Vilken konsol ser du mest fram emot?

Robot
Vilken konsol ser du mest fram emot?

Nu har både Microsoft och Sony presenterat sina nya konsoler - vilken verkar fräckast?

#microsoft


Medlem
Vilken konsol ser du mest fram emot?

Failboxen går bort för min del. Avgifter för att låna spel från kompisar samt vid köp av begagnade spel är ju helt värdelöst. Dessutom har den sämre prestanda än PS4 och sen tillkommer det vanliga att man måste betala för online. Nej tack.

Medlem

Freedom Boxen går helt bort. DRM skadat skit betalar jag inte för.


signatur

I drank what?

Medlem

xboxone är ett säkert köp för alla i världen som tittar på NFL och vill prata i skype samtidigt.

Så jävla gött att kunna ringa upp en polare mitt under matchen, moona honom rakt in i kinetickameran, och säga "mitt fantasy lag gjorde just touchdown, det du!"

Medlem

Oavsett vilken konsol som "vinner" så hoppas jag att det inte kommer att påverka PC-marknaden negativt. Tyvärr så tror jag inte så är fallet, då så många spel har varit konsolskadade under de senaste åren.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

PS4.

Xbox lyckades infria nästan alla av de negativa ryktena som florerat de senaste månaderna.

Inget av de få spel som visades upp spelades live. Den viktigaste funktionen verkar vara att man kan se på TV! Microsoft är fortfarande stolta över att man lägger ut pengar på att försena saker (som DLC till Call of Duty) till andra format istället för att lägga dessa pengar på att utveckla exklusivt innehåll.

Det viktigaste är dock spelen och redan tidigare generationer så har Sony enligt mig haft bättre och mer varierande utbud av exklusiviteter men det är såklart en subjektiv uppfattning.

Medlem

Jag ser mer fram emot 700 serien från nvidia ...

Medlem

Som gamer har jag inte sett något som ska intala mig att Xbox One är något jag behöver för framtida storspel.

Sony därimot visade klart och tydligt att det de gör är en spelmaskin.


signatur

// Bacon <3

Inaktiv

Gillar xboxens handkontroll mest, för övrigt så spelar det ingen roll vilken maskin man spelar på,
det jobbiga är ju att man får bestämma sig ganska omgående angående boknig av maskin annars är väl risken stor att man missar den första leveransen till Sverige.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Playstation 4: En konsol avsedd för spel i förstahand
Xbox One: En konsol avsedd för TV i förstahand

Det blir PS4 för min del.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv
Skrivet av Margy:

PS4.

Xbox lyckades infria nästan alla av de negativa ryktena som florerat de senaste månaderna.

Inget av de få spel som visades upp spelades live. Den viktigaste funktionen verkar vara att man kan se på TV! Microsoft är fortfarande stolta över att man lägger ut pengar på att försena saker (som DLC till Call of Duty) till andra format istället för att lägga dessa pengar på att utveckla exklusivt innehåll.

Det viktigaste är dock spelen och redan tidigare generationer så har Sony enligt mig haft bättre och mer varierande utbud av exklusiviteter men det är såklart en subjektiv uppfattning.

På E3 mässan ska det visas exkluiviteter i mängd både nya och gamla IP.
Som det sades på xbox visningen så blir det storsatsning av sånt,

så E3 mässan kommer bli livsviktig för både Sony och MS.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

PS4 helt klart, nya xbox är ju mer ett mediacenter än en spelkonsol.


signatur

Meep!

Medlem

Det känns framförallt som att man måste se att de två konsolerna verkar ha tagit olika inriktningar, och att man bör se efter vad man vill ha i sin konsol.

Xbox - Rörelsestyrning, röstkommandon, Integrering med Smartglass kan öppna upp en hubbstation i vardagen. Dvs en plats där du samlar film, tv (om än först enbart usa),musik och spel.

Deras inriktning speglar en strategi som har fokus på betydligt större målgrupp än PS4. Detta är på gott och ont. Då de har fokuserat på att utveckla teknologin för kinecten och röstkommandon, så har nog beslutet tagits där att ex. DDr3 är tillräckligt för en mer multimedia hubb än ren och skär spelmaskin. För alla sport fans (i usa till att börja med) innebär det direkt åtkomst till statestik, möjlighet att följa specifika spelare och annat.

Att det tas fram 8 nya IPn är intressant, och Xbox One måste ha något som profilerar den, då bakåtkompabiliteten faller bort.
Jag gissar att de kommer starta med starkt fokus på speltitlar, många nya, för att få in Xbox fansen först. Därefter kommer de alltmer öka sin image till att bli mer "casual", så att pappor och mammor och övriga äldre där ute tänker. - Hmm, spela in mina shower, lyssna på musik, se film och spel för barnen...bra idé!

PS4

PS4ans strategi verkar alltmer vara den för youtube generationen. Inspelning av matcher och samarbete med Twitch (om jag inte missminner mig) kommer att se till att de gamers som idag gillar att följa youtube klipp på e-matcher nu själva mycket enkelt kan göra detta. PS4ans fokus kommer vara alltmer på gamers och youtube / lets play människor.

De har med sin något starkare lineup i hårdvara möjlighet att klämma fram riktigt snygga exclusiva spel, men alla övriga spel som är mulitplattform kommer vara likvärdigt snygga på såväl Xbox One som PS4.

Jag gissar att de alltmer tiden kommer, kommer att streamlina och arbeta fram olika sätt att hosta och sända e-matcher. Detta till just ex. youtube generationen stora glädje. Men kan komma att tappa många av de mer casualspelande människorna i världen. Som mer vill ha en bredare och mer integrerad lösning som Xbox One verkar bli.

I grund och botten så handlar det om två olika maskiner som inte så mycket ska ses till hårdvaran utan mer till vad de ämnar sikta på för publik.

PS4an kan mycket väl tappa kunder på att vara för nischad ( i ögonen på icke-gamers) och därmed verka onödig helt enkelt.
Xbox One, har det motsatta problemet, där det kan tappa de grundgamers som i mångt och mycket vill ha en ren spelupplevelse.

Utöver detta så kommer begagnat marknaden och hur detta nu löses (utifrån FZas nyhet av att det ska gå på Xbox One), och huruvida Xbox Live kommer förändras på något sätt avgöra mycket...

Men framförallt är det som många sagt. Första ledet är spelen.

Den lineup av spel som kommer utannonseras på E3 kommer säkert göra att många förbokar den ena eller andra av konsolerna. Och detta är gamers som styr. EA + Microsoft kan göra att amerikanska marknaden går bananas, över vad nu den nya Ignite motorn kan visa upp och hur det används i spelandet.

Medan PS4 och dess starka grafiska natur, kan påvisa exklusiva titlar som ser ut som ögongodis och får gemene gamer (xboxfanboy såsom psfanboy) att fundera på köp av PS4.

Jag är en ganska casual spelare på konsol och håller mig mest till pcn ärligt talat. Men ser denna generation som ett mycket intressant hopp fram, som kan ge både nya sätt att spela (som Xbox Ones röst/rörelsestyrning som är mer exakt) och PS4ans mer aggresivt starka grafik, som ändå görs på en nära nog pc arkitektur.

Detta är ett intressant år att leva i, och vi ser nog alla fram emot vad E3 ska visa upp.....


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Inaktiv

PS4 just nu, men det kan ju självklart ändras tills det kommer upp mer information om de båda konsollerna. Men eftersom jag endast kört Playstation 2 och 3, och aldrig ägt ett Xbox så känns det rätt självklart.

Sedan gillade jag verkligen vad jag fick se på Sonys utannonsering av PS4, så det här ska bli jäkligt intressant att se vad vi får se på E3!

Medlem

PS4, men det var bestämt efter Sonys presentation. Jag sitter för djupt i Killzoneträsket. Det hade inte spelat någon roll vad än Xbox hade visat upp.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Exim:

Jag ser mer fram emot 700 serien från nvidia ...

Jasså? fast konsoll är ruskigt snyggt och optimerat?, jaha!.


signatur

dark plockepinn master

Inaktiv

Undra när svenska priser på maskinerna dyker upp tro.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

MS håller på med för mycket TVsaker och sådant, säkert bättre för busniess, men för spel... vet i katten.

En sak fattar jag inte, om PS4 nu har så mycket mindre minne och allt sådant, blabalbabl, de spelen som kommer på båda konsolerna, de måste ju förhålla sig till den sämsta?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

phi
Medlem

Svårt att säga innan E3.

Var så gott som inställd redan på en Xbox One men med tanken på gårdagens fiasko så är jag inte alls lika säker. Samtidigt gillar jag inte alls Sony, Playstation eller PSN men det verkar som att Sony har ett betydligt större fokus på spel än vad Microsoft har.

Köper jag en konsol så är det endast för spelen och ingenting annat.

Så det blir vad som visas upp på E3 som blir ett avgörande.

Medlem
Medlem

Den konsol som har spel som tilltalar mig mest - det givna svaret som alltid gäller.

Eftersom jag inte är något stort fan av FPS och sportspel är det Ps4 och Wii U som känns mest aktuella just nu, Ps4 kommer förmodligen få en del Japan-exklusiva spel medan Xbox One fortsätter pumpa ut fem nyanser av brunt i form av FPS-spel för den amerikanska publiker som ger stående ovationer när amerikanska soldater utmålas som världshjältar.

Så här ser jag det:

Wii U har Smash Bros, Zelda Dragon Quest, Mario och Fire Emblem/Shin Megami Tensei
Ps4 har Gran Turismo, God of War och Final Fantasy
Xbox One har sport och FPS

Man väljer helt enkelt den konsol vars spel tilltalar en bäst.... såvida man inte är en liten tonårspojke som måste hävda sig i skolan och skryta om rätt typ av arbetsminne för att bevisa att den egna virtuella kuken är längst på rastgården!

Medlem

Jag är mer ute efter spel än tv och annat och därav lutar det mer åt Playstation 4 än Xbox One. Blir intressant att se vad E3 har att erbjuda däremot. Det blir nog där det avgörs vilken konsol det blir att beställa.

Medlem

Alla extra grejer som share gameplay for ps4, nfl & xbox tv grejen för One är alla fina tillägg. Men vill bara ha en kraftfull konsol som har snabb loading speed och en go handkontroll så blir PS4 då jag personligen inte tycker om xbox kontrollen.

Medlem
Skrivet av Exim:

Jag ser mer fram emot 700 serien från nvidia ...

lite OT?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

För min del fanns det inget Xbox kunde göra som en HTPC inte kan plus att du måste dras med Microsofts version av Steam. På detta känns PS4 något bättre (eller mindre dåligt).

Konsoltillverkarna vill plocka fördelarna med PC men glömmer fördelarna med konsoler. Jag ser verkligen inte varför de skulle vara bättre än en HTPC med handkontroller. Visserligen är dem billigare.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Kouhei:

Den konsol som har spel som tilltalar mig mest - det givna svaret som alltid gäller.

Eftersom jag inte är något stort fan av FPS och sportspel är det Ps4 och Wii U som känns mest aktuella just nu, Ps4 kommer förmodligen få en del Japan-exklusiva spel medan Xbox One fortsätter pumpa ut fem nyanser av brunt i form av FPS-spel för den amerikanska publiker som ger stående ovationer när amerikanska soldater utmålas som världshjältar.

Så här ser jag det:

Wii U har Smash Bros, Zelda Dragon Quest, Mario och Fire Emblem/Shin Megami Tensei
Ps4 har Gran Turismo, God of War och Final Fantasy
Xbox One har sport och FPS

Man väljer helt enkelt den konsol vars spel tilltalar en bäst.... såvida man inte är en liten tonårspojke som måste hävda sig i skolan och skryta om rätt typ av arbetsminne för att bevisa att den egna virtuella kuken är längst på rastgården!

Håller med. Spelen är avgörande och där har Microsoft ingenting att hämta mot Sony och Nintendo. Multiplatform kommer jag spela på PC.

Medlem

Jag saknar ett alternativ i omröstningen - "Båda konsollerna är lika ointressanta i dagsläget".

Varken Sony eller MS har visat mig något av intresse. Att jag kan Skypa när jag spelar eller ser på TV är nog den minst intressanta nyheten som presenterats om någon Next gen konsoll.

Kanske tillhör jag en kvarleva från stenåldern men jag vill ha en spelkonsoll. Det är en maskin som man köper relativt billigt (jämfört med en speldator), kopplar in en sladd i väggen och en i TVn, kör i en skiva och spelar. En onlinetjänst för att spela multiplayer är naturligtvis en fördel även för mig eftersom mina vänner inte alltid kan komma förbi och sitta bredvid mig i soffan. Med det i åtanke har kanske Sony en liten fördel just nu.

Dessvärre har jag inte sett ett enda spel som intresserar mig. Det spelet som visades mest av MIcrosoft var en brun militärshooter som såg ut precis som alla andra som släppts under nuvarande generation och det intresserar mig ungefär lika mycket som herpes i dagsläget.

Om snyggare grafik är allt som erbjuds så kan jag spela på min PC.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

MS håller på med för mycket TVsaker och sådant, säkert bättre för busniess, men för spel... vet i katten.

En sak fattar jag inte, om PS4 nu har så mycket mindre minne och allt sådant, blabalbabl, de spelen som kommer på båda konsolerna, de måste ju förhålla sig till den sämsta?

Ja men det kommer spela roll för de exklusiva titlarna.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag var helt inställd på ett XBOX innan eventet likaså direkt efter det men nu när man ser alla negativa kommentarer och ibland hat gentemot XBOX One så börjar man ju fundera på om sony har något bättre att komma med
Aja det lär väl ändå vara spelen som avgör i slutändan så till E3 it is then

Medlem

Framtiden får utvisa vilken konsol som ger snyggaste grafiken på skärmen. Jag minns hur Ps3 framställdes som bättre än 360 då det begav sig, men de allra flesta multiplattformsspelen ser bättre ut på 360 eftersom Ps3 var svårare att utnyttja kraften i.

Och helt ärligt tror jag inte skillnad mellan 360/One och Ps3/Ps4 kommer bli särskilt stor. Om spelen verkligen kommer ser ut i GAMEPLAY som Capcoms teknikdemo till Ps4, DÅ blir skillnaden enorm. Men det återstår att se om det verkligen var gameplay eller bara en specialgjord sekvens ala flygsekvensen i Killzone.

Skriv svar