Max Payne 3 sålde sämre än väntat

Medlem
Skrivet av Idono:

Anledningen till varför spelet sålde så dåligt är många. Först beror det på att spelet är nytt för casual spelare. Det är i princip bara Core spelarna som vet vad Max Payne är för spel.

Andra är att spelet borde ha gjorts för Core spelare först o främst. Det är vi som bestämmer ifall ett relativt nytt IP stannar eller inte. Dem behöver inte ösa in miljoner på marknadsföring och 3d parts utveckling.

Tredje är att utgivare måste inse att alla inte är potentiella gamers. Det är aldrig ok att försöka nå varje hörn för att få en försäljning.

Avslutar med ett citat som passar in ganska bra.

"In the fast food and fizzy pop industries, they call their cores 'heavy users'. They are the segment that eats at a particular restaurant every day, or consume more than 8 servings of pop per day. They are a very profitable and reliable market to sell to. But the people who run those industries do not see everyone in the world as potential heavy users, and they do not piss off their heavy users by changing their products to appeal to the 95% who do not eat at fast food outlets everyday or drink >2L of pop/day."

nej den största anledningen var att dom släppte spelet samma vecka som Diablo 3


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

gnu
Medlem

ja fyfan 3 miljoner är ju ingenting lägg ner studion!

Medlem

Tihi, konstigt.

KoP
Medlem
Skrivet av nils45:

Jag var väldigt öppen och såg fram emot att spela Max Payne 3. Det som förvånade mig mest var det linjära samt cut scenes. Samt att storyn och replikerna var rätt dåliga och b. Men känslan spelet hade i skjut sekvenserna var suveräna vilket gjorde att man ville spela färdigt spelet.

Linjärt precis som MP1 och MP2. Förväntade man sig något annat får man skylla sig själv.

Medlem

Har Rockstar köpt hela Max Payne licensen eller finns det en chans att Remedy kommer göra uppföljaren?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

måste säga att jag gillade MP3 starkt, lirade ifos på konsol framför en tv och då kommer cutscenses mer naturligt i sig, då kan man luta sig tillbaka i soffan och ta ett par klunka öl och njuta...kan tänka mig känslan är långt ifrån samma på pc.

Det är ganska roligt att du i prinicp i vartenda inlägg snackar om Konsol, TV, ÖL och hur dåligt det verkar vara att spela på PC?

Det är klart att du får tycka vad du vill. Men jag sitter väldigt ofta framför min 46 tummare, med ett glas vin eller en öl, i min mysiga fotölj och spelar allt mellan himmel och jord, på PC. På samma ställe har jag mitt Wii & Xbox 360, vilka jag inte spelat på sen 1,5 år tillbaka. Jag har svårt att förstå hur känslan skulle vara bättre på Xboxen.

Du vet, FZ tyckte att just MP3 var bättre på PC.

PC 4/5 : http://www.fz.se/artiklar/recension/20120601/max-payne-3

Xbox 360 3/5 : http://www.fz.se/artiklar/recension/20120518/max-payne-3/?pag...


signatur

Nämen!

3 mil. ex sålda spel är bra pengar; men inte tillräckligt för dem. Det kommer inte bli fler MP-spel, den saken är säkert klar. De kommer lägga mer krut på GTA upp till version 15, sedan när folk tröttnat på det kommer alla spela schack.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

blev illamående bara jag titta bit viss när man skulle ha den där fulla och piller på värkade effecten. Gilla de inte alls...

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Eddison:

Jag bestämde mig för att byta till en Intel i7 3770k och FPSen steg mot taket direkt! Ligger på ungefär 50 hela tiden

Grejen är.. att det ska räcka med en dualcore processor till ett spel så pass gammalt(en med mycket kraft i dock). i7 processorer är endast användbara om du tillverkar filmer i nuläget. i5 3570k räcker så det blir över även för det absolut mest krävande spelet som finns just nu.

Vissa spel är optimerade olika, dock kan jag hålla med om att det bordes gjorts om mycket bättre för PC. Exempel på Quad spel är ArmA 2 och GTA IV, båda spelen flöt på extremt mycket bättre efter bytet. Speltillverkarna är antagligen för lata eller har för lite resurser, har ingen aning.

Medlem

ja vafan hade inga pengar då ju! klart det sålde dåligt hihi

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Idono:

Anledningen till varför spelet sålde så dåligt är många. Först beror det på att spelet är nytt för casual spelare. Det är i princip bara Core spelarna som vet vad Max Payne är för spel.

Andra är att spelet borde ha gjorts för Core spelare först o främst. Det är vi som bestämmer ifall ett relativt nytt IP stannar eller inte. Dem behöver inte ösa in miljoner på marknadsföring och 3d parts utveckling.

Tredje är att utgivare måste inse att alla inte är potentiella gamers. Det är aldrig ok att försöka nå varje hörn för att få en försäljning.

Avslutar med ett citat som passar in ganska bra.

"In the fast food and fizzy pop industries, they call their cores 'heavy users'. They are the segment that eats at a particular restaurant every day, or consume more than 8 servings of pop per day. They are a very profitable and reliable market to sell to. But the people who run those industries do not see everyone in the world as potential heavy users, and they do not piss off their heavy users by changing their products to appeal to the 95% who do not eat at fast food outlets everyday or drink >2L of pop/day."

nej den största anledningen var att dom släppte spelet samma vecka som Diablo 3

Det är inte den ända anledningen. Är spel tillräckligt bra så gör det inget ifall det släpps samma vecka som stora spel. Max Payne är ett nytt IP för väldigt många spelare. Dem ända som känner till spelet är folk som spelat ettan och tvåan samt större delen av hardcore samhället. Sen är det också så att jag är väldigt skeptisk till spelet överhuvudtaget då det inte släpps ett demo. Väntade ett tag och köpte det på rea istället då jag inte vill betala fullpris för något jag inte kan prova utan att köpa spelet.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Tror de mesta som spelade gamla Max Payne var sjukt skeptiska till att inte Remedy kudne fortsätta med noir känslan. För mig är inte Max Payne en rakad snubbe i rio hur än storyn för honom dit... Det dödade hela känslan av att vilja köpa spelet.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Att spelet var väldigt uppstyrt gav oss istället ett riktigt bra berättande och en tight story, tycker det var ett grymt underhållande spel

Riktigt bra berättande? Jag skulle säga att MP3 visade prov på riktigt odugligt berättande.
Alan Wake hade bra berättande.
Half-Life 2 hade bra berättande.
Bioshock hade bra berättande.
Ett spel som inte vågar släppa taget om kameran av rädsla för att du ska missa deras scriptade evighetssekvenser ger en ungefär lika underhållande berättelse som en ljudbok med Leif GW som högläser.

Medlem

Kan ju lätt säga att ett spel som säljer mer än en milljon ex är ett vinstdrivande spel då MP3 sålt 3 millioner. dryga 350kr per ex ggr 3 mille. oj det är j....vla massa pengar.
exact 1050000000

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Newklear:

Att spelet var väldigt uppstyrt gav oss istället ett riktigt bra berättande och en tight story, tycker det var ett grymt underhållande spel

Riktigt bra berättande? Jag skulle säga att MP3 visade prov på riktigt odugligt berättande.
Alan Wake hade bra berättande.
Half-Life 2 hade bra berättande.
Bioshock hade bra berättande.
Ett spel som inte vågar släppa taget om kameran av rädsla för att du ska missa deras scriptade evighetssekvenser ger en ungefär lika underhållande berättelse som en ljudbok med Leif GW som högläser.

Japp, alla de spelen har fantastiskt berättande (har inte spelat alan wake), och även MP3 har ett fantastiskt berättande.

Sånt är livet, smaken är delad, deal with it.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av WarpGuN:

måste säga att jag gillade MP3 starkt, lirade ifos på konsol framför en tv och då kommer cutscenses mer naturligt i sig, då kan man luta sig tillbaka i soffan och ta ett par klunka öl och njuta...kan tänka mig känslan är långt ifrån samma på pc.

Det är ganska roligt att du i prinicp i vartenda inlägg snackar om Konsol, TV, ÖL och hur dåligt det verkar vara att spela på PC?

Det är klart att du får tycka vad du vill. Men jag sitter väldigt ofta framför min 46 tummare, med ett glas vin eller en öl, i min mysiga fotölj och spelar allt mellan himmel och jord, på PC. På samma ställe har jag mitt Wii & Xbox 360, vilka jag inte spelat på sen 1,5 år tillbaka. Jag har svårt att förstå hur känslan skulle vara bättre på Xboxen.

Du vet, FZ tyckte att just MP3 var bättre på PC.

PC 4/5 : http://www.fz.se/artiklar/recension/20120601/max-payne-3

Xbox 360 3/5 : http://www.fz.se/artiklar/recension/20120518/max-payne-3/?pag...

Ja det verkar inte bättre än att soffan blir mjukare och ölet godare om man spelar på en utdaterad hårdvara.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Dunder:

Att spelet var väldigt uppstyrt gav oss istället ett riktigt bra berättande och en tight story, tycker det var ett grymt underhållande spel

Riktigt bra berättande? Jag skulle säga att MP3 visade prov på riktigt odugligt berättande.
Alan Wake hade bra berättande.
Half-Life 2 hade bra berättande.
Bioshock hade bra berättande.
Ett spel som inte vågar släppa taget om kameran av rädsla för att du ska missa deras scriptade evighetssekvenser ger en ungefär lika underhållande berättelse som en ljudbok med Leif GW som högläser.

Japp, alla de spelen har fantastiskt berättande (har inte spelat alan wake), och även MP3 har ett fantastiskt berättande.

Sånt är livet, smaken är delad, deal with it.

Ja, så kan man givetvis resonera men om vi inte ska kritisera och diskutera varandras åsikter så blir det ju rätt poänglöst att torgföra dem till att börja med?

Det som skiljer spel från film är just interaktivitet och därför så hävdar jag också att spel som i alltför stor utsträckning fråntar spelaren kontrollen för att berätta en historia sysslar med dåligt historieberättande, helt enkelt därför att de inte lyckats hitta en jämnvikt mellan interaktivitet och narration. Dessa behöver inte vara ömsesidigt uteslutande, som Half-Life 2 är ett bra exempel på - vad som dock sker är att utvecklarna också tar en risk - nämligen att spelaren kanske inte upplever historien precis på det sätt som de själva har tänkt sig. Ingen tvingade dig t ex att titta på järnvägsbron som rasade ihop i början av HL2 EP2. Ingen tvingade dig att uppmärksamma de civilas lidande i början av HL2. Ingen tvingade dig att titta upp på Alyx då hon klättrade upp för stuprör till ett hustak där hon sedan tillfångatogs.

Detta kan du sedan jämföra med MP3. Hur många minuter fr o m att Max kom till Favelan tog det innan du faktiskt fick börja spela? Hur länge fick du titta på hur folk dansade runt i Panama innan du fick börja spela? Det finns drösvis med exempel på det här och förutom det faktum att det är irriterande så förstör det dessutom historien därför att det allienerar den som spelar. Så var det åtminstone för min del: jag kände ingen förankring i Max handlande och därför så kände jag mig heller inte engagerad. Alls. Jag sket fullständigt i hur det gick för Max medan jag däremot brydde mig passionerat angående hur det skulle gå för Alyx och de andra karaktärerna i Half-Life.

Nu kan man så klart tycka att det är lite orättvist att jag använder ett av världens bästa spel (enligt mångas uppfattning) som måttstock så vi kan istället jämföra med MP 2. Jag brydde mig om Mona Sax. Jag brydde mig inte om Paco. Jag brydde mig om Max när hans liv sket sig framför hans ögon då. När jag nu sedan ser honom sitta och gapa svordomar medan han bälgar i sig sprit och tycker synd om sig själv önskar jag mest att fiendens kulor ska träffa honom.

Inaktiv
Skrivet av Struggle:
Skrivet av WarpGuN:

måste säga att jag gillade MP3 starkt, lirade ifos på konsol framför en tv och då kommer cutscenses mer naturligt i sig, då kan man luta sig tillbaka i soffan och ta ett par klunka öl och njuta...kan tänka mig känslan är långt ifrån samma på pc.

Det är ganska roligt att du i prinicp i vartenda inlägg snackar om Konsol, TV, ÖL och hur dåligt det verkar vara att spela på PC?

Det är klart att du får tycka vad du vill. Men jag sitter väldigt ofta framför min 46 tummare, med ett glas vin eller en öl, i min mysiga fotölj och spelar allt mellan himmel och jord, på PC. På samma ställe har jag mitt Wii & Xbox 360, vilka jag inte spelat på sen 1,5 år tillbaka. Jag har svårt att förstå hur känslan skulle vara bättre på Xboxen.

Du vet, FZ tyckte att just MP3 var bättre på PC.

PC 4/5 : http://www.fz.se/artiklar/recension/20120601/max-payne-3

Xbox 360 3/5 : http://www.fz.se/artiklar/recension/20120518/max-payne-3/?pag...

Hur funkar det att lira med mus och tangentbord om du sitter i en fåtölj?

Medlem
Skrivet av SVartstol:

Inte konstigt MP3 floppade. Det var den dyraste filmen jag köpt.

flopp vet jag inte om man kan säga att det var,, 3 miljoner sålda ex är ändå mycket,..

Medlem
Skrivet av dotque:

Det var ju liksom inte Max Payne öht

Håller fullständigt med, ett "äkta" Max Payne tror jag nog hade sålt ännu bättre då det kunnat locka både trogna fans och nya spelare, inte som detta (besvikna fans och nya spelare).
Får hoppas de lär sig till nästa gång att spelserier ofta mår bäst av att få fortsätta vara trogna sin kärna, förändra och utveckla går bra, evolution, men revolution kan bli för mycket. Speciellt om revolutionen är ett steg mot mindre frihet och mindre spel. Döp det till CoD Payne så skulle jag tro rätt målgrupp nappar ^^

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Struggle:
Skrivet av WarpGuN:

måste säga att jag gillade MP3 starkt, lirade ifos på konsol framför en tv och då kommer cutscenses mer naturligt i sig, då kan man luta sig tillbaka i soffan och ta ett par klunka öl och njuta...kan tänka mig känslan är långt ifrån samma på pc.

Det är ganska roligt att du i prinicp i vartenda inlägg snackar om Konsol, TV, ÖL och hur dåligt det verkar vara att spela på PC?

Det är klart att du får tycka vad du vill. Men jag sitter väldigt ofta framför min 46 tummare, med ett glas vin eller en öl, i min mysiga fotölj och spelar allt mellan himmel och jord, på PC. På samma ställe har jag mitt Wii & Xbox 360, vilka jag inte spelat på sen 1,5 år tillbaka. Jag har svårt att förstå hur känslan skulle vara bättre på Xboxen.

Du vet, FZ tyckte att just MP3 var bättre på PC.

PC 4/5 : http://www.fz.se/artiklar/recension/20120601/max-payne-3

Xbox 360 3/5 : http://www.fz.se/artiklar/recension/20120518/max-payne-3/?pag...

Hur funkar det att lira med mus och tangentbord om du sitter i en fåtölj?

Gör på flera olika sätt, beror ju på om det är soffan eller fåtöljen, men som sagt i fåtöljen så har jag antingen ett litet bord framför mig, som går att rulla över kanten på fåtöljen. Typ du vet ett sånt som man kan ha i sängen för att servera frukost.

Eller så har jag en hård musplatta på högra armstödet och tagentbordet i knät.

Gör så som jag känner för i läget just då. Naturligtvis är det kombinerat med en fotpall

Ps, det sker ju ibland (om än väldigt sällan) att jag lirar med Xbox kontrollen på PC:n, men det är mest för de gammla NES,SNES,Genesis spelen etc.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Newklear:

Att spelet var väldigt uppstyrt gav oss istället ett riktigt bra berättande och en tight story, tycker det var ett grymt underhållande spel

Riktigt bra berättande? Jag skulle säga att MP3 visade prov på riktigt odugligt berättande.
Alan Wake hade bra berättande.
Half-Life 2 hade bra berättande.
Bioshock hade bra berättande.
Ett spel som inte vågar släppa taget om kameran av rädsla för att du ska missa deras scriptade evighetssekvenser ger en ungefär lika underhållande berättelse som en ljudbok med Leif GW som högläser.

Japp, alla de spelen har fantastiskt berättande (har inte spelat alan wake), och även MP3 har ett fantastiskt berättande.

Sånt är livet, smaken är delad, deal with it.

Ja, så kan man givetvis resonera men om vi inte ska kritisera och diskutera varandras åsikter så blir det ju rätt poänglöst att torgföra dem till att börja med?

Det som skiljer spel från film är just interaktivitet och därför så hävdar jag också att spel som i alltför stor utsträckning fråntar spelaren kontrollen för att berätta en historia sysslar med dåligt historieberättande, helt enkelt därför att de inte lyckats hitta en jämnvikt mellan interaktivitet och narration. Dessa behöver inte vara ömsesidigt uteslutande, som Half-Life 2 är ett bra exempel på - vad som dock sker är att utvecklarna också tar en risk - nämligen att spelaren kanske inte upplever historien precis på det sätt som de själva har tänkt sig. Ingen tvingade dig t ex att titta på järnvägsbron som rasade ihop i början av HL2 EP2. Ingen tvingade dig att uppmärksamma de civilas lidande i början av HL2. Ingen tvingade dig att titta upp på Alyx då hon klättrade upp för stuprör till ett hustak där hon sedan tillfångatogs.

Detta kan du sedan jämföra med MP3. Hur många minuter fr o m att Max kom till Favelan tog det innan du faktiskt fick börja spela? Hur länge fick du titta på hur folk dansade runt i Panama innan du fick börja spela? Det finns drösvis med exempel på det här och förutom det faktum att det är irriterande så förstör det dessutom historien därför att det allienerar den som spelar. Så var det åtminstone för min del: jag kände ingen förankring i Max handlande och därför så kände jag mig heller inte engagerad. Alls. Jag sket fullständigt i hur det gick för Max medan jag däremot brydde mig passionerat angående hur det skulle gå för Alyx och de andra karaktärerna i Half-Life.

Nu kan man så klart tycka att det är lite orättvist att jag använder ett av världens bästa spel (enligt mångas uppfattning) som måttstock så vi kan istället jämföra med MP 2. Jag brydde mig om Mona Sax. Jag brydde mig inte om Paco. Jag brydde mig om Max när hans liv sket sig framför hans ögon då. När jag nu sedan ser honom sitta och gapa svordomar medan han bälgar i sig sprit och tycker synd om sig själv önskar jag mest att fiendens kulor ska träffa honom.

Nu brukar det vara spelen man kritiserar och diskuterar i ett spelforum, annars kan man gå till en viss annan sorts forum, om det är folks åsikter man vill kritisera.

Och jag kan faktiskt inte alls hålla med om det du säger. Visst, spelet tog ifrån en kontrollen ofta, men när det faktiskt hände något så fick man genast tillbaks kontrollen.
Det dem gjorde med MP3 var att ta bort alla sekvenser där man i andra spel bara står och tittar medans någon pratar, eller långsamt går efter en hjärndöd NPC som man bara vill skjuta för att det går så onödigt långsamt.
Såna sekvenser får jag ingen glädje av ändå, så då gör det inget om utvecklarna istället styr upp det lite mer, så att jag slipper stirra på en skärm där inget händer.
Såna stunder finns det gott om i HL-serien.

Detta gjorde, enligt min åsikt, spelet och berättandet så mycket bättre.

Och ja, det var lite väl överdrivet med drickande och gnällande, men detta är ett fel i historian, snarare än i historieberättandet. Röstskådespeleriet var top notch dock.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det här med cutscenes verkar vara en vanligt förekommande trend bland moderna spel. Tack vet jag gamla goda max payne I och II som hade korta cutscenes och 90% spelande.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

12
Skriv svar