Fansen vann – Bioware erbjuder nytt Mass Effect 3-slut!

Medlem

För folk som inte fattar: Det är INTE ett nytt slut, bara utökat med fler filmsekvenser och en riktigt epilog. Det betyder alltså att

Rymdungen och rymdmagin

fortfarande är kvar och troligtvis

de tre färgkodade sluten. Filerna heter ju till och med red, blue och green!

... Inte riktigt vad jag hade hoppats på men det är väl som man säger? Nånting är bättre än ingenting?


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av john2376:

Sen avslutades spelet som de "borde ha varit", måhända inte som kunden ville det skulle avslutas, men få saker i spel, film och tv industrin gör det.

Slutet gick emot resten av serien, inte bara tematiskt, det var även ett karaktärsmord på huvudpersonen, följt av rymdmagi, oförklarlig Normandysekvens samt galaktisk medeltid. Spelaren berövades valmöjlighet de sista minuterna av en trilogi som spänt över tre år och baserats på formandet av en egen story. Det är orsaken till protesterna.

Nu ska vi få det slutet vi avskydde vidare förklarat, som om vi var korkade som inte förstod storslagenheten i det, samt få ansiktet nedtryckt i konsekvenserna av förödelsen Shepard orsakade. Detta ska vi få om vi väntar tålmodigt ett par månader till. Jävligt peppad man blir..

Medlem

Lär väl gnällas över det slutet med.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det är inte alls tal om något "nytt slut", om det är någon som trodde det. Bioware har sagt att de kommer lägga fokus på att erbjuda mer uppföljning på vad som hände efteråt.

http://kotaku.com/5899441/there-will-be-no-new-mass-effect-3-...

Precis. Det är inget nytt slut, bara en liten fördjupning av det nuvarande slutet. Vilket inte direkt har varit det fansen skrikit efter då samma ologiska flummeri fortfarande är där.

Så jag tycker titeln på denna nyhet är fel, på båda punkter.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

då samma ologiska flummeri fortfarande är där.

Det återstår väl att se. Inte sagt hur mycket de kommer lägga till eller hur det kommer att göras.

Skrivet av Kazutoyo:

Så jag tycker titeln på denna nyhet är fel, på båda punkter.

Japp, men det är FZs rubriker i ett nötskal. Missvisande, i bästa fall. Helt åt helvete många andra gånger.

Medlem
Medlem

Vad fasen är det för fel på folk? Ni gnäller ju fan på ALLT?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Jag spottar på det här beslutet.. efter det här kommer fans kunna klaga när som. Helt fel väg att gå.

Hur kan det vara något dåligt? Konsumenter borde klaga när de inte är nöjda med en vara/tjänst.

Cynical Brit förklarar det bättre än mig.

Medlem

Spelens slut är inte så där jätteviktiga, man tittar på det en gång and that's it.

KoP
Medlem

Svagt om dom lät sin konstnärliga integritet glida ner i avloppet pga dom "fans" som måste skedmatas.

lap
Medlem

Hoppas dom tar betalt för det!

Medlem

Nu har jag inte lirat det än så borde väl hålla käften men fattar inte hur man kan kräva ett nytt slut. Om en författare skriver ett dåligt slut på en bok så inte fan kräver man att han skriver om den. Dåligt av folk att kräva nytt slut, dåligt av dom att göra ett.

Inaktiv

Jag tyckte det var bra som det var, och är emot tillrättalagda slut eller att "konsumenterna" ska få vara med och tycka till. Konst är alltid upp till konstnären. Mycket imponerande spel, och jag hoppas de har tillräcklig integritet för att inte göra avkall på sin konstnärliga kreativitet för att tillfredsställa diverse målgruppers önskemål om en happy godnattsaga. Det finns inget som säger att alla slut ska svara på precis allt,

spelet hade lika gärna kunnat sluta i en limbo för spelaren att själv avgöra vad som händer utan att få göra valet, och det hade fortfarande varit lika bra.

Lägg istället krut på att bygga vidare på ME-universat i samma anda.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Inaktiv
Skrivet av Gorath:

Nu har jag inte lirat det än så borde väl hålla käften men fattar inte hur man kan kräva ett nytt slut. Om en författare skriver ett dåligt slut på en bok så inte fan kräver man att han skriver om den. Dåligt av folk att kräva nytt slut, dåligt av dom att göra ett.

Exakt, och slutet var inte dåligt ens. Fansens krav på omgörning påminner om Stephen Kings Misery där den galna supporter-tanten låser in författaren för att tvinga honom ändra på slutet.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Tycker Bioware hade kunnat patcha med detta. Se och lär av Cd projekt. Det är så man gör!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

lönt o ge efter.... herregud..... slutet är slut, lev me det... sluta klaga på slutet...


signatur

//Peace out

Medlem
Skrivet av Höglund:
Skrivet av showerguy:

Jag spottar på det här beslutet.. efter det här kommer fans kunna klaga när som. Helt fel väg att gå.

Hur kan det vara något dåligt? Konsumenter borde klaga när de inte är nöjda med en vara/tjänst.

Cynical Brit förklarar det bättre än mig.

Nu var ju fansen uppenbarligen nöjda med produkten, alltså resan till slutet, annars hade inte ME3 hyllats som det gjorts. Här handlar det om att sprida internethat om en specifik del av produkten tills man får som man vill, vilket INTE är en makt konsumenten skall ha imo. Man spelar utvecklarnas vision, inte sin egen. Gillar man det inte så behöver man inte köpa nästa del.

Bioware borde stå för sitt verk och be fansen dra åt helvete precis som t.ex. George Lucas gjort när fansen klagat på ändringar i Star Wars-filmerna. Konsumenternas enda makt är att styra marknaden med sina pengar.. Eller?

Medlem

Jag står någonstans mellan att vara väldigt nöjd med att de ändrar det och att vara extremt besviken att de faktiskt ändrade det. På något sätt så var det ju ändå det här slutet de ville ha och att göra fanservice av slutet vette tusan om är så mycket bättre. Jag var själv väldigt missnöjd med slutet men jag accepterade att det var slutet vi fick... och nu så känns det bara wierd. Vad händer om folk inte är nöjda med storyn de vill berätta i Dragon Age 3 t.ex. ska de ändra den med om folk skriker högt nog? Känns bara så svårt att veta vart man ska dra gränsen.

Medlem

Själv har jag inte spelat något av ME:arna men jag gillar Jim Sterlings syn på det hela.

Jag har dock läst en del om sluten som erbjuds i 3:an och de verkar.. tja, jag har ju som sagt inte spelat spelen men med alla löften och hype runt spelet så verkar de lite klena. Å andra sidan skulle det då långt i från vara den första skapelsen med tveksamt slut men de kanske borde lovat mindre ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Bra, var absolut inte nöjd med det slut jag erbjöds.
Men man kan ju tycka att bioware borde insett det själva från början..

Inaktiv
Skrivet av Höglund:
Skrivet av showerguy:

Jag spottar på det här beslutet.. efter det här kommer fans kunna klaga när som. Helt fel väg att gå.

Hur kan det vara något dåligt? Konsumenter borde klaga när de inte är nöjda med en vara/tjänst.

Cynical Brit förklarar det bättre än mig.

Kallas bortskämda spelare.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nu var ju fansen uppenbarligen nöjda med produkten, alltså resan till slutet, annars hade inte ME3 hyllats som det gjorts. Här handlar det om att sprida internethat om en specifik del av produkten tills man får som man vill, vilket INTE är en makt konsumenten skall ha imo. Man spelar utvecklarnas vision, inte sin egen. Gillar man det inte så behöver man inte köpa nästa del.

Fast det är ju där vi kommer till kärnan i problemet - vilken vision var det egentligen som utlovades? Har de som känner sig lurade på slutet verkligen rätt att klaga?

På ME3-hemsidan står det (fortfarande) tydligt:

"Experience the beginning, middle, and end of an emotional story unlike any other, where the decisions you make completely shape your experience and outcome."

Så där har vi visionen i ett nötskal - alla val spelaren gör ska påverka slutet. Bioware har även i diverse intervjuer nämnt det flera gånger; spelarens val under spelets gång ska påverka slutet. Det har varit ett av de starkaste budskapen för att få folk intresserade av spelet.

Problemet är att det inte stämmer alls. Inget av det spelaren gör har någon som helst påverkan på hur det hela slutar. Sedan kvittar det om allt som händer fram tills det är dags för slutet är fantastiskt bra - den utlovade visionen failar ändå stenhårt.

I och med det har alla konsumenter som känner sig blåsta givetvis all rätt att påpeka det.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Lär väl gnällas över det slutet med.

Det tror jag också, eftersom de helt ignorerat fansens klagan över att BioWare med Casey Hudson i spetsen ljugit sig blåa om produkten.
Det handlar inte om (och detta verkar vara vad folk har så jävla svårt att förstå) att folk vill ha ett nytt slut som passar dem som handen i handsken. Det handlar om att slutet inte innehöll något av de löftena som kommit från Casey Hudson personligen. Utan blev raka motsatsen till det som lovats. Detta är något som FZ.se har HELT missat och utelämnat i deras "nyheter" och folk som gnäller om att "BioWare ger vika".
Detta var löften som pumpats ut dagligen från BioWare under över ett års tid. Och vi fick inte se något av det i slutprodukten.
Så självklart ska folk klaga när man köper en produkt som blivit marknadsförd som något men levererad som något annat.

Ignorance. Its fan-tastic! (Hotshots-referens?)

Medlem

jag tror inte fansen vann, jag tror mer att BioWare planera det från början

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Neatherblade:

Lär väl gnällas över det slutet med.

Det tror jag också, eftersom de helt ignorerat fansens klagan över att BioWare med Casey Hudson i spetsen ljugit sig blåa om produkten.
Det handlar inte om (och detta verkar vara vad folk har så jävla svårt att förstå) att folk vill ha ett nytt slut som passar dem som handen i handsken. Det handlar om att slutet inte innehöll något av de löftena som kommit från Casey Hudson personligen. Utan blev raka motsatsen till det som lovats. Detta är något som FZ.se har HELT missat och utelämnat i deras "nyheter" och folk som gnäller om att "BioWare ger vika".
Detta var löften som pumpats ut dagligen från BioWare under över ett års tid. Och vi fick inte se något av det i slutprodukten.
Så självklart ska folk klaga när man köper en produkt som blivit marknadsförd som något men levererad som något annat.

Ignorance. Its fan-tastic! (Hotshots-referens?)

Yup. Men jag är helt säker på att detta var planerat. De säger att de behåller sin artistiska vision, alltså är det nog Indoctrination Theory som gäller. (Jag misstänker det var dem själva som starta spekulationerna om det). Folk tror nu att de inte tjänar något på att släppa det gratis, men JO, de får en massa oförtjänad PR. Om de hade gett oss hela slutet i början så hade jag mer än gärna berättat för alla i hela världen om hur bra Mass Effect 3 är. Jag känner mig nöjd med att det är gratis, men inte särskilt glad. Nu måste jag ändå vänta 2 månader innan jag tycker Mass Effect är kul igen...

Medlem

Låter som om det kommer bli mer eller mindre exakt vad jag hoppats på. På det stora hela tycker jag sluten är helt okej förutom diverse plot holes, ingen uppföljning och ett mer eller mindre obligatoriskt slut på ME-universumet som man lärt känna det.

Det jag hoppas få se i extended cut är någon sorts alternativ till Mass relays, någon sorts resemedel som kan knyta ihop galaxen igen efter att slutet mer eller mindre isolerade alla raserna till sina respektive system, utom de stackare som är strandade i Solsystemet tills de svälter ihjäl. Med tanke på hur hårt jag kämpade för att ena galaxen kändes det Väldigt pungspark att totalisolera alla raserna och omintengöra all interaktion genom att fimpa relays.

Hur som haver, Tack BW. Det här gjorde iaf mig glad.

Medlem

aha men kan ett gäng cutscenes verkligen fylla alla plotholes, knyta ihop alla lösa trådar och ge mig ett slut som man åtminstone blir klok på.
Ett slut som tex förklarar

varför joker flyr slaget om jorden,hur han visste att det var dags att lägga benen rygen precis innan shepard fuckar up hela galaxen(med valfri färg) och varför garrus ,som jag av en händelse hade i squaden precis innan jag träffades av lasern,dyker upp i slutscenen


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Inaktiv
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Höglund:
Skrivet av showerguy:

Jag spottar på det här beslutet.. efter det här kommer fans kunna klaga när som. Helt fel väg att gå.

Hur kan det vara något dåligt? Konsumenter borde klaga när de inte är nöjda med en vara/tjänst.

Cynical Brit förklarar det bättre än mig.

Nu var ju fansen uppenbarligen nöjda med produkten, alltså resan till slutet, annars hade inte ME3 hyllats som det gjorts. Här handlar det om att sprida internethat om en specifik del av produkten tills man får som man vill, vilket INTE är en makt konsumenten skall ha imo. Man spelar utvecklarnas vision, inte sin egen. Gillar man det inte så behöver man inte köpa nästa del.

Bioware borde stå för sitt verk och be fansen dra åt helvete precis som t.ex. George Lucas gjort när fansen klagat på ändringar i Star Wars-filmerna. Konsumenternas enda makt är att styra marknaden med sina pengar.. Eller?

http://i856.photobucket.com/albums/ab125/Masquerade17/123123....

Du har ju missuppfattade det hela helt och hållet. Fansen klagar för att Bioware LOVADE att alla valen skulle påverka slutet. Det stämde inte...

Om jag tex köper en bil där jag får det lovat att den ska kunna fickparkera av sig själv, om den sen inte klarar det så menar du alltså att man bara ska acceptera det?

Eller om jag köper en tv som ska kunna klara av 1080p och den sen inte gör det, då har jag alltså ingen rätt alls att överhuvudtaget yttra mig???

Där ser man...

Sen förstår jag inte varför folk blir arga för att Bioware lyssnar på fansen??

Vem gör dom spelen till??? Sig själva?? Deras mormor???

Medlem

Fattar verkligen inte grejen här...
Mass effect 1 var riktigt bra.
Mass effect 2 var mycket bra.
Mass effect 3 var mest samtal, välj en fras, mer samtal, skjut 2 skott.

I övrigt bra att dom lyssnar på fansen, men det ursprungliga slutet har nog funnits med i planerna sen start, dom har väl alltid sagt att det skulle va en trilogy?

I övrigt, helt off topic; Har spelare blivit mer gnälliga och jävligt jobbiga senaste åren? Se ME3 - BF3 - WoW - SWToR etc etc, fan vad det skriks om det ena och det andra? Vad blir nästa, kräva att Assassins Creed ändras om slutet inte faller alla i smak?

Medlem
Skrivet av Spifflelight:

Fattar verkligen inte grejen här...
Mass effect 1 var riktigt bra.
Mass effect 2 var mycket bra.
Mass effect 3 var mest samtal, välj en fras, mer samtal, skjut 2 skott.

I övrigt bra att dom lyssnar på fansen, men det ursprungliga slutet har nog funnits med i planerna sen start, dom har väl alltid sagt att det skulle va en trilogy?

I övrigt, helt off topic; Har spelare blivit mer gnälliga och jävligt jobbiga senaste åren? Se ME3 - BF3 - WoW - SWToR etc etc, fan vad det skriks om det ena och det andra? Vad blir nästa, kräva att Assassins Creed ändras om slutet inte faller alla i smak?

Det ursprungliga slutet var ett helt annat. Reapers uppgift var att skapa en reaper av människor som kunde förstöra den mörka energin som tog över galaxen (se Haestroms sol i Mass Effect 2) och det slutliga dilemmat skulle vara att antingen ge efter och offra mänskligheten för att bli av med mörk energi eller besegra reapers och möta hotet själva. Drew Karpyshyn var lead writer i början men Cam Walters tog över och skrev det numera legendariskt kassa slutet till Mass Effect 3.

Skriv svar