Säljrekord för Diablo 3

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Castor.T:

Är väl inte välförtjänst i mitt tycke, många gick ju på hype och Blizzards rykte - och det de brukade stå för; kvalité, som numer tyvärr verkar visa att glansdagarna är förbi.

Det är inget jättedålig spel per se, men ändå med de förhoppningar man hade kunde man inte annat än bli besviken över resultatet. Samtidigt har blivit förtvivlad gång på gång över i princip alla uppföljare senaste året/åren.

Nu är man skeptisk till allt egentligen. Sitter som ung vuxen och är redan bitter.
Enda stora titeln man sätter sitt hopp till är Rome II. Fan tro´t om de inte skiter sig där också...

Problemet för Blizzard är att dom har så extremt stor spelarbas och hypen som var kring D3 hade inte gått att rädda på något sätt hur "bra" spelet än hade varit pga just detta.

När det kommer upp i dessa siffror är det omöjligt att hålla folk nöjda.
Finns ett stort gäng som yrkar på att det gått för långt från D2 och samtidigt en annan grupp som tycker det är för likt.
Vi har en grupp som tycker det är för grindigt.
En grupp som tyckte det var för lätt och en annan som grinade för att det var för svårt på inferno.

hur ska dom styra upp det?

Dom har precis samma problem med WoW och till viss del SC2.

Det finns ingen statistik som visar att det hade haft mer spelare om det varit mer likt D2 tex.

Spelade själv D3 i ungefär 40h sedan lade jag ner det och kommer aldrig röra det igen efter det. Och det skulle aldrig falla mig in att använda RMAH. Och ja Blizzard fick in många p.g.a. sitt rykte, ett rykte som snabbt är på väg ner. Jag har ingen respekt kvar till Blizzard med tanke på hur de behandlar sina spelare och har gjort den senaste tiden. För min del blir Titan sista chansen för blizzard att visa vad de går för, skulle det visa vara mediokert, för likt wow, nerdummat etc så är det hej då Blizzard.

Jo, fast sedan så finns det ju också en motpol till det du säger, som verkligen vill att Titan skall vara ett uppdaterat WoW och lättillgängligt i tillägg, så vem skall dom lyssna på?

Detta är en stor fråga om finans, dom vill förstås tjäna så mycket pengar som möjligt och då måste dom nischa sig mot "casual-" (hatar det ordet) marknaden då det är där en stor del av deras köpar är.
WoW var ju faktiskt ett av dom spelen som folk som gjorde att folk som aldrig spelat spel förut satte sig ner vid datorn, så på sätt och viss var dom ju med och öppnade upp den marknaden framförallt för mmo.

Så även om jag personligen hade velat, ha något annorlunda spel utifrån mina förväntningar så förstår jag deras beslut i många frågor.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Diablo3 säljer bara bra för att folk tror att spelet ska vara minst lika bra som Diablo2, Men det är inte i närheten utav lika bra så spelare slutar spela nästan direkt efter att dom klarat ut spelet.

Hur stor % tror du det var som spelade D2 överhuvud taget som köpte D3?
Lustigt att på forumen låter det som alla har spelat 1000+ timmar.
Jag är själv en av dem som spelade en hel del (SP skall tilläggas) när det släpptes men med tanke på att detta var 13 år sedan snart så har jag svårt att tro att majoriteten på dessa forum ens var 10 år när det släpptes.

Det som är intressant på nätet är flockbeteendet som råder, skulle själv gissa på att det inte ens är 5% av alla som säger dom nött D2 som verkligen gjort det.

Sen så får såklart alla ha en åsikt men på nätet är det tyvärr många som inte vågar ha en personlig sådan utan gärna snor en från den högljuda flocken?

Medlem

Problemet för mig är ju skillsystemet är uruselt. när man lvl sätts stats ut automatiskt om du har tur får du ny skill som du förmodligen inte använder med d2 fick du bygga en gubbe. som amazon kunde du göra en Bow amazon och en harpoon amazon. bättre djupare skillsystem skulle göra spelet 100 gånger roligare. en sjukt stort skillsystem spelet hade varit awesome. men nu är det stelt och karaktärutveckligt är sjukt boring LVL yay jag kanske får en ny magi.... SKIT KAST path of exile har sjukt mycket roligare LvL system... kan du bygga samma karaktär på 100 olika sätt... men men billzzard glömde det roliga med RPG spel karaktär utvecklig.


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Castor.T:

Är väl inte välförtjänst i mitt tycke, många gick ju på hype och Blizzards rykte - och det de brukade stå för; kvalité, som numer tyvärr verkar visa att glansdagarna är förbi.

Det är inget jättedålig spel per se, men ändå med de förhoppningar man hade kunde man inte annat än bli besviken över resultatet. Samtidigt har blivit förtvivlad gång på gång över i princip alla uppföljare senaste året/åren.

Nu är man skeptisk till allt egentligen. Sitter som ung vuxen och är redan bitter.
Enda stora titeln man sätter sitt hopp till är Rome II. Fan tro´t om de inte skiter sig där också...

Problemet för Blizzard är att dom har så extremt stor spelarbas och hypen som var kring D3 hade inte gått att rädda på något sätt hur "bra" spelet än hade varit pga just detta.

När det kommer upp i dessa siffror är det omöjligt att hålla folk nöjda.
Finns ett stort gäng som yrkar på att det gått för långt från D2 och samtidigt en annan grupp som tycker det är för likt.
Vi har en grupp som tycker det är för grindigt.
En grupp som tyckte det var för lätt och en annan som grinade för att det var för svårt på inferno.

hur ska dom styra upp det?

Dom har precis samma problem med WoW och till viss del SC2.

Det finns ingen statistik som visar att det hade haft mer spelare om det varit mer likt D2 tex.

Jo det är väl svårt att få till det så gemene man är nöjd med tankte på det antal som finns.
I vilket fall som helst misslyckades Blizzard till väldigt stor del med spelet och allt omkring.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

riktigt jävla skräpspel.

Medlem

Gratiis D3;)

Bra nyheter för ett bra spel !

Medlem

Rätt ok spel men inte värdig att tillhör diablo serien.

Gick tillbaka och spelade diablo2 igen.

Medlem

Lirade betan, förstod inte riktigt varför folk var helt lyriska över det, ångrar inte att jag inte köpte det, kan tänka mig lira igenom det om jag kan få det riktigt billigt men annars så får jag klara mig utan.

Gillade tvåan men som vanligt körde Blizzard ett säkert race, slow and steady, väldigt tråkigt om du frågar mig.

Medlem

Ja de sitter ju inte i pengarna hos dom

Medlem

Det borde finnas fler stiftelser som skapar spel

"Vi släpper inte spel för att tjäna pengar, vi tjänar pengar för att släppa spel"

Medlem
Skrivet av Zedzo:

Även om det hade sina flaws så ångrar jag då inte mitt D3 köp. Upp till level 60 hade då i alla fall jag och de kompisar jag lirade med riktigt roligt!

samma här . spelet var värt sina pengar ,, sedan att det inte höll en fånfen lika länge som diablo 2 är en annan femma ,


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

spelar det fast inte alls lika mycket, väntar tills man kommer kunna köra MP levels online så det blir lite utmaning.

Medlem

Najs, ett av de bättre spelet förra året helt klart om sett från speltid för pengarna. Har över 1000timmar sammanlagt:D

Medlem

Hade för höga förväntingar på spelet. Lira alla classer till 60 och la av efter de. Pris värt om man räknar antal timmar spelade doch ej än värdig upföljare av diablo 2.

Medlem

Spelar folk fortfarande Diablo 3?

Medlem

inte ett dåligt ARPG, spelet hade sina problem, men det var verkligen inte ett dåligt spel...

men i förhållande till den hype de skapade? i förhållande till alla år vi väntade? i förhållande till D2? så är den inte värdig att kallas uppföljare.

Medlem

Jag ångrar inte mitt köp, en av varje karaktär upp till lvl 60 två stycken igenomsprugna hela Inferno, för det så var det värt pengarna.

Ska man tro veckans debatt så finns inte näthat emot män!


signatur

Nämen!

Medlem

Grattis, Blizzard!
Ni sålde 12 miljoner spel pga hypen från Diablo2 och dess spelare.

Tyvärr så är D3 ett magplask om man har lirat D2 LOD innan.
Problem från dag 1, dålig frihet i builds och gear.
För ljusa miljöer, secret pony level? Kom igen. Jag gick in, rynkade på näsan, och gick aldrig in igen.
I d2 cow level så satt jag ngn timme per dag bara för
att det var så kul.

För att inte tala om looten som är super fixad efter RMAH så att de skulle tjäna mer pengar på folk som inte orkar farma.
Diablo 3 borde egentligen ha varit ett F2P med tanke på
vad svårt det är att få topp gearet.

Usch usch usch.
hoppas jag aldrig får se ett så vidrigt spel från Blizzard igen.
Den releasen gjorde att jag tappade tron på blizzard helt, innan har jag varit ett fan av de tidigare spelen de släppte.

SC2, WOW, Lost vikings(why not ),d2. osv.

EDIT: Vill påpeka att "WOW went for the worse" också. Jag pratar om det goa world of warcraft jag minns som Vanilla/TBC

Medlem

Tycker det är synd för de flesta lär känna sig lurade. Spelet borde reklameras. Nu är det Path of the Exile som gäller! Känns mkt mer lovande i public beta än vad D3 gjorde under sitt beta stadie.

Medlem

Undrar hur många av dom som var nöjda med spelet...

Inaktiv

Stod emot köplusten och struntade i D3.

I efterhand inget jag ångrar, utan har haft kul med andra spel istället.

Medlem
Skrivet av Syahin:

Undrar hur många av dom som var nöjda med spelet...

Inte jag iaf.
Spelade igenom spelet en gång, sen fick det vara. Tråkigare spel har jga knappt spelat. Noll frihet i karaktärsbyggandet.
Och som någon sa om secret cow level fast i D3, fan va den sög asså.

Medlem

6 miljoner bottar.

Skribent

Anar att siffrorna för Diablo 4 inte kommer vara lika positiva.

Medlem

Jag rerollade min char flera ggr med olika specs, sen gav jag nästan upp när man väl kom till en punkt som det var för svårt..
Sen började jag google på "guides" till detta..
Hittade då "Athenes Demon Hunter Build", sen blev spelet lätt
Och som alla vet att om ett spel är för lätt så tröttnar man till slut.
Så tycker inte jag att spel ska vara - att 1 build fungerar (mycket) bättre än alla andra.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Inaktiv
Skrivet av Shadee:

Anar att siffrorna för Diablo 4 inte kommer vara lika positiva.

Skall bli intressant för jag tror som du att D3 sålde så mycket tack vare D2 och inte på egna meriter.

Medlem

Jag tycker inte D3 är ett dåligt spel i sej. Det tilltalar bara inte mej då spelutvecklarna valt att spegla spelet emot "fel håll".

För er som spelade spelet D1 så var spellsen inte bundna till någon klass utan det var böcker samtliga klasser kunde läsa ifall din character mötte de krav som behövdes (inteligens). Det var förvisso så att spellsen användes mest av wizzards eftersom dom hade mer nytta av intelligens än en warrior men man hade ändå chansen att göra hybridcharacter. man la dessutom ut poäng på dex, int, str och hälsa har jag för mej.

När D2 kom gjordes allt om totalt! plötsligt kunde du inte få alla spells till en character utan fick istället välja character med de spells man ville välja i ett träd som man la poäng på. har för mej att det fanns 3 st träd där så man hade några stycken olika alternativ att bygga sin character på.

D3 känner nog de flesta till som läser denna tråden. Det är byggt på det viset att man låser upp spells efter hand man spelar och är inte bunden till vapen eller armor, utan kan byta efter hand som svårigheten ökar.

För mej var D1 och D2 dom roliga spelen eftersom jag blev tvungen att göra personliga val som kunde bli bra eller så kunde det bli apskit om jag inte från början räknat ut en förbestämd spelstil och att jag spelade efter denna.

Ex: jag skall spela med svärd och sköld när jag blir höglevlad. kanske inte så bra då att lägga poäng i tidigt skede på +1 stavar bara för att jag vid det skedet har en "gul stav" som e bra, utan väljer att fortsätta sträva efter svärd och sköld.

Bossfighterna i sej var väl roliga, men d1 och d2 handlade för min del om att utveckla characteren i första hand. Blev det en skitbuild så fick jag börja om.

Eftersom D3 och mitt intresse för uppbyggnad av character inte är kompatibelt spelar jag istället Poe istället där dom blandat D1+D2+lite ifrån final fnatasy i bygget av character.

Nu skall man veta detta att Poe sätter en del förkunskaper på dej som spelare och räknar med att du vet vad som händer med din gubbe får 10 dex med eller 10 int osv. Läste på forum att det var en hade problem att komma förbi nivå 42 och att han ville plocka bort peneltyn på 15% vid death av experiensen. han hade troligen en skitbuild och för honom hade säkert D3 varit ett bättre val där man sonika byter spells då det inte går vägen. Jag menar på att båda spelen behövs då både casualspelarna och hardcorespelare behöver varsitt spel.

Men det finns en sak som retar mej till vansinne och det spelar inte någon roll vad det är för företag eller vad som. Om jag förstått det hela rätt så hade väl blizzard tänkt implentera PVP i spelet, men nu sagt att det inte var genomförbart?! har bara hört det på omvägar, men jag hoppas jag fått fel info, för många av mina vänner köpte spelet mest för PVPns skull och är skitsura nu och jag förstår dom. att utlova något och sen bara ta tillbaks det då spelet är sålt, det är riktigt fult gjort!


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

PvP inte genomförbart? Dem har duel's i nästa patch så det går åt rätt håll, och jag är säker på att dem är genomförbart

Vi få se!

12
Skriv svar