Knastrande ljud i spel via HDMI [Geforce 670]

Medlem
Knastrande ljud i spel via HDMI [Geforce 670]

Jag har ett Geforce 670 och har kopplat via HDMI in i min reciver (Onkyo) och vidare via HDMI till min Panasonic G30. Problemet är att det "knastrar" och sprakar (distortionsjlud som överröstar spelens ljud) när jag spelar.
Det verkar mest vara när kortet/datorn belastas mkt i. Ibland kan jag lira i en kvart utan problem, men sedan kommer ljudet smygande.

Jag har testat flera olika kablar av olika längd (1-10m) men problemet kvarstår. Inte heller recivern är det något fel på för ljudet funkar bra i övrigt.

Filmer funkar (oftast) bra att kolla på i 5.1-ljud (ibland knastrar det då med). Kopplar jag ljudet via moderkortets gröna bakre 3.5mm utgång så funkar stereroljudet perfekt, men man vill ju kunna spela i surround.

Någon som vet vad som kan felas?

Någon som vet vad problemet kan vara?

Tack på förhand...

Testpilot

Jätteknökigt att säga nåt men jordfel är det första som kommer upp i huvudet.

Eftersom du nämner att det uppkommer efter en stund blir man dock lite förvirrad och tankarna snurrar mot gamla tiders DMA/IRQ problem för ljudkort & grafik kort.
Vet inte ens om det går att pilla på sådant numera ?

Medlem

Inte samma fel, men när jag hade nåt strul med att bilden ibland hackade till från mitt PS3 till TV:n när jag spelade upp filmer så räckte det med att jag bytte vilket HDMI-uttag bak på TV:n som jag kopplade sladden till.

Medlem

Jag har haft samma problem med knastrande i högtalare och hörlurar, och då i ojordat uttag. Med ett överspänningsskydd försvann problemet, intressant nog.

Är uttaget du kör via jordat?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag har haft samma problem med knastrande i högtalare och hörlurar, och då i ojordat uttag. Med ett överspänningsskydd försvann problemet, intressant nog.

Är uttaget du kör via jordat?

Hade tydligen ett ojordat uttag... så det blir att åka till Claes Ohlson o köpa ett överspänningsskydd och hoppas att det hjälper.

Tack för tipset!

Medlem

Lugnt!

Se dock till att köpa ett BRA överspänningsskydd. Jag köpte ett som skulle vara bra, och gick då bara efter butikens rekommendation. Efter ca en timme luktade det bränt, och såg i ögonvrån hur det blixtrade vid uttaget. Sann LAN-gamer som jag är så har jag en panic-slot (Platta runt kontakten som jag kan sparka/slå på så att kontakten hoppar ur) som jag sparkade till, och överspänningsskydd och kontakt hoppade ur.

Vid senare dissektion visade det sig att det kortat i överspänningsskyddet.. Ironi? Much. Hade jag inte sett det hade det förmodligen tagit eld. Så ja.. Läs på om vad du köper, och lita inte på vad butiken i sig säger.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Haha.. Kul.
Då kanske man inte ska dumsnåla då mao. Vad kostade ditt o vart köptes det?

Medlem

Skulle snarare gissa på överstyrning, dvs att signalen blir för stark/svag pga någon spelare eller windows intera volym är felställd.

Möjligtvis elektrisk interferens i burken (mellan moderkort/gpu)


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

[quote=Stag]...Överspänningsskydd.../quote]

Överspänningsskydd inköpt och tro på fan, det verkar funka! Lirat Witcher 2 och Bioshock infinite samt kikat lite film och inget knaster. Är det borta så är det ju fantastiskt.
Stort tack för svaret..

Medlem

Du ser. Mitt kostade ca 400 kr och kom ifrån Kjell och Kompani.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Inte ett knaster sedan skyddet kom på plats. Halleluja!

Medlem

Kul att det funkade!

Det är dessutom ett nice skydd och en billig försäkring för datorn.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Detta stämmer inte, seriöst.

Endera har du smutsig ström ifrån el urtaget eller ännu troligare jordfel som Harakiri vart inne på.

De där små pinnsen på mobot..har du vänt dessa fel? dratt i skruven mobo/chassi fel?

Skulle inte förvåna mig om Harakiri liksom jag jobbar med sånt här, därav våran undran.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Jag hade precis samma fel, dock i ett ojordat uttag. Jag fick även "knallar" och sprak i högtalare när man t.ex ringde på ringklocka och tände/släckte i vissa rum.

Ett överspänningsskydd löste problemet för mig.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Överspänningskydd måste ju vara jordade och kan nog fixa problem med just jordning som är viktigast att ha
och överspänning (som är funktionen) som i sin tur kan vara problemet/problemen ni haft.

Så på det hela så gör ju sakerna det som skall göras , fixar problemet

Själv har jag gått ett steg längre gällande mina datorer och satt dessa på en UPS , hade mycket problem i en bostad jag nu flyttat från med ojämn elförsörjning.

Medlem

Hm. Känner lite folk som är elektriker, tror jag ska be de kika på det och se om det är något som spökar. Kan trots allt vara ett ganska stort problem.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Överspänningskydd måste ju vara jordade och kan nog fixa problem med just jordning som är viktigast att ha
och överspänning (som är funktionen) som i sin tur kan vara problemet/problemen ni haft.

Så på det hela så gör ju sakerna det som skall göras , fixar problemet

Själv har jag gått ett steg längre gällande mina datorer och satt dessa på en UPS , hade mycket problem i en bostad jag nu flyttat från med ojämn elförsörjning.

Mmm det hjälper, själv funderat på Ups ang Prime burken, blir en del med flera burkar, men att säga att problemet är fixat? Är väl ungefär som att medicinera tung värk med tunga värktabletter? Tar inte bort rippel tex med kort livstid på komponeneter som följd bla och om nu Mondo och Stag är hussar i sitt hushåll och inte bara inneboende valpar, så kan det vara mer än viktigt att kolla upp, inte bara för kostnaden som ökar med slitaget på kyl/frys/spis etc, utan även total elkostnad (detta tror jag bara) men framför allt för elsäkerhet, ett felmonterat varmgolv i badrum/kök kan vara direkt dödande.

Varför smutsig el?
Jovisst värken är nästan försvunnen, men orsaken kvarstår.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Testpilot

Såklart är det bästa att låta en elektriker kolla och se vad felkällan kommer från , numera är det ju poppis med LED lampor som i många fall kan störa ordentligt på elnätet.

I nya lyan har jag då inga problem , har grejerna på min UPS mest för att jag vet att grejerna är betydligt säkrare under åskväder

1
Skriv svar