Så fungerar det att låna ut spel på en Xbox One

Inaktiv
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Rockartisten:

In your face PS4.

öh...hur då?

Edit:
Ska dock säga att om det stämmer att både spelets ägare och någon ur spelarens "family" kan spela spelet samtidigt så är det en riktigt bra funktion, och det enda och första som MS har imponerat med såhär långt.

Faktiskt ganska nice tanke att jag och säg 10 kompisar har våra spelbibliotek delade med varandra 24/7. Såklart problem med onlinespel om alla vill spela samtidigt men självklart kan man inte få allt

Nåväl, stämmer det så är det en kanonfunktion, men det väger inte upp all annan skit MS måste städa bort innan release. Den här funktionen kan lika gärna ha blivit bestämd alldeles nu för att försöka återupprätta lite intresse hos fansen efter fiaskot tidigare i veckan.

När du har köpt din PS4, testa då att låna ut ditt spel till en kompis 30 mil bort samtidigt som du spelar det själv, och berätta sedan för mig hur det gick.

Edit:

Oj! Din edit var inte där när jag tryckte på citera. Skum sida detta:)

Medlem

Hur är det i internetverifieringen, är det verkligen 100% bekräftat? Kommer inte bli något köp om den idiotiska funktionen kvarstår.

KoP
Medlem
Skrivet av phi:

Vad blir avgiften då för kompisen som vill spela mitt spel? Blir det en avgift som det ryktas så spelar det ingen roll, det fortfarande värdelöst.

Även om det blir billigare att låna spelet istället för att själv köpa det? Kan absolut tänka mig att låna spel av mina närstående live vänner.

Inaktiv
Skrivet av electric8:
Skrivet av Rakoon:
Skrivet av electric8:

Varför gör det så komplicerat och dyrt när man kan följa steg ett: ge till en kompis skivan.

Du har inte tänkt på att alla kanske inte bor 10 minuters promenad från varandra?

Att enkelt låna ut över live och personen kan tanka spelet är ju hur simpelt som helst.

Herregud vad jobbigt att röra på sig och gå i 10 minuter måste va det värsta att bränna 10 kalorier..

Läs igenom ditt första påstående igen och sedan hans svar, så tror jag att du löser det snart.

Medlem

Aldrig att jag köper en konsol med online krav, online spelar jag helst på PC och konsol med polare i soffan.


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

är väl samma princip som Steam egentligen? O_o


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Hela den här skiten är så fjantigt och extremt jobbigt, jag vill bara lira spel när det kommer till konsoler, just därför har jag inte köpt nån "Next-Gen" konsol.

Sen så vill man ju äga spelen och kunna spela hur/var/när man vill utan ett ton med restriktioner.

Jag är en PC spelare dock och har inte ägt en konsol sen PS1 så borde inte sitta här och whina

Tror det är mestadels företagens push att göra konsoler likt PC som möjligt som stör mig, jag tycker konsoler har sin egen charm och det är mysigt att sitta i stugan långt in i skogen där man knappt får sändning på mobilen och spela sin konsol medans regnet smattrar mot fönster bläcket.

Inaktiv
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Aresz:

Lolwut? Så pga av denna feature måste man låsa konsolen till internets?

Hur många här lånar idag ut sina netflix/viaplay/spotifykonton till andra? Ett fåtal, och varför? Jo för då kan man inte använda det själv. Har svårt att tänka mig att 10pers ska dela på ett konto, om en kan vara inloggad i taget?

Förbannat mycket snack om "value", men det enda jag ser är en minskning av mina rättigheter som konsument, samt ett krångligare system än vad vi har idag.

Man delar inte konto. Alla har sitt eget konto och sina egna spelbibliotek, men man kan dela spelbiblioteket med upp till tio vänner.

Så om jag har tio olika spel, och tio vänner, kan vi alla lira ett spel var, så länge vi inte lirar samma spel?
Får jag eller mina vänner betala något för det?

Är det helt enkelt så, utan en massa kostnader o annat mög, så är det ju riktigt bra. Annars inte.

Inaktiv
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Aresz:

Lolwut? Så pga av denna feature måste man låsa konsolen till internets?

Hur många här lånar idag ut sina netflix/viaplay/spotifykonton till andra? Ett fåtal, och varför? Jo för då kan man inte använda det själv. Har svårt att tänka mig att 10pers ska dela på ett konto, om en kan vara inloggad i taget?

Förbannat mycket snack om "value", men det enda jag ser är en minskning av mina rättigheter som konsument, samt ett krångligare system än vad vi har idag.

Man delar inte konto. Alla har sitt eget konto och sina egna spelbibliotek, men man kan dela spelbiblioteket med upp till tio vänner.

Så om jag har tio olika spel, och tio vänner, kan vi alla lira ett spel var, så länge vi inte lirar samma spel?
Får jag eller mina vänner betala något för det?

Är det helt enkelt så, utan en massa kostnader o annat mög, så är det ju riktigt bra. Annars inte.

Han använder specifikt orden låna och dela om du läser länken, så nej, det är inga avgifter på detta. Om det däremot är en vän som inte är med i din "Xbox-familj" som vill spela spelet, så måste han logga in med din profil eller köpa spelet och det är där missuppfattningarna har uppkommit.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Aresz:

Lolwut? Så pga av denna feature måste man låsa konsolen till internets?

Hur många här lånar idag ut sina netflix/viaplay/spotifykonton till andra? Ett fåtal, och varför? Jo för då kan man inte använda det själv. Har svårt att tänka mig att 10pers ska dela på ett konto, om en kan vara inloggad i taget?

Förbannat mycket snack om "value", men det enda jag ser är en minskning av mina rättigheter som konsument, samt ett krångligare system än vad vi har idag.

Man delar inte konto. Alla har sitt eget konto och sina egna spelbibliotek, men man kan dela spelbiblioteket med upp till tio vänner.

Så om jag har tio olika spel, och tio vänner, kan vi alla lira ett spel var, så länge vi inte lirar samma spel?
Får jag eller mina vänner betala något för det?

Är det helt enkelt så, utan en massa kostnader o annat mög, så är det ju riktigt bra. Annars inte.

Ja, det är så som du beskriver det. Du kan lira dina vänners spel, och dina vänner dina spel. Kostar inget nej.

Medlem

Så jävla kasst att bara en person kan spela 1 spel åt gången. Fan så mycket bättre när man lånar ut en skiva till kompisen sedan går man hem och spelar spelet man precis lånat ut...Eller nej vänta nu kan de vara så att om man lånar ut något att man inte själv har kvar de?

Jävla nötter som gnäller på detta. De säger väl sig själv att om du tex lånar ut din bil att du inte själv kan köra den samtidigt.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Rockartisten:

In your face PS4.

öh...hur då?

Edit:
Ska dock säga att om det stämmer att både spelets ägare och någon ur spelarens "family" kan spela spelet samtidigt så är det en riktigt bra funktion, och det enda och första som MS har imponerat med såhär långt.

Faktiskt ganska nice tanke att jag och säg 10 kompisar har våra spelbibliotek delade med varandra 24/7. Såklart problem med onlinespel om alla vill spela samtidigt men självklart kan man inte få allt

Nåväl, stämmer det så är det en kanonfunktion, men det väger inte upp all annan skit MS måste städa bort innan release. Den här funktionen kan lika gärna ha blivit bestämd alldeles nu för att försöka återupprätta lite intresse hos fansen efter fiaskot tidigare i veckan.

När du har köpt din PS4, testa då att låna ut ditt spel till en kompis 30 mil bort samtidigt som du spelar det själv, och berätta sedan för mig hur det gick.

Edit:

Oj! Din edit var inte där när jag tryckte på citera. Skum sida detta:)

Nä jag hade problem att uppdatera editeringen också så det tog säkert ett tag!
Jo det är ingen dålig funktion alls (om den fungerar som det beskrivs, jag är alltid skeptisk till sådant som låter för bra för att vara sant) men vet inte om det kvalificeras som en smäll i ansiktet på sony.
Men definitivt en funktion jag kommer att fattas mitt PS4


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Går ju att göra en "deal" med folk över internet där man lånar ut X spel som man klarat ut för att få ett annat spel som man inte har köpt av den andra personen. På detta sätt får båda ett "gratis" spel.

Sparar faktiskt massvis pengar på detta vis.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

phi
Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av phi:

Vad blir avgiften då för kompisen som vill spela mitt spel? Blir det en avgift som det ryktas så spelar det ingen roll, det fortfarande värdelöst.

Även om det blir billigare att låna spelet istället för att själv köpa det? Kan absolut tänka mig att låna spel av mina närstående live vänner.

Ja, även om det är billigare. Det är svårt att konkurrera med något som är gratis och som erbjuder exakt samma sak.

Det handlar inte om pengar utan om en ren principsak från min sida. Det har funkat att låna konsolspel mellan varandra sedan tidernas begynnelse och det har också varit en av de stora fördelarna med att spela på konsol istället för PC där var och vartannat spel har DRM eller cdkeys etc.

Inaktiv
Skrivet av phi:
Skrivet av KoP:
Skrivet av phi:

Vad blir avgiften då för kompisen som vill spela mitt spel? Blir det en avgift som det ryktas så spelar det ingen roll, det fortfarande värdelöst.

Även om det blir billigare att låna spelet istället för att själv köpa det? Kan absolut tänka mig att låna spel av mina närstående live vänner.

Ja, även om det är billigare. Det är svårt att konkurrera med något som är gratis och som erbjuder exakt samma sak.

Det handlar inte om pengar utan om en ren principsak från min sida. Det har funkat att låna konsolspel mellan varandra sedan tidernas begynnelse och det har också varit en av de stora fördelarna med att spela på konsol istället för PC där var och vartannat spel har DRM eller cdkeys etc.

Men nu är det ju ingen avgift, så det finns inget att lipa över där.

Medlem
Skrivet av kill455:

Går ju att göra en "deal" med folk över internet där man lånar ut X spel som man klarat ut för att få ett annat spel som man inte har köpt av den andra personen. På detta sätt får båda ett "gratis" spel.

Sparar faktiskt massvis pengar på detta vis.

30 dagar ska man minst varit på varandras vänlistor om jag inte misstar mig.

phi
Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Aresz:

Lolwut? Så pga av denna feature måste man låsa konsolen till internets?

Hur många här lånar idag ut sina netflix/viaplay/spotifykonton till andra? Ett fåtal, och varför? Jo för då kan man inte använda det själv. Har svårt att tänka mig att 10pers ska dela på ett konto, om en kan vara inloggad i taget?

Förbannat mycket snack om "value", men det enda jag ser är en minskning av mina rättigheter som konsument, samt ett krångligare system än vad vi har idag.

Man delar inte konto. Alla har sitt eget konto och sina egna spelbibliotek, men man kan dela spelbiblioteket med upp till tio vänner.

Så om jag har tio olika spel, och tio vänner, kan vi alla lira ett spel var, så länge vi inte lirar samma spel?
Får jag eller mina vänner betala något för det?

Är det helt enkelt så, utan en massa kostnader o annat mög, så är det ju riktigt bra. Annars inte.

Han använder specifikt orden låna och dela om du läser länken, så nej, det är inga avgifter på detta. Om det däremot är en vän som inte är med i din "Xbox-familj" som vill spela spelet, så måste han logga in med din profil eller köpa spelet och det är där missuppfattningarna har uppkommit.

Står inte "free sharing" eller "share for free" utan endast att du kan dela med dig av dina spel och ditt spelbibliotek.

Alltså är det än så länge inte alls uteslutet att det tillkommer en avgift när du "delar med dig" av ditt spel.

phi
Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av phi:
Skrivet av KoP:
Skrivet av phi:

Vad blir avgiften då för kompisen som vill spela mitt spel? Blir det en avgift som det ryktas så spelar det ingen roll, det fortfarande värdelöst.

Även om det blir billigare att låna spelet istället för att själv köpa det? Kan absolut tänka mig att låna spel av mina närstående live vänner.

Ja, även om det är billigare. Det är svårt att konkurrera med något som är gratis och som erbjuder exakt samma sak.

Det handlar inte om pengar utan om en ren principsak från min sida. Det har funkat att låna konsolspel mellan varandra sedan tidernas begynnelse och det har också varit en av de stora fördelarna med att spela på konsol istället för PC där var och vartannat spel har DRM eller cdkeys etc.

Men nu är det ju ingen avgift, så det finns inget att lipa över där.

Står inte att det är gratis. Läs artikeln igen.

Inaktiv
Skrivet av phi:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av phi:
Skrivet av KoP:
Skrivet av phi:

Vad blir avgiften då för kompisen som vill spela mitt spel? Blir det en avgift som det ryktas så spelar det ingen roll, det fortfarande värdelöst.

Även om det blir billigare att låna spelet istället för att själv köpa det? Kan absolut tänka mig att låna spel av mina närstående live vänner.

Ja, även om det är billigare. Det är svårt att konkurrera med något som är gratis och som erbjuder exakt samma sak.

Det handlar inte om pengar utan om en ren principsak från min sida. Det har funkat att låna konsolspel mellan varandra sedan tidernas begynnelse och det har också varit en av de stora fördelarna med att spela på konsol istället för PC där var och vartannat spel har DRM eller cdkeys etc.

Men nu är det ju ingen avgift, så det finns inget att lipa över där.

Står inte att det är gratis. Läs artikeln igen.

Men det finns inga belägg för att det skulle vara en avgift och artikeln ger inga somhelst indikationer på något sådant. "You'll be able to link other Xbox Live accounts as having shared access to your library". Det handlar inte om att låna ut ett spel, utan att vissa personer har tillgång till ditt spelbibliotek.

Fortfarande lika luddigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

phi
Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av phi:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av phi:
Skrivet av KoP:
Skrivet av phi:

Vad blir avgiften då för kompisen som vill spela mitt spel? Blir det en avgift som det ryktas så spelar det ingen roll, det fortfarande värdelöst.

Även om det blir billigare att låna spelet istället för att själv köpa det? Kan absolut tänka mig att låna spel av mina närstående live vänner.

Ja, även om det är billigare. Det är svårt att konkurrera med något som är gratis och som erbjuder exakt samma sak.

Det handlar inte om pengar utan om en ren principsak från min sida. Det har funkat att låna konsolspel mellan varandra sedan tidernas begynnelse och det har också varit en av de stora fördelarna med att spela på konsol istället för PC där var och vartannat spel har DRM eller cdkeys etc.

Men nu är det ju ingen avgift, så det finns inget att lipa över där.

Står inte att det är gratis. Läs artikeln igen.

Men det finns inga belägg för att det skulle vara en avgift och artikeln ger inga somhelst indikationer på något sådant. "You'll be able to link other Xbox Live accounts as having shared access to your library". Det handlar inte om att låna ut ett spel, utan att vissa personer har tillgång till ditt spelbibliotek.

Finns heller inga indikationer på att det inte kommer att kosta något. Allt artikeln säger att du har tillgång till din "familjs spelbibliotek". Jaha, men vad händer då om jag väljer att få ladda hem ett spel från det spelbiblioteket?

Förvånar mig inte ifall det dyker upp en ruta med en fråga i stil med: "Vill du acceptera en transaktion på $xx.xx från Visa/Mastercard med kontonummer 4531-xxxx-xxxx-xxx. Tryck A för acceptera eller B för att backa."

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av MugiMugi:

Hur ska din kompis i Japan kunna spela spelet? Xbox lanseras inte i Japan, inte slutet av 2014 heller då de planerar att släppa den i vissa delar av Asien.

Du måste vara i ett land som har Xbox tjänsten för att ens kunna spela.

Sedan har de bekräftat att den är Region låst??? Hur var detta nu igen?

Ååååå, fy fan va dåligt asså, skitbox...blabalbla. Brukar du skicka dina skivor till kompisar i Japan annars eller?

Faaaanboooooooiiiiiwarning

Medlem

Hmm.. Från att ha varit ganska förbryllad över MCs tankegångar så börjar nog kanske möjligtvis få en glimt av att de kanske är något gott på spåren. Kanske är för tidigt med tanke på hur begränsat nätet är i vissa delar men tror absolut detta kan bli början på en disklös framtid med extra kraft pga molnberäkningar. Antingen det eller så är det början på judgement day om vi får molnkopplade quantumkonsoller i framtiden..


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Det som microsoft lanserar är löjligt bra, jag är glad över att inte behöva "låna" ut skivan till polare som slarvar.
Microsoft har något på spåren här, då kan de jag spelar mest med testa mina lir utan större knyssel, köpa en egen licens och så kan vi lira MP.

Inaktiv
Skrivet av toast:

Aldrig att jag köper en konsol med online krav, online spelar jag helst på PC och konsol med polare i soffan.

Varför är online kravet ett problem idag? Jag har varit uppkopplad till internet i flera år. Bara några avbrott då åskan har slagit ner osv.

Det är framtiden! Häng med!

Medlem
Skrivet av Bergsby:

Så jävla kasst att bara en person kan spela 1 spel åt gången. Fan så mycket bättre när man lånar ut en skiva till kompisen sedan går man hem och spelar spelet man precis lånat ut...Eller nej vänta nu kan de vara så att om man lånar ut något att man inte själv har kvar de?

Jävla nötter som gnäller på detta. De säger väl sig själv att om du tex lånar ut din bil att du inte själv kan köra den samtidigt.

Haha :):)

Jag tror att vi är lite ovana me allt ms vill få in i våra spelhem. Jag tror det kommer va mkt bättre än va många tror... Mkt bättre än MÅNGA VILL tro...

Medlem

Jag kan gå och köpa ett spel till min NES idag och det kommer att bara vara att stoppa i och spela. Hur kommer Xbone fungera om 20 år när M$ stängt ner molnservicen, och spelen har slutat tillverkas så att det bara finns begagnade spel?

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av toast:

Aldrig att jag köper en konsol med online krav, online spelar jag helst på PC och konsol med polare i soffan.

Varför är online kravet ett problem idag? Jag har varit uppkopplad till internet i flera år. Bara några avbrott då åskan har slagit ner osv.

Det är framtiden! Häng med!

För det är så onödigt. Skapar mer problem än vad det gör nytta (antagligen ingen nytta alls för oss konsumenter)

Medlem

Mycket smidigt och smart lösning måste jag säga, dom har faktiskt tänkt till trots allt.

ZF
Medlem

förstår inte hur det här skulle vara så mycket mindre begränsat än hur det funkar på PS3. du laddar ner ett spel och spelar det, har du en kompis som du har en inloggning hos så kan denna också ladda ner spelet. och du kan fortsätta spela det samtidigt som denne gör.

så, vet vi om detta skiljer sig på hur PS4 funkar? för den skulle ju använda samma regler sades det.

delad glädje är dubbel glädje, utlånad glädje är.. äh..

123
Skriv svar