Permanent avstängning hotar Diablo III-fuskare

OK, vad är kontentan. Ska man köpa det eller inte?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

OK, vad är kontentan. Ska man köpa det eller inte?

Beror på vad man är ute efter... är det ett djupt rollspel med svåra moraliska val som man vill ha, så låt bli att köpa. Är det däremot ett vanebildande actionrollspel som efterfrågas så finns inget bättre.

Medlem

Ingen nåd! Ut med dem!

Medlem
Skrivet av walter_iego:

OK, vad är kontentan. Ska man köpa det eller inte?

Skulle nog vänta tills Blizzard har gjort d3 säkrare och mer balanserat (särskilt med tanke på allt som hänt sen släppet och att RMAH inte har kommit igång ens).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Gandir:

Den stora frågan är hur den legala rätten att stänga av någon temporärt eller permanent står sig.

Det är inte okej enligt svensk lag att stänga av folk hur man vill till höger och vänster varsig du fuskar eller vad du än gör.

Vad snackar du om? Du accepterar en Terms of Service när du registrerat ett konto.. alltså accepterar du ev. påföljder av att du bryter dessa.. alltså permanent avstängning. Finns inget i den svenska lagen som förbjuder detta eftersom ToS är ett bindande kontrakt.

Ja och i Sverige så måste du vara över 18 för att ett kontrakt ska vara bindande, annars är det ogiltigt. Då måste målsman godkänna och "skriva under", vilket de inte har gjort i 99.9% av fallen.

Medlem

Spelet är redan FUBAR eftersom blizzard inte lär sig av gamla misstag, alldeles för många spelare som har gold-hackat, dupat och dylikt.
Många har därför för mycket pengar och tillsammans med en AH-bot plockar de bort alla bra items samt trissar priserna på allt annat.

bäst vore en rollback till day1 och allt börjar om, allt annat är bara värdelöst.
blir mer och mer besviken på att jag lade ut pengar på detta spel jag väntat på så länge.

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag kör med en ett grafiskt filter som får spelet att bli lite mer Diablo än My Little Pony, liknande har funnits till WoW i många år så jag tror inte dom kommer räkna det som fusk.

Jag kör med den som heter Stronger effect som ses i videon här (dl-länk i description):
http://www.youtube.com/watch?v=UuAll4lKmBw
Det bästa med filtret är att texturerna blir så mycket skarpare, stänger jag av filtret nu (vilket görs enkelt genom att trycka på Pause/Break-knappen på tangentbordet) så tycker jag spelet ser ut som skit.

Möjligheten vore trevlig, men risken för att bli bannad finns?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Man funderar på varför det alltid ska fuskas i så gott som alla spel i dag?
Det tråkiga är att så många ifrågasätter varför de inte är ok att fuska.
I min spel värld så är alla fuskare väldigt patetiska ynkliga människor! Förstår verkligen inte dessa protester mot att banna fuskare. Alternativ öppna servrar som godkänner fusk så kan de spela mot varandra.
Sol klart att allt fusk ska bort från publik servrar.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Hur ska jag då klara mig om jag inte får fuska "snyft"

Inaktiv
Skrivet av abflex:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av abflex:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av abflex:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Gandir:

Den stora frågan är hur den legala rätten att stänga av någon temporärt eller permanent står sig.

Det är inte okej enligt svensk lag att stänga av folk hur man vill till höger och vänster varsig du fuskar eller vad du än gör.

Vad snackar du om? Du accepterar en Terms of Service när du registrerat ett konto.. alltså accepterar du ev. påföljder av att du bryter dessa.. alltså permanent avstängning. Finns inget i den svenska lagen som förbjuder detta eftersom ToS är ett bindande kontrakt.

Term of service står inte över Svenska konsument lagar, du kan skriva vad du vill i en TOS och jag kan skriva under den, men det är ändå inte giltigt om det står emot svenska, EU eller andra nationers lagar.

Du kan nämligen inte avtala bort konsumentens rättigheter, spelar ingen roll hur du utformar kontraktet eller vart du skriver det. Tycker du skall ta och läsa på lite när det kommer till konsument lagar med mera.

Men det är exakt vad jag menar? ToS bryter inte mot några lagar och därför är den giltig. Man kan inte förbjuda Blizzard att stänga av någon från deras egen tjänst om de anser att du har brytit mot deras användarvilkor. Fusk går under just denna kategori och därför har Blizzard all rätt att stänga av dig.

Hur vet du det?
Det är inte självklart att man kan stängas ute från en tjänst man betalat för för att man använder haxx.

Du betalar för att få använda deras tjänster (b-net) och bryter du mot deras överenskommelse (genom att fuska) så har de all rätt i världen att stänga av dig.

Nä de kan inte stänga av dig hur de vill, även om det står i TOS du har betalt för spelet. Du har rättigheter som konsument, även om du inte vet om dem så har du det.

Visst har man rättigheter som konsument men låt oss vara lite realistiska här nu, hade fallet varit så att det är omöjligt att bli avstängd från en online tjänst som du betalat för som Svensk så skulle det unyttjas till max redan.

Sedan tror jag nog att Blizzards legal team vet vad dom håller på med med tanke på att dom har låst "Recruit a Friend" promotionen till vissa länder enbart på grund av just lagliga skäl.

Vem skulle jag lita på i en situation som denna? Blizzard med år av erfarenhet eller FZ's forum postare? Snälla...

Blizzards legal team kollar inte speceillt mycket på lagstiftning utanför USA, skulle de ha kollat på sådant skulle de aldrig funderat på tanken att öppna ett AH med riktiga pengar. Det kommer kunna skapa roliga problem för Blizzard med brott emot lotteri lagen med mera.

Sedan har jag inte sagt att det är omöjligt att stänga av någon från en tjänst, däremot kan man inte göra det hur som helst och för vad man vill.

Ta tillex telia som ville stänga av sina kunder från telefon nätet på grund av att de hade använt andras 020 nummer för att komma åt internet gratis, telia stängde av någon kund och förlorade sitt fall och blev tvungen att återställa kundens tjänst och betala erstättning till sina kunder de hade stängt av.

Finns massor av tillfälle där kunder har blivit avstängda från tjänster där de sedan har fått dem tillbaka efter att gått vidare med sina ärende till KO eller domstol. I många av dessa fall har kunderna brutit emot lagar med mera men det är inte tillräckligt för att stänga av kunden från tjänsten.

I fall du fuskar i ett spel på internet så är det inte enns ett lagbrott så det är ganska stor risk att Blizzard skulle förlora ett sådant fall ganska snabbt. Vilket kan betyda att blizzard tillex får betala skadestånd till kunden.

Problemet är ju att då hade det används i absurdum, folk är medvetna om sådana saker och forumen skulle vara full av det, och jag har aldrig hört talas om ett ända fall av detta.

Servrarna du spelar på finns inte i Sverige, det måste ju påverka en god del tex

Jag tror inte att speciellt många är beredda att gå till domstol för att de blivit bannade i ett spel.

Även om det inte är jättemånga så lovar jag att det finns folk som skulle gjort det och då skulle det vara allmänt känt direkt.

Det är ingen som har sagt att det är fel av blizz att banna spelare bara att det KAN vara fel.

Det kan vara hur fel som helst, men bryter du mot deras regler då blir du bannad. Så enkelt är det. Så länge du är över 18år och trycker på accept på eula och tos så är du körd även i domstol.

När du installerar windows t.ex. står det klart och tydligt att du inte kan stämma MS för dataförlust på summor över $1. Och INGEN har någonsin lyckats med det heller, why? Jo för att du tryckte på "jag accepterar" när du installerade din dator.

Blizzard har gett temp bans till folk i wow för att någon kallade en annan spelare nörd och han "tog illa upp" så de gör precis som de vill. Du är inne på deras mark, vill du dra det till domstol så är det dina pengar du blir av med, blizzard kommer skicka dit 3st topp advokater och 5min senare så har de vunnit.

Skribent
Skrivet av chopper:

Man funderar på varför det alltid ska fuskas i så gott som alla spel i dag?
Det tråkiga är att så många ifrågasätter varför de inte är ok att fuska.
I min spel värld så är alla fuskare väldigt patetiska ynkliga människor! Förstår verkligen inte dessa protester mot att banna fuskare. Alternativ öppna servrar som godkänner fusk så kan de spela mot varandra.
Sol klart att allt fusk ska bort från publik servrar.

För att det i de flesta fall handlar om pengar. I D3 och många andra spel kan du tjäna riktiga pengar på att fuska i ett datorspel, helt sjukt men så är det. De som fuskar i CS och COD och liknande har jag dock ingen förståelse för.

Kommentar till er som citerar milslånga texter. Snälla modifiera, dvs ta bort de 8 tidigare citaten så slipper man bläddra förbi WoT var och vartannat inlägg. Tack.

Skribent
Skrivet av Brandter:

Det kan vara hur fel som helst, men bryter du mot deras regler då blir du bannad. Så enkelt är det. Så länge du är över 18år och trycker på accept på eula och tos så är du körd även i domstol.

När du installerar windows t.ex. står det klart och tydligt att du inte kan stämma MS för dataförlust på summor över $1. Och INGEN har någonsin lyckats med det heller, why? Jo för att du tryckte på "jag accepterar" när du installerade din dator.

Blizzard har gett temp bans till folk i wow för att någon kallade en annan spelare nörd och han "tog illa upp" så de gör precis som de vill. Du är inne på deras mark, vill du dra det till domstol så är det dina pengar du blir av med, blizzard kommer skicka dit 3st topp advokater och 5min senare så har de vunnit.

Jo men MS skriver att de inte tar ansvar för förluster av olika slag men de tar inte ditt operativsystem och slänger bort det om du t.ex. utvecklat ett virus i ett program som kör i Windows miljö. Blizzard säger att de tar ditt konto med alla spel som finns där (om jag förstått det rätt). Det är lite skillnad, tror ingen drar Blizzard till domstol om servern skulle krascha precis innan personen skulle plocka upp ett legendary weapon.

Gällande EULA så är jag fundersam, du får ju inte läsa EULA innan du köpt spelet och du får ej lämna tillbaka spelet efter du läst EULA (förpackningen öppnad). Hur går det ihop?

En liten notis på din slutkläm där du säger att Blizzard bara skickar toppadvokater så är det kört sen. Du har ju helt rätt men är inte det rätt sjukt att man kan köpa en domstol?

Medlem
Skrivet av Shadee:
Skrivet av Brandter:

Det kan vara hur fel som helst, men bryter du mot deras regler då blir du bannad. Så enkelt är det. Så länge du är över 18år och trycker på accept på eula och tos så är du körd även i domstol.

När du installerar windows t.ex. står det klart och tydligt att du inte kan stämma MS för dataförlust på summor över $1. Och INGEN har någonsin lyckats med det heller, why? Jo för att du tryckte på "jag accepterar" när du installerade din dator.

Blizzard har gett temp bans till folk i wow för att någon kallade en annan spelare nörd och han "tog illa upp" så de gör precis som de vill. Du är inne på deras mark, vill du dra det till domstol så är det dina pengar du blir av med, blizzard kommer skicka dit 3st topp advokater och 5min senare så har de vunnit.

Jo men MS skriver att de inte tar ansvar för förluster av olika slag men de tar inte ditt operativsystem och slänger bort det om du t.ex. utvecklat ett virus i ett program som kör i Windows miljö. Blizzard säger att de tar ditt konto med alla spel som finns där (om jag förstått det rätt). Det är lite skillnad, tror ingen drar Blizzard till domstol om servern skulle krascha precis innan personen skulle plocka upp ett legendary weapon.

Gällande EULA så är jag fundersam, du får ju inte läsa EULA innan du köpt spelet och du får ej lämna tillbaka spelet efter du läst EULA (förpackningen öppnad). Hur går det ihop?

En liten notis på din slutkläm där du säger att Blizzard bara skickar toppadvokater så är det kört sen. Du har ju helt rätt men är inte det rätt sjukt att man kan köpa en domstol?

EULAn finns tillgänglig på Blizzards sida, kräver inget konto eller login för att läsa. Är man intresserad så finns möjligheten.

Sen så tar dom inte DITT konto. Dom bannar deras egna konto som du enbart haft tillåtelse att spela på. (ToU)

Medlem

Kan lägga till att du har rätt att lämna tillbaka spelet med öppnad förpackning, givet att du inte accepterat användar vilkoren (dvs aldrig loggat in o spelat) och rapporterar det innom 30 dagar. (EULA)

Medlem

"permanent spel bojkotting hotar spelare med"

Medlem

Suck, vem bryr sig om vad konsumentlagen säger, ge fan i att fuska så ska nog allt ordna sig, ska det vara så jäkla svårt? Har så svårt att begripa mig på mentaliteten hos sketna fuskare.

Edit: Helt rätt av Blizzard btw...sånt här skulle gjorts för länge sen.

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av walter_iego:

OK, vad är kontentan. Ska man köpa det eller inte?

Skulle nog vänta tills Blizzard har gjort d3 säkrare och mer balanserat (särskilt med tanke på allt som hänt sen släppet och att RMAH inte har kommit igång ens).

vad är det som är så osäkert just nu då?
det som är osäkert är att folk inte orkar ladda hem en authenticator och att samma folk använder samma lösen på allt dom äger.

Skribent
Skrivet av Cnopt:

EULAn finns tillgänglig på Blizzards sida, kräver inget konto eller login för att läsa. Är man intresserad så finns möjligheten.

Sen så tar dom inte DITT konto. Dom bannar deras egna konto som du enbart haft tillåtelse att spela på. (ToU)

Orka anmärka på att jag skriver "mitt konto". Så du säger inte att du loggar in på "min" facebook? Eller jag loggar in på "mitt" FZ-konto? Jag ska kolla "min" mail? För det är ju inte dina konton, det är ju facebooks och FZ:s konton och de kan banna deras konton när de vill. Löjligt.

Jo men det står ju i EULAn att de får ändra den när de vill (15) och accepterar du inte nya så är du rökt för då får du ingen refund. Samtidigt står det senare att om punkt 15 bryter mot någon konsumentlag så har du rätt att få saken provad i rätten (18 ). 16.b ska vi inte ens prata om, den tror jag inte de förstår själva. Vidare gällande EULA så står det inte specifikt påföljder för brott mot den och den är heller inte något giltigt kontrakt. Eftersom den dessutom är på engelska så kan man argumentera att man inte förstått allt heller.

Som sagt jag har väldigt svårt att se ett fall där någon blivit bannad gå upp i rätten, även om jag har för mig det hänt och personen vann. Dessutom vill man ju inte bråka mot Blizzards förmodade toppadvokater som letar kryphål och förmodligen vinner till slut ändå.

edit: 18 med parentes blev inte 18 med parentes utan (18). La till ett mellanrum.

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av magma:
Skrivet av walter_iego:

OK, vad är kontentan. Ska man köpa det eller inte?

Skulle nog vänta tills Blizzard har gjort d3 säkrare och mer balanserat (särskilt med tanke på allt som hänt sen släppet och att RMAH inte har kommit igång ens).

vad är det som är så osäkert just nu då?
det som är osäkert är att folk inte orkar ladda hem en authenticator och att samma folk använder samma lösen på allt dom äger.

I princip det mesta?

1)
Auktionshuset är rena rama hackerparadiset och Blizzard vet om detta men gör inget åt det mer än att säga "Vi kommer kräva authenticator". Detta är absurt då jag blivit hackad av att använda authenticator och bytt lösenord en gång i veckan.

När riktiga pengar införs blir det antagligen värre då folk kommer försöka hacka andra för ekonomiska skäl.

2) Om Blizzard nu vill ha att man ska skydda sig med authenticator och säkert lösenord, varför loggar man då in på public chat varje gång man ska in i spelet efter de senaste uppdateringarna? Hackare kommer utnyttja detta.

3) Om nu public games är så farliga att använda, varför inte avaktivera det tills Blizzard täppt igen säkerhetshålen?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

För att bryta trenden med allt bråk osv,

Jag kommer inte in i spelet, när jag startar det är allt som vanligt men när man ska logga in står det "game requiers a patch, you will get logged out and the patch will download osv osv"
när man sen trycker "Ok" stängs spelet och man kommer till start meny grejen, försöker den inte uppdatera eller något sånt.
Då kommer det upp en ruta där det står "game already running" sen stängs det ner..

Tänkte att det var onödigt att skapa en forumtråd för det här sen verkar det ju uppenbarligen finnas många diablo spelare här. så om nån vet hur jag ska göra kan ni gärna svara!

Medlem
Skrivet av SiMaCool:

För att bryta trenden med allt bråk osv,

Jag kommer inte in i spelet, när jag startar det är allt som vanligt men när man ska logga in står det "game requiers a patch, you will get logged out and the patch will download osv osv"
när man sen trycker "Ok" stängs spelet och man kommer till start meny grejen, försöker den inte uppdatera eller något sånt.
Då kommer det upp en ruta där det står "game already running" sen stängs det ner..

Tänkte att det var onödigt att skapa en forumtråd för det här sen verkar det ju uppenbarligen finnas många diablo spelare här. så om nån vet hur jag ska göra kan ni gärna svara!

Starta om spelet totalt, så bör den uppdatera sig


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av SiMaCool:

För att bryta trenden med allt bråk osv,

Jag kommer inte in i spelet, när jag startar det är allt som vanligt men när man ska logga in står det "game requiers a patch, you will get logged out and the patch will download osv osv"
när man sen trycker "Ok" stängs spelet och man kommer till start meny grejen, försöker den inte uppdatera eller något sånt.
Då kommer det upp en ruta där det står "game already running" sen stängs det ner..

Tänkte att det var onödigt att skapa en forumtråd för det här sen verkar det ju uppenbarligen finnas många diablo spelare här. så om nån vet hur jag ska göra kan ni gärna svara!

Gå in i installations mappen och ta bort alla filer i "updates" mappen. Starta om datorn innan du gör det helst. Har löst det för alla jag känner hitills iaf med tanke på att det ligger i en inkomplett patch fil troligen.

Ingen hundra procentig lösning men värt o pröva iaf

Skrivet av Ghostknight:
Skrivet av walter_iego:

OK, vad är kontentan. Ska man köpa det eller inte?

Beror på vad man är ute efter... är det ett djupt rollspel med svåra moraliska val som man vill ha, så låt bli att köpa. Är det däremot ett vanebildande actionrollspel som efterfrågas så finns inget bättre.

OK, men jag tycker prislappen i det här läget avskräcker, samt alla problem. Så jag väntar tills det hamnar i reabacken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Ghostknight:
Skrivet av walter_iego:

OK, vad är kontentan. Ska man köpa det eller inte?

Beror på vad man är ute efter... är det ett djupt rollspel med svåra moraliska val som man vill ha, så låt bli att köpa. Är det däremot ett vanebildande actionrollspel som efterfrågas så finns inget bättre.

OK, men jag tycker prislappen i det här läget avskräcker, samt alla problem. Så jag väntar tills det hamnar i reabacken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Sorry dubbelpost...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag som alltid trodde detta var standard straffet när det gällde fuskande online?
Samma sak sker ju på Steam, Origins, Xbox Live, fuskar du så blir du avstängd. Inte direkt så att Blizzard uppfunnit hjulet här, dock har de varit lite sega på att reagera...

Sen kan man ju fråga varför någon skulle köpa guld eller behöva duplicera föremål i ett hederligt lootfokuserat A-RPG?
Man ska väl lira sådant på LAN med sina polare och inte online?
Man ska väl grinda i nån timme för bättre saker, inte "pay 2 win"?
Nej just ja, det var Diablo 3, inte Diablo 1 eller 2. Cater to teh casuals var ju nya slogan.
Ps. Tumma som ni vill, tyvärr är det smärtsamt sant. Kan vara kul iaf, men för simpelt för mig tyvärr :/

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av SiMaCool:

För att bryta trenden med allt bråk osv,

Jag kommer inte in i spelet, när jag startar det är allt som vanligt men när man ska logga in står det "game requiers a patch, you will get logged out and the patch will download osv osv"
när man sen trycker "Ok" stängs spelet och man kommer till start meny grejen, försöker den inte uppdatera eller något sånt.
Då kommer det upp en ruta där det står "game already running" sen stängs det ner..

Tänkte att det var onödigt att skapa en forumtråd för det här sen verkar det ju uppenbarligen finnas många diablo spelare här. så om nån vet hur jag ska göra kan ni gärna svara!

Gå in i installations mappen och ta bort alla filer i "updates" mappen. Starta om datorn innan du gör det helst. Har löst det för alla jag känner hitills iaf med tanke på att det ligger i en inkomplett patch fil troligen.

Ingen hundra procentig lösning men värt o pröva iaf

Ska testa, tackar!

Medlem
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av SiMaCool:

För att bryta trenden med allt bråk osv,

Jag kommer inte in i spelet, när jag startar det är allt som vanligt men när man ska logga in står det "game requiers a patch, you will get logged out and the patch will download osv osv"
när man sen trycker "Ok" stängs spelet och man kommer till start meny grejen, försöker den inte uppdatera eller något sånt.
Då kommer det upp en ruta där det står "game already running" sen stängs det ner..

Tänkte att det var onödigt att skapa en forumtråd för det här sen verkar det ju uppenbarligen finnas många diablo spelare här. så om nån vet hur jag ska göra kan ni gärna svara!

Gå in i installations mappen och ta bort alla filer i "updates" mappen. Starta om datorn innan du gör det helst. Har löst det för alla jag känner hitills iaf med tanke på att det ligger i en inkomplett patch fil troligen.

Ingen hundra procentig lösning men värt o pröva iaf

Gjorde som du sa men det funka inte, har du någon aning om vad jag ska göra nu?

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Man ska väl grinda i nån timme för bättre saker, inte "pay 2 win"?
Nej just ja, det var Diablo 3, inte Diablo 1 eller 2. Cater to teh casuals var ju nya slogan.

Varje ju dock samma upplägg indirekt i Diablo 2 fast då var det tradechatten eller d2jsp som gällde.

Inaktiv
Skrivet av SiMaCool:
Skrivet av Cnopt:
Skrivet av SiMaCool:

För att bryta trenden med allt bråk osv,

Jag kommer inte in i spelet, när jag startar det är allt som vanligt men när man ska logga in står det "game requiers a patch, you will get logged out and the patch will download osv osv"
när man sen trycker "Ok" stängs spelet och man kommer till start meny grejen, försöker den inte uppdatera eller något sånt.
Då kommer det upp en ruta där det står "game already running" sen stängs det ner..

Tänkte att det var onödigt att skapa en forumtråd för det här sen verkar det ju uppenbarligen finnas många diablo spelare här. så om nån vet hur jag ska göra kan ni gärna svara!

Gå in i installations mappen och ta bort alla filer i "updates" mappen. Starta om datorn innan du gör det helst. Har löst det för alla jag känner hitills iaf med tanke på att det ligger i en inkomplett patch fil troligen.

Ingen hundra procentig lösning men värt o pröva iaf

Gjorde som du sa men det funka inte, har du någon aning om vad jag ska göra nu?

Du kan prova att ta bort MPQ filerna och låta dem ladda ner på nytt, de ligger under "diablo III\data_D3\PC\MPQs" Ta bort allt i den mappen, även undermappar så kommer launchern ladda ner dem igen.

Skriv svar