Rykte: Xbox One är som en konsolversion av Steam

Medlem

Det jag är nyfiken på är om vi får billigare spel eller om utvecklarna/utgivarna får mer cash.

Jag tänker såhär, det är inte 100% säkert att dom sänker priserna på spel bara för att dom tjänar bättre på det det.

Medlem
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av PcGamer:

Vad personen uppenbarligen missar är att Valve lyssnade på sina kunder, Microsoft verkar ju snarare göra motsatsen. Steam hade aldrig lyckats om de kört med samma arroganta stil.

Vad du uppernbarligen missar är mängden skit som Valve fick ta i början när de lanserade Steam. Gamers gnällde väldigt kraftigt om "onlineverifiering" och "always online", men Valve trodde stenhårt på sin produkt och fortsatte med den och utvecklade den efter lanseringen.
Chansen finns att det kommer hända med Xbox One också.

Steam är väl inte always online? Vet ej om dom tänkte så i
början.

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Jag tror tvärtom att dessa bidrar till försäljningen och det finns mycket som pekar på att så är fallet. Det är inte så svart och vitt som det verkar vara. Många klagar på ställen som Gamestop utan att tänka lite längre, att dessa kanske inte hade köpt spel i samma utsträckning om de inte kunnat få tag på dem begagnade.

Man måste se helheten, det räcker inte att kolla på en del och sedan utesluta andra delar. Piratkopiering kan innebära stora förluster men det finns inget som säger att så är fallet mer än att folk laddar ner (hur många av dessa har inte redan köpt spelen eller kommer att köpa dem?).

Det är bara spekulationer så vitt jag vet, vi kan dra en teori om det hur länge som helst. Jag vet inte vad du tycker, men jag kan inte säga helhjärtat att piratkopiering är mer positiv än negativ påverkan på utvecklare. Vill man och är intresserad av ett spel så har man möjlighet till att testa spelet i form av demo innan man vill köpa spelet. Men det känns också att demo delen håller på att försvinna och det oroar mig mer.

Ja vi har tyvärr inga bevis men logiken säger att det torde vara mer positivt än negativt eftersom spel idag säljer bättre än någonsin (hade det varit tvärtom hade spelen sålt sämre eftersom färre hade köpt dem). En viss grad av piratkopiering är bra det är när den blir för stor den börjar bli skadlig. Detta är anledningen till att F2P fungerar, det finns de som vill betala trots att de kan spela spelen gratis, utan dessa hade den modellen aldrig fungerat.

Medlem
Skrivet av Ondfaen:

Det jag är nyfiken på är om vi får billigare spel eller om utvecklarna/utgivarna får mer cash.

Jag tänker såhär, det är inte 100% säkert att dom sänker priserna på spel bara för att dom tjänar bättre på det det.

Fast man måste ta någon liknande form av DRM och se hur det gick, steam är det närmaste man kan komma om inte identisk. Och det visar på billigare spel och erbjudanden.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av MikeEnker:
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av PcGamer:

Vad personen uppenbarligen missar är att Valve lyssnade på sina kunder, Microsoft verkar ju snarare göra motsatsen. Steam hade aldrig lyckats om de kört med samma arroganta stil.

Vad du uppernbarligen missar är mängden skit som Valve fick ta i början när de lanserade Steam. Gamers gnällde väldigt kraftigt om "onlineverifiering" och "always online", men Valve trodde stenhårt på sin produkt och fortsatte med den och utvecklade den efter lanseringen.
Chansen finns att det kommer hända med Xbox One också.

Steam är väl inte always online? Vet ej om dom tänkte så i
början.

Jag säger bara att kritiken var väldigt stor kring denna fråga. Om Steam de facto inte skulle ha det eller inte brydde många sig inte om. På samma sätt som många som fabulerar fritt kring riskerna med Xbox One.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av MikeEnker:
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av PcGamer:

Vad personen uppenbarligen missar är att Valve lyssnade på sina kunder, Microsoft verkar ju snarare göra motsatsen. Steam hade aldrig lyckats om de kört med samma arroganta stil.

Vad du uppernbarligen missar är mängden skit som Valve fick ta i början när de lanserade Steam. Gamers gnällde väldigt kraftigt om "onlineverifiering" och "always online", men Valve trodde stenhårt på sin produkt och fortsatte med den och utvecklade den efter lanseringen.
Chansen finns att det kommer hända med Xbox One också.

Steam är väl inte always online? Vet ej om dom tänkte så i
början.

När Half-Life 2 släpptes var Steam ett krav, man var tvungen att tillåta deras server att ansluta sig till den egna datorn. Jag minns att detta orsakade mycket kritik men också att Valve lyssnade på den. Förut krävde de att Steam anslöt till nätet när man spelade spelen via deras tjänst, nu går det att spela dessa utan att vara uppkopplad.

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Online-verifiering menar du? Du kan låta dina vänner som bor på andra sidan landet få tillgång till ditt spelbibliotek digitalt.

Du inser väl att du inte kommer kunna dela med dig av hela ditt bibliotek till 10 vänner? Du kommer inte heller kunna spela samtidigt så din dräm om att ni är 10 st som köper ett spel och spelar på det sprack.

Det är väldigt svårt att förstå vad du skriver, men självklart kan inte 10 personer spela samma spel samtidigt (därav online-verifieringen). Ditt påstående att man inte kan dela med sig av HELA sitt spelbibliotek har jag inte hört någon säga förut, det där låter som dina egna spekulationer. Major Nelson ska förklara Xbox-familjen i detalj i sin blog inom snart. Då kan vi diskutera detaljerna utan att spekulera.

Medlem
Skrivet av tavener:

Om detta är sant så borde väl personerna på MS bekräfta inlägget eftersom att det nu är en sån stor grej.

tyvärr har ju MS pr-folk gjort kardinalfel efter kardinalfel. Hade dom skött sina kort någorlunda hade denna skitstorm kanske inte kunnat undvikas helt men kunnat vara mycket mindre. Jag tycker dom har ett mycket intressantare system än PS4 med massor av möjligheter men dom hade kunnat skippa DRM kollen för att spela offline(förstår ju iof varför dom gör som dom gör)

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

...Och om spelföretag inte hade släppt en massa skitspel så hade inte pirater varit något problem då de hade varit extremt få.

Det är spel som The Witcher 2, Dark Souls, The Last of Us, GTA etc som folk är beredda att betala för.

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Spelutvecjkalare får betalt för sitt jobb istället för att piratkopior regerar?


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Jag tror tvärtom att dessa bidrar till försäljningen och det finns mycket som pekar på att så är fallet. Det är inte så svart och vitt som det verkar vara. Många klagar på ställen som Gamestop utan att tänka lite längre, att dessa kanske inte hade köpt spel i samma utsträckning om de inte kunnat få tag på dem begagnade.

Man måste se helheten, det räcker inte att kolla på en del och sedan utesluta andra delar. Piratkopiering kan innebära stora förluster men det finns inget som säger att så är fallet mer än att folk laddar ner (hur många av dessa har inte redan köpt spelen eller kommer att köpa dem?).

Det är bara spekulationer så vitt jag vet, vi kan dra en teori om det hur länge som helst. Jag vet inte vad du tycker, men jag kan inte säga helhjärtat att piratkopiering är mer positiv än negativ påverkan på utvecklare. Vill man och är intresserad av ett spel så har man möjlighet till att testa spelet i form av demo innan man vill köpa spelet. Men det känns också att demo delen håller på att försvinna och det oroar mig mer.

Ja vi har tyvärr inga bevis men logiken säger att det torde vara mer positivt än negativt eftersom spel idag säljer bättre än någonsin (hade det varit tvärtom hade spelen sålt sämre eftersom färre hade köpt dem). En viss grad av piratkopiering är bra det är när den blir för stor den börjar bli skadlig. Detta är anledningen till att F2P fungerar, det finns de som vill betala trots att de kan spela spelen gratis, utan dessa hade den modellen aldrig fungerat.

Nej vi kan inte vara säkra, men om den logiken nu stämmer vilket jag inte kan relatera till. Hur kan vi hålla en viss grad av piratkopiering med tanke på att det är egentligen olagligt? och att relatera till att piratkopiering har lett till F2P spel är inget positivt i mitt tycke, ett av mina favoritspel Planetside 2 är F2P och jag kan inte spela det spelet för allt handlar om att köpa poäng för att kunna låsa upp uppgraderingar eller spela 24/7 för att få tillräckligt med certs för att låsa upp en kikarsikte :/

Om något ska bojkottas så är det F2P spel, jag betalar hellre 499kr för ett spel än 100kr för ett par uppgraderingar.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Jag har inte förstått varför folk är så himla ANTI när det gäller konsoler... men STEAM på PC gnäller man inte alls på knappt.

Väldigt bra fråga måste jag säga. Som trogen steam-användare finns det nog flera svar. Systemet har kommit fram ur CD-keys som de har lagt in för att förhindra piratkopiering. Att piratkopiera till PC är väldigt enkelt jämfört med konsol, därav har man accepterat att de har keys och att nyckeln bara kan användas en gång.

Sen är PC spelen billigare också. Det finns billiga hemsidor du kan enkelt köpa cd-keys till PC. Jag köpte mitt Bioshock Infinite för 280 kronor när det var en vecka gammalt. Till konsoll gick det på 600-700 kronor. Blir priset så mycket lägre kan man oftast acceptera att spelet inte kan bytas in.

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

...Och om spelföretag inte hade släppt en massa skitspel så hade inte pirater varit något problem då de hade varit extremt få.

Det är spel som The Witcher 2, Dark Souls, The Last of Us, GTA etc som folk är beredda att betala för.

Oj jag tror inte du kan mycket mer fel, visst kanske fler hade betalat för spelen men det kommer alltid att finnas dom som tycker gratis är gott

Medlem
Skrivet av Dryn:

Kommer ihåg stormen kring steam när de först släpptes, även jag var emot det. Idag föredrar jag steam framför allt annat, finns spelet på steam köper jag det där. Det var bra länge sedan jag köpte någon fysisk kopia.
Nu har vi ju inte sett eller fått reda på så mycket om Xbox one annat än att man måste vara online, så vi får väl vänta och se om det blir bra eller dåligt.

Det är mycket bättre nu än det var innan men GoG slår Steam ordentligt på fingrarna. Betalar hellre mer för en produkt jag verkligen äger än en jag bara "hyr".

Medlem

" Om du vill fortsätta bli lurad av Gamestop, gå och spela Playstation 4"

Wow... Sorgligt XboX..... sorgligt


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem
Skrivet av heviom:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

...Och om spelföretag inte hade släppt en massa skitspel så hade inte pirater varit något problem då de hade varit extremt få.

Det är spel som The Witcher 2, Dark Souls, The Last of Us, GTA etc som folk är beredda att betala för.

Oj jag tror inte du kan mycket mer fel, visst kanske fler hade betalat för spelen men det kommer alltid att finnas dom som tycker gratis är gott

Och de som inte betalat en enda krona för spel kommer knappast göra det även om de inte kan få tag på dessa på annat sätt. De enda som drabbas är de betalande kunderna, ju fortare utgivarna förstår detta desto mer kommer de sälja.

Medlem
Skrivet av Danne27:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

På vilket sätt skulle stoppandet av piratkopiering via drakonisk DRM hjälpa mig som konsument? Du har fortfarande inte sagt varför. Alls.

Du antar däremot att vartenda pirat som laddar ner ett spel är en människa som hade köpt spelet ifall denne inte kunnat ladda ner det. Detta är raktut sagt absurt. Det finns INGENTING som tyder på att detta skulle vara sant. Det är ett grundlöst antagande som ingen borde göra, någonsin.

Å andra sidan tyder mycket på att man kan få piratkopierarna att köpa spelen när företagen har rätt attityd gentemot konsumenterna, speciellt gällande drakonisk DRM och dylikt. Titta på succén av The Witcher 2 av CDProjekt Red. Solklart exempel. Vad hände där då? Jo, CDPR behandlade oss kunder som människor och bojkottar DRM (eftersom det skadar konsumenten mer än det hindrar piraterna i 9/10 fall), och i sin tur så vände sig piraterna mot andra pirater och uppmanade alla att köpa spelet. In på pirate bay eller valfri sida och kolla genom kommentarerna till spelet om du inte tror mig.

Vad är då resultatet av XBones drakoniska DRM? Jo, man straffar oss som konsumenter för att göra sitt bästa att hålla piraterna borta. Är detta en garanti för att piraterna inte kommer lyckas? Nej, inte överhuvudtaget. Är det en garanti för att många konsumenter känner sig lurade och kommer stöta på negativa konsekvenser av dessa drakoniska fascistDRM? Ja, utan tvekan.

Så, åter till sakfrågan: hur skulle drakoniskt DRM i syfte av att stoppa pirater vara positivt för mig som konsument?

Utan piratkopiering skulle inte DRM fylla något syfte så självklart är Xbox One delvis ett resultat av er pirater.

Du menar alltså på två saker: först, att alla som avskyr DRM (och vi är ganska många) är pirater...? Vilket är absurt, eftersom pirater är de enda som inte påverkas negativt av DRM överhuvudtaget. De har ingen anledning att bry sig direkt.

Och två: att den här sortens DRM är nödvändig för att stoppa piraterna? Detta är också rätt absurt, eftersom det inte finns någon garanti för att piraterna inte kan ta sig förbi det den här gången heller. XBone är mer eller mindre bara en PC som inte går att uppgradera och som kör på ett speciellt operativsystem dessutom, så det lär vara betydligt enklare att ta sig förbi sådana grejer den här gången än tidigare generationer.

MAO sitter vi numera i en situation där genomsnittskonsumenten av XBone får lida av drakoniskt DRM, och överlag bli behandlad väldigt illa av Microsoft, medan deras system som i sin tur skapar dessa problem för konsumenterna inte är någon garanti överhuvudtaget för att de inte kommer få ett problem med pirater precis som med alla andra konsoller de någonsin släppt. Fin situation där ju. Kommer aldrig köpa maskinen, men kan ju säga som så, att om det följer samma mönster som nästan alla andra DRM-metoder gör så kommer det vara enklare för konsumenten att pirata än att vara legit, eftersom DRM enbart påverkar konsumenterna i regel.

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

...Och om spelföretag inte hade släppt en massa skitspel så hade inte pirater varit något problem då de hade varit extremt få.

Det är spel som The Witcher 2, Dark Souls, The Last of Us, GTA etc som folk är beredda att betala för.

VIll/kan folk betala så gör dem det, sen finns det vissa som tar gratis vägen och lämnar. Har du utvecklat själva produkten och ser att hälften piratkopierar så är det klart du blir förbannad för du har lagt svett och tårar på ditt arbete. Spel som pirater betalar för är individuellt. Inget är säkert det vi säger, men magkänslan säger att folk som tankar ner spelen är en stor del snålskjutsare.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Jag tror tvärtom att dessa bidrar till försäljningen och det finns mycket som pekar på att så är fallet. Det är inte så svart och vitt som det verkar vara. Många klagar på ställen som Gamestop utan att tänka lite längre, att dessa kanske inte hade köpt spel i samma utsträckning om de inte kunnat få tag på dem begagnade.

Man måste se helheten, det räcker inte att kolla på en del och sedan utesluta andra delar. Piratkopiering kan innebära stora förluster men det finns inget som säger att så är fallet mer än att folk laddar ner (hur många av dessa har inte redan köpt spelen eller kommer att köpa dem?).

Det är bara spekulationer så vitt jag vet, vi kan dra en teori om det hur länge som helst. Jag vet inte vad du tycker, men jag kan inte säga helhjärtat att piratkopiering är mer positiv än negativ påverkan på utvecklare. Vill man och är intresserad av ett spel så har man möjlighet till att testa spelet i form av demo innan man vill köpa spelet. Men det känns också att demo delen håller på att försvinna och det oroar mig mer.

Ja vi har tyvärr inga bevis men logiken säger att det torde vara mer positivt än negativt eftersom spel idag säljer bättre än någonsin (hade det varit tvärtom hade spelen sålt sämre eftersom färre hade köpt dem). En viss grad av piratkopiering är bra det är när den blir för stor den börjar bli skadlig. Detta är anledningen till att F2P fungerar, det finns de som vill betala trots att de kan spela spelen gratis, utan dessa hade den modellen aldrig fungerat.

Nej vi kan inte vara säkra, men om den logiken nu stämmer vilket jag inte kan relatera till. Hur kan vi hålla en viss grad av piratkopiering med tanke på att det är egentligen olagligt? och att relatera till att piratkopiering har lett till F2P spel är inget positivt i mitt tycke, ett av mina favoritspel Planetside 2 är F2P och jag kan inte spela det spelet för allt handlar om att köpa poäng för att kunna låsa upp uppgraderingar eller spela 24/7 för att få tillräckligt med certs för att låsa upp en kikarsikte :/

Om något ska bojkottas så är det F2P spel, jag betalar hellre 499kr för ett spel än 100kr för ett par uppgraderingar.

Det är ingen skillnad idag kontra förr, spel och programvara har alltid varit olagliga.

Edit: Anledningen till en mer drakonisk DRM är begagnat, detta har alltid varit något som industrin ogillat eftersom de inte får ta del av en enda krona. De använder bara olaglig kopiering som ursäkt för de är sådana sabla hycklare och vågar inte konfrontera Gamestop.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Jag tror tvärtom att dessa bidrar till försäljningen och det finns mycket som pekar på att så är fallet. Det är inte så svart och vitt som det verkar vara. Många klagar på ställen som Gamestop utan att tänka lite längre, att dessa kanske inte hade köpt spel i samma utsträckning om de inte kunnat få tag på dem begagnade.

Man måste se helheten, det räcker inte att kolla på en del och sedan utesluta andra delar. Piratkopiering kan innebära stora förluster men det finns inget som säger att så är fallet mer än att folk laddar ner (hur många av dessa har inte redan köpt spelen eller kommer att köpa dem?).

Det är bara spekulationer så vitt jag vet, vi kan dra en teori om det hur länge som helst. Jag vet inte vad du tycker, men jag kan inte säga helhjärtat att piratkopiering är mer positiv än negativ påverkan på utvecklare. Vill man och är intresserad av ett spel så har man möjlighet till att testa spelet i form av demo innan man vill köpa spelet. Men det känns också att demo delen håller på att försvinna och det oroar mig mer.

Ja vi har tyvärr inga bevis men logiken säger att det torde vara mer positivt än negativt eftersom spel idag säljer bättre än någonsin (hade det varit tvärtom hade spelen sålt sämre eftersom färre hade köpt dem). En viss grad av piratkopiering är bra det är när den blir för stor den börjar bli skadlig. Detta är anledningen till att F2P fungerar, det finns de som vill betala trots att de kan spela spelen gratis, utan dessa hade den modellen aldrig fungerat.

Nej vi kan inte vara säkra, men om den logiken nu stämmer vilket jag inte kan relatera till. Hur kan vi hålla en viss grad av piratkopiering med tanke på att det är egentligen olagligt? och att relatera till att piratkopiering har lett till F2P spel är inget positivt i mitt tycke, ett av mina favoritspel Planetside 2 är F2P och jag kan inte spela det spelet för allt handlar om att köpa poäng för att kunna låsa upp uppgraderingar eller spela 24/7 för att få tillräckligt med certs för att låsa upp en kikarsikte :/

Om något ska bojkottas så är det F2P spel, jag betalar hellre 499kr för ett spel än 100kr för ett par uppgraderingar.

Det är ingen skillnad idag kontra förr, spel och programvara har alltid varit olagliga.

Olagliga att piratkopiera ja, eller hur menar du?


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Jag tror tvärtom att dessa bidrar till försäljningen och det finns mycket som pekar på att så är fallet. Det är inte så svart och vitt som det verkar vara. Många klagar på ställen som Gamestop utan att tänka lite längre, att dessa kanske inte hade köpt spel i samma utsträckning om de inte kunnat få tag på dem begagnade.

Man måste se helheten, det räcker inte att kolla på en del och sedan utesluta andra delar. Piratkopiering kan innebära stora förluster men det finns inget som säger att så är fallet mer än att folk laddar ner (hur många av dessa har inte redan köpt spelen eller kommer att köpa dem?).

Det är bara spekulationer så vitt jag vet, vi kan dra en teori om det hur länge som helst. Jag vet inte vad du tycker, men jag kan inte säga helhjärtat att piratkopiering är mer positiv än negativ påverkan på utvecklare. Vill man och är intresserad av ett spel så har man möjlighet till att testa spelet i form av demo innan man vill köpa spelet. Men det känns också att demo delen håller på att försvinna och det oroar mig mer.

Ja vi har tyvärr inga bevis men logiken säger att det torde vara mer positivt än negativt eftersom spel idag säljer bättre än någonsin (hade det varit tvärtom hade spelen sålt sämre eftersom färre hade köpt dem). En viss grad av piratkopiering är bra det är när den blir för stor den börjar bli skadlig. Detta är anledningen till att F2P fungerar, det finns de som vill betala trots att de kan spela spelen gratis, utan dessa hade den modellen aldrig fungerat.

Nej vi kan inte vara säkra, men om den logiken nu stämmer vilket jag inte kan relatera till. Hur kan vi hålla en viss grad av piratkopiering med tanke på att det är egentligen olagligt? och att relatera till att piratkopiering har lett till F2P spel är inget positivt i mitt tycke, ett av mina favoritspel Planetside 2 är F2P och jag kan inte spela det spelet för allt handlar om att köpa poäng för att kunna låsa upp uppgraderingar eller spela 24/7 för att få tillräckligt med certs för att låsa upp en kikarsikte :/

Om något ska bojkottas så är det F2P spel, jag betalar hellre 499kr för ett spel än 100kr för ett par uppgraderingar.

Det är ingen skillnad idag kontra förr, spel och programvara har alltid varit olagliga.

Olagliga att piratkopiera ja, eller hur menar du?

Ja och om det hade varit skadligt för industrin hade den väl knappast kunna växa så som den gjort eller?

Men som sagt var det finns inga bevis så jag ser ingen större vits med att fortsätta diskutera just detta. En sak är säker om Microsoft inte ändrar mycket av det jag är emot med den här konsolen lär det knappast bli en XO i framtiden. Spelen är viktiga men mina rättigheter som konsument är viktigare...iaf för mig.

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

...Och om spelföretag inte hade släppt en massa skitspel så hade inte pirater varit något problem då de hade varit extremt få.

Det är spel som The Witcher 2, Dark Souls, The Last of Us, GTA etc som folk är beredda att betala för.

VIll/kan folk betala så gör dem det, sen finns det vissa som tar gratis vägen och lämnar. Har du utvecklat själva produkten och ser att hälften piratkopierar så är det klart du blir förbannad för du har lagt svett och tårar på ditt arbete. Spel som pirater betalar för är individuellt. Inget är säkert det vi säger, men magkänslan säger att folk som tankar ner spelen är en stor del snålskjutsare.

Fast om spelet är halvdan så kan man väl knappast påstå att man lagt svett och tårar på sitt arbete?

Medlem

Piratkopiering måste ju vara bra, spelen till PC kostar ju ca 200kr mindre än till konsol vid release. Konsollmarknaden är relativt besparad piratkopiering men det är inte pc marknaden varav att de tar 700kr för konsollversionen och 500 för motsvarande på pc.

Medlem

Resulterar deras tjänst i att spelen blir billigare så är ju det toppen, men tillåt mig tvivla, jag gissar på mer pengar till utgivarna.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Skrivet av TotalCraptastic:
Skrivet av Krayze:

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Så ditt svar är att "Pirater förstör för oss som betalar för att då sätter företagen DRM på våra produkter, därför är det bra att vi får en konsol som går stenhårt på DRM nu" ?

Det är inte piraterna som "förstör" för konsumenterna, det är ju just drm'et, som piraterna alltid förbipasserar, medan de som köper det får hanskas med djävulskapet.

Kan inte hålla med dig, jag tycker steam funkar galant där man får mycket bättre erbjudanden direkt till din dator som du kan ta del av. Jag har läst hur mycket steam har gjort det svårare för piraterna att gå igenom själva steams DRM för en verifikation av din kopia. Folk som har kopierat de senaste spelen har haft problem med att spara eller att spelet kraschar konstant för att det är så ostabilt. Så jo DRM har faktiskt stoppat många som försökt sig på att spela varan gratis.

Det enda negativa jag kan tänka på med DRM är servernas möjlighet att krascha.

HAHAHAHAHA


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Ok, så hur gör detta det bättre för oss som slipper pirater?

Har Microsoft sagt något om billigare spel? Mer innehåll till spelen kostnadsfritt? Eller får vi betala samma pris som tidigare för ett fullpris och köpa massa DLC och in-game material som tidigare?

Om alla betalar för sin kopia så ökar vår chans att få ännu starkare och bättre spel av utvecklarna då dem får alla sina pengar och inte bara delvis, det fanns en tid då piratkopiering inte va så stort och utvecklarna fick en chans att utvecklas, idag har vi EA, Activision och Ubisoft som håller i spel marknaden idag. Som en spel entusiast så är det i ditt intresse att pirater inte får en chans att fuska sig fram.

Jag tror tvärtom att dessa bidrar till försäljningen och det finns mycket som pekar på att så är fallet. Det är inte så svart och vitt som det verkar vara. Många klagar på ställen som Gamestop utan att tänka lite längre, att dessa kanske inte hade köpt spel i samma utsträckning om de inte kunnat få tag på dem begagnade.

Man måste se helheten, det räcker inte att kolla på en del och sedan utesluta andra delar. Piratkopiering kan innebära stora förluster men det finns inget som säger att så är fallet mer än att folk laddar ner (hur många av dessa har inte redan köpt spelen eller kommer att köpa dem?).

Det är bara spekulationer så vitt jag vet, vi kan dra en teori om det hur länge som helst. Jag vet inte vad du tycker, men jag kan inte säga helhjärtat att piratkopiering är mer positiv än negativ påverkan på utvecklare. Vill man och är intresserad av ett spel så har man möjlighet till att testa spelet i form av demo innan man vill köpa spelet. Men det känns också att demo delen håller på att försvinna och det oroar mig mer.

Ja vi har tyvärr inga bevis men logiken säger att det torde vara mer positivt än negativt eftersom spel idag säljer bättre än någonsin (hade det varit tvärtom hade spelen sålt sämre eftersom färre hade köpt dem). En viss grad av piratkopiering är bra det är när den blir för stor den börjar bli skadlig. Detta är anledningen till att F2P fungerar, det finns de som vill betala trots att de kan spela spelen gratis, utan dessa hade den modellen aldrig fungerat.

Nej vi kan inte vara säkra, men om den logiken nu stämmer vilket jag inte kan relatera till. Hur kan vi hålla en viss grad av piratkopiering med tanke på att det är egentligen olagligt? och att relatera till att piratkopiering har lett till F2P spel är inget positivt i mitt tycke, ett av mina favoritspel Planetside 2 är F2P och jag kan inte spela det spelet för allt handlar om att köpa poäng för att kunna låsa upp uppgraderingar eller spela 24/7 för att få tillräckligt med certs för att låsa upp en kikarsikte :/

Om något ska bojkottas så är det F2P spel, jag betalar hellre 499kr för ett spel än 100kr för ett par uppgraderingar.

Det är ingen skillnad idag kontra förr, spel och programvara har alltid varit olagliga.

Olagliga att piratkopiera ja, eller hur menar du?

Ja och om det hade varit skadligt för industrin hade den väl knappast kunna växa så som den gjort eller?

Men som sagt var det finns inga bevis så jag ser ingen större vits med att fortsätta diskutera just detta. En sak är säker om Microsoft inte ändrar mycket av det jag är emot med den här konsolen lär det knappast bli en XO i framtiden. Spelen är viktiga men mina rättigheter som konsument är viktigare...iaf för mig.

Jag tror mer att spelen växer som dem gör är för att spelen idag har nått större målgrupp än säg för 10 år sen, förut var det mer tonåringar och mest killar som spela. Idag kan jag se en modell brud spela COD t ex :P. En annan bidragande faktor är nog spel utbudet och tillgängligheten framförallt. Pirater har ökat successivt med i massan, men dem ser varken vi eller utvecklare hur många dem är egentligen. Jag tror om du inte ger piraten möjlighet att kopiera ett spel då är han/hon tvungen att köpa spelet, även om det är ett spel dem köper så har dem fortfarande bidragit med mer än förut. Därför tror jag på nolltolerans av piratkopiering är bättre för utvecklaren själv.

Men väljer du inte xbox one pga DRM trotts orsaken så är det ditt val och det respekterar jag


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

...Och om spelföretag inte hade släppt en massa skitspel så hade inte pirater varit något problem då de hade varit extremt få.

Det är spel som The Witcher 2, Dark Souls, The Last of Us, GTA etc som folk är beredda att betala för.

VIll/kan folk betala så gör dem det, sen finns det vissa som tar gratis vägen och lämnar. Har du utvecklat själva produkten och ser att hälften piratkopierar så är det klart du blir förbannad för du har lagt svett och tårar på ditt arbete. Spel som pirater betalar för är individuellt. Inget är säkert det vi säger, men magkänslan säger att folk som tankar ner spelen är en stor del snålskjutsare.

Fast om spelet är halvdan så kan man väl knappast påstå att man lagt svett och tårar på sitt arbete?

Om ett spel är halvdan så köp inte spelet om det inte faller i din smak, men du tankar inte ner den och spelar gratis för det, det är som allt annat.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Inaktiv

Enda sättet för mig att ha råd med många spel är möjligheten att kunna byta in spel man tröttnat på eller som vart dåliga och få andra nya spel till halva priset,

tack vare det har man kunnat lira i stort sett alla spel på xbox 360,
nu kommer man göra samma sak på ps4.

Faktum är att ms och sony tjänar mer pengar på mig eftersom jag har råd att köpa många mer helt nya spel genom mina inbyten.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Krayze:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av Ronzem:

Xbox One är framtiden, PS4 stannar bara kvar i gamla utdaterade vanor.

Kan du tala om för mig hur DRM verifieringen är bra för mig som konsument?

Det är väl för att dem ska kunna ha mer koll på pirat kopior?

Och hur är det bra för mig som konsument?

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Skrivet av TotalCraptastic:
Skrivet av Krayze:

Det är olika från person till person, många har klagat att pirater förstör för oss som betalar. Där har du ditt svar

Så ditt svar är att "Pirater förstör för oss som betalar för att då sätter företagen DRM på våra produkter, därför är det bra att vi får en konsol som går stenhårt på DRM nu" ?

Det är inte piraterna som "förstör" för konsumenterna, det är ju just drm'et, som piraterna alltid förbipasserar, medan de som köper det får hanskas med djävulskapet.

Kan inte hålla med dig, jag tycker steam funkar galant där man får mycket bättre erbjudanden direkt till din dator som du kan ta del av. Jag har läst hur mycket steam har gjort det svårare för piraterna att gå igenom själva steams DRM för en verifikation av din kopia. Folk som har kopierat de senaste spelen har haft problem med att spara eller att spelet kraschar konstant för att det är så ostabilt. Så jo DRM har faktiskt stoppat många som försökt sig på att spela varan gratis.

Det enda negativa jag kan tänka på med DRM är servernas möjlighet att krascha.

HAHAHAHAHA

Vad är det som är så kul kisarn'?


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Skriv svar