Mass Effect 3 kräver Origin och släpps inte på Steam

Inaktiv

Origin tkr jag funkar nästan bättre än Steam. Och gör inte Valve precis samma sak med sina spel...?

Medlem
Skrivet av Segas:

"or other data about the user that enables the recipient to personally identify the user."

- det svarar på det mesta.

"Valve's collection of personally identifiable information may be a requirement for access to the product or site."

- helt j*vla sjukt. Man spelar ett spel och information som finns på min dator som identifierar mig som person är ett MÅSTE för "vissa" spel? Seriöst?

...det känns betryggande....inte.

Tror du misstolkar det fel, det är sånt cookies gör om du vill logga in på en sida eller bara besöka. De kanske vill vara säkra på att det är du som har loggat in och inte någon annan. Sånt här nog stått i många många år men ingen som läser. Men EA krav var för extrema.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Remus:

Det är bara snorungar som gråter och skriker för att dom inte får som dom vill och skall "bojkotta" och "ignorera" spelet. Men likväl kommer dom ha det beställt eller köpa det samma dag på Media Markt ändå.

Roligt.

Hur mycket betalt får du för att springa EA:s ärenden? För om du inte får betalt tycker jag att du är grymt lättlurad. Det är väl fullt rimligt att folk protesterar mot inlåsning och att installera spyware-liknande program när det egentligen inte utfyller någon positiv funktion som är till gagn för spelarna? Köper man spelet i butik tycker jag att man har rätt att slippa att installera en annan distributionsplattform som faktiskt inte behövs. Annars borde spelkartongerna ha en varningstext likt de som finns på cigarettpaketen.

Steam har ju sabbat genom att ha en hel del spel låsta med imo, de 3 senaste CoD-liren, de senaste Total War-liren, deras egna spel och säkert något mer jag inte riktigt känner till.

I sådana fall är Gamersgate den bästa distributionsplatformen för digitala spel, kräver ingen klient alls.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Åhh nostalgi, dagarna då man kunde gå till en spel affär och vipps så var det ett helt nytt spel ute. Sprang hem till morsan o tiggde fram en slant för att köpa det.

Men har använt Steam sedan release, och som någon redan nämnt var det inte särskilt bra först för att det fanns inget community baserat i det från början. Hade jag velat att min skärm ska frysa fast i 20 sekunder hade jag bankat skiten ur min dator men Origins gör ju redan ett så bra jobb med detta. ME1 och 2 funkade ju jätte bra med att köpa retail, installera o köra... Men nä nä nu ska det sitta fast i det äckliga ruttna Origins.

Inaktiv
Skrivet av Buio:
Skrivet av Tpiom:

En dålig tjänst ersätter en annan. Och folk undrar varför piraterna rycker fram. . .

Pirater har funnits sen 80-talet om inte tidigare, de har funnits innan Steam, innan Origin och de kommer fortsätta att finnas efter alla också.

Sen är det inte helt ovanligt att vissa försöker försvara sitt pirateri, t.ex. genom att säga att det är Origins fel att de piratar. Vet inte varför, om man piratar så gör man, varför försöka rentvå sitt samvete genom att skylla det på något. Det går precis lika bra att inte spela spelet överhuvudtaget och därmed varken använda Origin eller piratkopiera.

Sant, men nu vet jag folk som köper spelet fysiskt. Men spelar med den nerladdade kopian - bland annat för det är mycket lättare att installera. Utgivarna ger folk fler och fler anledningar att ladda ner spelet. Jag tror att INGEN vill bli påtvingande tjänster (som Steam och Origin) oavsett om de är bra eller ej.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

det var droppen!!! nu ska jag ALDRIG MER SPELA SPEL!!!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Remus:

Det är bara snorungar som gråter och skriker för att dom inte får som dom vill och skall "bojkotta" och "ignorera" spelet. Men likväl kommer dom ha det beställt eller köpa det samma dag på Media Markt ändå.

Roligt.

Hur mycket betalt får du för att springa EA:s ärenden? För om du inte får betalt tycker jag att du är grymt lättlurad. Det är väl fullt rimligt att folk protesterar mot inlåsning och att installera spyware-liknande program när det egentligen inte utfyller någon positiv funktion som är till gagn för spelarna? Köper man spelet i butik tycker jag att man har rätt att slippa att installera en annan distributionsplattform som faktiskt inte behövs. Annars borde spelkartongerna ha en varningstext likt de som finns på cigarettpaketen.

Steam har ju sabbat genom att ha en hel del spel låsta med imo, de 3 senaste CoD-liren, de senaste Total War-liren, deras egna spel och säkert något mer jag inte riktigt känner till.

I sådana fall är Gamersgate den bästa distributionsplatformen för digitala spel, kräver ingen klient alls.

Men absolut! Jag försöker så ett frö att kunder borde ha rätt att slippa både Origin och Steam och bara få köpa produkten utan massa krusiduller. Då diskussionen främst har handlat om Origin så kanske det inte framgår att jag tycker det är precis lika dumt att tvinga in folk i Steam. Även om Steam är en vida överlägsen tjänst så rättfärdigar det inte inlåsning till den plattformen heller. I slutändan är det kunden som borde få välja, men både industrin och (överraskande nog) vissa gamers verkar motarbeta den typen av valfrihet.

Medlem

"Hörrni det är inte så många som gillar origin, hur ska vi hantera detta?"
"Jamen, alltså, vi tar efterlängtade spel och gör dom exclusive. Det låter bra för då måste folk köra det!"
"Men det är jue främst singeplayer? Folk kommer ha en crackad version på dag 1. Kanske skulle vi fixa origin och se till så det inte står "beta" när man startar det, det är jue iaf inte OFFICIELLT en beta längre."
"Nej för fan, det har jue MP läge nu också! Det är det folk vill ha!! Ingen kommer vara nöjd med bara SP. Nu kör vi på det här och häller i oss lite mer t-röd som luktar härsken bäver"
*Steam sitter i hörnet och petar sig i näsan*

Medlem

Ett smart och ganska självklart sätt att fortsätta stödja sin egen tjänst och minska dominansen från konkurrenten (Steam).
Spelarna lär gnälla, men tanka ändå
De som har lite heder i kroppen lär köpa det, om de gnäller eller ej är upp till var och en men Steam och Origins, same shit different names. På konsol har de iaf lyckats göra DRM som inte förstör för användaren (än så länge)

Medlem

Nä. den dagen jag använder mig av Orgin är den dagen jag blir senil.
Det blir att köpa en Box version av eventuella EA spel, för att sedan placera boxen i någon dammig låda samt tanka crackade versioner av spelet utan orginkrav. Ea får sina slantar och jag slipper orgin och snokande ögon i min dator, win/win


signatur

// FeeAC

Medlem

Tjahapp, blir till att pirata det då. Det är ju ett singleplayer spel ändå så lär väl finnas fullt fungerande crackade versioner på releaseday eller före.

Hade det kommit på steam lär jag väl nog ha köpt det, gillar att ha mina spel på samma plats. Origin kan ta sej i röven, kommer aldrig installera det programmet sålänge som EULA-avtalet ser ut som det gör nu.

Medlem

Som ovan säger, tänkte köpa på steam. Nu blev det att pirata det. ALLT ELLER INGET!


signatur

Bara gör det.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Augustus:

redgreenblue
Beskriv vilka fantastiska krav du har på dina spel.

Jag har fullt rimliga krav som i korthet innebär att jag utgår ifrån att utvecklare/utgivare släpper spel som jag kan spela hur jag vill, och inte behöva använda buggiga mellanhandsprogram med enda syfte att försöka låsa in mig och bomba mig med reklam trots att jag betalat för min produkt. Jag utgår också ifrån att utvecklare/utgivare släpper en så färdig produkt som möjligt som inte är i desperat behov av femtielva patchar som de sedan vägrar släppa för att de redan börjat på en ny produkt. Detta är två väldigt enkla krav som seriösa företag inte borde ha några svårigheter att uppfylla.

Skrivet av Augustus:

Beskriv var du tror att bästa pris på spel kan hittas.

Fysisk kopia köpt i internetbutik. Nästan alltid billigast. Vad har det med saken att göra?

Skrivet av Augustus:

Beskriv varför din spelplattform är så drabbad av alla de här lösningarna fast ni alla är så fina killar som gör allt rätt.

Du får nog specificera. Jag tror att du har missförstått vad Steam och Origin är för något.

Skrivet av Augustus:

Spela gärna. Men skippa din dryga, överlägsna och väldigt osanna syn på andra spelare. Allt ni verkar vilja är att ladda ner gratis med den enda ideologiska anledningen att spel verkar vara en mänsklig rättighet för er.

Om du ska bygga halmgubbar har jag inget intresse av att diskutera med dig.

Fråga 1: Det "problem" du beskriver är helt relaterat till PC-användande. Varför ska konsolspelare "ställa krav" på något sånt?

Fråga 2: Du beskriver priserna i fysiska butiker. Jag handlar aldrig där. Varför tror du inte att konsolspelare handlar på internet eller köper laglig nerladdning?

Fråga 3: Nej jag vet precis vad Steam och Origin är. Jag talar om att PC-spelare drabbas av alla de här programmen och lösningarna du stör dig på för att de själva förstör sin spelplattform! NI laddar ner för mycket och NI tror att det är en revolutionär handling att sno ännu mera när ni gör det olönsamt att göra spel till PC. Idioti.

"Halmgubbar"? Hur lillgammal är du egentligen? Det är dock mest komiskt hur ni behandlar detta som ett politiskt förtryck. Hela retoriken är ju som att du skulle befinna dig mitt i arabiska våren. Om ni inte är väldigt vänster eller är våldsamt engagerad med tomtarna i Piratpartiet så blir det sättet att tänka löjligt. Man kan inte sno något för att man kan. Och nej, ingen tror på dina utlägg om att en kopia inte är stöld.

Jag tror inte att du är vänster. Jag tror att du är en dryg liten egoist som hittar på anledningar att sno för att du kan. Du får nog jobba på din konsumentmakt istället. Hej då.

Medlem
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Augustus:

En massa PC-spelare slm gnäller i forum. Vad ovanligt... och vad kul det måste vara att göra spel till er.

Du har rätt.
Det är nog roligare att göra spel till konsolpubliken som betalar 700 kr för nya spel och inte ställer några krav alls. Lite på samma sätt som att senila gamla tanter är telefonförsäljarnas favoritkunder.

Det är snarare så att konsolpubliken är äldre och skriker inte som snorungar över patetiska saker


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Det är snarare så att konsolpubliken är äldre...

http://dash.ponychan.net/chan/files/src/132654727942.jpg

Medlem
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av chopper:
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av chopper:

Ingen bra service bla bla bla . ni är bara snåla o ska ha allt gratis. patetiskt o skriva om era nerladdningar från PB
Väx upp o betala spelen. Den som inte betalar sina spel ska heller inte klaga den rätten förlorade ni när ni patetiskt åker snålskjuts på oss som betalar. Så sluta gnäll i forum innan ni gör rätt för er.
Är så jäla trött på ert gnäll. Orgin eller Steam spelar roll det är så här spel världen ser ut i dag ...lev med det.
Betala spelen eller knip igen pajhålet !

Jag kommer aldrig i hela mitt liv betala för ett spel som är låst till en ofärdig och totalt värdelös distributionsplattform. Om jag laddar ner en crackad version utan Origin-tvång tar ingen skada av det. U mad?

Den dagen du växer upp kommer du förstå att allt i livet har ett pris. Vare sig vi gillar det eller inte!
Kommer inte att svara på ev kommentarer från dig efter detta då jag anser att ditt resonemang inte håller i verkligheten.

Jag tolkar det som att du inte har några argument och därför inte kan ta debatten. Det säger ju sig självt att ett spel man inte tänkt köpa pga restriktioner aldrig kan bli en större förlust för utvecklarna än vad det redan är. Om jag piratar det tjänar utvecklarna varken mer eller mindre pengar. De har redan gått miste om mig som köpare eftersom de valt att skeppa med ett obligatorisk skräpprogram. Om jag hittar spelet via ett fildelningsnätverk utan dessa restriktioner så är det klart att jag drar ner det. Jag gillar ju Mass Effect, men inte om jag måste lägga mig ner på alla fyra för att kunna spela det.

Du kan tolka det hur du vill dina åsikter är inget värda då själva poängen är att de som ful laddar spel fattar inte hur fel det är. Väx upp o köp dina spel så kanske du kan få folk att lyssna till dina åsikter! Du verkar gnälla bara för att försvara att du ska ha spelet gratist.
Det är det patetiska i ditt resonemang. O ta en debatt med någon som jag personligen anser vara dum i huvudet är slösari med tid. Min respekt har du inte!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Augustus:

En massa PC-spelare slm gnäller i forum. Vad ovanligt... och vad kul det måste vara att göra spel till er.

Du har rätt.
Det är nog roligare att göra spel till konsolpubliken som betalar 700 kr för nya spel och inte ställer några krav alls. Lite på samma sätt som att senila gamla tanter är telefonförsäljarnas favoritkunder.

Det är snarare så att konsolpubliken är äldre och skriker inte som snorungar över patetiska saker

Vad är det som får dig att tro att konsol spelarna är äldre?
Min uppfattning är att de är yngre då många föräldrar köper konsol för det blir billigare då de inte behöver uppgraderas som en speldator oftast behöver. 18 år o nedåt + ekonomiska studenter är de stora konsol användarna enligt min uppfattning.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

I framtiden kommer nog alla EA spel komma ut på Origin...

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Augustus:

En massa PC-spelare slm gnäller i forum. Vad ovanligt... och vad kul det måste vara att göra spel till er.

Du har rätt.
Det är nog roligare att göra spel till konsolpubliken som betalar 700 kr för nya spel och inte ställer några krav alls. Lite på samma sätt som att senila gamla tanter är telefonförsäljarnas favoritkunder.

Det är snarare så att konsolpubliken är äldre och skriker inte som snorungar över patetiska saker

Vad är det som får dig att tro att konsol spelarna är äldre?
Min uppfattning är att de är yngre då många föräldrar köper konsol för det blir billigare då de inte behöver uppgraderas som en speldator oftast behöver. 18 år o nedåt + ekonomiska studenter är de stora konsol användarna enligt min uppfattning.

dom flesta av mina vänner runt 30+ har gått över till konsol


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Lustigt att se så många Steam fanboys
klaga på att EA vill släppa sina spel via Origin och inte betala till Valve för att få släppa det via Steam.


signatur

The Year was 2027..

Medlem

Spelar inte så stor roll faktiskt. Origin funkar fint här, men ME3 köps till PS3an.

Medlem
Ish
Medlem

Gör mig inget, Mass Effect måste vara århundrades mest överskattade spelserien.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Kass. Gör en överenskommelse med Steam istället.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av chopper:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Augustus:

En massa PC-spelare slm gnäller i forum. Vad ovanligt... och vad kul det måste vara att göra spel till er.

Du har rätt.
Det är nog roligare att göra spel till konsolpubliken som betalar 700 kr för nya spel och inte ställer några krav alls. Lite på samma sätt som att senila gamla tanter är telefonförsäljarnas favoritkunder.

Det är snarare så att konsolpubliken är äldre och skriker inte som snorungar över patetiska saker

Vad är det som får dig att tro att konsol spelarna är äldre?
Min uppfattning är att de är yngre då många föräldrar köper konsol för det blir billigare då de inte behöver uppgraderas som en speldator oftast behöver. 18 år o nedåt + ekonomiska studenter är de stora konsol användarna enligt min uppfattning.

dom flesta av mina vänner runt 30+ har gått över till konsol

Vilket bra statistiskt underlag.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Fråga 1: Det "problem" du beskriver är helt relaterat till PC-användande. Varför ska konsolspelare "ställa krav" på något sånt?

Nix. Konsolspelare borde också ställa krav på exempelvis Skyrim till PS3 som fortfarande är så buggigt att det i princip är ospelbart. Med tanke på att de faktiskt betalar mer för det spelet än PC-versionen så är det en oroväckande utveckling vi går mot. Att de kan lalla runt obehindrat och mjölka DLC-pengar är skrattretande. Det är inte bara PC-användare som får problem när spelföretagen är oansvariga.

Skrivet av Augustus:

Fråga 2: Du beskriver priserna i fysiska butiker. Jag handlar aldrig där. Varför tror du inte att konsolspelare handlar på internet eller köper laglig nerladdning?

Läs svaret jag skrev ordentligt och svara på min motfråga.

Skrivet av Augustus:

Fråga 3: Nej jag vet precis vad Steam och Origin är. Jag talar om att PC-spelare drabbas av alla de här programmen och lösningarna du stör dig på för att de själva förstör sin spelplattform! NI laddar ner för mycket och NI tror att det är en revolutionär handling att sno ännu mera när ni gör det olönsamt att göra spel till PC. Idioti.

Många slutsatser du drar utifrån tomma intet. Det är definitivt inte lönlöst att göra spel till PC. Dock krävs det mer hjärna av utvecklaren/utgivaren eftersom PC-publiken kräver lite mer än en sketen portning fylld av buggar och annat skräp för att bli nöjd. Att piratkopieringen skulle vara något större hot för PC är ingen annat än snömos. PC-utvecklare som lyckas har insett poängen med att skapa mervärde. Minecraft är ett utmärkt exempel på hur man enkelt kan börja på ruta 1 och sälja miljontals utgåvor trots att spelet befinner sig i alfa eller beta + att man har liten budget. Spelet säljer fortfarande som smör.

Anledningen att det går så bra för Steam har knappast att göra med att det skulle vara något högteknologiskt piratskydd. Anledningen är att Valve ger sina kunder ett mervärde. De släpper fortfarande uppdateringar till spel som är flera år gamla, har bra kontakt med communityn, har bra reor, etc. Steam är en bra tjänst, men jag är fortfarande starkt emot att spelen ska låsas till plattformen. Det är för mig en viktig principsak. Du kanske får för dig att Steam på något sätt hindrar piratkopiering. Fel fel fel! Det går alldeles utmärkt piratkopiera Steam-låsta spel. Jag har gjort det vid kanske tre tillfällen och alla gånger har jag köpt spelen för att de visade sig vara bra. Tyvärr får man göra så ibland eftersom vissa utvecklare vägrar släppa demoversioner av någon anledning.

Skrivet av Augustus:

"Halmgubbar"? Hur lillgammal är du egentligen? Det är dock mest komiskt hur ni behandlar detta som ett politiskt förtryck. Hela retoriken är ju som att du skulle befinna dig mitt i arabiska våren. Om ni inte är väldigt vänster eller är våldsamt engagerad med tomtarna i Piratpartiet så blir det sättet att tänka löjligt. Man kan inte sno något för att man kan. Och nej, ingen tror på dina utlägg om att en kopia inte är stöld.

Ännu mer halmgubbar, spekulationer och lite härskarteknik på ett hörn. Men som sagt, ring en advokatbyrå och fråga ifall piratkopiering är stöld. Du får gärna kalla mig kriminell och det står jag för. Men jag är ingen tjuv i juridisk mening. Oavsett om du kallar piratkopiering för stöld, mordförsök eller våldtäkt så har du fortfarande fel. Jag går efter lagboken när jag definierar brott, medan du inte gör det. Man kanske kan tycka att du borde göra det när du utger dig från att arbeta som skyddsvakt. Jag hoppas inte att du tolkar det som ett personangrepp men jag tycker faktiskt att det är dålig stil att gå runt med både en sheriffstjärna och en högskoleutbildning i bagaget och sedan inte nyttja de kunskaperna som man borde ha iom detta. Att bara vräka ur sig saker med inställningen "nä du har fel" fungerar inte i en riktig diskussion.

Skrivet av Augustus:

Jag tror inte att du är vänster. Jag tror att du är en dryg liten egoist som hittar på anledningar att sno för att du kan. Du får nog jobba på din konsumentmakt istället. Hej då.

Där kom ett till personangrepp och lite ogrundade spekulationer angående min politiska färg. Jag är medveten om FZ:s bristande etiska regler. Att du inte klarar av att föra ett logiskt resonemang eller att hålla en någorlunda god ton får jag helt enkelt leva med. Jag tycker det säger mer om dig än vad det gör om mig.

Medlem
Skrivet av chopper:

Du kan tolka det hur du vill dina åsikter är inget värda då själva poängen är att de som ful laddar spel fattar inte hur fel det är. Väx upp o köp dina spel så kanske du kan få folk att lyssna till dina åsikter! Du verkar gnälla bara för att försvara att du ska ha spelet gratist.
Det är det patetiska i ditt resonemang. O ta en debatt med någon som jag personligen anser vara dum i huvudet är slösari med tid. Min respekt har du inte!

Skön inställning. Har man en avvikande åsikt så måste man ju vara dum i huvudet. Bra tänkt. Du har fortfarande inte presenterat några argument utan valde istället att gå till personangrepp.

Vad får dig förresten att tro att jag skulle vilja ha din respekt?

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av chopper:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av redgreenblue:
Skrivet av Augustus:

En massa PC-spelare slm gnäller i forum. Vad ovanligt... och vad kul det måste vara att göra spel till er.

Du har rätt.
Det är nog roligare att göra spel till konsolpubliken som betalar 700 kr för nya spel och inte ställer några krav alls. Lite på samma sätt som att senila gamla tanter är telefonförsäljarnas favoritkunder.

Det är snarare så att konsolpubliken är äldre och skriker inte som snorungar över patetiska saker

Vad är det som får dig att tro att konsol spelarna är äldre?
Min uppfattning är att de är yngre då många föräldrar köper konsol för det blir billigare då de inte behöver uppgraderas som en speldator oftast behöver. 18 år o nedåt + ekonomiska studenter är de stora konsol användarna enligt min uppfattning.

dom flesta av mina vänner runt 30+ har gått över till konsol

många kring min ålder spelar även de på konsoll.

Tycker mest det är barn och ungdomar som spelar på pcn nuförtiden, det märks på språket och på hur de beter sig.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Blir en fysisk kopia från butik, å sen ladda ner piratad för att slippa origin.
Längtar som fan.

Inaktiv
Skrivet av Nilhom:
Skrivet av Segas:

"or other data about the user that enables the recipient to personally identify the user."

- det svarar på det mesta.

"Valve's collection of personally identifiable information may be a requirement for access to the product or site."

- helt j*vla sjukt. Man spelar ett spel och information som finns på min dator som identifierar mig som person är ett MÅSTE för "vissa" spel? Seriöst?

...det känns betryggande....inte.

Tror du misstolkar det fel, det är sånt cookies gör om du vill logga in på en sida eller bara besöka. De kanske vill vara säkra på att det är du som har loggat in och inte någon annan. Sånt här nog stått i många många år men ingen som läser. Men EA krav var för extrema.

Jag menar inte på att någon egentligen har fel som läser det, men som du själv säger så går det nog att tolka texten väldigt olika. Inte heller menar jag att du måste hålla med mig, men samtidigt anser jag att vi kan vara överens om att ett sådant avtal inte är riktigt rätt mot en användare att göra såhär.

Vilket får mig att tänka...hur stor basis av spelen idag kan man egentligen köra helt utan en plattform som Origin och Steam? Är dessa märkte på kartong, eller är det en chansning man får göra som kund?

"This product requires Steam/Origin, in order to be played"

Skriv svar