Major Nelson svarar på heta Xbox One-frågor

Medlem
Skrivet av Chrester:
Skrivet av Ducci:

Förstår inte hur det härkommer funka ser inget antenutag på xboxen.
kommer bara fungera om du har en digitalbox bredvid serie kopplad till xboxen?
så för mig som bor i stan med telia kabel tv i väggen med 20 gratis kanaler, kommer jag inte kunna se dem via boxen?

Låter bara som fler lådor framför tvn i mina öron.

Du kör väl in digitalboxens hdmi in i xboxen, sen från xboxen till tv eller en förstärkare.

Det är det som är grejen, han har inte en digitalbox, han får hela sitt utbud via väggen om jag förstod det rätt. Så det finns inget hdmi in eller något digitalt overlay som xbox kan lägga sig över. I det fallet så tror jag inte att denna funktion skulle fungera för honom.
Det är ju skillnad i USA verkar det som där de tydligen inte verkar ha någon vanlig kabel-tv längre utan alla har en box. De har en helt annan TV kultur än vad vi har här.

Sedan detta med om att bli bannad från Live och inte ha tillgång till sina spel längre tyckte jag var ganska uppenbart att man inte förlorar dem. En ban från live förhindrar dig inte från att använda icke Gold features utan endast det som Gold ger dig så som online multiplayer och kanske även dessa gratis spel men inget mer. Verifiering som krävs måste fungera för alla och inte endast de som betalar för gold varje månad.

Det som jag aldrig riktigt förstår än är hur allt fungerar med molnet.
Det måste ju vara så att du även har installerat spelet på din hdd, annars är ju konstant uppkoppling mot molnet likt att det streamar informationen till dig.
Och om spelet är installerat på din HDD så borde det inte vara mycket svårare för pirater att "knäcka" verifierings delen likt det som görs med steam spel för att spela utan verifieringen.

Medlem

Känns hela tiden i intervjuer som att Microsoft försvarar sig. Antingen har de kommit på något nytt helt fantastiskt som de flesta inte fattar hur bra det är... eller så pissar de på sina framtida kunder.

HDMI in? Undra om TV-boxen måste ha stöd för detta? I så fall, dyr patenterad licens eller OpenSource? Fast jag behöver inte bry mig. Teven jag spelar på är inte kopplad till någon box. Har inte ens tv antenn kabel.


signatur

Det var detta...

Inaktiv
Skrivet av ShockedChrille:
Skrivet av fanboyen:

Det som oroar mest är att han inte svarar på om man kommer få behålla sina spel när Xbox Ones servrar dör. De har inte ens bestämt hur de konkret ska gå till väga ännu.

Precis! Mycket snack om att följa med dom in i framtiden men inte kunna ge ett rakt svar på en sådan relevant fråga om XboxOne är framtids-säkrad. Bara undanflykten: "Vi har inte släppt den nya generationen ännu." Dom kan inte be oss följa med dom in i framtiden om dom inte kan garantera oss att dom efter sex-sju år inte stänger ner servrarna och gör konsolen till ett dyrt bokstöd.

Vad händer med alla våra Steam spel om Steam försvinner och Valve konkar i framtiden?

Medlem
Skrivet av Ristaaf:
Skrivet av nicbex:

Hm...alltså ju mer jag funderar över konceptet med diskfritt spelande och 24h-DRM får jag ändå förståelse och acceptans för det. Min PS3:a är aldrig utan internet i mer än högst obetydliga downtimes, så i praktiken är det inget problem för mig. Beroende på exakt hur Family share fungerar kan det ju bli guld för vänner att dela spel mellan varandra. Om alla köper 10 spel kan man ha 100 spel liksom, till priset av en tiondel.

Fast bara en person åt gången kan spela spelen, du "lånar" ett spel från det gemensamma biblioteket när du spelar det då kan ingen annan i "famlijen" spela det tills du "lämnar tillbaka" det.

Å andra sidan ägaren och en till spela samma spel samtidigt, så man skulle kunna ha en polare man köpte gemensamma spel med. Effektivt halvera kostnaden för spel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ristaaf:
Skrivet av nicbex:

Hm...alltså ju mer jag funderar över konceptet med diskfritt spelande och 24h-DRM får jag ändå förståelse och acceptans för det. Min PS3:a är aldrig utan internet i mer än högst obetydliga downtimes, så i praktiken är det inget problem för mig. Beroende på exakt hur Family share fungerar kan det ju bli guld för vänner att dela spel mellan varandra. Om alla köper 10 spel kan man ha 100 spel liksom, till priset av en tiondel.

Fast bara en person åt gången kan spela spelen, du "lånar" ett spel från det gemensamma biblioteket när du spelar det då kan ingen annan i "famlijen" spela det tills du "lämnar tillbaka" det.


signatur
Medlem

Major Nelson måste vara en av de skönaste PR snubbarna i branschen, så HÄR skapar man mer tillit hos en osäker kund!

Har definitivt fått mer hopp om Xbone sedan jag kollade på Angry Joe´s intervju samt denna, men det blir troligast ett Ps4 köp ändå


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av ShockedChrille:
Skrivet av fanboyen:

Det som oroar mest är att han inte svarar på om man kommer få behålla sina spel när Xbox Ones servrar dör. De har inte ens bestämt hur de konkret ska gå till väga ännu.

Precis! Mycket snack om att följa med dom in i framtiden men inte kunna ge ett rakt svar på en sådan relevant fråga om XboxOne är framtids-säkrad. Bara undanflykten: "Vi har inte släppt den nya generationen ännu." Dom kan inte be oss följa med dom in i framtiden om dom inte kan garantera oss att dom efter sex-sju år inte stänger ner servrarna och gör konsolen till ett dyrt bokstöd.

Men han säger ju klart och tydligt att de inte skulle göra något sådant, däremot håller jag med om att vi behöver mer detaljer om hur deras system fungerar.

"That's definitely something we would NOT do, that's not how the system is designed."

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av ShockedChrille:
Skrivet av fanboyen:

Det som oroar mest är att han inte svarar på om man kommer få behålla sina spel när Xbox Ones servrar dör. De har inte ens bestämt hur de konkret ska gå till väga ännu.

Precis! Mycket snack om att följa med dom in i framtiden men inte kunna ge ett rakt svar på en sådan relevant fråga om XboxOne är framtids-säkrad. Bara undanflykten: "Vi har inte släppt den nya generationen ännu." Dom kan inte be oss följa med dom in i framtiden om dom inte kan garantera oss att dom efter sex-sju år inte stänger ner servrarna och gör konsolen till ett dyrt bokstöd.

Vad händer med alla våra Steam spel om Steam försvinner och Valve konkar i framtiden?

Då kan du se till att spara dom till en hårddisk innan servrarna går ned, sen spela i offlinemode. Steam stödjer offlinespelande, remember?

Du kan då visserligen inte spela multiplayer förrän någon skapar privara servrar, i stora spel som CS så tar sådant inte så lång tid.

Inaktiv
Skrivet av Pålis:

Jag spelar på konsol för att det är lätt och smidigt, xbox är inte det längre så nu blir det ps4,
som väl är så bryr man sig inte vad maskinen heter som man lirar på,
det viktiga för mig är att spelen är bra och att man ska kunna lira när som helst och var som helst.

Fast man kan ju lira när som helst och var som helst? Vad är problemet?

Medlem

Hade velat se frågan "Jag vill spela Forza 5 hos polaren, han har 1,5Mbit anslutning. Forza 5 ligger på 2 Bluray skivor, är det rimligt att behöva ladda ner 100gb? Det hinner ju gå mer än 1 timme"

Medlem

Jag gav mer uppmärksamhet på tjejen där än intervjun i sig

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pholiage:

Hade velat se frågan "Jag vill spela Forza 5 hos polaren, han har 1,5Mbit anslutning. Forza 5 ligger på 2 Bluray skivor, är det rimligt att behöva ladda ner 100gb? Det hinner ju gå mer än 1 timme"

Om du håller på att ladda ner spelet så kan du väl autentisera dig samtidigt? Om han är i din "familj" kan han dessutom spela det medan du spelar något annat på din konsol (så länge ingen annan av de nio "familjemedlemmarna" inte redan använder familjeslotten).


signatur
Inaktiv
Skrivet av Scorpion:
Skrivet av Pålis:

Jag spelar på konsol för att det är lätt och smidigt, xbox är inte det längre så nu blir det ps4,
som väl är så bryr man sig inte vad maskinen heter som man lirar på,
det viktiga för mig är att spelen är bra och att man ska kunna lira när som helst och var som helst.

Så att slippa springa fram när man sitter som skönast i soffan för att byta spel, är inte smidigt enligt dig?

Hellre kunna byta spel manuellt än att inte kunna spela alls om bredband är dött eller man är nånstans där inget bredband finns tillgängligt,
för övrigt så har jag köpt drygt 150 xbox 360 spel via xbla och games on demand för dom spelen behöver inget godkännande av ms så dom kan man njuta av vart man är nånstans.

Det är ju så det ska vara eller hur ?

Att kunna köpa digitala elller fysiska skivor utan nån som kräver att du verkligen bekräftar att du köpt spelet varenda dag.

Det borde väl räcka att om man köper ett spel att när man startar spelet så skickas en signal till ms så att dom vet att här var det ett legalt köp och så är det bra så.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Hade varit kul att se någon intervjua och inte vara helt jävla passiv och feg.
Angryjoe vågade iaf avbryta honon lite och kommentera bristerna jämfört med den här bruden som likt förbannat beter sig som de flesta andra intervjuare och kör på robot mode utan några känslor eller eget tänkande över huvudtaget.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av ShockedChrille:
Skrivet av fanboyen:

Det som oroar mest är att han inte svarar på om man kommer få behålla sina spel när Xbox Ones servrar dör. De har inte ens bestämt hur de konkret ska gå till väga ännu.

Precis! Mycket snack om att följa med dom in i framtiden men inte kunna ge ett rakt svar på en sådan relevant fråga om XboxOne är framtids-säkrad. Bara undanflykten: "Vi har inte släppt den nya generationen ännu." Dom kan inte be oss följa med dom in i framtiden om dom inte kan garantera oss att dom efter sex-sju år inte stänger ner servrarna och gör konsolen till ett dyrt bokstöd.

Men han säger ju klart och tydligt att de inte skulle göra något sådant, däremot håller jag med om att vi behöver mer detaljer om hur deras system fungerar.

"That's definitely something we would NOT do, that's not have the system is designed."

Det är ju detta som är det stora problemet, ju mer och mer man får reda om deras system desto bättre verkar det.
Men varför dröjer de med att tala om detta. Varför vänta tills nästan alla gamers rakt av "hatar" deras korkade uttalanden och arroganta beteende. De enda som inte har varit emot Microsoft i detta har nästan endast varit extrema fanboys med fåtal undantag.

Det är inte konstigt att de har det svårt att återvinna ett förtroende efter deras tidigare beteenden.
Jag kan iaf säga att mycket som det visat de senaste 2 dagarna har iallafall fått mig att bli smått intresserad igen. Men det kommer kräva mer information än så och en mindre dryg attityd från deras sida om det ska bli ett köp.

Inaktiv
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Pålis:

Jag spelar på konsol för att det är lätt och smidigt, xbox är inte det längre så nu blir det ps4,
som väl är så bryr man sig inte vad maskinen heter som man lirar på,
det viktiga för mig är att spelen är bra och att man ska kunna lira när som helst och var som helst.

Fast man kan ju lira när som helst och var som helst? Vad är problemet?

Jasså det säger du, ok då har jag en utmaning till dig,

hyr en fjällstuga ute i ödemarken en vecka eller två
ta en tur med ubåt, ta en hacka och spade och gräv av din fiberkabel och hindra reparatörerna att fixa det.

Kom sen tillbaks hit och berätta allt om dom roliga spel du spelat på xbox one.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Pålis:

Jag spelar på konsol för att det är lätt och smidigt, xbox är inte det längre så nu blir det ps4,
som väl är så bryr man sig inte vad maskinen heter som man lirar på,
det viktiga för mig är att spelen är bra och att man ska kunna lira när som helst och var som helst.

Fast man kan ju lira när som helst och var som helst? Vad är problemet?

Jasså det säger du, ok då har jag en utmaning till dig,

hyr en fjällstuga ute i ödemarken en vecka eller två
ta en tur med ubåt, ta en hacka och spade och gräv av din fiberkabel och hindra reparatörerna att fixa det.

Kom sen tillbaks hit och berätta allt om dom roliga spel du spelat på xbox one.

Antar att du åker ubåt i fjällen i ödemarken ofta?

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Pålis:

Jag spelar på konsol för att det är lätt och smidigt, xbox är inte det längre så nu blir det ps4,
som väl är så bryr man sig inte vad maskinen heter som man lirar på,
det viktiga för mig är att spelen är bra och att man ska kunna lira när som helst och var som helst.

Fast man kan ju lira när som helst och var som helst? Vad är problemet?

Jasså det säger du, ok då har jag en utmaning till dig,

hyr en fjällstuga ute i ödemarken en vecka eller två
ta en tur med ubåt, ta en hacka och spade och gräv av din fiberkabel och hindra reparatörerna att fixa det.

Kom sen tillbaks hit och berätta allt om dom roliga spel du spelat på xbox one.

Tur att man har en internetanslutning på sin smartphone i värsta fall då.

Medlem

Tycker Major Nelson är rätt skön. Lite tråkigt att han får så mycket skit, jag skulle skylla på företaget och inte på enstaka personer.

Medlem

Jag är ledsen men den där utstyrseln ger inte mig ett professionellt intryck. Ja jag fattar att det ska vara någon kul grej men det känns bara fånigt.

Och varför kan han inte bara svara på frågorna?

Vad händer när denna generation tar slut kan jag eller kan jag inte spela mina spel. Det är väldigt relevant för mitt köpbeslut. Och att bara svara "vi har inte ens påbörjat denna generation ännu" är bara arrogant.

Och frågan angående att det känns som de fokuserar mycket på Nord Amerika. Svarar han att han inte riktigt förstår frågan samt att det egentligen är content-providers fel. MS marknadsför ju sin box som att dessa features finns alltså är det inte bara Netflix eller någon annans fel utan även MS som inte ser till att det finns i andra regioner annars har man ju inte featuren.

Likaså svarar han ju inte något vettigt på Always-online. Pratar bara massa om Family sharing osv. Alla dessa features kan aktiveras när man valfritt ansluter till live. Så att prata som om man MÅSTE vara online är bara tramsigt. Live fungerar ju så idag.

Och varför kunde inte alla dessa fantastiska Steam liknande funktionerna vara valfria om man ändå fortfarande stödjer spel på disk?

MS pratar verkligen runt alla frågor och utelämnar väldigt mycket information. Deras PR avdelning har verkligen totalt misslyckats denna gången.

Jag vill köpa en Xbox och jag vill ha nästa Halo. Men som det ser ut nu så litar jag inte på att MS garanterar att jag kan använda min konsol efter denna generationen vilket innebär att det blir att köpa min första Playstation

Inaktiv
Skrivet av pAaz:

Tycker Major Nelson är rätt skön. Lite tråkigt att han får så mycket skit, jag skulle skylla på företaget och inte på enstaka personer.

Jag måste tyvärr hålla med, men faktum kvarstår: XBOX ONE är ett steg tillbaka i utvecklingen.

Medlem

Jag avundas inte hans arbetsuppgift.


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv
Skrivet av Pålis:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Pålis:

Jag spelar på konsol för att det är lätt och smidigt, xbox är inte det längre så nu blir det ps4,
som väl är så bryr man sig inte vad maskinen heter som man lirar på,
det viktiga för mig är att spelen är bra och att man ska kunna lira när som helst och var som helst.

Fast man kan ju lira när som helst och var som helst? Vad är problemet?

Jasså det säger du, ok då har jag en utmaning till dig,

hyr en fjällstuga ute i ödemarken en vecka eller två
ta en tur med ubåt, ta en hacka och spade och gräv av din fiberkabel och hindra reparatörerna att fixa det.

Kom sen tillbaks hit och berätta allt om dom roliga spel du spelat på xbox one.

Vänta vänta nu...

Om jag ska hyra en fjällstuga i ödemarken i två veckor..inte fan tar jag med en Xbox för det? Då antar jag att man är i naturen, fiskar, plockar är, grillar och njuter av livet.

Jag har sett i tidigare trådar att du ska köpa Playstaton 4. Hur hade du tänkt att göra om du själv åker ut i en fjällstuga i ödemarken med din PS4? Ska du ta med dig dina spel, TV, elcentral, dieselmotor eller?

Du har inte riktigt tänkt efter...

Inaktiv
Skrivet av pAaz:

Tycker Major Nelson är rätt skön. Lite tråkigt att han får så mycket skit, jag skulle skylla på företaget och inte på enstaka personer.

Jo Nelson är klart skönast av ms tomtarna, det är såna snubbar ms behöver som ansikte utåt.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Inaktiv
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Pålis:

Jag spelar på konsol för att det är lätt och smidigt, xbox är inte det längre så nu blir det ps4,
som väl är så bryr man sig inte vad maskinen heter som man lirar på,
det viktiga för mig är att spelen är bra och att man ska kunna lira när som helst och var som helst.

Fast man kan ju lira när som helst och var som helst? Vad är problemet?

Jasså det säger du, ok då har jag en utmaning till dig,

hyr en fjällstuga ute i ödemarken en vecka eller två
ta en tur med ubåt, ta en hacka och spade och gräv av din fiberkabel och hindra reparatörerna att fixa det.

Kom sen tillbaks hit och berätta allt om dom roliga spel du spelat på xbox one.

Vänta vänta nu...

Om jag ska hyra en fjällstuga i ödemarken i två veckor..inte fan tar jag med en Xbox för det? Då antar jag att man är i naturen, fiskar, plockar är, grillar och njuter av livet.

Jag har sett i tidigare trådar att du ska köpa Playstaton 4. Hur hade du tänkt att göra om du själv åker ut i en fjällstuga i ödemarken med din PS4? Ska du ta med dig dina spel, TV, elcentral, dieselmotor eller?

Du har inte riktigt tänkt efter...

Nej egentligen inte, det man är ute efter är ju verifieringen, ärligt talat, räcker det inte att spelet blir aktiverat när man startar det,
varför detta med bekräfelse varje dag.

är så upprörd över detta men inser att man upprepar sig för mycket så ämnet är slutdiskuterat för min del.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Jag har en fråga. Om jag inte varit inloggad på mitt Xbox One under 24 timmar, kommer mina vänner fortfarande kunna låna spel, digitalt, av mig då?


signatur

I want to play a game.

Inaktiv
Skrivet av Pålis:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Pålis:

Jag spelar på konsol för att det är lätt och smidigt, xbox är inte det längre så nu blir det ps4,
som väl är så bryr man sig inte vad maskinen heter som man lirar på,
det viktiga för mig är att spelen är bra och att man ska kunna lira när som helst och var som helst.

Fast man kan ju lira när som helst och var som helst? Vad är problemet?

Jasså det säger du, ok då har jag en utmaning till dig,

hyr en fjällstuga ute i ödemarken en vecka eller två
ta en tur med ubåt, ta en hacka och spade och gräv av din fiberkabel och hindra reparatörerna att fixa det.

Kom sen tillbaks hit och berätta allt om dom roliga spel du spelat på xbox one.

Vänta vänta nu...

Om jag ska hyra en fjällstuga i ödemarken i två veckor..inte fan tar jag med en Xbox för det? Då antar jag att man är i naturen, fiskar, plockar är, grillar och njuter av livet.

Jag har sett i tidigare trådar att du ska köpa Playstaton 4. Hur hade du tänkt att göra om du själv åker ut i en fjällstuga i ödemarken med din PS4? Ska du ta med dig dina spel, TV, elcentral, dieselmotor eller?

Du har inte riktigt tänkt efter...

Nej egentligen inte, det man är ute efter är ju verifieringen, ärligt talat, räcker det inte att spelet blir aktiverat när man startar det,
varför detta med bekräfelse varje dag.

är så upprörd över detta men inser att man upprepar sig för mycket så ämnet är slutdiskuterat för min del.

Jag ser inget fel med verifieringen från min sida. Jag har varit uppkopplad till internet i några år nu. Har hänt ibland att åskan har slagit ner eller att dom har grävt utanför huset så det har varit borta en längre tid men då har man löst det på annat sätt. Läst böcker, tränat, umgåtts med vänner.

Och även om nätet är nere så finns det alltid internet i mobilen. Jag har en Samsung Galaxy S3 4G och får ut 70 megabit/s där jag bor och helt okej uppkoppling utanför där jag bor också.

Vi alla har olika smak! Vi får vänta och se helt enkelt! Dessutom så tycker jag att du inte behöver bli upprörd då det är döda ting vi pratar om.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Det som oroar mest är att han inte svarar på om man kommer få behålla sina spel när Xbox Ones servrar dör. De har inte ens bestämt hur de konkret ska gå till väga ännu.

Han vill inte spoila slutet


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem

Om några år när man betalar MS för en produkt och man inte får den överhuvudtaget, så kommer dom lika smidigt tala sig ur det och folk kommer försvara dom. Man kommer bara betala via autogiro utan nått tillbaka, det är ju dit vi är på väg.

Medlem
Skrivet av maaex:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Rugbyspelaren:
Skrivet av Puscifer:

Han tappade mig vid den sista frågan gällande HDMI-kontakt och GUI(?). Har någon lust att förklara för mig som inte har fått mitt morgonkaffe ännu?

Jag hade gärna dessutom velat veta lite mer om Microsofts PR-avdelning och varför det känns som att Microsoft beter sig på ett sådant arrogant sätt gentemot sina kunder.

Det han menar är att du kan koppla in din boxer,satelitmottagare (vilket man nu har) och så på tv via xboxen. Där kan man då snabbt hoppa mellan tv & och spel om man t.ex. får en invite till ett spel, Tydligen kan man också välja att koppla in sitt gamla xbox 360 i xbox 0ne via hdmi porten och på så sett spela xbox360 (typ som en adapterad emulator?? )

Tackar. Det låter ju faktiskt inte helt dumt. Var det så han menade med att GUI:n läggs över TVn som ett sorts genomskinligt lager, så mitt under TV-tittandet kan det poppa upp en ruta där det står "X has invited you to play Y."?

Problemet är väl att det endast ska funka i nordamerika, iaf till en början.
Kan tänka mig att Xboxet behöver drivrutiner för att veta exakt hur man sköter varje box (t.ex. hur man byter kanal osv)

Du kan inte byta kanal, det gör du med din vanliga box fjärrkontroll. Det är bara ett gränsnitt över för den som inte fattat det så tycker jag ni ska gå och lägga er och vakna en annan dag. Blir så trött på alla här...

123
Skriv svar