Kingdoms of Amalur: Reckoning

Robot
Kingdoms of Amalur: Reckoning

De stora visionärernas spel är här. FZ har gett sig ut på äventyr i det vidsträckta sagolandskapet och står redo att berätta om rollspelet är lika storslaget som visionerna bakom det.

#kingdoms-of-amalur-reckoning


Medlem
Kingdoms of Amalur: Reckoning

FZ går against the grain och märker ner Amalur en hel del mer än andra recensenter. Right on, keep it real.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Så "The first real challenger to the elder scrolls throne" som det står högst upp på sidan stämmer inte?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Så "The first real challenger to the elder scrolls throne" som det står högst upp på sidan stämmer inte?

Beror väl på vem man frågar, det har ändå en 8/10 på metacritic.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag har ingen egen uppfattning om Amalur än då jag bara spelat demot, men något som jag tyckte var riktigt intressant var att lite av Hooken var att ist för att man har ett "Destiny" och är "The One" just därför är man i Amalur "The One" därför att man är den enda i världen som INTE har ett öde. Då man redan en gång dött. Tyckte jag var en riktigt intressant twist. Mycket annat i Amalurs värld verkar vara väldigt rollspels-standard dock.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har sett många spelsidor som hyllar detta spel, men jag håller med FZs recension

Medlem

Jag håller verkligen inte med om denna 2/5. Jag har spelat igenom och är level 17. Fighterna och hur du bygger din gubbe är väldigt roliga. Jag kan dock hålla med om att det är ett mediokert "socialt" system och att det ofta är tråkigt inne i städerna. Men som sagt, när jag springer runt med knivar i högsta hugg eller urcoola magiska chakrams som jag slungar mot mina många fienden, känns det verkligen som om alla konversationer i Amalur kan vägas upp. Hoppa över den här recensionen och läs dessa istället. :

http://www.gamereactor.se/recensioner/36641/Kingdoms+of+Amalu...
http://xbox360.ign.com/articles/121/1218070p1.html

Jag tycker den här recensionen verkade ganska inställd på att spelet var dåligt, så om du istället vill läsa gott om den, så titta ovan.

Medlem

Hm, spelade recensenten längre än en timme? Tycker spelets grafiska stil är väldigt skön, som ett kärleksbarn mellan WoW och Fable. Striderna är sköna, Miljontals grejor att "loota", bra röster och intressant historia. Känslan i striderna och hur fienderna jobbar strategiskt är en fröjd. Med kanske runt 200 timmars speltid och mängder att göra, känns det prisvärt.Ger denna recensionen 1/5 i betyg, kunde du lika gärna låtit bli att publicera!!!

Moderator | Testpilot

BRA FREDRIK BRA!
Då är jag inte den enda som inte gillade spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Tompa974:

Jag tycker den här recensionen verkade ganska inställd på att spelet var dåligt, så om du istället vill läsa gott om den, så titta ovan.

Jag var definitivt inte inställd på att det skulle vara dåligt. Jag hade riktigt stora förväntningar på spelet, men när det inte finns mer bra att säga om det - så blir betyget därefter.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sveakungen:

Hm, spelade recensenten längre än en timme? Tycker spelets grafiska stil är väldigt skön, som ett kärleksbarn mellan WoW och Fable. Striderna är sköna, Miljontals grejor att "loota", bra röster och intressant historia. Känslan i striderna och hur fienderna jobbar strategiskt är en fröjd. Med kanske runt 200 timmars speltid och mängder att göra, känns det prisvärt.Ger denna recensionen 1/5 i betyg, kunde du lika gärna låtit bli att publicera!!!

1/5 är bättre än 0/5.

Vad man tycker om designen är subjektivt, som allt tyckande, men i mina ögon är Amalur en orgie i trötta fantasy-efterapningar. Och striderna tycker jag, precis som jag skrev, är riktigt bra.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Vilken timing att släppa ett RPG-spel.. kommer ju aldrig toppa de RPG-titlar som slängts ut slutet av förra/början av det här året. Jag testade spelet på x-box, och jag håller med Fredrik. Lite synd, då jag gillade hela den här Fable inspirerade stilen, men men.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Tompa974:

Jag tycker den här recensionen verkade ganska inställd på att spelet var dåligt, så om du istället vill läsa gott om den, så titta ovan.

Jag var definitivt inte inställd på att det skulle vara dåligt. Jag hade riktigt stora förväntningar på spelet, men när det inte finns mer bra att säga om det - så blir betyget därefter.

Onödigt att klaga på recensioner, professionell as one might be så handlar det fortfarande om åsikter och inte lag. Dock så märker man oftast i en bra recension om man skulle gilla spelet även om recensenten kanske gav ett lågt betyg. Något som är ett minus för vissa är ett plus för andra. BBW style.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har spelat några timmar och tycker spelet är väldigt statiskt och detaljlöst.. Te.x att du bara kan hoppa eller simma på vissa utvalda ställen, jag tycker inte det passar alls i ett spel som utger sig för att vara "open world". Spelet känns väldigt mycket "spel" och väldigt lite "värld" så atmosfären tar stryk rejält. Striderna är okej förutom ranged där du har autoaim som i trista MMO's eller konsolspel.


signatur
Medlem

Min personliga åsikt går för en gångs skull väldigt emot FZ's när det gäller betyg på detta spel. Endel saker kan jag hålla med om men mycket inte.

Jag diggar verkligen spelet och det får en 3,5/5 utav mig. Ska gå hem från jobbet nu så hinner inte riktigt motivera. Råder dock folk att ge det en personlig chans för det är som sagt individuellt vad man tycker. Tror det finns en mycket kluven massa när det gäller detta spel.


signatur

SO SEXY YOU FUCK MY SHADOW

Tror jag köper det. Spelet verkar mest få skit för att det är generiskt. Men det är ju prisade Skyrim också. Känns som Skyrim har det fantastiska utforskanded och detta har riktigt bra combat.

Så länge det är långt och jag kan på ett bra sätt se min karaktär byggas upp under en hyffsad story känns det värt för mig.

Medlem

Spelet är en 4/5 enligt mig

Kanon kul fighter, skönt crafting system och jävligt nice story

Medlem

Fz är inkompetenta

Medlem

Vad en recensent skriver är riktlinjer och man bör inte ta dom för allvarligt (Inget illa menat Fredrik!) Skyrim har hyllats av diverse tidningar o spelare världen över men när jag spelade det så tyckte jag det va riktigt tråkigt. Det är som TotalBiscuit sa: Skyrim is like a beatiful lake, but it's incredible shallow. Fredrik gillade inte vad Reckoning erbjöd, fine, det är bara testa spelet själva o känn efter! Jag personligen tror att Reckoning kommer o vara riktigt underhållande då jag inte har som krav att spel MÅSTE ha den nyaste grafikmotorn o flares o glares o auror o vad allt nu heter... Så haka inte upp er gott folk på ett betyg

Medlem

Spelet har 8.2 på GT och 87 på mc.

Har inte testat det själv men det här var första negativa recensionen jag sett hitils.

Medlem

Demot var fruktansvärt mediokert så något annat var väl inte att vänta.

Medlem

Testade demot, tog inte många minuter innan jag avinstallerade igen.

Medlem

En sak är säker och det är att combat systemet är 100x roligare i detta spel än i Skyrim. Fan när jag lirar Skyrim efter att ha kört detta så somnar man ju efter 5 minuter.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

En sak är säker och det är att combat systemet är 100x roligare i detta spel än i Skyrim. Fan när jag lirar Skyrim efter att ha kört detta så somnar man ju efter 5 minuter.

Ja.. jättekul med autoaim


signatur
Medlem

Jag gillade demot skarpt och förbokat!

Medlem

Personligen tycker jag att Metacritic är helt ointressant för vad en recensent ska sätta för betyg. Fredriks argument är väl underbyggda och "Tveksamt" är i mina ögon helt rätt betyg på detta. Spelet har något, men irritationsmomenten är desto fler. Dyker det upp lite patchar som ökar användarvänligheten tänker jag köpa det; annars kan det kvitta.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

9,1 på Gametrailers - 790+ röster. jag misstänker att smaken är lite som baken!? Själv är jag skeptisk!

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Skelögd:

En sak är säker och det är att combat systemet är 100x roligare i detta spel än i Skyrim. Fan när jag lirar Skyrim efter att ha kört detta så somnar man ju efter 5 minuter.

Ja.. jättekul med autoaim

Nä inte på det sättet. Skyrims combat känns stelt och segt bara. Kan inte förstå hyllningskören för spelet...

Medlem
Skrivet av orkamera:

Vad en recensent skriver är riktlinjer och man bör inte ta dom för allvarligt (Inget illa menat Fredrik!) Skyrim har hyllats av diverse tidningar o spelare världen över men när jag spelade det så tyckte jag det va riktigt tråkigt. Det är som TotalBiscuit sa: Skyrim is like a beatiful lake, but it's incredible shallow. Fredrik gillade inte vad Reckoning erbjöd, fine, det är bara testa spelet själva o känn efter! Jag personligen tror att Reckoning kommer o vara riktigt underhållande då jag inte har som krav att spel MÅSTE ha den nyaste grafikmotorn o flares o glares o auror o vad allt nu heter... Så haka inte upp er gott folk på ett betyg

På tal om Total Biscuit så streamade han när han spelade KoA:Reckoning igår, och han konstaterade precis samma sak som Fredrik gjort här, med undantag för "Generiska landskap".

----------------------------
Jag har läst flera andra recensioner (nåja två st) som också påpekat att det finns brister i berättandet, och att de flesta sidequests och NPCer är oengagerande, men som ändå gett spelet ganska högt betyg.
Antar att det beror på vilka delar av ett RPG man prioriterar mest helt enkelt.

----------------------------
Skyrim har fått en hel del skit för sina menyer, men KoA är användarvänlighetens fiende själv. Räkna bara hur jäkla mycket skit ni måste klicka er igenom för att komma åt era vapen i inventory. Usch och blä för dem.

Medlem

Runt ut sagt blandade kommentarer får jag säga

Så om något visar det hur olika smak folk har och tur är väl det annars hade spel marknaden likt all annan media varit förbaskad tråkig.

Själv väger jag lite 50/50 på om jag ska köpa det eller inte.

Skriv svar