Mikrotransaktioner i alla framtida spel från EA?

AW8
Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Det beror ju på vad det handlar om. Är det nya kläder och sådant, javisst, det har jag inget emot.

Men att ta betalt för fördelar i multiplayer-spel eller singleplayer-innehåll som borde ingått i originalpriset? Nej, där går det över gränsen.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Det funkade ju fin-fint för Mass Effect 3, så nog fungerar det alltid. Och inte störde det mig att man kunde göra det.

Skribent
Skrivet av Profan55:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Sämsta argumentet någonsin.

Sämsta svaret någonsin. Förklara varför du tycker det istället för att skriva en fjantig one liner.
Jag spelade nyss igenom Dead Space 3 och mikrotransaktionerna i det spelet störde mig inte alls då det bara handlade om småsaker som vapen och skins.

Av alla kommentarer här inne, så tycker du mitt svar och förklaring var sämst? Jisses.

Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Sämsta argumentet någonsin.

Du har inte sett Judea Declares War on Germany, det är en sak som är säker.


signatur

I am the black wizards.

Inaktiv
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Profan55:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Sämsta argumentet någonsin.

Sämsta svaret någonsin. Förklara varför du tycker det istället för att skriva en fjantig one liner.
Jag spelade nyss igenom Dead Space 3 och mikrotransaktionerna i det spelet störde mig inte alls då det bara handlade om småsaker som vapen och skins.

Av alla kommentarer här inne, så tycker du mitt svar och förklaring var sämst? Jisses.

Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Sämsta argumentet någonsin.

Du har inte sett Judea Declares War on Germany, det är en sak som är säker.

Nej, jag svarade personen som citerade dig.

Det jag stör mig på med mikrotransaktioner är att man måste betala små summor hela tiden vilket gör det väldigt jobbigt för dem som inte har tillgång till ett kreditkort/bankkort som går att använda på nätet. Själv måste jag ju gå och fråga om någon av föräldrarna kan betala alla dessa små kostnader och de flesta vet hur föräldrar brukar vara gällande sådant. Det finns ju såklart vägar runt detta men det brukar oftast vara rätt så krångligt och/eller tillföra extra kostnader Å andra sidan, om jag hade kunnat betala mikrotransaktioner med mitt egna kort hade jag inte klagat

Det är i och för sig en grej till... I F2P spel (förekommer även i andra spel också) har jag märkt att den valuta som brukar finnas att köpa för riktiga pengar är oftast ganska dyr om man tänker vad man får för dem. Det känns som att om man ska ha allt som finns att köpa i spelet så får man betala mer än vad ett fullpris spel brukar kosta (400-600kr) det tycker jag däremot inte är riktigt okej. Visst det är ju inte riktigt menat att man ska ha allt men man kan ju omöjligt veta om man vill ha t.ex. just det vapnet för 20 kr eftersom man inte har provat det och vet vad man själv tycker om det.

I spel som League of Legends har de ju löst detta eftersom de har en rotering på vilka champions man kan spela gratis så att man bygga en uppfattning om dem, och i Dota 2 är ju alla heroes gratis och de enda man kan köpa för pengar är kosmetiskt och där har jag faktiskt lagt pengar på det just för att jag tycker det är ett så bra spel att det är värt pengarna även om jag behövde dra en vit lögn för päronen.


signatur

Holysmoke!

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Profan55:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Sämsta argumentet någonsin.

Sämsta svaret någonsin. Förklara varför du tycker det istället för att skriva en fjantig one liner.
Jag spelade nyss igenom Dead Space 3 och mikrotransaktionerna i det spelet störde mig inte alls då det bara handlade om småsaker som vapen och skins.

Av alla kommentarer här inne, så tycker du mitt svar och förklaring var sämst? Jisses.

Är inte Profan55s inlägg svar till Mjauvs och inte dig?

Hur som helst så håller jag med dig Johan, inget som stör. I alla fall inte så länge det inte är PvP och kan påverka hur bra man klarar sig mot andra spelare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av Profan55:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Profan55:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Sämsta argumentet någonsin.

Sämsta svaret någonsin. Förklara varför du tycker det istället för att skriva en fjantig one liner.
Jag spelade nyss igenom Dead Space 3 och mikrotransaktionerna i det spelet störde mig inte alls då det bara handlade om småsaker som vapen och skins.

Av alla kommentarer här inne, så tycker du mitt svar och förklaring var sämst? Jisses.

Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Sämsta argumentet någonsin.

Du har inte sett Judea Declares War on Germany, det är en sak som är säker.

Nej, jag svarade personen som citerade dig.

Det har verkligen inte varit min dag på ett bra tag nu


signatur

I am the black wizards.

Medlem

de kommer aldrig mer få en krona av mig.

Medlem

Så länge man inte måste köpa så bryr jag mig inte.
Tänker aldrig köpa något ingame i något spel.

Den dagen det är ett tvång att handla ingame då slutar jag spela de spelen. Så tänker jag.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Mytacism:

Jag tror att EA tror fel.

Men om dom tycker att det är lönsamt att bygga in detta i spel så måste det ju vara en hel del som faktiskt köper saker in game?

Exakt.

Medlem

Men tänk om spelen blir billigare, så får dom som vill betala lite mer för mer content köpa till. Typ som DLC, fast i (ännu) mindre skala. Det låter väl inte så illa? Det fungerar ju redan i appar på på mobiler, att man låser upp mer innehåll med 1 kr hit, 5 kr dit, 3 kr hit osv.

Det känns som om folk bara klagar för att det är PC/konsol, men på mobiler så är det helt Ok, tydligen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Flera skriver att det inte spelar någon roll om det kommer mikrotransaktioner till alla spel eftersom man bara kan låta bli att handla några; bara det inte blir ett tvång att utnyttja dem.

Var går gränsen för att snitt-spelaren ska anse att det är "tvång" att handla något ? Säg till exempel i ett påhittat Dead Space 4 att de bästa vapnen, som är snudd på ett måste att ha för att klara sig om man inte är ultra-duktig, bara kan tillverkas om man har ett stycke aweomeite och ett stycke unobtainium. Dessa två bitar tar vardera runt 40 timmar att nöta ihop genom att grinde'a monster. om och om igen om man nöter flitigt. Eller så kan man köpa dem i shoppen för $2 styck.

Är det "tvång" för snitt-spelaren, att slippa spela runt 80 timmar i ett virtuellt hjärnmördande ekorrhjul för att få ett vapen som man nästan inte kan klara sig utan ? Självklart inte ett definitivt tvång men någonstans finns det en gräns för vad spelare är villiga att göra innan de bara skiter i resten av spelet eller halar fram plånboken.

Själv har jag inget emot att möjligheten att köpa sig grejjer via mikrotransaktioner finns men jag litar inte på att företagen kommer göra det på ett bra sätt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Microtransaktioner som de se ut i dagens läge har jag inga problem med.

Medlem

Detta kan bli väldigt fel om de balanserar spelen så att du nästan tvingas att betala för att komma vidare.

Medlem

Så länge det inte blir så utstuderat P2W som i Planetside 2 så har jag inga problem med det...det spelet har iallafall argumentet att man kan spela det gratis (som jag gör).

Men om man faktiskt har KÖPT spelet ska man inte gärna hamna i kläm för att man inte vill lägga lite extra mynt på nån genuin fördel. Jag har inga problem med microtransaktioner som det ser ut i dagsläget, men om spel såsom BF3 hade innehållit betaltillägg för saker som faktiskt påverkade en spelares prestation hade jag lätt blivit sur. (Premium ger inte några som helst fördelar för en spelare när hen spelar, så det har jag följdaktligen inga problem med).

Medlem
Skrivet av aholman:

Efter sim city så blir det fortsatt bojkott av EA:)

Håller med!

Medlem

Sanningen är ju faktiskt att det är dyrare än nånsin att utveckla spel samtidigt som spel är billigare än nånsin så dom måste dra in pengar någonstans. Så länge det inte påverkar balansen eller ger orättvis fördelar så är det lugnt för mig.

Medlem
Skrivet av Stubben:

Sanningen är ju faktiskt att det är dyrare än nånsin att utveckla spel samtidigt som spel är billigare än nånsin så dom måste dra in pengar någonstans. Så länge det inte påverkar balansen eller ger orättvis fördelar så är det lugnt för mig.

Men det är ju också fler personer än någonsin som spelar spel

Medlem

Inget stort fan av mikrotransaktioner mest rädd för att det går över gränsen där speltillverkare medvetet "kapar" bort delar från spelet och säljer det som DLC månaden efter.

Var det inte det som hände med nån karaktär i Mass Effect 2 Som redan fanns på disken?

Medlem

"Om ni köper spel som har microtransaktioner, så kommer snart alla spel att ha det."

"Näää, så blir det inte alls."

... Ett år senare;

"EA meddelade idag att alla spel kommer att ha microtransaktioner.........................."

Skyll er själva, jävla puckon.

Medlem

signatur

Nämen!

Medlem

Det här gör mig inget skriver vissa men för mig personligen så vet jag inte om jag är villig att betala för ett spel för att sedan betala igen efter en vecka. Spel ska vara något roligt som man inte behöver betala mer än en engångssumma för. Själv tror jag att inom kort så kommer det stå när du väl ska starta ditt spel att ''du måste vänligen köpa den här saken för att kunna spela vidare''. 90 talet var så oerhört bättre på så sätt att du betalade för en produkt så hade du den sen, inte något mygel om sådant här skit tyvärr...

KoP
Medlem
Skrivet av EGS8877:

Ska bli intressant att se hur länge mikrotransaktioner är frivilligt

Det kommer att vara frivilligt så länge ingen håller en pistol emot ditt huvud och skriker: -Klicka på köööp!!!

Inaktiv
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Fast det finns ju en annan risk med detta också.

Och den är att vi i framtiden, åtminstone från EA lär se spel som mer och mer baseras på mikrotransaktioner. Dvs att du måste mer eller mindre betala för ingamegrejer för att kunna spela ditt spel. Det börjar lite lätt nu med värdelösa items och skins, därefter följer troligen mer och mer Zyngas modell där man får betala ingame för tid/slippa göra saker. Vill du klara denna kartan och samla allting som tar dig 40dagar, eller vill du betala $2 för att slippa?

Återigen, mikrotransaktioner ger incitament för EA att skapa spel som KRÄVER att man betalar ingame, dom gör exempelvis eventuell grinding så tröttsam så att om man ska kunna ha någon chans i spelet så måste man hosta upp med mer pengar. Detta gäller då även fullprisspel där konsumenten har betalat 300-600SEK för. Varför detta inte stör en speljournalist/skribent har jag svårt att förstå?

Folk försvarar detta medans det är "frivilligt", men samtidigt så kommer ju givetvis spelen att byggas omkring denna modell, inte vara ett komplement. Givetvis bygger dom in detta i spel och ser därefter till att locka så många som möjligt för att köpa mer ingame, inte tvärtom. Detta leder då oundvikligt till att spelen blir mindre spelbara, och sämre ifall du inte betalar ytterligare en gång.

Dvs dina vapen, ammo, skins, kartor, allt småkrafs du kan tänka dig ingame kommer att kosta riktiga pengar, och bidra starkt till att förstöra helupplevelsen för ett spel.

Fyfan för EA, dom tar Zyngas Farmville och sitt egna Simpsons Tapped out och applicerar på singelplayer spel till de stora plattformarna, konsol och PC. Men "det gör inget, låt bara bli att handla, spelet påverkas inte" är kommentarerna, tänk till nästa steg. Tror ni själva på det?

Jorgensen, “We are building into all of our games the ability to pay for things along the way; to get to a higher level. And consumers are enjoying and embracing that way of business.”

Medlem

BF 4 Exploderade precis..

Medlem
Skrivet av Securion:

"Om ni köper spel som har microtransaktioner, så kommer snart alla spel att ha det."

"Näää, så blir det inte alls."

... Ett år senare;

"EA meddelade idag att alla spel kommer att ha microtransaktioner.........................."

Skyll er själva, jävla puckon.

Brukar inte citera men..


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av smurfzg:
Skrivet av Stubben:

Sanningen är ju faktiskt att det är dyrare än nånsin att utveckla spel samtidigt som spel är billigare än nånsin så dom måste dra in pengar någonstans. Så länge det inte påverkar balansen eller ger orättvis fördelar så är det lugnt för mig.

Men det är ju också fler personer än någonsin som spelar spel

Vilket betyder att det är fler som handlar med begagnat, piratkopierar osv. För att spel ska gå med vinst idag måste de sälja väldigt många exemplar.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Det stör mig verkligen inte alls. Man kan ju faktiskt låta bli att handla.

Tänk lite längre än så. Om de lägger mikrotransaktion på saker som annars varit i spelet så kommer det innebära att du får ett fattigare spel.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag tycker inte heller att man kan säga "det är frivilligt", för det berör hela spelet i sig.

När det gäller EA så har jag som årlig Fifa-köpare sett trenden att spelet i sig har stagnerat i utveckling när det gäller den del av spelet som följer med utan DLC/mikrotransaktioner. Knappt några nyheter de senaste åren där, däremot satsas det större resurser på att göra bland annat Ultimate Team-upplevelsen bättre, där de triggar fler transaktioner.

Fram till Fifa 09-10 utvecklades spelen rätt så bra år efter år. Numera patchas huvudspelet upp och nyutvecklingen hamnar mestadels på mikrotransaktionsdelen. Då känns det plötsligen inte speciellt frivilligt.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

123
Skriv svar