Deus Ex: Human Revolution

Redaktör
Skrivet av Zidious G:

Denna recension innebär att FZ gick med på Square Enix krav. Vad det nu var för något. Men jag tippar på att det har med betyget att göra.

Ja, vi har skrivit på ett avtal med Square Enix. Avtalet bestämde när vi fick publicera recensionen, men ingenting om betyg, innehåll eller annat. Se ovan.


signatur
Redaktör
Skrivet av Zidious G:

Gamereactor gick inte med på kravet. Det hade dom gjort om det bara gällde publiceringsdatum. GR är kända för att stå upp för sig. Nåt skumt är det...

Det hade varit väldigt mycket bättre för branschen om GR hade talat om vilka krav de sa nej till. Nu faller en skugga över FZ:s trovärdighet för nåt vi inte har ett smack att göra med. Ska jag gissa fritt tror jag att deras avtal gällde att recensera spelet exklusivt på plats hos Square, och att det innebar nåt de inte gillade. Vi har testat en recensionskod via Steam som vi fick i mitten av förra veckan.


signatur
Medlem

I see Jag ska köpa spelet nonetheless då jag har sett fram emot detta länge.

Medlem
Skrivet av deftune:

Det kostar 333kr på Elgiganten läste jag imorse. Säkert köp för mig

Kan man skriva in cd keyn på steam sen så man har det där?

Hette inte GR "Lunarstorm" tidigare? Har jag fått det om bakfoten?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Ge inga piratspelande "gamers" uppmärksamhet; jag är inte intresserad av vad ni tycker om en stulen produkt, förstår inte varför ni ens kommenterar om ett ofärdigt spel eller har mage att basunera ut det...

Givet köp här, ser framemot det på releasedagen, inte en dag tidigare.

Intressant då att man skall vara intresserad av vad spelpressen tycker om exakt samma betaversion? Jag kan inte tala för andra, men de playthroughs av den läckta betan som funnits att beskåda på YouTube övertygade mig mycket mer om köp än vad någon speljournalist eller flashig trailer kunnat göra.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Gamereactor gick inte med på kravet. Det hade dom gjort om det bara gällde publiceringsdatum. GR är kända för att stå upp för sig. Nåt skumt är det...

1. Det finns inget som talar för att det gällde något annat än publiceringsdatum.
2. GR är absolut inte kända för att "stå upp för sig", om något så är de Ökända för att dela ut bra betyg till stora spel pga känt namn, och usla betyg till mindre spel oavsett kvalité.
3. Petter är ju dessutom ökänd för att banna alla användare som har en annan åsikt än han eller påpekar (uppenbara) brister i recensionerna eller resonemanget. Till och med användarrecensioner blir censurerade om de skiljer sig från GRs.

Summa sumarum; GR är som IGN (ignorant n00b gamers), en de "lånar" recensioner från andra och publicerar under eget namn (GR norge/danmark), de "recenserar" spel utan att ens ha spelat de, och de tillåter hur känt spelet är ha större betydelse än innehåll.
Det är till och med bättre att läsa Aftonbladets spelrecension än deras, visst finns bra recensenter också men Petter styr med järnhand och det har hänt att vissa recensioner fått "finjusteras" i efterhand då han inte gillade betyget.
Patetiskt!

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

1. Det finns inget som talar för att det gällde något annat än publiceringsdatum.
2. GR är absolut inte kända för att "stå upp för sig", om något så är de Ökända för att dela ut bra betyg till stora spel pga känt namn, och usla betyg till mindre spel oavsett kvalité.
3. Petter är ju dessutom ökänd för att banna alla användare som har en annan åsikt än han eller påpekar (uppenbara) brister i recensionerna eller resonemanget. Till och med användarrecensioner blir censurerade om de skiljer sig från GRs.

Summa sumarum; GR är som IGN (ignorant n00b gamers), en de "lånar" recensioner från andra och publicerar under eget namn (GR norge/danmark), de "recenserar" spel utan att ens ha spelat de, och de tillåter hur känt spelet är ha större betydelse än innehåll.
Det är till och med bättre att läsa Aftonbladets spelrecension än deras, visst finns bra recensenter också men Petter styr med järnhand och det har hänt att vissa recensioner fått "finjusteras" i efterhand då han inte gillade betyget.
Patetiskt!

Och du har bevis för allt detta? Att folk bannas är helt förståligt då vissa har väldigt svårt att inte kritisera en recensent utan att ta till personangrepp.

GR är inte ensamma om att "låna" av andra, PcGamer "lånade" av brittiska/amerikanska PcGamer en hel del. På vilket sätt är detta fel?

Problemet med att GR inte anger sina skäl är att de som inte tagit samma ställning som GR nu riskerar att folk börja undra över om de är "köpta" eller ej. Håller helt med om att det bästa hade varit att GR berättade om anledningen till varför de agerade som de gjorde. Personligen tror jag att det har att göra med saker som inte innefattar att de måste ge det ett visst betyg eller liknande. Läste någonstans om att Eidos skickade ut recensions ex väldigt sent och jag tror detta kan vara anledningen till att GR valde att inte recensera spelet, helt enkelt ansåg de att de var för lite tid att ge ett så stort spel en rättvis bedömning. Första Deus Ex är väldigt stort om man väljer realistisk och att inte döda sina fiender, väljer man på detta att försöka få alla XP så tar det lång tid innan man klarar av spelet.

OT:
Har kollat på ett par recensioner och det verkar som jag inte kommer bli besviken på "uppföljaren" till, vad jag anser, en av de bästa fps som jag spelat. Att det kommer bli ett köp är mer eller mindre givet, däremot är jag inte lika säker på om det blir en normal utgåva eller en Augmented Edition utgåva. Såg att någon skrev att El Giganten säljer spelet för 333 kr, Dustin Home säljer det för 259 (318 kr inkl frakt).

Medlem
Skrivet av deftune:

Det kostar 333kr på Elgiganten läste jag imorse. Säkert köp för mig

Snälla, stöd inte Elgiganten och deras fultaktiker.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Såg att någon skrev att El Giganten säljer spelet för 333 kr, Dustin Home säljer det för 259 (318 kr inkl frakt).

Spelbutiken.se har det för 298 inkl frakt. Deras prisgaranti är grym.

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av PcGamer:

Såg att någon skrev att El Giganten säljer spelet för 333 kr, Dustin Home säljer det för 259 (318 kr inkl frakt).

Spelbutiken.se har det för 298 inkl frakt. Deras prisgaranti är grym.

Synd bara att det finns en risk att man får ett spel som är begagnade, personligen kommer jag aldrig någonsin handla från dom igen oavsett vilket pris de har. Sedan ger jag inte mycket för deras prisgaranti, denna gäller endast om man kontaktar dom INNAN köp, inte efter.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Synd bara att det finns en risk att man får ett spel som är begagnade, personligen kommer jag aldrig någonsin handla från dom igen oavsett vilket pris de har. Sedan ger jag inte mycket för deras prisgaranti, denna gäller endast om man kontaktar dom INNAN köp, inte efter.

Jaha, hur länge har de hunnit begagna det när man får spelet på releasedagen?
Jag har då inte sett någon prisgaranti som gäller efter köp i hela mitt liv.

Redaktör
Skrivet av PcGamer:

Läste någonstans om att Eidos skickade ut recensions ex väldigt sent och jag tror detta kan vara anledningen till att GR valde att inte recensera spelet, helt enkelt ansåg de att de var för lite tid att ge ett så stort spel en rättvis bedömning. Första Deus Ex är väldigt stort om man väljer realistisk och att inte döda sina fiender, väljer man på detta att försöka få alla XP så tar det lång tid innan man klarar av spelet.

Det har jag mycket svårt att tro. Dels fick vi recensionskoden i mitten av förra veckan och embargot låg i går, vilket är förhållandevis lång tid. Dels har de tidigare publicerat recensioner väldigt snabbt efter att spelet anlände (tänker närmast på Gran Turismo 5).


signatur
Medlem
Skrivet av Forcie:

Jaha, hur länge har de hunnit begagna det när man får spelet på releasedagen?
Jag har då inte sett någon prisgaranti som gäller efter köp i hela mitt liv.

För mig spelar det inte någon roll om man i det här fallet garanterat kommer få ett nytt spel, det är att man överhuvudtaget kan få ett spel som är begagnat jag är emot och jag vägrar stödja en firma som behandlar sina kunder så som Spelbutiken behandlar sina.

El Giganten, Siba, f.d On Off har/hade den typen av garantier.

Medlem

Trailer, video på sidan 3:

2:00 - hur man levlar upp sina social skills.

-You didn't do anything wrong
-Thanks, The door is unlocked

Woot, bra dialog.........

Medlem

259kr från Dustinhome och fraktfritt för studenter vid beställning över 500kr. Fint!

Medlem

Lustigt att det verkar som Eidos betalar GR:s löner denna vecka...
Förhandsbokat för min del, och jag har faktiskt inte sett en enda recension som gett dåliga betyg.

Medlem
Skrivet av Reize:

Det låter ju som att recensenten inte riktigt har fått grepp om originalet. Jag har spelat den läckta betan och jag kan ju säga att DX:HR verkligen inte är "smartare" än originalet. Och det är väl uppenbart att man inte kan smyga förbi en boss? Så var konceptet i ettan och det fungerade utmärkt.

Och den största frågan av alla: Varför är det negativt att storyn är konspirationstung??? Ett Deus Ex utan konspirationer är ju som Fredrik Reinfeldt utan flint! Annars en bra recension.

Inte första gången herr Nylund missat poängen med orginalet i en serie...

Moderator | Testpilot

Är själv väldigt skeptisk till att spelet är bra. Ska testas dock!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Läste att mcdonalds och adidas har köpt in sig i deus ex 3. Och har stora skyltar med "Buy McDonalds Burgers" och liknande. Finns även lokaliserat reklam också läste jag. Som till exempel Blåklader i sverige. Sen att "Nordic edition" starter adam jensen med vapen för en mindre arme direkt i början.


signatur

FZ Aion guild letar efter folk som vill Flyga!
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=80895

Medlem

@ Läckt piratad-version , ger ju inte hela bilden direkt.

Hahah eller hur, detta är INTE den läckta versionen, så det borde säga ett och annat, det är FULLVERSION!
Finns 3-4 slut beroende på hur man spelar. Tror ni att FZ har ensamrätt på förstahandstittar eller spelsläpp!

Och vad jag menade på första punkten i mitt inlägg, är det att när du väl har klarat av spelet och kanske vill lira igen, och besöka dem platserna och uppdrag som du skippat för huvuduppdraget, då blir det svårt för inga färdigheter eller utrustning går att plocka med sig, kommer kanske en patch då dem insett denna miss i slutskedet + att det förstör en hel del vad det gäller levnadsvärdet på själva spelt.

Ex, I flera uppdrag skall man hacka datorer, men på vissa plan har du lägre behörighet för vad som krävs, alltså måste man uppgradera och det kan man inte göra på alla ställen, alltså hade det varit dunder att kunna gå tillbaka på spelomgång nr 2, 3, 4, om detta hade funkat så hade jag lirat fortfarande kan jag säga

/Mr Denton


signatur

Denon / Pioneer

Moderator | Testpilot
Skrivet av 7an:

@ Läckt piratad-version , ger ju inte hela bilden direkt.

Hahah eller hur, detta är INTE den läckta versionen, så det borde säga ett och annat, det är FULLVERSION!
Finns 3-4 slut beroende på hur man spelar. Tror ni att FZ har ensamrätt på förstahandstittar eller spelsläpp!

Och vad jag menade på första punkten i mitt inlägg, är det att när du väl har klarat av spelet och kanske vill lira igen, och besöka dem platserna och uppdrag som du skippat för huvuduppdraget, då blir det svårt för inga färdigheter eller utrustning går att plocka med sig, kommer kanske en patch då dem insett denna miss i slutskedet + att det förstör en hel del vad det gäller levnadsvärdet på själva spelt.

Ex, I flera uppdrag skall man hacka datorer, men på vissa plan har du lägre behörighet för vad som krävs, alltså måste man uppgradera och det kan man inte göra på alla ställen, alltså hade det varit dunder att kunna gå tillbaka på spelomgång nr 2, 3, 4, om detta hade funkat så hade jag lirat fortfarande kan jag säga

/Mr Denton

Förstår inte dirkeet vad du menar. Vill du ha ett "New game +" som fanns i äldre spel eller?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av 7an:

Ex, I flera uppdrag skall man hacka datorer, men på vissa plan har du lägre behörighet för vad som krävs, alltså måste man uppgradera och det kan man inte göra på alla ställen, alltså hade det varit dunder att kunna gå tillbaka på spelomgång nr 2, 3, 4, om detta hade funkat så hade jag lirat fortfarande kan jag säga

/Mr Denton

Hela vitsen med att spela om ett spel är ju att man börjar från början igen, förstår inte riktigt vitsen med att man behåller skills och liknande, det är väl samma sak i första Deus Ex?

Medlem

Är det någon som har koll på vad som händer med GameStop vs OnLive i Sverige?
http://arstechnica.com/gaming/news/2011/08/report-gamestop-op...

Jag har mitt spel förbokat där, men är sugen på att skita i det och boka om det nån annan stans. Även om det är Square Enix som gjort ett stort fel så är GameStops reaktion usel.

Edit: Nu fick jag svaret vad gäller den europeiska utgåvan i och med den nya nyheten. Tyvärr råkar jag ha pengar innestående just på GameStop efter en utrensning i spelsamlingen, men efter de pengarna är slut så lär jag inte komma tillbaka.

Medlem

TL:DR kan för övrigt sammanfattas så här: En nästan exakt kopia av det första spelet, med lite bättre texturer och sämre animationer. Jag älskart!

Medlem
Skrivet av 7an:

1. När (om) man vill spela om, så kan man inte ta med sig något från föregående omgång så som vapen eller uppgraderingar. för det finns massor med saker som man kan göra och missar i annat fall, om möjligheten hade funnits så hade spelet haft bra mkt längre överlevnad och värde.

2. Det går inte att organisera sin utrustning utan att det blir ett komplett kaos, man sitter där och försöker reda upp var olika saker skall vara, för att senare plocka upp något och allting sprids huller om buller.

3. För mig innebär ett Stealth (smyg) spel att man kan skjuta eller på något sätt sabotera strömkällor eller belysning, det går inte här, trevligt hade varit om man hade kunnat skjuta igenom dörrar eller väggar, men jag antar att det visar grafikmotorns begränsning.

Hmm, jag märkte förstås ovanstående, men håller inte med om att det är missar.

1. Okej, man hade väl kunnat låta spelaren börja om med sin nuvarande utrustning och xp, men då hade det nog blivit lite väl lätt.
2. TÄnkte inte så mycket på det, eftersom inventoryt organiserade sig automatiskt för att allt skulle passa in. En förbättring av ettans system, m a o.
3. Det är väl inte särskilt stealth-igt att skjuta lampor utan att vakterna märker något? Jag gillar hur DE:HR istället låter dig använda vanligt bondförnuft för att lista ut var du kan smyga utan att bli sedd (eller köpa till modifikationer som visar var vakterna tittar etc). Fast ja, det hade varit kul att kunna slå eller skjuta igenom alla väggar, nu går det bara att slå sig igenom vissa "försvagade" partier, vilket är lite fånigt. Nu pratar i iofs om ett spel där man ändå måste köpa att Jensen kan lyfta en sopcontainer och kasta den över ett staket, men INTE kan lyfta ett ciggpaket som ligger på ett bord... Det funkar inom sina uppsatta ramar, tycker jag.

Medlem

Re: avtal och embargon så har jag fått en enda instruktion: Texten ska vara klar till detta datum. Eller nä, jag fick en till: den måste vara jävligt bra också. Men den tror jag inte kom från Square Enix :).

So far so good säger jag efter att ha spelat i några dagar! Det förvånar mig dock att inte fler recensenter är bestörta över den gräsliga och daterade grafiken. Att säga att den "kanske inte är i toppklass" är årtiondets underdrift. Den hade som bäst varit medioker om spelet släpptes så som releasetitel till PS3. Inte okej 2011, framför allt inte de lågupplösta, fula och slafsiga filmscenerna. Men spelet är väldigt roligt och bra ändå!

Medlem

Har spelat några timmar. Så här långt tycker jag följande:
+Atmosfären, ljud och bild.
+Valen vid dialogutbyte.
+Augmenations

- Kopplingen mellan vad man ser/hör och hur AI reagerar. (EX: "Här kan inte finnas någon, jag har letat så nogrannt." Säger en vakt som står precis framför den enda låda som finns i närheten och som man kan gömma sig bakom.)
-Om du duckar under t ex en trappa så kommer inte vakterna att komma efter dig. Inte heller om du flyr genom att klättra upp på en stege. (Iaf har jag hittils klarat mig på så sätt).

SÅ: I mitt tycke förtar de 2 minusposterna stor del av spelupplevelsen. Det tappar dessvärre i trovärdighet.

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

TL:DR kan för övrigt sammanfattas så här: En nästan exakt kopia av det första spelet, med lite bättre texturer och sämre animationer. Jag älskart!

Oh nej. Inte alls som en kopia, det är inte lika bra.

Skriv svar