Se framtidens grafikrevolution

Medlem

På tiden något nytt kommer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Oj oj grymt! Väldigt intressant och jag tror det kommer vara riktigt bra , så länge man inte behöver slösa flera tusen på ett grafikkort

Medlem

Eftersom grafikkortstillverkarna medvetet fasar ut teknik gradvis istället för att släppa något revolutionerande (farma pengar) så kommer detta gänget tillslut att måsta vika sig under antingen stora summor pengar eller mordhot?..

Medlem
Skrivet av Awkanovic:
Skrivet av Schmoo:

Har svårt att inte irritera mig på talarens spydighet. :/

+1... Nu är han ju tvingad att leverera efter att ha varit så där kaxig

Håller inte med, det går inte att visa hur mycket bättre man är än sina konkurrenter utan att vara kaxig. Och dessutom tror jag dom behöver leverera oavsett vilken attityd dom visar... (spydighet ftw)


signatur

The only thing worse than dead people is dead people who are living

Moderator | Testpilot

Mycket det av notch och många andra skriver är ju bara bullshit i vilket fall. Han säger även i videon att ingen dator nu skulle klara ett spel med denna "grafik" (säger grafik bara för att göra det simpelt).

Ska bli kul att se vad som kan göras med detta om några år.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Fan så han låter loool killen som snackar.

Medlem

Varför skulle företagen förlora pengar. Allt kräver ju prestanda för att fungera ändå. Unlimited 3d kan ju inte vara helt prestanda löst.

Medlem

Detta kommer vara standard i framtiden men dock 5-10 år framåt. När vi har kanske 10ghz cpu etc etc.

Medlem

signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Även om 'punktmoln' är mer minnesintensivt så borde det nog å andra sidan kräva mindre komplicerade texturer eftersom ytor inte skulle behöva simuleras med tex. bumpmaps. Sen är det ju inte direkt så att spel idag använder särskilt mycket RAM, utan sätter mest tryck på CPU, GPU och just texturminne.

Medlem

Varför skulle man scanna verkligheten å lagra den på x tusen hårddiskar när man kan genererar i princip all terräng och det mesta av detaljerna procedurellt? Den j-a ön i den detaljrikedomen får säkert plats på en gammal floppydisk sålänge man nöjer sig med att vara en matematisk artist... se exempelvis procedurals i vilket 3D-program som helst (infinite resoluttion 3D textures) som normalt används för att generera både verklighetstrogna texturer och schyst geometri om man vill. Sure, används kanske inte så ofta i realtids-3D idag utanför demoscenen men varför begränsa sig till punkt-för-punkt när det finns enkla matematiska formler som med tillräcklig igenkännlighet återskapar allt från öknar till detaljerade löv...

....animationsproblemet suger förstås - men varför inte kombinera teknikerna för det. Lite som sprite-gubbar i 3D-bakgrunder

Alla vertexar i vilket gammatl 3D 4K-intro som helst skulle aldrig gå att lagra på 4K: http://www.youtube.com/watch?v=_YWMGuh15nE

Medlem

Det är ju dessutom billigare att köpa 80GB ram än att köpa ett nytt grafikkort (om nu moderkortet hade stött det). RAM är en väldigt billig investering.

Medlem
Skrivet av Weyland:

Varför skulle man scanna verkligheten å lagra den på x tusen hårddiskar när man kan genererar i princip all terräng och det mesta av detaljerna procedurellt? Den j-a ön i den detaljrikedomen får säkert plats på en gammal floppydisk sålänge man nöjer sig med att vara en matematisk artist... se exempelvis procedurals i vilket 3D-program som helst (infinite resoluttion 3D textures) som normalt används för att generera både verklighetstrogna texturer och schyst geometri om man vill. Sure, används kanske inte så ofta i realtids-3D idag utanför demoscenen men varför begränsa sig till punkt-för-punkt när det finns enkla matematiska formler som med tillräcklig igenkännlighet återskapar allt från öknar till detaljerade löv...

....animationsproblemet suger förstås - men varför inte kombinera teknikerna för det. Lite som sprite-gubbar i 3D-bakgrunder

Alla vertexar i vilket gammatl 3D 4K-intro som helst skulle aldrig gå att lagra på 4K: http://www.youtube.com/watch?v=_YWMGuh15nE

Jag gillar ditt sätt att resonera. Tänker mig själv att det inte är "en lösning" utan flera "genier" inom flera olika "grupper" som får samarbeta för att få fram ett så effektivt resultat som möjligt.

Det är dags för nästa generation grafik helt enkelt, ska bli spännande att se vad dessa genier kommer på.

Sjukt imponerande med dessa *-intron man kan göra nu för tiden.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Point cloud surfaces != voxels?

Medlem

Är inte det här med punktmoln lite samma sak som "Voxlar" som användes i Outcast...?

Medlem

Hmmm---det här lär väl inte gå att göra på dagens datorer, inte förrän om många år så lär processorerna kunna hantera det...och då har väl polygontekniken förfinats så mycket att folk kommer att säga att det inte är någon idé att investera i och satsa på något nytt...

Lite som när man fortsätter att förfina och förbättra DAGENS tekniker inom energiproduktion istället för att satsa på morgondagens energi. Finns så mycket pengar i det också att ingen stor spelare vill ändra...

Medlem

När jag läste om denna teknik tidigare i år, så fick man den förklarad som att varje pixel på skärmen (alltså upplösningen) var ett hål med en sökalgoritm. Sökalgoritmen letade rätt på vad man tittade på och renderade det utifrån positionen och lite annat krimskrams..
Detta gänget skulle tydligen ha knäckt någon ny sorts sökalgoritm som var galet mycket snabbare än något tidigare...

Aja, oavsett om det nu är så att de har kommit på en ny voxelteknik, något helt nytt eller om det är en lögn - så blir det intressant att se hur de går vidare.

Medlem

Som jag skrev i en tidigare artikel.

Man tyckte Doom 95 var grymt, jag minns att jag och flera polare for till en kompis (rik familj) där han satt på sin nya dator och körde doom, grafiken var typ omöjlig att förstå haha

Såg videon tidigare idag och blev chockad om hur fort teknologin går framåt ändå, tror absolut det han säger i videon är följt möjligt i spel i framtiden men det kommer dröja många år tippar jag på... Man kan iaf hoppas! Battlefield 10?

Medlem

Ser ju förjävligt ut!


signatur

autograph

Medlem

Det ser inte förjävligt ut om man tänker på detaljerna som videon demostrerar.

Medlem

........ http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam

edit: Såg att det postats redan. Dåså, kan ni lugna ner er nu?

Medlem
Skrivet av Haptik:
Skrivet av Awkanovic:
Skrivet av Schmoo:

Har svårt att inte irritera mig på talarens spydighet. :/

+1... Nu är han ju tvingad att leverera efter att ha varit så där kaxig

Håller inte med, det går inte att visa hur mycket bättre man är än sina konkurrenter utan att vara kaxig. Och dessutom tror jag dom behöver leverera oavsett vilken attityd dom visar... (spydighet ftw)

Det går ju hur bra som helst, men istället för att vara lite ödmjuk så är han dryg, överspänd och bara allmänt jävla störande så istället för att intressera mig för tekniken sitter jag här och hoppas att han och hans kollegor misslyckas fatalt och skämmer ut sig inför konkurrenterna.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

[quote=Soulless]

Skrivet av Haptik:
Skrivet av Awkanovic:
Skrivet av Schmoo:

Har svårt att inte irritera mig på talarens spydighet. :/

+1... Nu är han ju tvingad att leverera efter att ha varit så där kaxig

Håller inte med, det går inte att visa hur mycket bättre man är än sina konkurrenter utan att vara kaxig. Och dessutom tror jag dom behöver leverera oavsett vilken attityd dom visar... (spydighet ftw)

Man kan ju vara både skönt och oskönt kaxig, jag tycker väl att den här mannen balanserar på gränsen. Jag gillar människor som vet att de är bäst i världen när de är bäst i världen. Usain Bolt tillexempel. Vi får väl se här, bära eller brista liksom.


signatur

"Out of order? I show you out of order!" - Al Pacino, Scent of a woman.

Medlem

Jag trodde det skulle handla om raytracing men oj, grymt! Kollisionshanteringen kanske inte blir den enklaste, men i handen på rätt utvecklare kommer detta bli AWESOME.

Medlem

Istället för att kasta ut negativa svar bara utav att sett denna video så gå in på deras hemsida och titta på:
Technology Explanation Video 52mb hires.

Hemsidan: http://unlimiteddetailtechnology.com/videos.html

Men som alla borde veta så är människan skeptisk mot nya saker, jorden är platt eller rund osv
Trångsyntheten är skrämmande. Jag hoppas dom lyckas iaf

Medlem

Kolla upp atomengine som notch nämner istället, samma sak men icke-scam och ser förjävla bra ut.
http://www.atomontage.com/?id=dev_blog#jan03_2011

Medlem

Starkt av Notch att "döma ut" detta, jag antar han vet vad han snackar om.

Och som sagt, Voxelgrafik är inget nytt... Delta Force hade denna typ av grafikmotor.

Medlem

Borde inte engelskans "artist" i det här fallet översättas till konstnär (designer)? När någon här i Sverige är konstnär, har målat/ritat något, säger vi väl inte "du är en bra artist". Av tradition används ju "cirkusartist" om folk i den branschen.

123
Skriv svar