Sony: världen är inte redo för "download only"

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hannu:

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Samma sak har gällt Ps3 och 360 denna generation, vet ej hur det var förra men det fanns en hel del downloadeable content redan då. Fast hur var det nu, behövde man Steam, konstant internet-uppkoppling och liknande för att få spela nerladdade spel på konsol
Eller räkte det med ett köp och sen var det bara att spela?

Konsol FTW

Haha, konsol

Avstängd

Mycket skönare med skivor, för då kan man ha en liten samling

Medlem
Skrivet av blodChoklad:
Skrivet av Deragorn:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hannu:

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Samma sak har gällt Ps3 och 360 denna generation, vet ej hur det var förra men det fanns en hel del downloadeable content redan då. Fast hur var det nu, behövde man Steam, konstant internet-uppkoppling och liknande för att få spela nerladdade spel på konsol
Eller räkte det med ett köp och sen var det bara att spela?

Konsol FTW

Ha det så kul med dina 5 år gamla spel som fortfarande säljs till nypris. Själv sitter jag och köper tiotals spel till samma pris som ett ynka XBL Arcade spel under steamreorna.

Häftigt, din pappa e polis va?

Öhh... nä? Vad har det med något att göra?

Medlem
Medlem

Det är ju miljövänligt att ladda ner digitalt

Medlem

Vist är det skönt med dowload från nätet, men jag föredrar hälst att ha orginal skivorna fysiskt.
För man vet ju aldrig när man måste ha konton för att alla nedladde spelen som steam, origin mm, vad händer om man blir kapad eller bannad för att någon lyckats ta sig in på kontot och gjort skumma saker.

Då står man där med skägget i brevlådan och spel för tusentals kronor borta för alltid.

Vi såg ju hur det gick med Sony i våras när de blev hackade.

Medlem

köp spel på minnessticka!
När du vill ha ett nytt gå till butiken och ladda stickan! perfekt och bättre för miljön....! spara spelet i "molnet"

Medlem
Skrivet av Kaleid:

“Permanent Internet Access” For STALKER 2:
http://www.rockpapershotgun.com/2011/10/08/permanent-internet...

Lätt köp på detta spel, så himla skönt och trivsamt att inte p14 kan ladda från jooarez-sites och gejma flera dagar innan relase, så det skulle vara värt ÖVERPRIS nästan bara för att de kör på denna modell.

Nice move!


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av TryNotDoo:
Skrivet av Kaleid:

Download only kommer att innebära mer DRM, så det får gärna dröja.

Spelutvecklarna förlorar ju massor med pengar på andrahandsförsäljning, kanske t.om mer än piratkopiering, så framöver lär man ju inte slippa DRM bara för att man köper spelet på en bit plast skulle jag gissa.

En rejäl prissänkning på digital distribution ( det är absurt att betala samma pris som för en fysisk kopia när all logistik och butikens andel är bortplockad ) är vad som behövs. Visst, dom vill inte konkurrera med sina egna fysiska distributörer, men Digital DL borde vara huvud-försäljningen och att det går att beställa en skiva för självkostnadspris om man inte har internet.

Lite miljötänk måste ju finnas också.

Det är feltänkt att begagnatförsäljning är något utgivare förlorar på - i synnerhet att jämföra med piratköret.

Deras tänk är
- OM vi hade fått intäkterna på beggat också så hade vi tjänat mer.
- OM dessa spelare hade köpt nytt istället.

TÄNK OM INTE OM FANNS.

Att föra upp tänkbar förlorad intäkt som förlust är rätt kreativ bokföring om någon frågar mig.

Sedan håller jag med om att digitalförsäljningen är absurt dyr. Särskilt Playstation Store där många titlar är 699 kr som du köper för <400 kr i butik.

Men digitalt passar bra för småtitlar tycker jag med priser <100 kr för nedladdning. Det är nog svårt att göra fysisk distribution billig på dessa.

Digital försäljning kan utgivarna själva stå för och slippa massa grossistled osv och konkurrensen reduceras till noll. Du har ju internet och behöver bara en enda bauta serverpark där all försäljning och distribution sker.

Grossist + butiker är ju grunden för att det blir konkurrens för det klarar inte utgivarna själva att stå för. Ta bort det och whina sedan om priserna - de blir helt annat än nu när det dikteras av en enda försäljningsplats.

Jag håller med om "Att föra upp tänkbar förlorad intäkt som förlust är rätt kreativ bokföring om någon frågar mig.", men det är trots allt så resonemanget oftast är, kan dom tjäna mer pengar på något vis så lär dom ju göra det.

Tänkte på denna artikeln: http://www.eurogamer.net/articles/2011-05-17-lionhead-pre-own...

Vad det gäller digital distribution, även om fysiska försäljare försvinner så lär ju digitala motsvarigheter konkurrera sinsemellan. Även om alla utvecklare har en egen distribution så kommer ju priset ändå spela roll för vilket spel du väljer att köpa.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv

Jaha, så om man vill tweaka eller modda sitt spel så måste man helt plötsligt bli reverse engineer? För att i samma stund bli bannad för att man har gjort förändringar i filen, BAH!
Konsollspel skulle jag aldrig köpa digitalt överhuvudtaget, det är förpackningen som jag betalar för.

Medlem
Skrivet av mrmanman:

köp spel på minnessticka!
När du vill ha ett nytt gå till butiken och ladda stickan! perfekt och bättre för miljön....! spara spelet i "molnet"

DVD skivor är förmodligen mer miljövänligt än USB-stickor.

Medlem

Tycker det är sjukt skönt att slippa alla onödiga kartonger som bara skräpar.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av mrmanman:

köp spel på minnessticka!
När du vill ha ett nytt gå till butiken och ladda stickan! perfekt och bättre för miljön....! spara spelet i "molnet"

DVD skivor är förmodligen mer miljövänligt än USB-stickor.

Jag tänkte ju att man har en i sin ägo och laddar på det när man vill köpa ett nytt spel.... istället för fler skivor att ha hemma.... kanske konstigt formulerat bara....

Medlem

Jag föredrar helt klart en samling spel i bokhyllan jämfört med den digitala motsvarigheten, speciellt när nedladdningsbara spel oftast kostar samma, eller mer än den fysiska kopian. Dock så köpte jag ju idag precis Fable 3 för 125kr från Steam, så för rätt pris klagar man ju inte xD

Medlem

Tack Sony <3
Mer respekt till er.

Vill inte köpa spel download only, vägrar.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Jag kan förstå att Sony-fans inte vill lita på deras infrastruktur. Men på det stora hela måste ju saker gå framåt till slut,oavsett plattform.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Jag håller hårt i mina kära spelboxar. Fuu download only. Iaf vad gäller AAA titlar.

Medlem
Medlem
Skrivet av Deragorn:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hannu:

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Samma sak har gällt Ps3 och 360 denna generation, vet ej hur det var förra men det fanns en hel del downloadeable content redan då. Fast hur var det nu, behövde man Steam, konstant internet-uppkoppling och liknande för att få spela nerladdade spel på konsol
Eller räkte det med ett köp och sen var det bara att spela?

Konsol FTW

Ha det så kul med dina 5 år gamla spel som fortfarande säljs till nypris. Själv sitter jag och köper tiotals spel till samma pris som ett ynka XBL Arcade spel under steamreorna.

Stackae du som blir fistad av Steam, inte nog med att prisen alltid är dyra (ofta även på rea) du har ingen rätt att spela dem heller XD
Jan kan göra vad jag vill med min 360 och mitt konto, jag får iaf spela mina spel, medan du kan bli bannad eller avstängd utan orsak och förlora alla spel.PS. konsolspel köper man online, kostar 350-450 på release, 150-250 2-3 månader senare, sen kan man sälja dem för samma summa.
Lycka till att sälja ett Steam-spel XD

12
Skriv svar