Bethesda förvånas inte över Elder Scrolls Online-kritiken

Medlem

Kollat upp en grej...

Visste ni att Skyrim använder sig av en helt ny motor? dumt va? spelet kom 2011 och spelet har inte ens DX11 sen snackar de om att grafiken i skyrim är orimlig på ett MMO, det som är orimligt är att man skapar en motor med DX9, stela animationer, DX9c är för övrigt är över 6 år gammalt

http://www.youtube.com/watch?v=Kb7MgRMJYgg

Vet inte vad ni tycker men, jag anser att TERA ligger någolunda nära Skyrim, Har för mig att Skyrim endast använder sig av 1024x768 texturer

Medlem

Då kunde de väl ha väntat med att utveckla spelet tills det såg ut så bra som alla vill ha det?

Medlem
Skrivet av Dralle:

Verkar som att folk inte riktigt förstår de tekniska begränsningarna med att ha en så extremt detaljderad grafik som i Skyrim till ett MMO. Det finns en anledning att MMO alltid är minst en generation grafik mässigt efter single player / co-op spelen.

Den anledningen är att ett MMO tar lång tid att utveckla, det har inte med grafik att göra. Du förstår väl att det enda som begränsar grafisk detaljrikedom i vilket spel som helst är spelarens dator.
Nä, det här spelet är bantat grafiskt för att WOW-spelarna som man är ute efter inte ska behöva uppgradera sina datorer för att kunna spela. Dessutom är det nog mycket billigare att utveckla spelet med gammal teknik.
Ett budgetspel med ett stort varumärke som ska tilltala massorna. Lite som iPhone.

Medlem

Jag missa halva interiuven med honom igår på gamespot men var de något sagt vilken engine dom använder eller är de Hero enging som Stjärn Krig använder nu fortfarande ? ?

Medlem
Skrivet av Busko:

Jag missa halva interiuven med honom igår på gamespot men var de något sagt vilken engine dom använder eller är de Hero enging som Stjärn Krig använder nu fortfarande ? ?

De använde Hero i början, medans de utvecklade sin egen engine.
http://www.gameinformer.com/b/features/archive/2012/05/25/why...

"Think of HeroEngine as a whiteboard for us – a great tool to get some ideas in the game and start looking at them while the production engine was in development. "

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Dralle:

Verkar som att folk inte riktigt förstår de tekniska begränsningarna med att ha en så extremt detaljderad grafik som i Skyrim till ett MMO. Det finns en anledning att MMO alltid är minst en generation grafik mässigt efter single player / co-op spelen.

Den anledningen är att ett MMO tar lång tid att utveckla, det har inte med grafik att göra. Du förstår väl att det enda som begränsar grafisk detaljrikedom i vilket spel som helst är spelarens dator.
Nä, det här spelet är bantat grafiskt för att WOW-spelarna som man är ute efter inte ska behöva uppgradera sina datorer för att kunna spela. Dessutom är det nog mycket billigare att utveckla spelet med gammal teknik.
Ett budgetspel med ett stort varumärke som ska tilltala massorna. Lite som iPhone.

Det är bra mycket mer än en spelares dator som påverkas av grafiska detaljer, beroende på hur interaktiv miljön är påverkas även servern. Och det är här det stora problemet ligger. Att ha en spelare i skyrim grafik är inga problem, tror dock inte det finns en dator idag som skulle klara av 1000 spelare med den grafiken.

Jag jobbar själv med grafik motorer, AI och server side software, begränsningarna som Bathesda pratar om finns. Utvecklings tiden för ett MMO och för ett single player RPG är det knappt någon skillnad på. Multiplayer delen tar väldigt lite tid att koda, det som tar tid är optimeringen av grafik motorn i jämförelse till server side funktioner. Vilket är en helt annan värld än till single player.

Medlem

DOM ÄR LATA, hero-engine gör allt åt dom, jag kikade på hero-engine till eget projekt men märkte att det är så färdiggjutet till att bli generic mmo så det gick bort totalt. Jag tror det var så att några lirare va o hälsa på hos hero engine och så visade dom, kolla här, ni kan ha ett elder scrolls mmo på bara 1-2 år. och zenimax snubbarna såg då ut såhär $_$

Det är en jävla skitmotor, det går inte att göra realtidscombat, allt är sönderbloatat med massa features som gör att man får ångest om man ska göra nåt som inte är som wow.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Om många tilltalas av Skyrims utseende eller varför inte Oblivion, varför då försöka "bryta mark" med något nytt om det ska vara så annorlunda från vad fansen gillar?

Vad Pete Hines egentligen säger är:

"Vi vill inte lägga ned så mycket tid och pengar på att göra något som ni skulle vilja ha, men istället leverera något med TES-namnet och försöka dra in en liten peng medan järnet är varmt."

Nej det är inte vad han säger, det är din tolkning, som dessutom har väldigt lite förankring i verkligheten.

Medlem

Kanske har zenimax fått licensera hero engine för att få byta namn på den pga kritiken.

Problemet med grafiken är väl att det är ett större behov av urval i en mmo värld vilket gör att det blir jävligt dyrt att göra högdetaljerade modeller för vapen, monster, rustningar osv. Till ett mmo behöver man ju typ 10 ggr mer assets och eftersom det finns så få procedurella modellerare och dom tar bra betalt så antar jag att blizzard, nej jag mena zenimax kör på recolors av simpla skins. Trist, med tanke på att om dom tänkte till lite mer, typ som dom här, litet team på 10 pers:
http://swordofahkranox.blogspot.se/2011/12/procedural-weapon-...

så skulle spelet kunna bli ganska fett tror jag. Dessutom har ccp games utvecklat EVE motorn till att kunna visa ett helt fullt rum med folk. TERA kör unreal engine och dom löste problemet med många spelare på en gång med att varje segment har flera parallela lager. Verkar ju funka också för att om en mob blir helt utrotad så kan man dra till ett annat lager. Själv skulle jag vilja se en helt procedurell gigantiskt värld som är stor nog för att inte folk ska behöva stå och köa mobs. (kostar server jag vet, men vafan, det är bethesda, dom borde satsa stort och ta kål på wow ist för det här larvet).

Skrivet av Zakkkke:
Skrivet av walter_iego:

Om många tilltalas av Skyrims utseende eller varför inte Oblivion, varför då försöka "bryta mark" med något nytt om det ska vara så annorlunda från vad fansen gillar?

Vad Pete Hines egentligen säger är:

"Vi vill inte lägga ned så mycket tid och pengar på att göra något som ni skulle vilja ha, men istället leverera något med TES-namnet och försöka dra in en liten peng medan järnet är varmt."

Nej det är inte vad han säger, det är din tolkning, som dessutom har väldigt lite förankring i verkligheten.

Vad är din "förankring", som inte är din personliga tolkning?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gen
Medlem

Förstår jag det rätt med att "den visuella stilen" innebär grafiken eller grafikmotorn? Som sagt, Tera lyckades nästan perfekt och är just nu det absolut snyggaste MMOt idag (vi får se hur det blir med GW2). Trots allt har de flesta MMOs som släppts blivit snyggare med tiden (förutom SWTOR som tog ett lång kliv bakåt). Tänkte det släppa något fult för de inte kan bättre eller vad är det frågan om? Skyrim ser ju ändå helt okej ut om man jämför grafikmässigt mellan singleplayerspel.

Medlem

Grattis till 44... nu 45 uppåttummar Walter. Huvudet på spiken där.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Dralle:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Dralle:

Verkar som att folk inte riktigt förstår de tekniska begränsningarna med att ha en så extremt detaljderad grafik som i Skyrim till ett MMO. Det finns en anledning att MMO alltid är minst en generation grafik mässigt efter single player / co-op spelen.

Den anledningen är att ett MMO tar lång tid att utveckla, det har inte med grafik att göra. Du förstår väl att det enda som begränsar grafisk detaljrikedom i vilket spel som helst är spelarens dator.
Nä, det här spelet är bantat grafiskt för att WOW-spelarna som man är ute efter inte ska behöva uppgradera sina datorer för att kunna spela. Dessutom är det nog mycket billigare att utveckla spelet med gammal teknik.
Ett budgetspel med ett stort varumärke som ska tilltala massorna. Lite som iPhone.

Det är bra mycket mer än en spelares dator som påverkas av grafiska detaljer, beroende på hur interaktiv miljön är påverkas även servern. Och det är här det stora problemet ligger. Att ha en spelare i skyrim grafik är inga problem, tror dock inte det finns en dator idag som skulle klara av 1000 spelare med den grafiken.

Jag jobbar själv med grafik motorer, AI och server side software, begränsningarna som Bathesda pratar om finns. Utvecklings tiden för ett MMO och för ett single player RPG är det knappt någon skillnad på. Multiplayer delen tar väldigt lite tid att koda, det som tar tid är optimeringen av grafik motorn i jämförelse till server side funktioner. Vilket är en helt annan värld än till single player.

Du låter inte som du jobbar med det utan mer som att du kanske skriver mods till nåt spel.
Hur ett objekt renderas grafiskt har ingen som helst betydelse för servern och att du tar 1000 spelare som exempel låter bara dumt.
Det är bara spelarens dator som begränsar hur objekt renderas punkt slut. Hur komplex manipulationen av ett objekt är har inget alls med grafisk presentation att göra. För servern är ett objekt samma koordinater och variabler oavsett om klienten visar det med 17 miljarder animerade polygoner och 23GB texturer eller en enfärgad statisk fyrkant.
Sen har säkert Zenimax gränser, men det är snarare finansiella sådana eftersom man skulle få utveckla en ny spelmotor innan man har kört slut på Bethesdas nya Creation Engine.

Vad gäller utvecklingstid så handlar det om bemanning, visst kan man utveckla dem på samma tid men ett MMORPG kräver då att man har mycket mer folk som jobbar på det. Det är en viss skillnad på att skapa äventyr för en person och att göra det för tusentals personer.

Min poäng var dock att det bara handlar om tid och pengar, tror man nåt annat är man väldigt naiv. Är man ute efter att tilltala massorna på det sätt som Zenimax vill så vore man ganska slut i huvudet om man släpper något som inte funkar bra på befintlig hårdvara. WOW går att köra på laptops, laptops är numera vad 'vanligt folk' använder och det är den marknaden Zenimax antagligen är skapad för, den stora gruppen människor som Bethesda inte når med sina mastodontspel.

Skrivet av Dralle:

Verkar som att folk inte riktigt förstår de tekniska begränsningarna med att ha en så extremt detaljderad grafik som i Skyrim till ett MMO. Det finns en anledning att MMO alltid är minst en generation grafik mässigt efter single player / co-op spelen.

Skyrims grafik är inte så detaljerad. Bethesda har aldrig släppt de snyggaste spelen på marknaden. Det kom ut spel innan Skyrim som hade rent tekniskt den mest avancerade grafiken. Estetiken kan sedan debateras i dödagar, alla kommer att ha åsikter om vad som rent estetiskt är det snyggaste. Personligen tycker jag att Skyrim är rätt standard gloomy fantasy på den punkten. Inget märkvärdigt.

Kolla på Project Copernicus som är ett framtida MMO, ser 25 gånger bättre ut än det vi har sett från Elderscrolls Online. Tera som redan finns ute ligger rent tekniskt bra nära Skyrim så vitt jag kan avgöra.

Så det är bullcrap talk från Zenimax och Bethesda.

12
Skriv svar