Valve släpper vardagsrums-pc

Medlem

Det var väldans vad folk spekulerar hejvilt.
Varför skulle den inte stödja mus/tangentbord?

Som jag ser det verkar det mest logiskt att det bli en Plug and play HTPC med en noggrant utvald "fast" hårdvara.

Och speltillverkarna kommer inte att "porta" spel eftersom det redan är en PC. Vad som verkar troligt är ju att Valve och utvecklarna ingår i ett avtal där under options i menyerna på spelet kommer man kunna välja grafikinställningar tex. Low, medium, "steambox", High och very High som det är idag. Och sen kommer speltillverkarna anpassa den inställningen från spel till spel så det alltid rullar på bra på maskinen.

Medlem
Skrivet av Droopydawg:

Det var väldans vad folk spekulerar hejvilt.
Varför skulle den inte stödja mus/tangentbord?

Som jag ser det verkar det mest logiskt att det bli en Plug and play HTPC med en noggrant utvald "fast" hårdvara.

Och speltillverkarna kommer inte att "porta" spel eftersom det redan är en PC. Vad som verkar troligt är ju att Valve och utvecklarna ingår i ett avtal där under options i menyerna på spelet kommer man kunna välja grafikinställningar tex. Low, medium, "steambox", High och very High som det är idag. Och sen kommer speltillverkarna anpassa den inställningen från spel till spel så det alltid rullar på bra på maskinen.

Nu är väl dock de flesta spel skrivna för just Windows med DirectX. Men jag antar då att de kommer utveckla sin linuxlåda så den kan emulera detta, och kommande versioner med enkla uppdateringar utan prestandaförsämring.

Det är inte alltid så lätt att flytta programvara inom samma processor arkitektur men mellan OS, ens flytt mellan olika OS versioner (ex. RH 5.4->5.8 ) osv, även att de "ska" vara helt kompatibla.

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av zoktar:

Hoppas detta är slutet för retarderade konsoller.

Vill inte göra dig besviken, men jag tolkar det här som slutet på speldatorer, och början på en ny typ av konsol era.

Japp använd hårdvaran som är bäst och lättast ubytt och uppgraderat och enkelt dra en sladd till tv = console.
Fattar inte varför det tagit så lång tid att få det gjort, och köp en handkontroll, klart. Ja fast du behöver en backend för att välja spel å filmer osv dock, steam bigpicture, yay!. Äntligen kan du lira spel som är gjorda för mus och tangentbord, och spel som är gjorda för handkontroller och liknande, utan att köpa dubbel hårdvara. Ser fram emot detta enormt!.


signatur

------------------------------
youtube.com/rhozac

Medlem

Anledning till att miljön kommer att vara "kontrollerad" lär ju vara för att förenkla utveckling m.m.
Jag gillar att Valve går denna väg, måtte det gå bra

Medlem

Om den kommer med en preinstallerad version av Half Life 3 blir den nog köp^^


signatur

KICK ASS

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Allexz:

RUBRIKEN!

De SLÄPPER INTE en vardagsrums-pc.

"Valve avslöjar att de KANSKE ska släppa en vardagsrums-pc NÄSTA ÅR"

Ni förlorar all respekt när ni leker aftonbladet, FZ är en bra nyhetssite och vi är många här som tycker om att vara här och läsa och diskutera, många av oss gillar dock även att bli behandlade som intelligenta varelser och inte *generiska* löpsedelsläsare.

Personligen så fick rubriken mig att anta att Valve släppt en färdig produkt, inte en artikel som återberättar spekulation av lansering av en färdig produkt.

Du tycker inte att du tog i lite nu, med versaler och allt?

"släpper" är en hyfsat tidsobestämd böjning av verbet "släppa". Jag skrev inte "har släppt". I underrubriken framgår det också att det rör sig om nästa år. Det finns till och med ett "kanske" där för att vara på den säkra sidan. Det är ändå Valve vi snackar om.

Suck, nej... Jag orkar bara inte,

Nåja, jag hoppas att du fick 5% fler klick på din uppenbara felrubricering.

Edit: Roligt nog så skrev sweclockers en liknande artikel.
Deras rubrik var : "Valve: PC-datorer i vardagsrummet kommer tävla mot nästa generations spelkonsoler"

Sedär, det finns möjlighet till professionalism

Det fanns såklart den vinkeln, men den är ju också mer spekulerande. Vem vet hur det kommer att bli? Med tanke på hur konsol vs pc-snacket brukar bli i trådarna kändes det heller inte helt lämpligt. Dessutom har det ju varit mycket snack kring vad för sorts hårdvara Valve tänker släppa, så det kändes naturligt för mig att lyfta att det blir en pc för vardagsrummet.

Att du hängde upp dig på ordet "släpper", vilket förklarades närmare i underrubriken, är inte i min mening inte fog nog för att hojta "Aftonbladet!".


signatur
Medlem

det som är bra med detta är ju att de andra konsolltillverkarna får lite extra konkurrens, iom detta och ouya eller vad den heter.

och om nu detta projekt skulle bli omåttligt populärt (tvivlar) så kanske man ser en minskning av portningar av konsoll till pc i framtiden vilket jag inte skulle gråta över.

Inaktiv

En "konsol" som egentligen är en PC med uppgraderingsmöjligheter behöver ju inte bli värdelöst. Kommer hålla utkik efter detta.

Steam är ju 100 ggr trevligare än både Xbox Live, PSN och "Wii store" så detta kan säkert bli något bra.

Medlem

Jag är vanligtvis väldigt pro-Steam/Valve, men jag är inte riktigt taggad på det här. Mest för att jag inte ser på vilket sätt detta skulle skilja sig från dagens konsoler. Den stora skillnaden skulle väl antagligen vara att burken skulle kunna uppgraderas lättare, men då tappar speltillverkarna samtidigt kontrollen på vilken hårdvara "Steam Box"-användare har och får svårare att optimera spelupplevelsen.

Dessutom sticker det lite i ögonen på mig hur de dissat Windows 8 på falska grunder. Huvudanledningen till dissen är att Windows 8-apparna är en direkt konkurrent till Steam som distributionsplattform, så kritiken är lika objektiv som om Pepsis VD skulle säga att Coca Cola smakar illa.

"Steam Box" (eller vad den nu kommer att heta) huvudkonkurrenter är i första hand Xbox Live och PSN och sekundärt en dator med Windows 8 kopplad mot teven, och jag kan inte se hur Steam skulle kunna differentiera sig tillräckligt för att motivera ett köp.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Inaktiv

Detta kan vara intressant!
Alla de som inte har intresse i datorer borde egentligen bara kunna köpa en "burk" och koppla till TVn.
Hellre en Valve-PC än en konsol.

123
Skriv svar