Sjöstrider i Battlefield 4?

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

Precis, när <insert film du vill se här> så får man första halvtimmen för 100kr. Sen får man specialscenen där handling X avslöjas för endast 20 kr till. Sen finns ytterligare bonusscener för endast 20kr styck. Vill man dessutom ha det riktiga slutet kostar det 50kr, men det är hela 22 minuter extra film dock!

Det är väl inget konstigt med olika grader av betalningar, det händer överallt i samhället och därför är det helt rätt! Bara för att man tidigare fick allting till ett fast pris, så är det inte fel att allting styckas upp och säljs för ett dyrare totalt pris om man vill ha den kompletta upplevelsen. För det händer ju överallt, därför är det rätt.

Fast nu vet ju vi alla att det inte är så här det fungerar.

Visst, att tvinga folk som inte förhandsbokade köpa karkand var fult, men på tanke att det finns fortfarande massa folk som spelar original kartorna så kanske det inte var helt katastrof för dom inte ville slänga så mycke tid och pengar på spelet.

Vi som tyckte spelet var riktigt roligt från början tycker nog att premium har varit en bra grej. Precis när man börjar bli lite seg på spelet, boom, nya kartor, fordon, spelstilar. Det har lätt förlängt spelet för mig 100+ timmar.
Skulle gissa på att spelet har kostat mig ca 2,50kr per timme än så länge, och tror att jag kommer köra en 50-100 timmar innan bf4 kommer. Om inte arma 3 äter upp min lilla tid dvs.

Föresten, bli inte för uppspelta över båtslag än gott folk. Det kan lika gärna vara en båt som funkar som tjockflyget i Armored kill.

Inaktiv
Skrivet av Red_warning:

Ropa inte hej redan, allt vi har att gå på är en båtpropeller. Ganska intetsägande egentligen.

Inte lite heller...en propeller liksom...vadå då? Det fanns båtar i BF2 och BF3 också.

Medlem

Likna propellen från Titanic
nä fan hoppas de kmr va 4x bättre
blanda BF med lite COD stuk


signatur

How you doin?!

Skägg.
10 Chambers

Har uppdaterat nyheten. Efter att ha loggat in på den officiella hemsidan gick det att få fram en bild på ett hangarfartyg. Se den i nyheten!

La även till den regniga fordonsbilden som låg som bakgrund, så att du kan ha den som bakgrund.


signatur
Medlem

Har har aldrig någonsin haft något emot EA, varför skulle jag?
Varför hatar många EA? Upplys mig gärna.

Inaktiv
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Zerofrosty:

måste det alltid vara USA mot någon...?? Kan inte det va Japan vs Kina ? XD

Sverige mot Ryssland!

Mamma mia!

http://www.youtube.com/watch?v=oVwSGvjhc_g

Medlem

Jösses vad det är bråttom att få ut spel nu för tiden...
BF2 release 2005-06-23
BF3 release 2011-10-27
och redan nu BF4... meh.

Medlem

SEA SUPERIORITY! KOM IGEN NU DICE! DO IT!

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Har har aldrig någonsin haft något emot EA, varför skulle jag?
Varför hatar många EA? Upplys mig gärna.

För det verkar som dom endast har pengar i åtanke. Pressar utvecklarna att skyffla ut spel som inte är färdiga eller saknar funktioner som inte hans med. Detta gör att det produceras mer skit som är lik alla annan skit och möjligheten till innovation sjunker drastiskt.

Youtuber
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Traveller in time:

"...Trim the sails and roam the sea!"

"We'll surely avoid scurvy if we all eat an orange."

Ehhh... Door Hinge?

Well, guess it's over then, back to work...


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem

bf 3.5 med lite båtar, grattis. Jag kommer då inte ens köpa detta. Möjligtvis testa det ifall bror min köper det, men jag kommer aldrig sponsra dom till just denna bf serie. Enda jag gett dom pengar för för inte allt så länge sedan var Bad Company 2, men det är ett spel jag verkligen gillar.

Medlem

Zlither, vilken tur att du vet precis hur spelet kommer se ut och vara redan nu. "bf 3.5 med lite båtar" är nog en av de största förutfattade meningarna här i tråden iaf.. Du har spelat totalt 11 timmar BF3, och på den tiden hunnit bli level 10. Och kom inte med det där crapet om att du har ett annat account. Du har helt enkelt inte spelat BF3 tillräckligt för att få någon form av åsiktsgrund.

Det är inte så att folk har funderat på att det är enklare att utveckla spel idag än det var förr, och därför kan släppas oftare? Nu finns det vissa serier som bara mjölkar, men det innebär inte att alla gör det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Halttu:

Jösses vad det är bråttom att få ut spel nu för tiden...
BF2 release 2005-06-23
BF3 release 2011-10-27
och redan nu BF4... meh.

Ja, sen hade vi iofs Bad company 1 och 2 i mellan. Ja och sen 2142 också. Men då låter det ju inte som att Dice släpper ett spel var sjätte år längre.

Frostbite 2 är Dice troligtvis rätt nöjda med och den lär inte få så stora förändringar till BF4. Då räcker två år till rätt mycket. När man bara kan jobba med motorn man är van med och kan koncentrera sig på att bara göra ett spel. Om de helt skippat singleplayer(hoppas verkligen men tror inte det) så har de haft ännu mer tid för ett bra MP läge.

Medlem

Det enda jag hoppas på än så länge är att dom inte bara byter lite vapen och lite nya ljud nya banor osv utan också nya animationer nya texturer allt ska va nytt annars ser ja det som ett tillägg bara som inte alls är värt 600kr

Medlem

Jag kommer behöva ny dator....


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Citat:

Precis, när <insert film du vill se här> så får man första halvtimmen för 100kr. Sen får man specialscenen där handling X avslöjas för endast 20 kr till. Sen finns ytterligare bonusscener för endast 20kr styck. Vill man dessutom ha det riktiga slutet kostar det 50kr, men det är hela 22 minuter extra film dock!

Det är väl inget konstigt med olika grader av betalningar, det händer överallt i samhället och därför är det helt rätt! Bara för att man tidigare fick allting till ett fast pris, så är det inte fel att allting styckas upp och säljs för ett dyrare totalt pris om man vill ha den kompletta upplevelsen. För det händer ju överallt, därför är det rätt.

Intressant Craptastic...

Jag gick och såg Sagan om ringen 1, 2 och 3. Jag köpte DVDerna med massa extramaterial med...
Har sett Hobbit 1, kommer se del 2 och kommer köpa de på DVD med. Så... Ja, precis så.

Om spelet i sig är ospelbart utan DLC osv, då har du en poäng, annars tycker jag du ska sluta gnälla.
Så länge det inte är som det var med Sim City / Diablo 3 där ingenting fungerade så vet du vad du betalade för, ifrån början. Don't like it, don't buy it. Men att klaga på att expansioner (eller premium) kostar lite extra, är bara småaktigt.

Antingen är det värt de extra kronorna, eller så skiter du i det och spelar det du köpte från början.

Medlem
Skrivet av Stag:

Zlither, vilken tur att du vet precis hur spelet kommer se ut och vara redan nu. "bf 3.5 med lite båtar" är nog en av de största förutfattade meningarna här i tråden iaf.. Du har spelat totalt 11 timmar BF3, och på den tiden hunnit bli level 10. Och kom inte med det där crapet om att du har ett annat account. Du har helt enkelt inte spelat BF3 tillräckligt för att få någon form av åsiktsgrund.

Det är inte så att folk har funderat på att det är enklare att utveckla spel idag än det var förr, och därför kan släppas oftare? Nu finns det vissa serier som bara mjölkar, men det innebär inte att alla gör det.

Inte bara jag som säger det kommer bli ett bf 3.5 utan många fler som säger och har sagt.
Och nej jag har inte kört bara 11 timmar och är inte bara level 10, jag har inte heller ett annat account, eller jo klart jag har men inte bf på det.
Jag lånar äldst brorsans och lirar, och kan säga han har knappt spelat det utan det är jag som dragit upp allt åt honom medan han spelar andra lir. Och jag kan visst komma och säga min åsikt om bf 3 utan att du ska komma med förutfattade meningar om mig lilla gubben.

Jag kanske kom med förutfattade meningar om bf4 det säger jag inget om, men jag blir fan inte förvånad ifall det är så att det efterliknar bf3 mer fast då med båtstrider och lite mer uppgraderad grafik.
Men vart tror du själv att du tror du har så rätt gällande mig? Tror jag har lite större koll till skillnad från du hur mycket jag spelar.
Jag har inget emot bf 3 förutom rekylen är näst intill inget alls och att dom inte fixat till en hel del buggar och nätkoden.
Och det där med mjölkning så är bf serien rätt söndermjölkad med oavsett vad du skulle säga, för det går att lägga in free 2 play titlarna med för dom hör ändå till serien på ett sätt och det är samma varumärke och allt.

Var så god försök spotta ur dig åsikter om mig nu då, eller tror du att du känner mig ännu och vet allt om mig?

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Har har aldrig någonsin haft något emot EA, varför skulle jag?
Varför hatar många EA? Upplys mig gärna.

Anledningen till att många ogillar EA (mig själv inkluderad) är hur dels på grund av hur de behandlar sina köpare och även hur de utnyttjar sina gamla fans för att få gratis PR och nya köpare för spel som tidigare inte varit för den stora massan(som med Syndicate och SimCity).

Vad jag har problem med är deras skitsnack som nu senast att SimCity kräver konstant uppkoppling och inte alls går att spela utan denna. Istället hade de kunnat säga att spelet är väldigt fokuserat på att man hjälper varandra (allting jag läst och sett från SimCity pekar på ett väldigt socialt spel som inte alls är som tidigare delar) och att spelet på grund av detta bäst spelas med andra. Således vänder sig det här spelet mer till de som gillar The Sims än de som gillade våra äldre titlar. Kravet för att alltid vara uppkopplad har vi för att minska på piratkopieringen och för att ha kontroll över vår produkt. Det hade varit ett bolag jag hade kunnat ha respekt för, EA är idag ett skämt och det värsta som någonsin hänt den industri jag varit delaktig i sedan barn. Jag ångrar bittert att jag medverkat till att låta detta företag växa så till den grad att de fått storhetsvansinne.

Medlem
Skrivet av Zlither:
Skrivet av Stag:

Zlither, vilken tur att du vet precis hur spelet kommer se ut och vara redan nu. "bf 3.5 med lite båtar" är nog en av de största förutfattade meningarna här i tråden iaf.. Du har spelat totalt 11 timmar BF3, och på den tiden hunnit bli level 10. Och kom inte med det där crapet om att du har ett annat account. Du har helt enkelt inte spelat BF3 tillräckligt för att få någon form av åsiktsgrund.

Det är inte så att folk har funderat på att det är enklare att utveckla spel idag än det var förr, och därför kan släppas oftare? Nu finns det vissa serier som bara mjölkar, men det innebär inte att alla gör det.

Inte bara jag som säger det kommer bli ett bf 3.5 utan många fler som säger och har sagt.
Och nej jag har inte kört bara 11 timmar och är inte bara level 10, jag har inte heller ett annat account, eller jo klart jag har men inte bf på det.
Jag lånar äldst brorsans och lirar, och kan säga han har knappt spelat det utan det är jag som dragit upp allt åt honom medan han spelar andra lir. Och jag kan visst komma och säga min åsikt om bf 3 utan att du ska komma med förutfattade meningar om mig lilla gubben.

Jag kanske kom med förutfattade meningar om bf4 det säger jag inget om, men jag blir fan inte förvånad ifall det är så att det efterliknar bf3 mer fast då med båtstrider och lite mer uppgraderad grafik.
Men vart tror du själv att du tror du har så rätt gällande mig? Tror jag har lite större koll till skillnad från du hur mycket jag spelar.
Jag har inget emot bf 3 förutom rekylen är näst intill inget alls och att dom inte fixat till en hel del buggar och nätkoden.
Och det där med mjölkning så är bf serien rätt söndermjölkad med oavsett vad du skulle säga, för det går att lägga in free 2 play titlarna med för dom hör ändå till serien på ett sätt och det är samma varumärke och allt.

Var så god försök spotta ur dig åsikter om mig nu då, eller tror du att du känner mig ännu och vet allt om mig?

Jag sa ingenstans att jag känner dig bättre eller på något sätt vet mer om hur du spelar än du gör. Att säga att jag påstod det är ganska dumt också.

Det som är mer min poäng är att de användare du har på battlelog på PS3 har bara spelat 11 timmar, och personligen anser jag inte att om man bara spelar på någon annans användare är en speciellt entusiastisk spelare. Är man insatt och intresserad i ett spel, tycker iaf jag att man lär spela på sin egna användare.

Och ja, självklart blir det ju en uppgradering på BF3. Men det är där vi står i valet. Antingen får vi Half Life-stilen, med typ 7-10 år mellan varje större spel. Eller så kommer spelen lite oftare än så, och då blir det färre skillnader, och mer av en utveckling av det tidigare spelet. Det innebär inte att det behöver bli ett dåligt spel.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av m_g_karlsson:

Har har aldrig någonsin haft något emot EA, varför skulle jag?
Varför hatar många EA? Upplys mig gärna.

Anledningen till att många ogillar EA (mig själv inkluderad) är hur dels på grund av hur de behandlar sina köpare och även hur de utnyttjar sina gamla fans för att få gratis PR och nya köpare för spel som tidigare inte varit för den stora massan(som med Syndicate och SimCity). Detta är en kort sammanfattning, jag skulle kunna skriva flera inlägg om varför EA är det värsta som hänt spelindustrin och att deras nu avgående CEO har haft mycket med detta att göra.

Behandlar sina köpare?
Hallå, du köper ett spel, det funkar sådär den första veckan sen flyter det på.....big deal?
Och det är väl självklart att dom vill ha nya köpare på gamla titlar, dom vill, likt alla andra vinstdrivande företag i världshistorien, tjäna pengar.
EA är utgivare, dom skiter fullständigt om spelet är bra så länge det säljer, skrik då istället på alla studios som låtit sig köpas upp och genom det fått tumma på sin kreativa intigritet.
Och om ni tror att EA är ett snuskigt bolag, ge er in i musikbranschen, det är den i särklass vidrigaste bransch man kan jobba i, i know.

Slutligen funkar det såhär, gillar man det inte så är det ingen köptvång. Aldrig varit med om maken till gnäll.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av m_g_karlsson:

Har har aldrig någonsin haft något emot EA, varför skulle jag?
Varför hatar många EA? Upplys mig gärna.

Anledningen till att många ogillar EA (mig själv inkluderad) är hur dels på grund av hur de behandlar sina köpare och även hur de utnyttjar sina gamla fans för att få gratis PR och nya köpare för spel som tidigare inte varit för den stora massan(som med Syndicate och SimCity). Detta är en kort sammanfattning, jag skulle kunna skriva flera inlägg om varför EA är det värsta som hänt spelindustrin och att deras nu avgående CEO har haft mycket med detta att göra.

Behandlar sina köpare?
Hallå, du köper ett spel, det funkar sådär den första veckan sen flyter det på.....big deal?
Och det är väl självklart att dom vill ha nya köpare på gamla titlar, dom vill, likt alla andra vinstdrivande företag i världshistorien, tjäna pengar.
EA är utgivare, dom skiter fullständigt om spelet är bra så länge det säljer, skrik då istället på alla studios som låtit sig köpas upp och genom det fått tumma på sin kreativa intigritet.
Och om ni tror att EA är ett snuskigt bolag, ge er in i musikbranschen, det är den i särklass vidrigaste bransch man kan jobba i, i know.

Slutligen funkar det såhär, gillar man det inte så är det ingen köptvång. Aldrig varit med om maken till gnäll.

Jag gör det enda rätta, bojkottar de bolag som jag anser har en vidrig inställning till sina köpare.

För dig kanske det bara är ett spel som du bara måste ha, själv anser jag att vi kunder har ett ansvar att säga till företag vad som är okej och vad som inte är det. Det ENDA språk företag som EA förstår är pengar. Jag har sedan ett bra tag talat detta språk.

Fast jag borde vara tacksam för detta har inneburit att jag kunnat donera pengar till utvecklare som verkar förstå det här med bra kundkontakter. Jag tror Kickstarter är början på något nytt och det är nog bara en tidsfråga innan EA går samma väg som THQ.

Och till sist, att få nya köpare till en spelserie har jag inget emot men då ska man ta mig tusan inte använda sig av de som köpte dessa spel som simpel sabla PR så som EA gjorde. Efter det visade de sitt rätta jag.

Du undrade varför många ogillar EA och jag gav dig ett par anledningar, jag skulle kunna fortsätta prata om detta, om hur det vi ser nu bara är början, om hur det inte är så lätt som att bara sluta köpa spel från EA eftersom det kommer sprida sig till andra bolag. Du gillar den framtid EA vill skapa, jag gör det inte.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Bara jag som nynnar på Klaus Doldingers låt om båten U96 just nu?

tänkte jag själv på.

Skrivet av ahrugal:
Skrivet av showerguy:

Fast ni alla förstår väl att ni kommer bli tvungna att köpa BF4 Premium för att få tillgång till allt.

Sjukt!

Ni fattar väl att ni måste köpa till Sportpaket till BMWn för att få tillgång till allt.

Det är väl inget konstigt med olika grader av betalningar för olika tjänster, det händer överallt i samhället.
Vill du ha det lilla extra, så kostar det, svårare är det inte.

Det där är en mycket bra jämförelse jag använt mer än en gång - man går inte in till en bilhandlare och spyr galla över honom för att man inte får utrustningspaket inkluderat i grundpriset, eller hur? Saker som ändå görs av samma tillverkare och är färdiga samtidigt och utan problem integreras. Saker som dessutom planerats och färdigställts samtidigt som produkten! HORROR!

Det intressanta är vad det är värt för båda parter, m.a.o. kostnad för tillverkare och uppskattat värde hos kund. Inte att "allt" "borde" ingå bara av ren princip.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Johan Olander:

Bara jag som nynnar på Klaus Doldingers låt om båten U96 just nu?

https://www.youtube.com/embed/Nwc0shJ2aYc

tänkte jag själv på.

Skrivet av ahrugal:
Skrivet av showerguy:

Fast ni alla förstår väl att ni kommer bli tvungna att köpa BF4 Premium för att få tillgång till allt.

Sjukt!

Ni fattar väl att ni måste köpa till Sportpaket till BMWn för att få tillgång till allt.

Det är väl inget konstigt med olika grader av betalningar för olika tjänster, det händer överallt i samhället.
Vill du ha det lilla extra, så kostar det, svårare är det inte.

Det där är en mycket bra jämförelse jag använt mer än en gång - man går inte in till en bilhandlare och spyr galla över honom för att man inte får utrustningspaket inkluderat i grundpriset, eller hur? Saker som ändå görs av samma tillverkare och är färdiga samtidigt och utan problem integreras. Saker som dessutom planerats och färdigställts samtidigt som produkten! HORROR!

Det intressanta är vad det är värt för båda parter, m.a.o. kostnad för tillverkare och uppskattat värde hos kund. Inte att "allt" "borde" ingå bara av ren princip.

Vad tror du hade skett om ingen köpte bilen? Tror du de hade fortsatt kräva pengar för den där extra utrustningen eller kanske till och med haft med den i priset? Om något inte säljer finns det två saker som kommer ske, antingen fortsätter företaget att förlora pengar eller så sänker det priset (eller ger något extra som gör att kunden anser att priset är rimligt). Så här fungerar verkligheten, de som agerar i spelindustrin verkar tro att de lever i en annan verklighet där de kan diktera villkoren, så fungerar det inte och detta kan man se med all tydlighet då spelkraschen inträffade 1983. Jag ser många likheter med då och nu.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Zlither:
Skrivet av Stag:

Zlither, vilken tur att du vet precis hur spelet kommer se ut och vara redan nu. "bf 3.5 med lite båtar" är nog en av de största förutfattade meningarna här i tråden iaf.. Du har spelat totalt 11 timmar BF3, och på den tiden hunnit bli level 10. Och kom inte med det där crapet om att du har ett annat account. Du har helt enkelt inte spelat BF3 tillräckligt för att få någon form av åsiktsgrund.

Det är inte så att folk har funderat på att det är enklare att utveckla spel idag än det var förr, och därför kan släppas oftare? Nu finns det vissa serier som bara mjölkar, men det innebär inte att alla gör det.

Inte bara jag som säger det kommer bli ett bf 3.5 utan många fler som säger och har sagt.
Och nej jag har inte kört bara 11 timmar och är inte bara level 10, jag har inte heller ett annat account, eller jo klart jag har men inte bf på det.
Jag lånar äldst brorsans och lirar, och kan säga han har knappt spelat det utan det är jag som dragit upp allt åt honom medan han spelar andra lir. Och jag kan visst komma och säga min åsikt om bf 3 utan att du ska komma med förutfattade meningar om mig lilla gubben.

Jag kanske kom med förutfattade meningar om bf4 det säger jag inget om, men jag blir fan inte förvånad ifall det är så att det efterliknar bf3 mer fast då med båtstrider och lite mer uppgraderad grafik.
Men vart tror du själv att du tror du har så rätt gällande mig? Tror jag har lite större koll till skillnad från du hur mycket jag spelar.
Jag har inget emot bf 3 förutom rekylen är näst intill inget alls och att dom inte fixat till en hel del buggar och nätkoden.
Och det där med mjölkning så är bf serien rätt söndermjölkad med oavsett vad du skulle säga, för det går att lägga in free 2 play titlarna med för dom hör ändå till serien på ett sätt och det är samma varumärke och allt.

Var så god försök spotta ur dig åsikter om mig nu då, eller tror du att du känner mig ännu och vet allt om mig?

Jag sa ingenstans att jag känner dig bättre eller på något sätt vet mer om hur du spelar än du gör. Att säga att jag påstod det är ganska dumt också.

Det som är mer min poäng är att de användare du har på battlelog på PS3 har bara spelat 11 timmar, och personligen anser jag inte att om man bara spelar på någon annans användare är en speciellt entusiastisk spelare. Är man insatt och intresserad i ett spel, tycker iaf jag att man lär spela på sin egna användare.

Och ja, självklart blir det ju en uppgradering på BF3. Men det är där vi står i valet. Antingen får vi Half Life-stilen, med typ 7-10 år mellan varje större spel. Eller så kommer spelen lite oftare än så, och då blir det färre skillnader, och mer av en utveckling av det tidigare spelet. Det innebär inte att det behöver bli ett dåligt spel.

battlelog på ps3? jag spelar inte ens ps3 så vem fan snackar du om? Går du och antar att alla som lirar bf3 spelar det på playstation? Eller antar du att alla sitter i sitt hem med en konsoll? Och nej man kan vara lika entusiastisk spelare även om man lirar på en annans användare, för min bror sitter knappt på sin origin användare utan det gör jag. Han kanske har spelat mx 10-11 timmar medan jag har lirat mer och kan komma med en åsikt om spelet utan att du ska komma och leka kunnig.
Och jo, du påstod i princip att du visste vem jag var m.m genom ditt utlåtande om mig så lägg ner redan nu.
Orkar inte med clowner som dig, lägger ner diskussionen redan nu innan dels någon fanboy kommer och skriker så det blir ett gigantiskt tjaffs och att det ballar ut till något annat med här.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Vad tror du hade skett om ingen köpte bilen? Tror du de hade fortsatt kräva pengar för den där extra utrustningen eller kanske till och med haft med den i priset? Om något inte säljer finns det två saker som kommer ske, antingen fortsätter företaget att förlora pengar eller så sänker det priset (eller ger något extra som gör att kunden anser att priset är rimligt). Så här fungerar verkligheten, de som agerar i spelindustrin verkar tro att de lever i en annan verklighet där de kan diktera villkoren, så fungerar det inte och detta kan man se med all tydlighet då spelkraschen inträffade 1983. Jag ser många likheter med då och nu.

Givetvis - men det förändrar inte de resurser som företaget lagt, och det är en marknad som styrs i samverkan mellan producenter och konsumenter. Eftersom det inte finns någon konkurrens som sätter dessa företag i gungning tillräckligt mycket kommer de fortsätta, med tanke på att det är en finansiellt hållbar affärsmetod.

Men det är inget att bli upprörd så groteskt mycket som så många blir (framförallt att de ser sig ha någon form av "rätt", och företagen i fråga ha "fel" - något som är tämligen underligt med tanke på att EAs spel säljer, och DLCerna likaså, vilket betyder att de gör "rätt" för ett stort antal konsumenter. Givetvis kan man ifrågasätta saker som affärsetik och så vidare, men det ändrar inte företagen nämnvärt, om metoderna fortfarande fungerar, och är så gott som fullt ut lagliga) - marknaden är behovsstyrd och finns inte alternativ kommer dessa dyka upp om tillräckligt många är intresserade av att hoppa på något annat.
Kickstarter är ett ypperligt bevis på detta, och mer kommer komma i takt med att marknaden rör på sig.

Problemet är väl lite att marknaden stagnerar när det bara finns ett fåtal aktörer som styr den lite väl mycket, men det är också ett problem som löser sig självt när alternativ kommer fram och resurser läggs där i stället. Någon revolution behövs inte riktigt eftersom alla konsumenter ändå kontrollerar vart pengarna går.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av OptimusMule:
Skrivet av Luciphear:

Sjöstrider?! För i helvete EA och Dice... Här var jag fullt inställd på att kunna avstå från nästa Battlefield och så kommer ni med det här? Era svin! Varför vet ni vad jag tycker om?!

Och varför tror jag ni kommer förstöra den här lyckan för oss på något vis?! Snälla, förstör det inte. Det är vackert...

Edit: Läser ryktet som kommentaren ovan. Ytterligare en gång, skit också!

Sen efter release blir alla sura, ska bojkotta EA... rinse repeat!

Har redan gjort det. Jag vet exakt vad jag kan förvänta mig från BF4 och kommer inte falla för samma skit igen.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Vill göra spelet mer esportvänligt....... Båtar.

Medlem

Hmmm. Står i valet och kvalet. Kanske om det blir släpptitel för PS4an så kanske man hoppar på tåget men på PCn vänder jag mig nog åt annat håll för min multiplayer fix.
Men efter BF3 hoppas jag att det bara är en nyfikenhet på vad de hittar på härbäst som spökar snarare än ett ha-begär. misstänker risken finns jag tröttnar lika fort.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Givetvis - men det förändrar inte de resurser som företaget lagt, och det är en marknad som styrs i samverkan mellan producenter och konsumenter. Eftersom det inte finns någon konkurrens som sätter dessa företag i gungning tillräckligt mycket kommer de fortsätta, med tanke på att det är en finansiellt hållbar affärsmetod.

Men det är inget att bli upprörd så groteskt mycket som så många blir (framförallt att de ser sig ha någon form av "rätt", och företagen i fråga ha "fel" - något som är tämligen underligt med tanke på att EAs spel säljer, och DLCerna likaså, vilket betyder att de gör "rätt" för ett stort antal konsumenter. Givetvis kan man ifrågasätta saker som affärsetik och så vidare, men det ändrar inte företagen nämnvärt, om metoderna fortfarande fungerar, och är så gott som fullt ut lagliga) - marknaden är behovsstyrd och finns inte alternativ kommer dessa dyka upp om tillräckligt många är intresserade av att hoppa på något annat.
Kickstarter är ett ypperligt bevis på detta, och mer kommer komma i takt med att marknaden rör på sig.

Problemet är väl lite att marknaden stagnerar när det bara finns ett fåtal aktörer som styr den lite väl mycket, men det är också ett problem som löser sig självt när alternativ kommer fram och resurser läggs där i stället. Någon revolution behövs inte riktigt eftersom alla konsumenter ändå kontrollerar vart pengarna går.

Jag håller med dig, visst är jag och de som delar min uppfattning än så länge bara en minoritet men EA´s arroganta inställning var ungefär densamma som Atari och se hur det gick där, var nära att orsaka slutet för konsoler. Om inte Nintendo hade släppt NES är det inte alls säkert att den hade överlevt, folk var rejält trötta på att betala mycket pengar för spel som inte ens var klara (som konverteringen av Pac Man).

Visst har företagen all rätt att få betalt för all möda de lägger ner på sina spel, problemet för mig är att jag inte litar på att det som släpps även är allting som de producerat fram till den punkten. Jag litar avsevärt mycket mer på ett företag som Inexile som nu är inne på sin andra Kickstarter och har förklarat för de som donerat till Wasteland 2 varför de startar en ny Kickstarter innan spelet ens är klart. EA biter sig själva i handen gång på gång när de säger saker som senare visar sig vara falska (och idag är det värre än någonsin tidigare att inte vara ärlig mot sina köpare tack vare Internet och hur snabbt saker sprider sig).

SimCity är andra gången de försöker sig på att skapa ett nytt spel som baserar sig på en mycket känd IP. Problemet är att de även denna gång inte verkar förstå att det sällan går att göra, oftast blir det bara pannkaka av allting. Jag gillar SimCity och dess mer komplicerade uppföljare men med senast SimCity verkar det vara en vacker yta som inte innehåller samma djup som de tidigare delarna. Läste precis Rock, Paper, Shotgun´s Wot I Think: SimCity och denna artikel stärker bara det jag hela tiden misstänkt. Nya SimCity verkar vara ett spel som inbitna fans av serien kommer tröttna snabbt på, det verkar helt enkelt inte vara lika utmanande som tidigare delar i serien där man kunde ägna fler timmar åt förbättra sin stad och samtidigt stöta på nya problem.

Jag förstår varför EA släpper så många spel per år men de tänker tydligen inte i ett längre perspektiv. De försöker desperat att hitta en titel som ska ge företaget den stora inkomst de behöver för att överleva. Vad de borde koncentrera sig på är inte att tjäna så mycket pengar på så kort tid som möjligt, istället borde de börja fundera på varför de är där de nu är. Vad är annorlunda idag kontra när de var ett litet företag vid namn Electronic Arts? Om de hade kommit till insikt kring denna fråga så hade de nog gått från att vara ett av de värsta företagen till ett av de mest omtyckta och nöjda kunder är betalande kunder, således en win-win situation.

Som det heter "många bäckar små" och det är detta som jag tror kommer ske, mer och mer kommer sluta köpa spelen EA producerar när de märker att de får betala mer för mindre. Jag ger EA 5-10 år om de fortsätter i samma stil mer tror jag inte de har kvar.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Johan Olander:

Bara jag som nynnar på Klaus Doldingers låt om båten U96 just nu?

https://www.youtube.com/embed/Nwc0shJ2aYc

tänkte jag själv på.

Skrivet av ahrugal:
Skrivet av showerguy:

Fast ni alla förstår väl att ni kommer bli tvungna att köpa BF4 Premium för att få tillgång till allt.

Sjukt!

Ni fattar väl att ni måste köpa till Sportpaket till BMWn för att få tillgång till allt.

Det är väl inget konstigt med olika grader av betalningar för olika tjänster, det händer överallt i samhället.
Vill du ha det lilla extra, så kostar det, svårare är det inte.

Det där är en mycket bra jämförelse jag använt mer än en gång - man går inte in till en bilhandlare och spyr galla över honom för att man inte får utrustningspaket inkluderat i grundpriset, eller hur? Saker som ändå görs av samma tillverkare och är färdiga samtidigt och utan problem integreras. Saker som dessutom planerats och färdigställts samtidigt som produkten! HORROR!

Det intressanta är vad det är värt för båda parter, m.a.o. kostnad för tillverkare och uppskattat värde hos kund. Inte att "allt" "borde" ingå bara av ren princip.

Om jag skiter i att köpa dessa extra saker till bilen så kan jag fortfarande köra med mina vänner

Skriv svar