Creative Sound Blaster ZxR

Medlem
Skrivet av stormense:
Skrivet av Hipshot:

Hmm, scout mode, funkar det verkligen i praktiken? Någon som testat?

Det var nog så förr. Redaktionen på Swecklockers påstår att Creativs hårdvara har minst problem med drivrutiner till sina nya ljudkort inklusive Asus.

Vilket konstigt svar... vadå förr?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av dotque:

Sen är ju Creative ett så äckligt jävla smutsigt företag att man köper helt enkelt inte deras produkter, det är en principsak!
Hört talas om Daniel-k fallet? Om inte, googla!

Han postar fortfarande drivers på Creatives officiella forum med deras tillåtelse så länge han inte bryter mot copyright och har en disclaimer att det är en inofficiell driver utan support.
http://forums.creative.com/forumdisplay.php?f=6

Visst de var på honom för länge sen, men de kom sen överens och han är fortfarande aktiv driver-modder där.

Men många verkar bara känna till första delen av den storyn.

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Redstar:

Ok, creative suger, men vad ska man köpa då? Jag funderar på mitt första ljudkort, så det behöver inte vara nåt extremt, bara det är prisvärt och hyfsat bra.

Kolla på Asus ljudkort.

Skrivet av stormense:
Skrivet av Hipshot:

Hmm, scout mode, funkar det verkligen i praktiken? Någon som testat?

Det var nog så förr. Redaktionen på Swecklockers påstår att Creativs hårdvara har minst problem med drivrutiner till sina nya ljudkort inklusive Asus.

ASUS har rent groteskt dåliga drivrutiner de också - har ett Xonar DX som (utöver dålig fysisk PCB-kvalitet) har otroligt dåliga drivrutiner som skapar växlade kanaler, allmänt sprakande, BSODar och annat smått och gott. (Saknar jack detection med.)

Med det sagt är inte Creative mycket bättre, har ett Titanium PCIe nu, som också har problemet att - efter något dygns+ datoruptime - kunna sätta igång och spraka rejält. Löses genom att byta läge på kortet (kör oftast gaming, byter till Entertainment och tillbaka) och vips är problemet löst.
Sen att Creative släpper drivrutiner ungefär lika ofta som varannan istid är en annan lagom irriterande femma. (18 månader ungefär mellan versionerna till ex. ett Titanium. Trots "vissa" buggar.)

Auzentech har kört ett par bra moddade Creative-drivrutiner innan, osäker på hur det ser ut för dem just nu dock - inte hört något på länge, och inte sett några nya produkter heller.

Varför både ASUS och Creative har fått den genomkorkade idén att slopa Intel HDA FP-kompatibla anslutningar på korten är totalt obegripligt - åtminstone som komplement/alternativ till deras osmidiga externa lösningar.
Visst, man tappar en del signalkvalitet på en FP-anslutning, men samtidigt är smidigheten i flera fall definitivt värt det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Är detta en recension eller en reklamannons? Vilka kort har ni testat mot? Har ni ingen testdata att komma med? Specs kan man ju läsa var som helst.
Inte ens ett vanligt diagram på om det tuggar minne eller CPU? Eller läste ni på kartongen att "de dubbla fyrkärniga processorerna arbetar med dig som lustgas till din Lamborghini"?

Recensenten verkar iaf frälst av allt lullull. Frågan är ju om det ens låter bra? Vilket iaf inte jag fick ut av detta reklamjippo.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Ok, creative suger, men vad ska man köpa då? Jag funderar på mitt första ljudkort, så det behöver inte vara nåt extremt, bara det är prisvärt och hyfsat bra.

Bara för att vissa inte gillar Creative, och jag håller med dom att Creative har haft stora problem med drivrutiner "förut", men i dags läget har drivrutinerna blivit mycket stabilare och bättre, har inga problem med båda mina CL kort, ena X-FI Titanium Pro och den andra är Soundblaster Recon3D. Båda funkar perfekt, med grymt bra ljud. Jag håller med om att Creative är skit när det gäller support och kundsupport speciellt, och deras rykte är var/är inte den bästa. Men dom har skärpt sig faktiskt, och idag har jag inga problem med deras hårdvara, och har inget hat mot företaget heller.

Om du vill ha ett bra gaming ljudkort, med bra pris, köp den billigaste version av Soundblaster Recon3d, den är superb för det ändamålet.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av stormense:
Skrivet av Hipshot:

Hmm, scout mode, funkar det verkligen i praktiken? Någon som testat?

Det var nog så förr. Redaktionen på Swecklockers påstår att Creativs hårdvara har minst problem med drivrutiner till sina nya ljudkort inklusive Asus.

Har du källa på detta?

Medlem

Begriper inte riktigt gnället gällande creatives drivrutiner. Visst för länge länge sedan men seriöst har haft min elite Pro i många många år det strular aldrig. Skaffade ett Asus Essence ST men det hade sjukt omogna drivrutiner och inte ens grundläggande funktioner som bit perfect utan att gå diverse kringelikrokar. Gillar creatives mediaspelare också

Havererar min Elite Pro kan jag absolut tänka mig något sådant här. Jag kör inte kassa headsets så micen kan man ha viss nytta av

Medlem

Jag använder Asus Xonar D2X i Windows 7 x64. Fungerar riktigt bra och ljudet är ruskigt mysigt med mina 5.1 högtalare.

Asus har även släppt Windows 8 drivrutiner, så ni som vill ha något bra som fungerar än så länge i nyare Windows är väl detta ja kan rekommendera.

Medlem

Dåliga drivrutiner, värdelös på support, när C vet att deras hårdvara buggar, är bara ute efter pengar.

Jag var lojal Creativekund i många herrans år, köpte allt i princip som har deras Hiend segment, men efter mkt tjat och gnat, så tröttnade jag, går bra att sälja en vara, men att sedan följa upp och ge support gick tydligen inte, inte ens när skiten hette fatality!, BOTTEN!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Har aldrig haft några problem direkt med creative och jag har använt deras ljudkort sen -96. Hade problem med en frontpanel som pajade. Hade dialog med deras support och det slutade med att jag fick skicka den till irland för felsökning fraktfritt givetvis. Nån vecka senare (minns inte exakt) så fick jag tillbaka den och det funkade hur bra som helst

Ska klart överväga detta kort då jag gick i tankarna om Essence STX/ONE innan. Med detta kort kommer jag inte behöva kompromissa med spelljud, bekvämlighet ( externa volymkontrollsaken) och bra hörlursförstärkare.

Medlem

Jag kommer aldrig mer köpa Creative. Så dåliga drivers.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av virror:

Väntar fortfarande på ett ljudkort som klarar av att köra Binaural audio på hårdvara, hade varit riktigt nice.

Visst vore det nice, men jag tror inte vi kommer att få se (höra) det på länge.
http://www.reddit.com/r/truegaming/comments/126fjp/why_isnt_b...

Medlem

Creative har haft väldigt bra hårdvara i sina dyrare kort ända sedan de köpte E-MU och lanserade AWE-serien.
Problemet har dock alltid varit drivrutinerna, som varit något av det mest vedervärdiga jag har varit med om på en dator. Jag har svårt att tro att det har ändrats så jag kommer aldrig mer att köpa några av deras ljudkort.

Edit: Ser ju efter att ha läst igenom tråden att jag är långt ifrån ensam om det konstaterandet.

Medlem

Har sällan drivrutinsproblem vad det än gäller faktiskt vilket känns skönt eller vad säger du Dr. Alban?

"Stabilt som fan"

Medlem

Scoutmode är väl lite fuskigt, är som wallhack fast för ljud.

Ser bra ut hur som helst, men hur är det med ljudbögeriet, är det i samma klass som Asus Xonar STX? Vill ju inte göra ett nedbyte om jag nu skulle få för mig att skaffa det där!

Hur funkar dom inbyggda mikrofonerna i volymkontrollen, går det att använda dom som brusreducering om man använder egen mick?

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Scoutmode är väl lite fuskigt, är som wallhack fast för ljud.

Ser bra ut hur som helst, men hur är det med ljudbögeriet, är det i samma klass som Asus Xonar STX? Vill ju inte göra ett nedbyte om jag nu skulle få för mig att skaffa det där!

Hur funkar dom inbyggda mikrofonerna i volymkontrollen, går det att använda dom som brusreducering om man använder egen mick?

Angående micken så skulle jag nog säga nej och fråga Hur du tänkt det skulle funka. I övrigt så hänvisar jag till min post på sweclockers.

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1159744...

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:
Skrivet av FL3JM:

Scoutmode är väl lite fuskigt, är som wallhack fast för ljud.

Ser bra ut hur som helst, men hur är det med ljudbögeriet, är det i samma klass som Asus Xonar STX? Vill ju inte göra ett nedbyte om jag nu skulle få för mig att skaffa det där!

Hur funkar dom inbyggda mikrofonerna i volymkontrollen, går det att använda dom som brusreducering om man använder egen mick?

Angående micken så skulle jag nog säga nej och fråga Hur du tänkt det skulle funka. I övrigt så hänvisar jag till min post på sweclockers.

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1159744...

Fungerar precis som på mobiltelefoner, du har en mikrofon som du pratar i och en annan placerad lite längre bort (t.ex vid örat när det gäller mobiltelefoner) som fångar upp bakgrundsljud och så filtrerar den bort det från huvudmicken. Det är inte ens rocket science.

Asus Xonar Phoebus har två mickar på ljudkontrollen som används just för att ta bort omgivande ljud när du kopplat in en extern mick.
http://www.asus.se/Multimedia/Audio_Cards/ROG_Xonar_Phoebus/

Medlem

Tror att noicecanceling i acm:en är dedikerad enbart för just dom mikrofonerna. Sen finns det ju mjukvaru noicecanceling som jobbar med ditt headset. Notera att jag tror det är så det funkar

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Tror att noicecanceling i acm:en är dedikerad enbart för just dom mikrofonerna. Sen finns det ju mjukvaru noicecanceling som jobbar med ditt headset. Notera att jag tror det är så det funkar

Så här står det på ROG Xonar Phoebus-sidan jag länkade till iaf:
Med extern mikrofon
En smart algoritm analyserar ljud från både den externa mikrofonen och en av minimikrofonerna på kontrollenheten för att filtrera bort externa ljud.

Medlem

Ja hur Xonar Phoebus funkar har jag ingen aning om och det är säkert så som du säger men det betyder ju inte att ACM:en som skickas med Zx/ZxR arbetar på samma sett.

"Sound Blaster-strålformsmikrofonen är utformad och finjusterad för handsfree-chatt. När denna stereomikrofon används med CrystalVoice™ Focus skapas en akustisk zon utan externt buller så att din röst kan höras med otrolig klarhet."

Sen när du kopplar in ett headset så tror jag att dom mikrofonerna deaktiveras för då har du din mic på headset:et och då hoppar andra funktioner in som t ex. CrystalVoice™ Voice Enhancement and Clarity Technology.

Medlem

var e 7.1 portarna....kommer nog aldrig mer köpa en creative produkt inte ens nu fungerar mit X-fi ordentligt mitt 7.1 ljud funkar inte men 5.1 fungerar, det är inte fel på högtalarna.....fixa drivrutinerna nån gång?

12
Skriv svar