Rykte: Xbox One är som en konsolversion av Steam

Medlem

Med detta resonemanget kommer alltså alla spel till Xbox One vara betydligt billigare än till övriga format? Så blir det sääääkert!


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Pålis:

Enda sättet för mig att ha råd med många spel är möjligheten att kunna byta in spel man tröttnat på eller som vart dåliga och fått andra nya spel till halva priset,

tack vare det har man kunnat lira i stort sett alla spel på xbox 360,
nu kommer man göra samma sak på ps4.

.

Och på xboxone

Inaktiv

Dumt att komma med påstående att det ska köras i "molnet", när Microsoft lämnar hur många länder som helst utan möjlighet att kunna verifiera sig dagligen.

Medlem

Steam kräver åtminstone inte att man loggar in en gång var 24:e timme och verifierar att man fortfarande är ägaren till kontot.

Och stödjer dessutom möjligheten att spela alla spel (med möjligheten) med steam i offline-läge.

Att säga att X1 använder sig av något likt Steam är en rak förolämpning mot Valve.

Inaktiv

En liten detalj man glömmer är väl att på Xbox så går en del av priset till MS i licens? Priserna kan väl således rent logiskt aldrig bli lika låga på PC?

Men fair enough, de kan väl visa lite goodwill då och sänka priserna med 30% eller liknande nu när spelen inte går att sälja vidare? Sist jag kollade låg förbokningspriserna på xbox one spel på ca 650:-

Medlem

Det enda som blivit uppenbart är att ingen litar på Microsoft längre.

Medlem
Skrivet av Parzec:

Tror inte att det är ett uttalande från en insatt person; jag håller nog med Jimquisition och undrar om nu spelföretagen hatar Gamestop så jävla mycket, varför gör de då affärer med dem och går så långt att de fixar exklusiva DLC's och grejjer ? Men vad vet jag.

Jag tycker det är OK att inte ha någon begagnathandel på digitalt köpta spel i XB1 men skivorna är en annan sak. Men jag har inget att säga till om ändå

Man kommer visst att kunna sälja sitt XB1 spel. Frågan är väl bara vad avgiften blir då MS inte vill att tex gamestop tar hela vinsten. MS förslag på bytes pris var för högt och där kan vi konsumenter göra något. Det går fortfarande inte att sälja spel på Steam. så det behövs en global lösning på begagnat spel problemet.
Personligen tycker jag det är fel att tex gamestop tar hela vinsten.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Oja dom sänkte ju sitt pris med typ 4 cent... Så otroligt generöst med tanke på hur mycket dom skämt ut sig själva.


signatur

The spiders won,t find us here.

Inaktiv
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av LoyalCrystalean:

Är det bara jag som vill ha fysiska exemplar av spel?

Jag föredrar mina spel i fysisk form före full DRM Steam-titlar.

jag tröttnade på fysiska skivor när man ändå måste aktivera spelen på steam

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dryn:

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Det är mycket bättre nu än det var innan men GoG slår Steam ordentligt på fingrarna. Betalar hellre mer för en produkt jag verkligen äger än en jag bara "hyr".

OK Så här är det du kommer aldrig som spelare att äga ett spel.
Du betalar för rätten att spela det. inget mer.
Så ditt hyr passar här ... Fast på alla spel oavsett plattform.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Jo, MS är väl nöjda när 100% av gamers handlar på Xbox Live - och de kan bestämma alla priser - ingen konkurrens.

Digital nedladdning betyder färre försäljningsvägar - och konkurrens minskar.

KÖP BARA BOXADE SPEL PÅ SKIVA!

Digital nedladdning är leverantörernas och producenternas dröm - ingen möjlighet till återförsäljning dessutom.

Medlem
Skrivet av eatem:

En liten detalj man glömmer är väl att på Xbox så går en del av priset till MS i licens? Priserna kan väl således rent logiskt aldrig bli lika låga på PC?

Men fair enough, de kan väl visa lite goodwill då och sänka priserna med 30% eller liknande nu när spelen inte går att sälja vidare? Sist jag kollade låg förbokningspriserna på xbox one spel på ca 650:-

Visst kan du sälja ditt Xbox one spel. sluta trolla skit. Ha lite koll på verkligheten. Blir så jäla trött på PS kramarnas skit snack.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Steam kräver åtminstone inte att man loggar in en gång var 24:e timme och verifierar att man fortfarande är ägaren till kontot.

Och stödjer dessutom möjligheten att spela alla spel (med möjligheten) med steam i offline-läge.

Att säga att X1 använder sig av något likt Steam är en rak förolämpning mot Valve.

Steam bryter mitt online spelande minst en gång i veckan för att jag ska verifiera att jag är ägare till kontot.
Poof och jag åker ut från BF3 för att verifiera till Steam. Har hört med suport men de kan inte lösa detta trams.
Lösning stäng av Steam när jag använder datorn. Så sätt ingen gloria på Steam.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Visst kan du sälja ditt Xbox one spel. sluta trolla skit. Ha lite koll på verkligheten. Blir så jäla trött på PS kramarnas skit snack.

Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker.

Jag kan tänka mig att rätt många utgivare i alla fall kommer stoppa all handel under de första månaderna för att komma ifrån att spel handlas begagnat för 50-100 kr under nypris redan en vecka efter att spelet kommit ut.

Microsoft själva har sagt att de kommer acceptera begagnathandel men det är ingen garanti att andra utgivare kommer att göra det.

Problem kan uppstå med spel som av någon anledning försvunnit som digitalt köp (utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv.). Om du vill ha ett gammalt spel i denna situation så kan det vara så att även om du enkelt kan komma över 100 begagnade fysiska kopior så kan du inte spela dem. Det kanske finns nya kopior att köpa från USA men då stoppar regionslåsningen dig från att spela.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Jo, MS är väl nöjda när 100% av gamers handlar på Xbox Live - och de kan bestämma alla priser - ingen konkurrens.

Digital nedladdning betyder färre försäljningsvägar - och konkurrens minskar.

KÖP BARA BOXADE SPEL PÅ SKIVA!

Digital nedladdning är leverantörernas och producenternas dröm - ingen möjlighet till återförsäljning dessutom.

Varför tror du att det inte går att sälja en digital kopia av ett spel. Ledsen men det är skitsnack.
Du jag har ca 800 spel i källaren en jäla massa disketter och skivor. Det vore bra om det var digitala istället för fysiska. Hyr ett extra lager för att förvara detta så rent praktisk vore digitala ver en bra lösning.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv
Skrivet av heviom:
Skrivet av Pålis:

Enda sättet för mig att ha råd med många spel är möjligheten att kunna byta in spel man tröttnat på eller som vart dåliga och fått andra nya spel till halva priset,

tack vare det har man kunnat lira i stort sett alla spel på xbox 360,
nu kommer man göra samma sak på ps4.

.

Och på xboxone

Jag vill inte köpa ett spel och sen betala ytterligare en avgift för att kunna byta in det mot ett mot ett annat.

Det är ju så det funkar på xbox one enligt det man läst om begagnathandel av skivor.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dryn:

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Det är mycket bättre nu än det var innan men GoG slår Steam ordentligt på fingrarna. Betalar hellre mer för en produkt jag verkligen äger än en jag bara "hyr".

OK Så här är det du kommer aldrig som spelare att äga ett spel.
Du betalar för rätten att spela det. inget mer.
Så ditt hyr passar här ... Fast på alla spel oavsett plattform.

Har inte jag haft den här diskussionen med dig innan? Jag SKITER i vad utgivarna tror sig har rätten att göra med de spel jag köper, äger jag inte spelet kommer jag inte heller betala över ett visst pris så enkelt är det. Jag är fullt medveten om vad utgivarna skriver i sina s.k avtal det behöver dock inte innebära att jag godtar dem.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Danne27:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

På vilket sätt skulle stoppandet av piratkopiering via drakonisk DRM hjälpa mig som konsument? Du har fortfarande inte sagt varför. Alls.

Du antar däremot att vartenda pirat som laddar ner ett spel är en människa som hade köpt spelet ifall denne inte kunnat ladda ner det. Detta är raktut sagt absurt. Det finns INGENTING som tyder på att detta skulle vara sant. Det är ett grundlöst antagande som ingen borde göra, någonsin.

Å andra sidan tyder mycket på att man kan få piratkopierarna att köpa spelen när företagen har rätt attityd gentemot konsumenterna, speciellt gällande drakonisk DRM och dylikt. Titta på succén av The Witcher 2 av CDProjekt Red. Solklart exempel. Vad hände där då? Jo, CDPR behandlade oss kunder som människor och bojkottar DRM (eftersom det skadar konsumenten mer än det hindrar piraterna i 9/10 fall), och i sin tur så vände sig piraterna mot andra pirater och uppmanade alla att köpa spelet. In på pirate bay eller valfri sida och kolla genom kommentarerna till spelet om du inte tror mig.

Vad är då resultatet av XBones drakoniska DRM? Jo, man straffar oss som konsumenter för att göra sitt bästa att hålla piraterna borta. Är detta en garanti för att piraterna inte kommer lyckas? Nej, inte överhuvudtaget. Är det en garanti för att många konsumenter känner sig lurade och kommer stöta på negativa konsekvenser av dessa drakoniska fascistDRM? Ja, utan tvekan.

Så, åter till sakfrågan: hur skulle drakoniskt DRM i syfte av att stoppa pirater vara positivt för mig som konsument?

Utan piratkopiering skulle inte DRM fylla något syfte så självklart är Xbox One delvis ett resultat av er pirater.

Du menar alltså på två saker: först, att alla som avskyr DRM (och vi är ganska många) är pirater...? Vilket är absurt, eftersom pirater är de enda som inte påverkas negativt av DRM överhuvudtaget. De har ingen anledning att bry sig direkt.

Och två: att den här sortens DRM är nödvändig för att stoppa piraterna? Detta är också rätt absurt, eftersom det inte finns någon garanti för att piraterna inte kan ta sig förbi det den här gången heller. XBone är mer eller mindre bara en PC som inte går att uppgradera och som kör på ett speciellt operativsystem dessutom, så det lär vara betydligt enklare att ta sig förbi sådana grejer den här gången än tidigare generationer.

MAO sitter vi numera i en situation där genomsnittskonsumenten av XBone får lida av drakoniskt DRM, och överlag bli behandlad väldigt illa av Microsoft, medan deras system som i sin tur skapar dessa problem för konsumenterna inte är någon garanti överhuvudtaget för att de inte kommer få ett problem med pirater precis som med alla andra konsoller de någonsin släppt. Fin situation där ju. Kommer aldrig köpa maskinen, men kan ju säga som så, att om det följer samma mönster som nästan alla andra DRM-metoder gör så kommer det vara enklare för konsumenten att pirata än att vara legit, eftersom DRM enbart påverkar konsumenterna i regel.

Finns en enklare lösning, väl PS4

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

kan bli biligare spel
Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Dez
Medlem

Visst, Xbox One är som en konsoversion av Steam. Då kan man ju också säga att Xbox One är som en konselversion av en VHS.

Eller?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av chopper:

Visst kan du sälja ditt Xbox one spel. sluta trolla skit. Ha lite koll på verkligheten. Blir så jäla trött på PS kramarnas skit snack.

Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker.

Jag kan tänka mig att rätt många i alla fall kommer stoppa all handel under de första månaderna för att komma ifrån att spel handlas begagnat för 50-100 kr under nypris redan en vecka efter att spelet kommit ut.

Microsoft själva har sagt att de kommer acceptera begagnathandel men det är ingen garanti att andra utgivare kommer att göra det.

Problem kan uppstå med spel som av någon anledning försvunnit som digitalt köp (utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv.). Om du vill ha ett gammalt spel i denna situation så kan det vara så att även om du enkelt kan komma över 100 begagnade fysiska kopior så kan du inte spela dem. Det kanske finns nya kopior att köpa från USA men då stoppar regionslåsningen dig från att spela.

Du verkar vara en som inte vill se något positivt med MS boxen. "(utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv."
"Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker." Det gäller väl också PS spel.

Tycker det är kul att du är nöjd med din Sony konsol och visst hade gärna sett mindre gränser på MS konsolen.
Men "gissningarna" om hur det blir börjar bli fåniga och allt bara för att framhäva en annan konsol.

Hur man än tycker så är det vi spelare som sitter i utgivarnas grepp.
Om MS väljer en form som delvis liknar Steam modellen tycker jag det är en bra början. Men glöm inte hur Steam var i början mot hur det fungerar i dag.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av heviom:
Skrivet av Pålis:

Enda sättet för mig att ha råd med många spel är möjligheten att kunna byta in spel man tröttnat på eller som vart dåliga och fått andra nya spel till halva priset,

tack vare det har man kunnat lira i stort sett alla spel på xbox 360,
nu kommer man göra samma sak på ps4.

.

Och på xboxone

Jag vill inte köpa ett spel och sen betala ytterligare en avgift för att kunna byta in det mot ett mot ett annat.

Det är ju så det funkar på xbox one enligt det man läst om begagnathandel av skivor.

Om du byter in det på tex gamestop så betalar du en "dold kostnad" även där som går direkt till affären. Så vad är skillnaden?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Margy:
Skrivet av chopper:

Visst kan du sälja ditt Xbox one spel. sluta trolla skit. Ha lite koll på verkligheten. Blir så jäla trött på PS kramarnas skit snack.

Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker.

Jag kan tänka mig att rätt många i alla fall kommer stoppa all handel under de första månaderna för att komma ifrån att spel handlas begagnat för 50-100 kr under nypris redan en vecka efter att spelet kommit ut.

Microsoft själva har sagt att de kommer acceptera begagnathandel men det är ingen garanti att andra utgivare kommer att göra det.

Problem kan uppstå med spel som av någon anledning försvunnit som digitalt köp (utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv.). Om du vill ha ett gammalt spel i denna situation så kan det vara så att även om du enkelt kan komma över 100 begagnade fysiska kopior så kan du inte spela dem. Det kanske finns nya kopior att köpa från USA men då stoppar regionslåsningen dig från att spela.

Du verkar vara en som inte vill se något positivt med MS boxen. "(utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv."
"Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker." Det gäller väl också PS spel.

Tycker det är kul att du är nöjd med din Sony konsol och visst hade gärna sett mindre gränser på MS konsolen.
Men "gissningarna" om hur det blir börjar bli fåniga och allt bara för att framhäva en annan konsol.

Hur man än tycker så är det vi spelare som sitter i utgivarnas grepp.
Om MS väljer en form som delvis liknar Steam modellen tycker jag det är en bra början. Men glöm inte hur Steam var i början mot hur det fungerar i dag.

Och glöm inte heller hur mycket kritik de fick för att de krävde att Steam användes för Half-Life 2 och hur de lyssnade på denna och förbättrade Steam. Microsofts arrogans är raka motsatsen till vad Valve gjorde.

Medlem
Skrivet av chopper:

Du verkar vara en som inte vill se något positivt med MS boxen. "(utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv."
"Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker." Det gäller väl också PS spel.

Fysiska kopior av PS-spel fungerar fortfarande efter att de sålts begagnat 100 gånger. Fysiska begagnade Xbox One-spel är obrukbara om inte utgivaren gått med på att det ska få säljas.

Om du vill spela ett gammalt spel där det är svårt att komma över nya exemplar så kan det alltså vara omöjligt oavsett hur många begagnade kopior du kan komma över - tycker du inte detta är en nackdel?

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Är det bara jag som vill ha fysiska exemplar av spel?

När det gäller pc så köper jag endast digitalt (steam/origin) sedan något år tillbaka, men till konsol (xbox360) så blir det bara fysiska exemplar.. förutom segade spelen.

Medlem

Fett nice MS Fölk tjötar om steambox etc, men en XboxOne är redan färdig! De kommer äga sönder allt och alla

Medlem

Jag e säker på att begnathandeln tar mycket intäkter för utvecklare vilket inte e möjligt på Steam.

Dock har ju Steam konkurrens från Greenmangaming, G2P o andra medans Microsoft kommer bli totalt dominerande.

Medlem

Uhm det ska stå "förutom arcade spelen" i slutet av min post ovan lol.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Margy:
Skrivet av chopper:

Visst kan du sälja ditt Xbox one spel. sluta trolla skit. Ha lite koll på verkligheten. Blir så jäla trött på PS kramarnas skit snack.

Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker.

Jag kan tänka mig att rätt många i alla fall kommer stoppa all handel under de första månaderna för att komma ifrån att spel handlas begagnat för 50-100 kr under nypris redan en vecka efter att spelet kommit ut.

Microsoft själva har sagt att de kommer acceptera begagnathandel men det är ingen garanti att andra utgivare kommer att göra det.

Problem kan uppstå med spel som av någon anledning försvunnit som digitalt köp (utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv.). Om du vill ha ett gammalt spel i denna situation så kan det vara så att även om du enkelt kan komma över 100 begagnade fysiska kopior så kan du inte spela dem. Det kanske finns nya kopior att köpa från USA men då stoppar regionslåsningen dig från att spela.

Du verkar vara en som inte vill se något positivt med MS boxen. "(utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv."
"Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker." Det gäller väl också PS spel.

Tycker det är kul att du är nöjd med din Sony konsol och visst hade gärna sett mindre gränser på MS konsolen.
Men "gissningarna" om hur det blir börjar bli fåniga och allt bara för att framhäva en annan konsol.

Hur man än tycker så är det vi spelare som sitter i utgivarnas grepp.
Om MS väljer en form som delvis liknar Steam modellen tycker jag det är en bra början. Men glöm inte hur Steam var i början mot hur det fungerar i dag.

Och glöm inte heller hur mycket kritik de fick för att de krävde att Steam användes för Half-Life 2 och hur de lyssnade på denna och förbättrade Steam. Microsofts arrogans är raka motsatsen till vad Valve gjorde.

Vad är det som säger att detta inte kommer att ändras som Steam gjorde?
Ser inte MS arrogansen större än vad Steam's var. Tycker du målar fan på väggen innan vi vet .
Jag tänker ge MS en chans och se var det leder.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av chopper:

Du verkar vara en som inte vill se något positivt med MS boxen. "(utgivaren i konkurs, rättigheter som gått ut osv."
"Spelen kommer att kunna säljas OM utgivaren av spelet gått med på detta och i så fall enbart via vissa utvalda butiker." Det gäller väl också PS spel.

Fysiska kopior av PS-spel fungerar fortfarande efter att de sålts begagnat 100 gånger. Fysiska begagnade Xbox One-spel är obrukbara om inte utgivaren gått med på att det ska få säljas.

Om du vill spela ett gammalt spel där det är svårt att komma över nya exemplar så kan det alltså vara omöjligt oavsett hur många begagnade kopior du kan komma över - tycker du inte detta är en nackdel?

Spelar ju ingen roll vilket svar du får för du ska bara vara nego shit vilken tråkig inställning.
Tex jag har gamla spel i digital format när de gamla fysiska tog slut. Men det är väl också fel enligt dig antar jag.

Min spelplattform är egentligen PC till 95% men ser gärna en MS konsol för att inte ge Sony total dominans och det jag spelar på konsol har varit Xbox 360 spel. Har också en PS3 men den samlar bara damm


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Skriv svar