Sonys nya grepp kan skada begagnat-marknaden

Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av daver:
Skrivet av ingen aning:

Ni inser väll att spelkedjor som gamestop tjänar storkovan på att sälja begangnade spel, men spel företagen får inga pengar för det, det är som piratkopiering fast du betalar för det.

Jag piratkopierade ett nytt skrivbord häromdagen. Hoppas inte Ingvar Kamprad dyker upp och vill ta betalt för det en gång till.

Det kostar inte flera miljoner att bygga ett skrivbord

Det kostar inte fler miljoner att pressa en skiva heller.

Det kostar flera millioner att utveckla ett spel, och en hel del till att distrubera det.
Att dra en paralell mellan skrivbord och spel är löjligt.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Kan ju också bero på att Sony som företag blöder jäkligt mycket pengar i koncernen, och tror att de kan tjäna mer pengar på sålda spel och konsoler i framtiden!

Medlem
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av daver:
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av daver:
Skrivet av ingen aning:

Ni inser väll att spelkedjor som gamestop tjänar storkovan på att sälja begangnade spel, men spel företagen får inga pengar för det, det är som piratkopiering fast du betalar för det.

Jag piratkopierade ett nytt skrivbord häromdagen. Hoppas inte Ingvar Kamprad dyker upp och vill ta betalt för det en gång till.

Det kostar inte flera miljoner att bygga ett skrivbord

Det kostar inte fler miljoner att pressa en skiva heller.

Det kostar flera millioner att utveckla ett spel, och en hel del till att distrubera det.
Att dra en paralell mellan skrivbord och spel är löjligt.

Och du tror Ikea's marknadsföring är gratis?

Du är bra löjlig, du...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av kabex:

Det man måste komma ihåg är att om Sony har patent på detta kan ingen annan använda sig av detta såvida de inte vill betala licenspengar.

Så detta kan likväl vara ett försök att skydda begagnatmarknaden som att sänka sitt eget företag.

Exakt hur skulle det skada Sony att M$ tvingar alla att köpa nya konsoller?

Jag är inte riktigt hundra på vad du pratar om, och jag vet inte vart Microsoft kom in i bilden.

Medlem

Kul att se så många otroligt arga människor som bara äter upp varje ord som om det skulle verkligen hända... Ungefär samma rykte (och antagligen patent) dök upp innan PS3an kom och det hände inget av det. I absolut värsta fall kan detta i princip bara betyda någon slags system som är mer kompatibel med hela online-pass systemet. Och om de kan få det att funka bra, nånting som kan fungera tillsammans med uthyrning av spel (minilicenser el. liknande) så att Sony/utvecklare kan tjäna lite på det också.

Medlem
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av daver:
Skrivet av ingen aning:
Skrivet av daver:
Skrivet av ingen aning:

Ni inser väll att spelkedjor som gamestop tjänar storkovan på att sälja begangnade spel, men spel företagen får inga pengar för det, det är som piratkopiering fast du betalar för det.

Jag piratkopierade ett nytt skrivbord häromdagen. Hoppas inte Ingvar Kamprad dyker upp och vill ta betalt för det en gång till.

Det kostar inte flera miljoner att bygga ett skrivbord

Det kostar inte fler miljoner att pressa en skiva heller.

Det kostar flera millioner att utveckla ett spel, och en hel del till att distrubera det.
Att dra en paralell mellan skrivbord och spel är löjligt.

Men design, utformning och marknadsföring är gratis för IKEA menar du? Det här är bara spelbranschen som vältrar sig i sin egen självömkan, precis som vanligt. Gillar man inte läget kan man sadla om och producera förbrukningsartiklar. Näsdukar känns som ett passande alternativ.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Dunder:

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.

Fel, spelet knyts till konsolen eller användarkontot. Så det är inga problem om ens konsol skulle gå sönder, eller om man vill spela spelet hos en kompis.

Jag tycker det är lite oklart. I nyheten står det

"Idén går ut på att spelen knyts till den konsol de först används på. Om spelet känner av ett annat användarkonto än det ursprungliga ska det helt enkelt inte fungera."

I första meningen så säger den "konsolen" och i andra "användarkontot". Vore bra om det förtydligades lite.

Men rent spontant så skulle det vara verkningslöst att knyta det till kontot, då man skulle kunna skapa ett nytt konto för varje spel och låta den som köper spelet ta över kontot som spelet är knutet till. Lite omständigt, men ändå ett sätt att komma runt det på.

// edit

Plus att om det är tänkt att fungera offline, så kan det inte knytas till kontot då kontot kräver anslutning.

I källan står det i alla fall konsolen eller användarkontot, så tills vidare är det det jag går på.

Det blir egentligen samma som med Steam eller Origin etc, Uplay till och med. Där kan man också göra ett konto för varje spel om man vill. Jag har inget problem med att de knyter spelen till kontot, det gör man redan på pc nu för tiden. Men att knyta till hårdvara skulle vara helt sjukt.


signatur

cags

Medlem
Skrivet av Jozo:

Om konsolen går sönder då? Eller om kontot blir kapat? Ska man inte får spela sina dyra spel då?

Nu köper jag aldrig begagnade spel, men hur ska man göra om man vill ta med sig t.ex. FIFA till polaren och spela på hans konsol?

Skrivet av ingen aning:

Ni inser väll att spelkedjor som gamestop tjänar storkovan på att sälja begangnade spel, men spel företagen får inga pengar för det, det är som piratkopiering fast du betalar för det.

Är det? Står det någonstans att du inte får sälja vidare varan du betalat för? Grejjen med andrahands försäljningen är att den gynnar dom speltillverkare som faktiskt bryr sig att göra spel man inte tröttnar på efter tio minuter.

Medlem

Kan någon hjälpa mig att besvara en sak dock, från och med 1 juli 2012 så blev det lagligt att återförsälja mjukvara som är bundet till ett konto ellet tjänst, det som Steam sysslar med i nuläget är rent utsagt olagligt då de inte gör det möjligt att göra detta inom tjänsten. jag har även hört att en utredning i Tyskland är på gång sedan i höst.

Hur funkar denna lag i förhållande till någonting som detta? detta handlar trots allt om en fysisk vara som blir bundet till ett konto

Medlem

10 nysläppta KONSOL spel = spel dator.

Nuff'said.

Medlem
Skrivet av PsyX:

10 nysläppta KONSOL spel = spel dator.

Nuff'said.

Förutom att det är ett väldigt "luddigt" antagande så har det absolut ingenting med nyheten att göra?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av PsyX:

10 nysläppta KONSOL spel = spel dator.

Nuff'said.

Förutom att det är ett väldigt "luddigt" antagande så har det absolut ingenting med nyheten att göra?

Tror han syftar på att man kan slippa denna typen av DRM med en öppen plattform för en ganska billig peng trots allt, så varför inte?

Den värsta formen av DRM är hårdvaru-DRM ( vad konsoler i sig egentligen är ), näst värst är securom, starforce, rootkits och liknande som ofta förstör för betalande kunder, den bästa formen DRM är mjukvaru-DRM som Steam eller origin. DRM som faktiskt ger en ett mervärde via t.ex. Friendslist, chat, achievements, autopatching, modstöd, butik/reor osv...Utan att vara låst till specifik hårdvara.

Så, vad Sony nu egentligen vill göra är att lägga till DRM ovanpå ett annat DRM

Visst, jag förstår att dom vill bli av med begagnatförsäljningen, det tjänar vare sig spelutvecklare eller Sony ett skit på, men då får dom verkligen sänka priserna på nya spel också. Man får ju anta att priserna är så höga på konsolspel p.ga Sonys procent och begagnatdelen som det är idag.
Tar dom bort begagnatförsäljningen måste priserna mao sänkas så det gynnar kunderna till viss del också och inte bara ser extremt girigt ut.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Vad i h-e sysslar Sony med? Det ena kundfientliga påfundet efter det andra. Vad blir nästa grej?

"Vänligen slicka på din PS4-basenhet för autentisera dig."
"Analyserar DNA, vänligen vänta..."
"FEL: Avvikelser i DNA upptäckt. Stänger ner konsol. P.S: Du har cancer".

Medlem
Skrivet av cags91:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Newklear:

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.

Fel, spelet knyts till konsolen eller användarkontot. Så det är inga problem om ens konsol skulle gå sönder, eller om man vill spela spelet hos en kompis.

Jag tycker det är lite oklart. I nyheten står det

"Idén går ut på att spelen knyts till den konsol de först används på. Om spelet känner av ett annat användarkonto än det ursprungliga ska det helt enkelt inte fungera."

I första meningen så säger den "konsolen" och i andra "användarkontot". Vore bra om det förtydligades lite.

Men rent spontant så skulle det vara verkningslöst att knyta det till kontot, då man skulle kunna skapa ett nytt konto för varje spel och låta den som köper spelet ta över kontot som spelet är knutet till. Lite omständigt, men ändå ett sätt att komma runt det på.

// edit

Plus att om det är tänkt att fungera offline, så kan det inte knytas till kontot då kontot kräver anslutning.

I källan står det i alla fall konsolen eller användarkontot, så tills vidare är det det jag går på.

Det blir egentligen samma som med Steam eller Origin etc, Uplay till och med. Där kan man också göra ett konto för varje spel om man vill. Jag har inget problem med att de knyter spelen till kontot, det gör man redan på pc nu för tiden. Men att knyta till hårdvara skulle vara helt sjukt.

Vilket är vad jag redan sagt

Folk hetsar upp sig över något som de redan godkänt sen flera år tillbaks...

Skrivet av redgreenblue:

Vad i h-e sysslar Sony med? Det ena kundfientliga påfundet efter det andra. Vad blir nästa grej?

"Vänligen slicka på din PS4-basenhet för autentisera dig."
"Analyserar DNA, vänligen vänta..."
"FEL: Avvikelser i DNA upptäckt. Stänger ner konsol. P.S: Du har cancer".

Då antar jag att du aldrig använt varken Steam, Origin eller Uplay heller då?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av cags91:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Dunder:

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.

Fel, spelet knyts till konsolen eller användarkontot. Så det är inga problem om ens konsol skulle gå sönder, eller om man vill spela spelet hos en kompis.

Jag tycker det är lite oklart. I nyheten står det

"Idén går ut på att spelen knyts till den konsol de först används på. Om spelet känner av ett annat användarkonto än det ursprungliga ska det helt enkelt inte fungera."

I första meningen så säger den "konsolen" och i andra "användarkontot". Vore bra om det förtydligades lite.

Men rent spontant så skulle det vara verkningslöst att knyta det till kontot, då man skulle kunna skapa ett nytt konto för varje spel och låta den som köper spelet ta över kontot som spelet är knutet till. Lite omständigt, men ändå ett sätt att komma runt det på.

// edit

Plus att om det är tänkt att fungera offline, så kan det inte knytas till kontot då kontot kräver anslutning.

I källan står det i alla fall konsolen eller användarkontot, så tills vidare är det det jag går på.

Det blir egentligen samma som med Steam eller Origin etc, Uplay till och med. Där kan man också göra ett konto för varje spel om man vill. Jag har inget problem med att de knyter spelen till kontot, det gör man redan på pc nu för tiden. Men att knyta till hårdvara skulle vara helt sjukt.

Vilket är vad jag redan sagt

Folk hetsar upp sig över något som de redan godkänt sen flera år tillbaks...

Skrivet av redgreenblue:

Vad i h-e sysslar Sony med? Det ena kundfientliga påfundet efter det andra. Vad blir nästa grej?

"Vänligen slicka på din PS4-basenhet för autentisera dig."
"Analyserar DNA, vänligen vänta..."
"FEL: Avvikelser i DNA upptäckt. Stänger ner konsol. P.S: Du har cancer".

Då antar jag att du aldrig använt varken Steam, Origin eller Uplay heller då?

Fast Sonys patent är ju frågan om att binda spelet till en specifik Sony-konsol. Med Steam t.ex. kan du ju logga in på ditt konto från valfri plattform ( Linux, Mac, telefon, PC eller kompisens valfria format ), DRMet i Steam innebär ju bara att du kan vara inloggad från en plattform åt gången med ditt konto, såvida du inte går i offlinemode förstås. Teoretiskt sett kan du ju låna ut ditt steamkonto och alla spel där om du vill medans du inte själv använder det - fast det får man ju inte givetvis.

Jag tycker inte alls detta Sony ( eventuellt ) gör är i närheten av jämförbart! Här kan vi börja tala om "drakoniskt DRM":

Citat:

Genom att bygga in en liten RFID-bricka (Radio frequency identification) och programmerbart ROM-chip (Read-only memory) på en optisk skiva, kan den låsas till en specifik enhet, användarkonto eller en kombination av de båda. Om den optiska skivan läser av en annan enhet eller användarkonto än det ursprungliga, kommer den helt enkelt inte fungera.

Från sweclockers


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Detta tycker jag inte är något konstigt. Begagnatmarknaden ger inte ett rött korvöre till utvecklare/utgivare eller Sony/Microsoft/Nintendo heller för den delen.
Det är en rätt rejäl del av kakan som försvinner där, förmodligen mer än vad piratkopiering defacto kostar dom.

Men, i framtiden tar nog digital distrubuering över mer och mer. Och där finns ingen begagnat marknad att tala om.

Det man får hoppas är att med de nya inkomsterna de får tar dom och sänker priserna, nu när dom rimligtvis får fler ex sålda som "nya".

Dom det skiter sig kapitalt för, typ brick&mortar spelbutiker och i viss mån distrubutörer är de egentliga förlorarna förutsatt att nypriset blir lite mildare. Annars förlorar begagnatköparna, men i det fallet sjunker intresset för konsolerna och än än gång skjuter dom sig i foten.
Tror nog Sony/Micrtosoft har herrar med stiliga slipsar som räknar på de bitarna.

Medlem
Skrivet av TryNotDoo:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av cags91:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Newklear:

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.

Fel, spelet knyts till konsolen eller användarkontot. Så det är inga problem om ens konsol skulle gå sönder, eller om man vill spela spelet hos en kompis.

Jag tycker det är lite oklart. I nyheten står det

"Idén går ut på att spelen knyts till den konsol de först används på. Om spelet känner av ett annat användarkonto än det ursprungliga ska det helt enkelt inte fungera."

I första meningen så säger den "konsolen" och i andra "användarkontot". Vore bra om det förtydligades lite.

Men rent spontant så skulle det vara verkningslöst att knyta det till kontot, då man skulle kunna skapa ett nytt konto för varje spel och låta den som köper spelet ta över kontot som spelet är knutet till. Lite omständigt, men ändå ett sätt att komma runt det på.

// edit

Plus att om det är tänkt att fungera offline, så kan det inte knytas till kontot då kontot kräver anslutning.

I källan står det i alla fall konsolen eller användarkontot, så tills vidare är det det jag går på.

Det blir egentligen samma som med Steam eller Origin etc, Uplay till och med. Där kan man också göra ett konto för varje spel om man vill. Jag har inget problem med att de knyter spelen till kontot, det gör man redan på pc nu för tiden. Men att knyta till hårdvara skulle vara helt sjukt.

Vilket är vad jag redan sagt

Folk hetsar upp sig över något som de redan godkänt sen flera år tillbaks...

Skrivet av redgreenblue:

Vad i h-e sysslar Sony med? Det ena kundfientliga påfundet efter det andra. Vad blir nästa grej?

"Vänligen slicka på din PS4-basenhet för autentisera dig."
"Analyserar DNA, vänligen vänta..."
"FEL: Avvikelser i DNA upptäckt. Stänger ner konsol. P.S: Du har cancer".

Då antar jag att du aldrig använt varken Steam, Origin eller Uplay heller då?

Fast Sonys patent är ju frågan om att binda spelet till en specifik Sony-konsol. Med Steam t.ex. kan du ju logga in på ditt konto från valfri plattform ( Linux, Mac, telefon, PC eller kompisens valfria format ), DRMet i Steam innebär ju bara att du kan vara inloggad från en plattform åt gången med ditt konto, såvida du inte går i offlinemode förstås. Teoretiskt sett kan du ju låna ut ditt steamkonto och alla spel där om du vill medans du inte själv använder det - fast det får man ju inte givetvis.

Jag tycker inte alls detta Sony ( eventuellt ) gör är i närheten av jämförbart! Här kan vi börja tala om "drakoniskt DRM":

Citat:

Genom att bygga in en liten RFID-bricka (Radio frequency identification) och programmerbart ROM-chip (Read-only memory) på en optisk skiva, kan den låsas till en specifik enhet, användarkonto eller en kombination av de båda. Om den optiska skivan läser av en annan enhet eller användarkonto än det ursprungliga, kommer den helt enkelt inte fungera.

Från sweclockers

Notera "eller användarkonto"........


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av TryNotDoo:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av cags91:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Dunder:

Det knyts såklart till användarkontot, och inte den fysiska maskinen...

Där har du ju fel, läs igen. Spelet knyts till den fysiska konsollen, inte användarkontot.

Fel, spelet knyts till konsolen eller användarkontot. Så det är inga problem om ens konsol skulle gå sönder, eller om man vill spela spelet hos en kompis.

Jag tycker det är lite oklart. I nyheten står det

"Idén går ut på att spelen knyts till den konsol de först används på. Om spelet känner av ett annat användarkonto än det ursprungliga ska det helt enkelt inte fungera."

I första meningen så säger den "konsolen" och i andra "användarkontot". Vore bra om det förtydligades lite.

Men rent spontant så skulle det vara verkningslöst att knyta det till kontot, då man skulle kunna skapa ett nytt konto för varje spel och låta den som köper spelet ta över kontot som spelet är knutet till. Lite omständigt, men ändå ett sätt att komma runt det på.

// edit

Plus att om det är tänkt att fungera offline, så kan det inte knytas till kontot då kontot kräver anslutning.

I källan står det i alla fall konsolen eller användarkontot, så tills vidare är det det jag går på.

Det blir egentligen samma som med Steam eller Origin etc, Uplay till och med. Där kan man också göra ett konto för varje spel om man vill. Jag har inget problem med att de knyter spelen till kontot, det gör man redan på pc nu för tiden. Men att knyta till hårdvara skulle vara helt sjukt.

Vilket är vad jag redan sagt

Folk hetsar upp sig över något som de redan godkänt sen flera år tillbaks...

Skrivet av redgreenblue:

Vad i h-e sysslar Sony med? Det ena kundfientliga påfundet efter det andra. Vad blir nästa grej?

"Vänligen slicka på din PS4-basenhet för autentisera dig."
"Analyserar DNA, vänligen vänta..."
"FEL: Avvikelser i DNA upptäckt. Stänger ner konsol. P.S: Du har cancer".

Då antar jag att du aldrig använt varken Steam, Origin eller Uplay heller då?

Fast Sonys patent är ju frågan om att binda spelet till en specifik Sony-konsol. Med Steam t.ex. kan du ju logga in på ditt konto från valfri plattform ( Linux, Mac, telefon, PC eller kompisens valfria format ), DRMet i Steam innebär ju bara att du kan vara inloggad från en plattform åt gången med ditt konto, såvida du inte går i offlinemode förstås. Teoretiskt sett kan du ju låna ut ditt steamkonto och alla spel där om du vill medans du inte själv använder det - fast det får man ju inte givetvis.

Jag tycker inte alls detta Sony ( eventuellt ) gör är i närheten av jämförbart! Här kan vi börja tala om "drakoniskt DRM":

Citat:

Genom att bygga in en liten RFID-bricka (Radio frequency identification) och programmerbart ROM-chip (Read-only memory) på en optisk skiva, kan den låsas till en specifik enhet, användarkonto eller en kombination av de båda. Om den optiska skivan läser av en annan enhet eller användarkonto än det ursprungliga, kommer den helt enkelt inte fungera.

Från sweclockers

Notera "eller användarkonto"........

Jag vet inte vad du menar riktigt.

Det kan ju tolkas som att om du loggat in med kompisens konto på din konsol fungerar det inte vare sig det är din eller hans/hennes skiva. Man får ju vänta och se, det är ju trots allt bara frågan om ett patent just nu
Men som jag förstår det kan dom använda tekniken på ett extremt begränsande vis om dom vill. dvs låsa din fysiska skiva till både ditt konto OCH din Sony konsol.

På så vis menade jag att det är "värre" DRM än att bara behöva knyta sitt spel till ett konto alltså.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Men begagnad marknaden för bilar möbler även där förlora företagen mycket på de säljer nytt när nån annan säljer vidare

Medlem
Skrivet av Watchmen:

Men begagnad marknaden för bilar möbler även där förlora företagen mycket på de säljer nytt när nån annan säljer vidare

Fast en sliten nedsutten soffa eller en bil som kräver reservdelar ( som dom tjänar på om dom köper originaldelar ) är väl inte en bra jämförelse med ett digitalt spel, som efter ett par timmars speltid är i *exakt* samma skick för dom nya ägarna egentligen?


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av Watchmen:

Men begagnad marknaden för bilar möbler även där förlora företagen mycket på de säljer nytt när nån annan säljer vidare

Trodde ärligt talat detta var slut-tjatat om vid detta laget.

Ett förtydligande:
Nisse är hardcore gamer, han förbeställer nya "SuperMarie 8". Han slantar upp 600 bagis, tokspelar i två dagar, sedan går han till spelaffären "Spelaffären" och byter in det mot "Legend of Helga 19". Han betalar 400kr i mellanskillnad.
Senare, samma eftermiddag kommer Pelle in i affären, och köper Nisses gamla "SuperMarie 8". Det är nu begagnat, så Pelle betalar bara 400 riksdaler.

Pelle är nöjd, eftersom han inte märker någon som helst skillad på spelet, han får exakt samma upplevelse som Nisse fick två dagar tidigare.

Undertiden har spelbutiken "Spelbutiken" krängt samma spel som vart värt 600 pluringar första vändan (varav dom ungecirka fick behålla 200 av) en andra gång med kronor 400:- i ren vinst, inget gick till utvecklarna, allt stannade hos begagnat-krämaren.

Samtidigt, har Nisse blivit bilintresserad. Han faller för en cittoträng ctxmfp. Den tingar ett pris av 200.000 spasiluringar.
Nisse slantar upp, eftersom han blev mycket förtjust i just modellen "ctxmfp".
Dagen efter upptäcker Nisse till sin fasa att askoppen blivit full, och blir därför nödsakad att sälja sin ögonsten.

Påpassligt nog är Pelle på jakt efter just en "cittoträng ctxmfp".
Eftersom bilen nu är begagnad så blir priset 147.734 (2266 kronors avdrag från normen p.g.a full askopp bör tilläggas).

Pelle är nöjd och brukar bilen under flera år (Pelle röker inte, så han bryr sig inte om den fulla askoppen). En hel del kostnader tillkommer eftersom bilen, till skillnad ifrån "SuperMarie 8" som han också köpte begagnat via mellanhand ifrån Nisse, är en FYSISK ANALOG produkt, som slits och får blemmor via användande.
När Pelle till slut avser avyttra sin väl använda "cittoträng ctxmfp" har den använts en del, vilket tydligt framgår av odometern. Han sätter in den på blocket och får 15 långsjalar för den, eftersom den nu så sakta har börjat närma sig slutet på sin levnadcykel.

Till skillnad ifrån Nisses "SuperMarie 8" spel, som för närvarande är inne på sin sjuttioelfte ägare. Det har tappat lite hype, milt sagt, och mellanhanden, spelbutiken "Spelbutiken", tar inte längre 400 pix för det.
Fast spelet funkar precis lika fint som det gjorde den där strålande höstdagen för sex år sedan när Nisse förväntansfullt stoppade det i sin spelmaskin första gången.
Tyvärr kan man inte säga samma sak om den stackars gamla cittoträng ctxmfp

*Vissa namn och varumärken har ändrats för att skydda enskilda personer och varumärken

Medlem
Skrivet av Angwold:
Skrivet av Watchmen:

Men begagnad marknaden för bilar möbler även där förlora företagen mycket på de säljer nytt när nån annan säljer vidare

Trodde ärligt talat detta var slut-tjatat om vid detta laget.

Ett förtydligande:
Nisse är hardcore gamer, han förbeställer nya "SuperMarie 8". Han slantar upp 600 bagis, tokspelar i två dagar, sedan går han till spelaffären "Spelaffären" och byter in det mot "Legend of Helga 19". Han betalar 400kr i mellanskillnad.
Senare, samma eftermiddag kommer Pelle in i affären, och köper Nisses gamla "SuperMarie 8". Det är nu begagnat, så Pelle betalar bara 400 riksdaler.

Pelle är nöjd, eftersom han inte märker någon som helst skillad på spelet, han får exakt samma upplevelse som Nisse fick två dagar tidigare.

Undertiden har spelbutiken "Spelbutiken" krängt samma spel som vart värt 600 pluringar första vändan (varav dom ungecirka fick behålla 200 av) en andra gång med kronor 400:- i ren vinst, inget gick till utvecklarna, allt stannade hos begagnat-krämaren.

Samtidigt, har Nisse blivit bilintresserad. Han faller för en cittoträng ctxmfp. Den tingar ett pris av 200.000 spasiluringar.
Nisse slantar upp, eftersom han blev mycket förtjust i just modellen "ctxmfp".
Dagen efter upptäcker Nisse till sin fasa att askoppen blivit full, och blir därför nödsakad att sälja sin ögonsten.

Påpassligt nog är Pelle på jakt efter just en "cittoträng ctxmfp".
Eftersom bilen nu är begagnad så blir priset 147.734 (2266 kronors avdrag från normen p.g.a full askopp bör tilläggas).

Pelle är nöjd och brukar bilen under flera år (Pelle röker inte, så han bryr sig inte om den fulla askoppen). En hel del kostnader tillkommer eftersom bilen, till skillnad ifrån "SuperMarie 8" som han också köpte begagnat via mellanhand ifrån Nisse, är en FYSISK ANALOG produkt, som slits och får blemmor via användande.
När Pelle till slut avser avyttra sin väl använda "cittoträng ctxmfp" har den använts en del, vilket tydligt framgår av odometern. Han sätter in den på blocket och får 15 långsjalar för den, eftersom den nu så sakta har börjat närma sig slutet på sin levnadcykel.

Till skillnad ifrån Nisses "SuperMarie 8" spel, som för närvarande är inne på sin sjuttioelfte ägare. Det har tappat lite hype, milt sagt, och mellanhanden, spelbutiken "Spelbutiken", tar inte längre 400 pix för det.
Fast spelet funkar precis lika fint som det gjorde den där strålande höstdagen för sex år sedan när Nisse förväntansfullt stoppade det i sin spelmaskin första gången.
Tyvärr kan man inte säga samma sak om den stackars gamla cittoträng ctxmfp

*Vissa namn och varumärken har ändrats för att skydda enskilda personer och varumärken

Jag har köpt en begagnad toyota, när det dags för sevice på den så har jag lämnat in den till en privat bil mek, altså inte en toyota verkstad. Jag har även köpt så kallade pirat delar från biltema och mekat själv med. Så även när det gäller bilar så går tydligen tillverkarna och utvecklare miste om pengar, tycker du det ska vara förbjudet att anlita andra än toyota verkstäder eller att köpa från biltema också?

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av redgreenblue:

Vad i h-e sysslar Sony med? Det ena kundfientliga påfundet efter det andra. Vad blir nästa grej?

"Vänligen slicka på din PS4-basenhet för autentisera dig."
"Analyserar DNA, vänligen vänta..."
"FEL: Avvikelser i DNA upptäckt. Stänger ner konsol. P.S: Du har cancer".

Då antar jag att du aldrig använt varken Steam, Origin eller Uplay heller då?

Det har redan påpekats flera gånger av andra i tråden att det är äpplen och päron och varför det är det.

Medlem
Skrivet av TryNotD[oo:

"]

Skrivet av Watchmen:

Men begagnad marknaden för bilar möbler även där förlora företagen mycket på de säljer nytt när nån annan säljer vidare

Fast en sliten nedsutten soffa eller en bil som kräver reservdelar ( som dom tjänar på om dom köper originaldelar ) är väl inte en bra jämförelse med ett digitalt spel, som efter ett par timmars speltid är i *exakt* samma skick för dom nya ägarna egentligen?

Förutom om det handlar om ett EA spel, där EA stänger ner multiplayer servrarna efter två år:P

h2o
Medlem
Skrivet av snoeppen:

Går det sälja sina spel man har på steam? Om inte, är väl inte det här så mycket värre eller?

Skillnaden med Steam är ju att du kan spela dina spel på vilken dator som helst i världen sålänge du har en internetuppkoppling. Detta är enligt mig en fair trade-off för att inte kunna sälja spelet i efterhand på Steam.

Du är inte fysiskt begränsad till en konsol/PC vilket verkar vara tanken bakom Sony's tänkande i detta patent. Så du kommer inte kunna sälja ditt spel när du är klar med det, och är du o hälsar på släkten kan du inte spela dina spel på din kusins PS4 utan måste ta med dig din konsol på resan.

Betydligt sämre deal.

Medlem

Hur kan inte PS4 bli en hit nu?
Yttligare mer saker som säger att kunderna är enbart besvärliga och oärliga...

Medlem
Skrivet av Watchmen:

Jag har köpt en begagnad toyota, när det dags för sevice på den så har jag lämnat in den till en privat bil mek, altså inte en toyota verkstad. Jag har även köpt så kallade pirat delar från biltema och mekat själv med. Så även när det gäller bilar så går tydligen tillverkarna och utvecklare miste om pengar, tycker du det ska vara förbjudet att anlita andra än toyota verkstäder eller att köpa från biltema också?

Ok, en gång till. Poängen var att en digital produkt är oföränderlig, en fysisk produkt slits.

För övrigt vet herrarna ingenjörer på toyota mycket väl om hur deras produkter kommer att slitas och behöva reservdelar. I nybilspriset betalar du precis så mycket att dom klarar sig utmärkt även om de allra flesta slutar att anlita märkesverkstad efter ett antal år, eller rentav meckar själv med biltemas licenstillverkade tredjeparts delar.
Sony,microsoft och Nintendo tjänar pengar en gång på en produkt som går att återanvända i all oändlighet (nåja) till skillnad från en bil som defacto kommer att slitas ut.

Ett spel är en upplevelse, mer jämförbar med en bioföreställning. Har man spelat/sett det en gång har man tillgodogjort sig upplevelsen. En bil är ett bruksföremål som man använder om och om igen, tills den är färdig för skroten.

Om det går att hålla kvar det tankegodset ett litet ögonblick så blir det ju ganska absurt att digitala produkter kan säljas gång efter annan ad infinitum utan att originalkreatören tjänar det minsta lilla utöver den initiala försäljningen. All förtjänst hamnar i tredje parts ficka. Och det är samma upplevelse som säljs hela tiden. Identisk.
Den som finner på ett sätt att replikera samma fysiska produkt för återkonsumtion utan att injektera ny massa kommer att bli jävligt rik. Innan han arresteras av Gudfader själv för att ha brytit naturlagarna.
För det vore något, att äta kakan och ha den kvar! Det närmsta vi kommer är just digitala upplevelser.

Nu har jag inte fler ideer om hur jag kan förtydliga ytterligare.

För att återgå till ämnet; Trist om mjukvara låses till en fysisk produkt, i alla fall när det kommer till videospel. Att knyta det till ett specifikt användarkonto är inget nytt och kunde vara en bra metod att döda begagnatmarknaden. Nu tror jag iofs girigbukarna på de stora spelföretagen inte kommer att sänka nypriserna trots att de blir av med en stor konkurrans, men då lär deras försäljning dala och vi får se mer piratande tills dom begriper att anpassa priset på upplevelsen till vad folk är villiga att betala. Marknadsekonomi.

Medlem
Citat:

citat

Mina polare laddar bara ner spel (pirat) som dom tycker är bra nog för att köpa till pc. Å sen tar dom pengarna och köper ps3/xbox spel för istället. Aldrig på games eller gamestop utan laddar ner det på live/psn eller handlar på webhallen. Gör man en olaglig handling så laddar man ju ner bra grejer inte skit som man annars hade struntat i. Jag skulle villja se den pirat som åker fast med ett ton skit på hård disken. Ha ha!

Medlem
Skrivet av snoeppen:

Går det sälja sina spel man har på steam? Om inte, är väl inte det här så mycket värre eller?

Du har en EU lag på din sida som tillåter att du säljer ditt konto vidare.

Jag vill klargöra en sak för alla människor här dock, Sony har tagit patent för en sak som inte specifikt ska finnas på JUST PS4, det kanske istället ska sitta i deras DVD spelare eller BluRay spelare. INGEN vet om det berör PS4, det är en teori.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av snoeppen:

Går det sälja sina spel man har på steam? Om inte, är väl inte det här så mycket värre eller?

Du har en EU lag på din sida som tillåter att du säljer ditt konto vidare.

Jag vill klargöra en sak för alla människor här dock, Sony har tagit patent för en sak som inte specifikt ska finnas på JUST PS4, det kanske istället ska sitta i deras DVD spelare eller BluRay spelare. INGEN vet om det berör PS4, det är en teori.

Ja fast det gäller ju hela kontot antar jag, och inte som det verkar på en del här att man sätter i en skiva sen går den aldrig mer spela i en annan konsoll. Är väl bara o va offline eller logga in på sitt konto på den andra. Tycker inte det är värre än nu när man köper spel på ett konto som man bara kan spela ifall man loggar in på just det kontot.


signatur
Skriv svar