80-talist försöker spela Elite

Testpilot

Måånga timmar lade jag ner på Elite , ett av mina stoltaste spelögonblick var då jag nådde nivån Elite i spelet och dessutom gjort alla uppdrag som fanns i spelet.

Trouble with tribbles nån?

Medlem

Tack för tillbaka blicken, Denna resa borde ALLA tonåringar Tvingas göra... innan de ens får lov att bedöma andra spel..

Dessutom så tror jag det finns massor av faktorer som gör att inblicken ej blir fullständig ändå...
a) intresset för typen av spel, måste finnas, annars hade du ändå aldrig spelat detta spel...
b) För att överhuvud taget kunna jämföra så måste man se till denna tids dator kapacitet och spelutvecklarnas oförmåga att utnyttja 100% programmering, då Detta låg på disketter, o.s.v....
c) frågan hur långt Johan Martinsson faktiskt spelade, då, han som sagt knappt startat spelet som det verkar ).
(skrev ytterligare saker som i sig förklarar min argumentation, men vet av erfarenhet att de flesta inte vill eller "orkar" (då de ej bryr sig,,,) men raderar detta istället för att få en massa onödiga påhopp angående ointressanta bi-fakta och sak argumentationer /vilket många ägnar sig åt, istället för att diskutera ämnet i sig..)

Spelet utnyttjades på sin tid lagringsmängden/ hade en spelvärld som var unik i sin storlek i förhållande till utnyttjad spelmedium (disketten) och hade många fans... Idag, kan tyckas (och det med rätta) att spelet ser ut som skit... Men DÅ var det ballt och mäktigt.. och de flesta undrade Hur någon kunde programmera allt, eftersom 99% av alla andra spel antingen låg på 10 disketter samt såg ut och fungerade värdelöst... MEN allt detta är historia och allt är sämre i början... innan man utnyttjar ny teknik eller uppfinner nya sätt att använda gällande teknik... så, i det perspektivet så undrar man vart spelvärlden är på väg och vad vi kommer se framöver... då var detta coolt, idag är något annat "fett" och i framtiden så ser vi alla bakåt och säger, - det var bättre förr, undrar vad det finns för " * speedat * " att lira idag... !
*-=* Speedat* mitt lilla egna uppfunna, förmodligen aldrig använda, framtida ord, för ballt.

o.s.v.....

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag har inte spelat Elite heller, Johan. Jag blev inte mera sugen nu.

Däremot kom jag att tänka på ett rymdutforskarspel till Mega drive. Man åkte runt med en besättning av olika raser... någon som minns vad det hette?

Du tänker med all sannolikhet på Starflight.

Man flög runt genom wormholes i ett rejält stort universum, kunde landa på planeter och köra runt med ett terrängfordon och samla mineraler att sälja för pengar eller tom kvarglömda ruiner och artefakter. Fett bra spel. Man mötte många lustiga raser i rymden. Ödlorna och växterna var i krig med varandra. Blev muck om man t.ex. råkade ha en ödla som kommunikatör och sedan kommunicerade med växterna.

Jag minns när jag mötte på baddingarna, Uhlek, första gången. Typ: We come in peace, take us to your *BOOOM!* De prenumererade verkligen på devisen "Kill them all and let God sort them out".

Medlem

Ja! Det var den! Jag var nog för ung eller för slö att sätta mig in i den och hur det funkade för att få ut tillräckligt av spelet. Eller så bytte jag in mitt Mega drive då...

Kul att det liknar Mass effect på många punkter. Tack för hjälpen!

Medlem

Fan vad klockren recension! Min brorsa var helfäst vid Elite när det var nytt men jag blev aldrig btien av det, trots att JAG är sci-fi nörden, inte min bror.


signatur

I drank what?

Medlem

LOL fantastiskt rolig artikel. Bästa jag läst på riktigt länge.

En gång spelade jag ett flygspel till C64 tror jag det var och inga instruktioner fanns att tillgå. Det var ett stridsflygplan och jag fick upp planet i luften men visste inte vart jag skulle, jag såg inga fiender och ingen briefing alls. Ingen karta heller. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag tryckte på allt möjligt. Jag hittade en afterburner som gjorde planet långsammare tror jag och sen började bränslet ta slut. Jag hittade inte tillbaka och visste ändå inte hur man landade. Jag havererade planet med den episka fail som tom bränslelast måste anses vara för en förhärdad stridspilot. Gång på gång hände det. Men jag fortsatte försöka. Jag kände någonstans att spelet hade potential och det var en pandoras box av fantastisk spelglädje... om jag bara kunde öppna den. Men det gick inte och till slut gav jag upp.

Skrivet av Sandman666:

Elite fastnade jag aldrig för riktigt. Körde det på 64an. Men när Elite : Frontier kom till A500 så tyckte jag det var fantastiskt roligt, spelade säkert 500 timmar. Det var friheten och sandboxupplägget som lockade, även om det var svårt och jävligt hela tiden

Ett sånt spelsläpp, med den svårighetsgraden, skulle inte överleva 5 minuter i dagens spelsamhälle. Finns för stort utbud och för många släpp idag. Fastfood liksom...

Det var bättre förr, då fick man fan lära sig att gilla spelhelvetet, vare sig man ville eller inte. Hade man lagt sina surt förvärvade veckopengar på ett spel så skulle det fan bara va roligt. Spela eller dö! Punkt.

Det var bättre förr.

Bra artikel, mer sånt!

Jag håller med om allt. Man har för mycket att välja på idag, de allra flesta spel skulle folk lära sig tycka om ifall de var tvugna, det är jag helt säker på. Förr harvade man fan på trots att det tog emot ibland (det gör jag iofs idag med om jag tror på spelet) och många gånger så släppte det då efterhand och man förstod vad spelet ville göra och man uppskattade det till slut liksom. Idag hör man om ungar som testar i tio minuter och sen kastar spel åt sidan för att det inte är bra.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Ja, på denna tiden så gällde RTFM fortfarande. Hur Johan, kanske medvetet, kunde missa dockningsdatorn är ett mysterium.. men det är klart, det fanns ju inte någon träningsnivå som puttinuttade dig om hur kontroller fungerar. Och fan vad jag saknar det. Jag tycker Johan inte gör det riktigt sanning för det handlade aldrig om någon slags Mario Bros hoppapårättpixel svårighet utan att man använde det som finns innanför pannfläsket lite. Och att man har lite tålamod. Så med dagens dampungar som inte kan hålla koncentrationen uppe i mer än 10 sekunder i taget så förstår jag att det ser rätt så jävla omöjligt ut att docka manuellt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Yabba:

måste väll va den första som svär i kyrkan. Elite var ett buggigt skitspel.
Visst det var banbrytande för sin tid men med dagens mått mätt var det uselt.

HÄDARE!! Fan, sånna som du eldades upp på medeltiden. Fyyyy!


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Bannor:

Spelet utnyttjades på sin tid lagringsmängden/ hade en spelvärld som var unik i sin storlek i förhållande till utnyttjad spelmedium (disketten) och hade många fans...

Inte bara var unik.. ÄR unik. Vad sägs om planeter med proportionelig storlek och 655 stjärnsystem plottade med realistiska avstånd? T o m Mass Effect säger "Det var som satan.."


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Själv har jag "klarat" Elite! genom att bli rang: Elite! (vilket var vad spelet gick ut på såvitt jag minns) och måste säga att det var verkligen banbrytande på sin tid.

Någon nämnde Elite 4?

I min mening finns det liret just nu och är förmodligen det bästa rymdliret som gjorts: EVE Online.

Det är såklart min mening och inte en "regel".

Medlem

Jodå, många uppdrag blev det i Elite. Och ännu flera dockningar (övning ger färdighet). Tyvärr så hittar jag inte orginalet till c64:an längre, inte heller Elite 2 till Amigan. Visst ser jag på spelen med rosaskimrande nostalgiglasögon, men de var utmärkta spel på sin tid.
Numera så besöks rymden i Elite dangerous någon gång då och då. Utrustad med vive och x52 så kommer man ganska nära det som utspelades i min fantasi en gång för nära 30 år sedan ( min fantasi har högre upplösning än vive:) ). Det är även mer förlåtande mot misstag än originalet. Kan även tänka mig att Elite nästan måste klassas som ett av de tidigaste open world-spelen.

12
Skriv svar