ingen av dem kommer att vara särskilt bra på indiespel. Precis som den nuvarande generationen. "Next-gen" är i sanning den onödiga konsolgenerationen

Haha lol. Skämtare där. Att du ens skriver Indiespel och PS4 och Xbone i samma mening gör att man inte kan det på allvar. Alla vet väl vid det här laget att Sony har gett indieutvecklare möjligheten att själva stå som utgivare istället för Microsoft som kräver en "riktig".

Det om nånting kommer vara väldigt mycket till PS4ans fördel.

Medlem

Vad var det jag sa? Det stod ju ganska klart att MS inte kunde gå vidare på sin linje.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Zerox_no1:

Funny because it&#039;s true! Ta er i röven bakåtsträvare!

http://0.media.dorkly.cvcdn.com/81/82/79ebead889dbfc41ca7fdcc...

Hahahahaha... Tack för ett gott skratt denna dystra dag:) Det är fan precis så jag känner också.

Alla som på riktigt tror att internet-''hat'' och gnäll har fått Microsoft att ändra sig bör ju gå ut lågstadiet innan ni fortsätter kommentera här.

Enda anledningen är att dom märkte att PS4ns förbokningar var 10 ggr fler än Xbones och eftersom MS är kapitalister så fattade dom att dom kommer tjäna mindre pengar om dom inte ändrar sig.

Enkelt.

Personligen vill jag hellre stödja en konsol och ett företag som från början inte väljer att försöka våldta sina fans.

Jag såg en kommentar om att Sony också skulle ha kört på samma DRM och onlinekrav om dom inte hade sett att MS misslyckades men då måste man vara riktigt korkad eftersom Sony utannonserade sin konsol tre månader innan MS.

All Hail The Almighty PS4!

Inaktiv

Detta haveri kanske ändå kan bli nåt positivt, ms ville för mycket för snabbt och utan förvarning, nu har ms lärt sig en läxa och kanske slutar stå med näsan i vädret.

Hade ms varit öppna med det hela långt innan visningen av xbox one och givit sina kunder en chans att ha en åsikt då hade nog nån slags komprimiss kunnat komma fram.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Zerox_no1:

Funny because it&amp;#039;s true! Ta er i röven bakåtsträvare!

http://0.media.dorkly.cvcdn.com/81/82/79ebead889dbfc41ca7fdcc...

Hahahahaha... Tack för ett gott skratt denna dystra dag:) Det är fan precis så jag känner också.

Alla som på riktigt tror att internet-&#039;&#039;hat&#039;&#039; och gnäll har fått Microsoft att ändra sig bör ju gå ut lågstadiet innan ni fortsätter kommentera här.

Enda anledningen är att dom märkte att PS4ns förbokningar var 10 ggr fler än Xbones och eftersom MS är kapitalister så fattade dom att dom kommer tjäna mindre pengar om dom inte ändrar sig.

Enkelt.

Personligen vill jag hellre stödja en konsol och ett företag som från början inte väljer att försöka våldta sina fans.

Jag såg en kommentar om att Sony också skulle ha kört på samma DRM och onlinekrav om dom inte hade sett att MS misslyckades men då måste man vara riktigt korkad eftersom Sony utannonserade sin konsol tre månader innan MS.

All Hail The Almighty PS4!

Eller så nämnde de bara inte den delen och sedan när MS gjorde detta och fick skit för det så fick Sony panik och ändrade på sig och sedan ville köpa billiga poäng under E3.

Skriv svar