Begagnade Heavy Rain-spel kostar miljoner

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Svarade "Flest nya spel", men när jag tänker efter, är det helt fel, "Flest begagnade spel" är vad jag köper, för jag har ALDRIG ALDRIG köpt ett fabriksinplastat spel i en spelbutik, ALLA är ALLTID öppnade och därmed begagnade.

Indeed... man blir ju lite lack på att ställen som GameStop som säljer sina spel av plastade och öppnade även fast dom säljer dom för 100 till 200 kr dyrare än tillexempel Webhallen.

Yes det är mitt eget val om jag vill köpa där vilket jag inte gör så klart. Måste jag ha det day one blir det Webhallen annars kör jag på Zavvi, nästan halva priset på nya spel i England. Känns som Sverige är extremt dyra på spel.

Medlem
Skrivet av mr_jingles:

...problemet är antagligen mycket större i USA där man ofta har kampanjer för att byta in 2 eller 3 spel och få ett nytt gratis.

Glöm inte att dom verkar köra stenhårt på att hyra spel i USA...

Medlem

Herregud vad synd det är om dom, det är viktigare att dom tjänar mer pengar än vad dom behöver än att konsumenterna ska kunna överleva på dom pengar dom har.

Medlem

Jag och hundratals (förmodligen tusentals) andra är jäkligt besvikna på detta spels buggar.
Smått fantastiskt spel, men när det bara slutar ladda nästa sekvens så kan man ju inte direkt lira vidare. Ni vet mellansekvenserna när man bara får se nån karaktärs ansikte?
Första gången det hände var efter senaste patchen, tog bort den och lirade om. Kom lite längre, sen hängde sig nästa sekvens.
Nån tapper själ låg på dom och krävde en fix och fick som svar att det var alldeles för få personer som led av den buggen för att dom skulle göra nåt åt det. Återigen, minst hundratals människor som pungat ut flera hundra för en bit obrukbar plast.
Så för mig får dom gärna blöda pengar.

Inaktiv
Skrivet av Mang:

Jag kan tänka mig att otroligt många av dessa spel som inte är sålda i affär helt enkelt är utlånade till och spelade av kompisar och liknande, en del kanske sålda begagnat för en billig peng och de skulle med stor sannolikhet ändå inte säljas till fullpris. Om bara en fjärdedel av köparna lånar ut sitt ex till 1-2 vänner så blir det helt plötsligt väldigt många som inte köpt det. Undrar när spelutvecklarna kommer försöka låsa spelen till en unik spelare? Lär ju komma snart.

som steam, battle.net då?

sen är detta så löjligt att gråta över. Det är pengar han aldrig haft och alla branscher har samma problem.

Medlem

"Vi har sålt 2M men ser att 3M har spelat där har jag förlorat blablabla"

Är han rolig på riktigt? Dom där 1M extra kan ju lika gärna vara kompisar som lånar ut spel och sen så finns det folk som köper heavy rain just för att det är billigare begagnat. Utan Begagnat marknaden så kanske inte den där 1M extra spelat heavy rain överhuvud taget. En spelare som har köpt heavy rain begagnat är istället en potentiell köpare för heavy rain 2.

Inaktiv

Känner fem stycken som köper 5 olika spel sen skickar dom runt det... visst blire svårt att lira med varandra men det går iaf... det blir ju mycket billigare.

Medlem

Well, jag tycker kanske inte synd om Quantic Dream, men att GÖRA SPEL är OTROLIGT DYRT. Spelföretag brukar ha en mycket mindre levnadstid såvida de inte tillhör de större jättarna. Därför jag gör mitt bästa för att undivka köpa begagnat. Det är ju ändå trots allt min favorit-bransch här i världen.

Medlem

Spel och filmbolagen verkar tro att de har rättigheter som inga andra bolag i andra branscher har. Sätt det här tänket i vilken annan produkt som helst och man ser hur sjukt det är. Nej du får inte sälja/ge bort din bok, den personen måste köpa en ny. Hahaha. J##la trams!

Medlem

Aldrig köpt ett begagnat i hela mitt liv.

Skrivet av PcGamer:

Nej enligt deras sätt och se på det så gör jag inte det, jag äger rätten att spela deras spel. Men det där bryter som sagt var mot lagen, i lagen så står det att om man köpt något har man också rätten att sälja det vidare. Varför tror du de vill att man köper spel digitalt? Jo för då har man inte heller köpt en fysisk produkt, men om jag köper ett spel i butik så har jag alltså också laglig rätt att sälja det vidare. Jag köper inget digitalt och detta är en av anledningarna till det. Mer eller mindre alla spel jag äger, kan jag när jag vill spela utan att först "få lov" från utgivarna att spela dom. Detta är också en väldigt stor anledning till att jag är emot "drakonisk" DRM.

Men säg att de har laglig rätt att göra så här, säg också att folk bestämmer sig för att helt enkelt inte köpa dessa spel. Tror du de kommer fortsätta kräva sin "rätt" eller anpassa sig till deras köpare?

Var bryter det mot svensk lag? Googlade lite snabbt och hittar inget som styrker ditt påstående. I licensvillkoren brukar det klart och tydligt stå att du äger en licens (och underförstått: den fysiska skivan), men du äger INTE mjukvaran. Om svensk lag sen är i konflikt med detta så gäller givetvis lagen.
Jag hittar dock inga trovärdiga källor som visar på att du har rätt.

Dock står detta i lagen:

Skrivet av Lagboken:

Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

Nu är jag ju inte jurist, men är det inte ganska solklart här att lagen erkänner konceptet bakom begränsade mjukvarulicenser genom att nämna att man kan "förvärva rätt att använda ett datorprogram"?

Medlem

Det bryter mot svensk lag eftersom du inte får reda på villkoren när du köper en produkt (något som krävs för den här typen av avtal). Eller bryter är väl kanske fel ordval, snarare så gör detta att man kan hävda att man inte kände till det när man köpte spelet och för att ett avtal ska vara bindande så måste det framgå väldigt tydligt vad man binder sig till, i fallet EUALA så gör det ju inte detta vid köp. Hade de däremot stått på boxen vilka rättigheter man har så hade det varit glasklart, varför gör det inte det tror du? Jo de är mycket väl medvetna om att det hade fått en hel del att kanske helt strunta i att köpa produkten.

Men som sagt, det spelar egentligen ingen roll om detta är lagligt eller ej, det som spelar roll är hur vi som kunder väljer att agera. Om vi väljer att helt skita i att köpa dessa produkter så har de i princip två val, antingen så rättar de sig efter köparna eller så går de i konkurs. Detta är verkligheten för alla andra, på vilket sätt skulle media vara ett undantag?

Medlem
Skrivet av D4NKE:

Har jag köpt något så äger jag varan! Det är ingen leasing...:/

Du vet alltså inte att du bara betalar för rättigheten att få använda spelet/spelen?

Kostar ganska så mycket ifall du ska köpa fullständig rätt till ett spel.

Medlem

Guillaume de Fondaumiere hävdar att andrahandsförsäljningen kostat företaget mellan 50 till 100 miljoner kronor.

– Till dags dato har vi sålt två miljoner exemplar av Heavy Rain men vi vet genom trophy-systemet att över tre miljoner har spelat det. På en liten skala är det en miljon människor som inte gett mig en krona

He can SUCK my DICK!

Jag tycker vi plockar bort begreppet begagnat helt och hållet, från och med nu får ni inte köpa en beggad pryl alls, alltså blir det ny bil, ny tv, ny flickvän, ny dator, nytt liv

Någon som vill tjacka en beggad 360, den går inte att spela några gamla eller nya spel på, så den blir ett ypperligt bokstöd eller brevpress

Viva la the begagnat marknad!


signatur

Denon / Pioneer

Inaktiv

Naaaaawww stackare =(

Måste du spara en månad till nu innan du har råd med din nya Porche?

Usch ja det måste vara tufft för dig =(

Medlem

Jag spelade ut Heavy Rain och sålde det sen. Så kan det gå om det inte finns merspelsvärde.

Medlem

Om dom gör ett längre spel så lär man vara upptagen ett tag. HR är utan jämförelse det kortaste jag spelat och är nog t.o.m det enda jag spelat till slut under det året jag haft konsollen. Så det blev snabbt avklarat och sålt.

Medlem

Mina ögon tåras för deras skull. Nu ska jag se på lite youtube klipp när Barcelonaspelare kastar sig på backen och gråta en skvätt för deras skull också.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Javas:

Fy fan för dagens spelindustri. Förr i tiden handlade det inte om pengar, utan att göra bra spel som aldrig glöms bort, nu handlar det BARA om pengar.....

Varför känner man ingen Doc Brown?

http://www.youtube.com/watch?v=t5_ZiNXsA5c&list=FLNret_CjbMfJ...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

AW8
Medlem

Potentiell vinst är väl ingen förlust av pengar. Det hade väl varit det om han inte tjänat ihop lika mycket pengar som han satsade på Heavy Rain pga begagnadsförsäljningen.

Har aldrig köpt ett begagnat spel, men tycker att sånt här gnäll är vedervärdigt. Ge fan i om folk väljer att sälja spel vidare, ni tjänade ihop tillräckligt mycket pengar iallafall.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Quantic Dream kan dra åt helvete. Dom kan ju roa sig med att ringa Renault och fråga hur mycket dom "förlorar" på begagnatmarknaden.


signatur
Inaktiv

Svaret på hans klagomål är ju DLC, specialutgåvor och förbokningserbjudanden. Mot slutet av spelets livstid så släpper man en Platinum-utgåva med allt DLC inkluderat, som lockar det mer än att köpa en begangnad "vanilj"-version... Eftersom spelet riktar sig till vuxna kunde man lätt även släppa en mera kryddad version som blir bannad i tyskland och wallmart vägrar ställa på sina hyllor, så har man sen dessutom massa gratisreklam...

Medlem

Kanske vore värt att se till att folk vill KÖPA era spel och behålla dem då kanske?
Men som så många andra här har kommenterat redan: gå ut i ljuset och lukta på den verkliga världen som alla andra lever i.
Spelutvecklare, artister och filmskapare är ena riktiga gnälliga dj@vlar som så fort det inte går sig för dem så måste de inskränka alla andra människors rättigheter. Då har dom pengar minsann...
Näe - se till att spelen lever längre, släpp moddverktyg coh underhåll spelet ,med "PATCHAR" istället för sketna DLC:er - då kanske folk spelar spelen i mer än fyra veckor innan de hoppar vidare till nästa...

De finns ett par som verkligen utnytjar detta. Se bara på Elder Scrolls spelen och se hur mycket det utvecklas till de gamla spelen ännu idag tack vare moddverktyg och en frodande community.

Spelbranschen får fasiken i mig sluta gnälla om de pengar och kunder de inte har - och börja ta hand om de pengar de får och de kunder de har för gnäller de mer kanske även dessa sticker!


signatur

A badly drawn wolf

123
Skriv svar