Medlem

Levererar det som alltid har gjort Diablo bra. Ni som tycker att allt är för lätt, bossar etc. vänta tills ni kommer till hell & inferno då vissa av era skills inte funkar som de gjorde på normal & nightmare när det gäller bossar och champions mm. Normal och nightmare var för lätt men det roliga börjar på hell då det blir mer av en utmaning och man måste välja sina skills rätt etc. Riktigt bra spel enligt mig! 5/5

Medlem

Jag gillar verkligen Diablo III, men angående online-problemen måste jag påpeka detta:

Självklart har ett online-tvång en "DRM-funktion" och kan vara väldigt irriterande om det inte fungerar när man vill spela, speciellt om man vill spela ensam, eller inte har tillgång till internet. Fast, särskilt jobbigt blir ju en sådan "funktion" vid ett stort släpp av en populär spelserie, när det blir problem med deras servrar. ( Själv hade jag bara problem på releasedagen, sedan har det fungerat utmärkt, men det gäller kanske inte för alla. )

Error 37 är inget kul när man vill gibba demoner!

Vad väldigt många förbiser dock är att, trots dom negativa effekterna av att tvingas vara uppkopplad alltid, finns det faktiskt en del fördelar också. Här är några jag kom att tänka på:

1. Friends list. Du ser vem som är online och det är busenkelt att joina varandra och röja i COOP tillsammans.

2. Små buggfixar serverside ser du inte ens och varje gång du startar spelet kan dom dessutom patcha clientside-buggar, man behöver inte sitta och spela ett buggigt spel tills dom samlat ihop och färdigställt en jättepatch långt senare, som du dessutom måste tanka hem själv och installera.

3. "Cloudsparor", du kan logga in från var du vill och komma åt dina gubbar/gummor. Om man spelar på flera olika ställen/PC:s är det väldigt smidigt att slippa krångla med att flytta sparorna manuellt.

4. Det har potential att bli mer levande, typ som ett MMORPG, om dom vill göra events vid högtider eller liknande, som inte är möjligt med ett offline-spel. ( men det är ju bara om dom vill ge mervärde förstås - man kan ju aldrig bortse från herr Kotick är insyltad i Blizzard nuförtiden )

5. Det blir avsevärt svårare för spelare att fuska.

Jag tycker själv det är dåligt att man inte kan spela det på LAN, jag spelar 100% av mina spel på LAN och föredrar COOP-spel, men man får ju se det för vad det är. Att tvingas vara online ständigt har ju exakt dom fördelarna man får med "Steam", med skillnaden att steam kan man om man vill köra i "offline-mode". Men det är inte så illa som folk vill få det att låta som tycker jag dock.
Man kan ju inte döma det baserat på hur det fungerade på releasedagen.

Jag har enormt kul i Diablo III i COOP på LAN hur som helst!


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Alltså, det är många som säger att spelet är för lätt? Ni kan väl ändå inte mena att ni drar igenom Normal och anser er vara klara med spelet? Pantade? Spelet slutar efter att man har klarat Inferno. Och jag lovar, det går knappt att klara!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag föredrar en 10-gradig skala då det ger utrymme för en bättre bedömning, men på en 5-gradig skala så skulle jag också ge spelet en svag 4.

I övrigt en rätt bra skriven recension. Håller med om en del saker, så som att spelet är för kort med tanke på utvecklingstiden samt blizzards resurser (Oacceptabelt liten mängd innehåll med 12års arbete i åtanke).
Dessa mellansekvenser ni berömmer anser jag vara totalt själlösa, de känns tunna och totalt ointressanta.

Bortsett från 1 cinematic (den då diablo himself entrar 'the high heavens' och sänker gatekeepern.) så var dem tråkiga och inte alls i närheten av den kvalité som övriga blizzard cinematics är av.

Medlem

Hade jag kunnat sucka mer än vad jag redan gör hade jag gjort det. Nåväl, skönt att alla småungar quittar och återgår till att levla sin hunter tillsammans med sin internetflickvän så man slipper tramset. För lätt.. jo tjena.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Jag tycker stundtals att Diablo 3 är alldeles för ljust och för lite mörker. Det ska trots allt vara helvetet som släpps lös, ibland känns det mer som Warcraft. Men jag är bara i början av andra akten, kanske inte ska uttala mig för tidigt.

Medlem

Vet inte om jag missat det i recensionen men hur långt har Emil spelat?
Har han redan lyckats spela ut Inferno?
Nej skulle inte tro det.

Få speltimmar i diablo 3?
Är uppe i 60 timmar och är i slutet på Hell, kommer ta en hel del timmar till jag ens börjar spela på Inferno känner jag just nu.

I början av spelet ungefär normal och halva nightmare där anser jag att Diablo 3 inte är Diablo.
När man senare kommer till slutet av nightmare och speciellt hell då märker man hur Diablo känslan verkligen infinner sig.
Man MÅSTE hitta items för att ens kunna gå vidare.
Saknar däremot attribut poängen, vill kunna specca min egen gubbe på den fronten, göra något bättre samtidigt som något annat blir sämre.
Tycker även att det känns som att items urvalet är litet jämfört med tidigare Diablo.

Battle.net strul finns det fortfarande och då speciellt pingen.
Händer några gånger varje dag att hela partyt drabbas av ping som ligger kring 2000ms, så är inte ens egen uppkoppling som är orsaken till det.
Servrarna stängs också ner varje natt kring kl 4-5 förutom releasenatten.
Vissa avbrott varar endast någon minut och andra i ungefär 1 timme.

Medlem
Skrivet av roftg:

jag tycker första spelrundan är alldeles för lätt,allt går för snabbt osv,
blir säkert mycket mycket svårare på dom högre nivåerna eller tex hardcore,men känner jag trötttnar redan nu på spelet.

hade gärna sett mer möjligheter avseende multiplayer.. pvp kommer ju läggas till senare,, men varför inte oxå lägga till ngn slags raidinstans för mer än 4 spelare

för att det inte är wow douche bag


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Jag föredrar en 10-gradig skala då det ger utrymme för en bättre bedömning, men på en 5-gradig skala så skulle jag också ge spelet en svag 4.

I övrigt en rätt bra skriven recension. Håller med om en del saker, så som att spelet är för kort med tanke på utvecklingstiden samt blizzards resurser (Oacceptabelt liten mängd innehåll med 12års arbete i åtanke).
Dessa mellansekvenser ni berömmer anser jag vara totalt själlösa, de känns tunna och totalt ointressanta. Bortsett från 1 cinematic ...

gaaah, sätt en spoilertag för bövelen Har klarat det själv men inte kul spoila det för alla de som inte kommit dit än.

Medlem

Slutade läsa efter recensenten skrev att Inferno kommer efter Normal... Vet man inte ens vad Inferno är så är man inte en av dem spelet verkligen är designat för.

Medlem

Det är som blizzard själva säger, "Normal" är "tutorial".
Sedan börjar spelet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Riktigt roligt spel, är i act 2 nu och har bara kört co-op med olika polare. Gillar verkligen systemet där man sömlöst kan hoppa från game till game utan att man "sabbar" nånting för de som redan spelar.

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av Ischim0n:

Jag har inte läst alla kommentarer, men här är mina kommentarer angående diablo 3.

Besvikelse på de flesta punkter, jag hade förväntat mig ett spel som diablo 2, vilket D3 levererar till en viss del.

För att inte nämna hur tråkigt det känns att grinda items, du måste döda antingen bossar eller champions, vilket enligt mig tar bort en hel del skoj när man dödar vanliga monsters. Och när vi pratar monsters, är det bara jag som reagerar på att man möter precis samma monsters om och om igen? Jag räknade antalet monsters i d2 och jämförde med diablo 3. Skillnaden är den att D3 har lite mera monsters, men ändå möter man samma monsters i alla acts oavsett svårighet, men det verkar som om de flesta som spelar är mindless zombies och inte märker detta (?).

Som recensenten har lyft fram i recensionen - Act3 och Act4 är bara ett långt och tråkigt kapitel av spelet. SPOILER ALERT! Jag gick själv och tänkte hela act3 att detta är den sista acten, det var lite av en twist när det inte blev så. Tänker inte kommentera mer om vad som hände.

Jag har nog flera saker att klaga på som diablo 3 inte levererade men också en hel del som diablo 3 levererade på. Spelet är otroligt linjärt, det är alltid rakt på, du kan egentligen inte springa vilse.

För att inte nämna hur svårt dom gjort spelet (jag älskar att det är svårt, men det är svårt på fel sätt). På fel sätt menar jag att monsters inte skall one-shotta dig, det tar ju bort allt det roliga, varför skulle det vara roligt att springa 1minut till corpse varje gång? Note-to-self i act4 normal var att jag sprang på med 980ish hp, självklart att allt one-shottade mig. Men det sker samma sak i NM och uppåt.

Och även hur damage skalas enligt ditt vapen, jag hatar hur en wizard inte behöver söka efter +intellect vapen, eller andra caster vapen. Nu springer jag på med en yxa som har 200ish dps, som ger str och dex. Nej tack, det gjorde ont i själen när jag böt ut mitt gamla caster vapen som hade +arcane power, + int och +arcane när man crittar. Men skillnaden var så stor att jag bara måste byta.

Jag har nu börjat spela hardcore, tycker det är det enda som kanske kan leverera lite action. Men vad jag märkte som också tyder på att spelet inte är klart är att det knappt finns några hardcore achievements.

Men jag antar det kommer att bli bättre med patchar, men just nu är spelet inte 4/5 enligt mig, närmare 2,5-3/5.

2 legendary drops från t.ex minions. Så vad fan snackar du om?

För övrigt korkat att klaga på spelet pga. att du verkar suga på det.

Du verkar ha haft otur med dropsen, bara att farma på.

Där finns ju hardcore achievments, men anledningen till att där inte finns så många lär vara att det inte är så många som kör hardcore helt enkelt? Plus att hardcore inte adderar något förutom att du blir av med din char när du dör.

Man behöver bara kolla på streams från Inferno var dom om och om igen kör skeleton king/champions för att få items. Har inte en enda gång sett dom farma monsters ännu, så det säger åtminstone mig att vitsen att farma vanliga monsters är rätt onödigt.

Jo det finns hardcore achievements, men dom är kanske 5-6 stycken eller nått sånt, då räknar jag inte att man kan få level 10,20,30 osv som stackar. Hardcore ger mig mycket mer thrill än att spela normal. Man måste verkligen köra teamwork osv, normal kan du ju dö 100ggr utan att det ens gör något, kostar några gold. Medans hardcore ger dig spänning hela tiden, varje level betyder verkligen något.

Antagligen blir spelet bättre efter några patchar. Men just nu känns det som om man betalat för en beta. Varje area skall ha x olika monsters, och dessa x antal monsters skall kunna slumpas och ändras med 3-4 olika monsters. Men det sker inte nu, duktigt att dom klarat av att slumpa banorna på det sättet dom gjort, det märks ju endast nere i dungeons eller dylikt, inte ute på öppna landskap. Jejj.

Medlem

Har kommit en bit in på Act III, men vet inte om jag orkar spela klart det. Enligt min mening är spelet en besvikelse.

Det som är särskilt dåligt är storyn. Att komma med sådan här smörja år 2012 är under all kritik. Vissa kanske säger att ett spel som Diablo inte behöver en story. Men en dålig berättelse är ofta sämre en ingen berättelse alls, och här har de klämt in väldigt mycket dålig berättelse. Man bryr sig inte om ett dugg som händer helt enkelt. Spelet hade varit bättre med ingen story, men med Blizzards resurser borde de utan problem ha kunnat göra en BRA historia.

Brist på atmosfär. Jag minns tydligt att både Diablo 1 och 2 hade otroligt mycket atmosfär. Om det berodde på att de världarna var farligare med mer ond bråd död som gjorde spelen spännande, eller om det berodde på den mörkare grafiken, eller om det var Matt Uelmens musik som skapade stämning - eller en kombination av dessa saker. Det vet jag inte, men trots de vackra bakgrunderna i Diablo 3 skapas knappt någon inlevelse alls.

Sen måste jag som många andra klaga på det idiotiska faktumet att man måste vara online hela tiden för vad som i princip är ett singleplayer-spel.

Det finns andra negativa eller tveksamma saker också men dessa var de tydligaste för mig.

Men utöver det så antar jag att spelet är helt okej, så jag säger inte att spelet är värdelöst. Men det är ganska medelmåttigt; 3/5. Det enda jag kan hoppas på är att det är roligare att spela igenom det igen på Nightmare.

Medlem

Alla som säger att spelet är enormt svårt - förutsatt att man spelar på Hell-svårigheten - kan ju försöka ha i åtanke att inte alla har som avsikt att pressa spelet 24/7 i flera veckor framöver, utan en del köper det för Singleplayer-upplevelsen.


signatur
Medlem

Jag ger det 5/5, älskar spelet hårt och tycker omspelnings värdet är högt. GIllar det skarpt för att det är sådan känsla i det man gör, kanske en bit mer linjärt och större kartor hade varit bättre enligt mig.

Visst det är mer simplifierat, men det menas inte med att man kan göra udda karaktärer. Jag älskar Warrior klassen i Diablo 1 och då kan man tycka att jag ska köra Barbarian. Vilket jag gjorde först, men sen gjorde jag en Demon Hunter. Som jag kör lite mer annorlunda, min Demon Hunter med namnet Warrior, har svärd och sköld, han slåss med fiender i melee.

Har kommit till Akt III och det kändes för mig som att jag fått Warrior tillbaka, kan inte vänta tills jag röjer igenom Nightmare och Inferno !. Hoppas starkt på många expansioner och lite annat..

Medlem

Jag är kluven kring om det blir ett köp eller ej. Sett till spelet självt hade jag inte tvekat då jag än så länge inte spelat ett spel från Blizzard som jag inte gillat. Nej för mig handlar det om deras DRM och alla problem man läst om. Jag har inget emot att man kan tjäna pengar på något man gillar, jag tycker inte som andra att Total Biscuits jobb är sämre än andra utan tycker raka motsatsen. Jag kan dock se problem med aktionshuset där Blizzards servrar är väldigt utsatta då det nu handlar om att kunna tjäna riktiga pengar.

Om jag endast gått efter spelet så hade jag nog redan ägt det och spelat klart det (alltså om spelet inte hade krävt konstant uppkoppling eller liknande). Har inte bestämt mig än, det kommer nog bli ett köp frågan är för mig hur mycket jag är beredd att ge. Som sagt hade det inte varit för DRM skyddet så hade jag lätt kunnat ge 400-500 kr (kanske till och med hade skaffat utgåvan som kostar 1000 kr) .

Inaktiv

suger ganska gårt att diablo 3 bara är 5 ½ timme långt ..
http://www.geekologie.com/2012/05/here----heres-a-5-hour-35-m...

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:

Jag är kluven kring om det blir ett köp eller ej. Sett till spelet självt hade jag inte tvekat då jag än så länge inte spelat ett spel från Blizzard som jag inte gillat. Nej för mig handlar det om deras DRM och alla problem man läst om. Jag har inget emot att man kan tjäna pengar på något man gillar, jag tycker inte som andra att Total Biscuits jobb är sämre än andra utan tycker raka motsatsen. Jag kan dock se problem med aktionshuset där Blizzards servrar är väldigt utsatta då det nu handlar om att kunna tjäna riktiga pengar.

Om jag endast gått efter spelet så hade jag nog redan ägt det och spelat klart det (alltså om spelet inte hade krävt konstant uppkoppling eller liknande). Har inte bestämt mig än, det kommer nog bli ett köp frågan är för mig hur mycket jag är beredd att ge. Som sagt hade det inte varit för DRM skyddet så hade jag lätt kunnat ge 400-500 kr (kanske till och med hade skaffat utgåvan som kostar 1000 kr) .

vilken framerate man har i spelet beror också på vilken ping man har .. så dom har tagit drm ett steg längre ..

Inaktiv

när dom säger att utvecklingstiden va 12 år för det här spelet så räknar dom med utvecklingstiden för wow-motorn

Medlem

Mitt lilla gäng är i slutet av act3 på hell nu (Vi är level 58-59) och kan säga att det är allt annat än enkelt. Bossen i act2 tog väl 4-5 försök och totalt respec för samtliga i partyt för att klara. Men de svåraste är helt klart vissa specialgubbar med vissa sjukt dryga kombinationer av "enchants". Vi har ett par gånger helt enkelt fått lov att skita i vissa sådana gubbar för att det helt enkelt inte går att döda dem. Det är i överlag mycket mer "tungrott" (på gränsen till löjligt ibland) i de högre svårighetsgraderna även mot vanliga gubbar och en eloge till alla de tappra själar som vågar sig på hardcore redan nu

edit: Kan ju lägga till att det helt klart uppfyller alla förväntningar. Jag var tveksam efter betan men nu känns det väldigt gediget och jag har lärt mig gilla skillsystemet.

Inaktiv

http://www.youtube.com/watch?v=EPUxI0fWLoI <-hon va faktiskt rätt fin och snackar om att diablo 3 är pay2win

Medlem
Skrivet av riktigninja:

suger ganska gårt att diablo 3 bara är 5 ½ timme långt ..
http://www.geekologie.com/2012/05/here----heres-a-5-hour-35-m...

Beror ju vem som spelar det. Finns ju dom som klarat Morrowind på mindre än en timme.
Men spelar lugnt och utforskar så kan tiden lätt dubblas.

Jag är fortfarande på act 1 normal. DayZ är helt enkelt mer underhållande än detta. Dock kul att logga in då och då för att slakta.

Medlem

Är det bara jag eller är texturerna aningen dåliga fast man kör allting på max settings?

Inaktiv

jag trodde diablo 3 skulle va ghey och suga pung .. men har testat det på riktigt nu ,och gillar det

Medlem

Katastrofal loot table: påstår de att man ska grinda till 60 innan det händer nåt med alla olika gubbar?

obalanserat, vissa saker är för lätta andra för svåra.

Medlem

recensionen träffar riktigt bra, jag har kul som fan men vissa saker kunde gjorts bättre och anser fortfarande att normal läget skulle ha gjorts svårare.

saker som jag tycker är minus är att man hittar sämre vapen i act 2 hittills än vad jag gjorde i act 1 vilket är helt obegripligt.

Får rare vapen på bossar i act 2 som är gjorda för gubbar/gummor pre lvl20


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Otroligt ledsen när det kom till story och längd. Blizzard north var bättre på Diablo än Blizzard.

Medlem

Diablo har väl aldrig haft särskilt vass och invecklad story, men desto bättre inlevelse och känsla


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av xeff:

Är det bara för mig spelet är ospelbart? jag har runt 200 till 1000 i ping när jag spelar.

Ligger runt 200 för det mesta.

Skriv svar