Exklusiva vapen i förbokat Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Skriver jag det så menar jag det.

Är mer trött på navelskådande föremålsegoister än vad jag någonsin kommer bli på försäljningsknep eller förhandsbokningserbjudanden.

Hugger det så förbenat i rättvise-tarmen så får ni väll helt enkelt hosta upp stålarna, jag ser verkligen inte problemet.

Att klaga på ett par vapen - som för övrigt inte kommer vara spelbrytare - är ett iland-gamer-problem utan motstycke.

Om man nu har en rättvise-tarm så är det så att man vill inte ha någon fördel gentemot andra som inte hostat upp stålarna, som du uttrycker det. Detta likamycket som inte andra skall ha fördel för att man själv inte gjort det.

Det kan ju vara som du säger av mindre betydelse - men det verkar vara rätt stor andel som reagerar negativt på företeelsen.

EA tycker nog att dom kommit på brilliant upplägg så vi får se hur dom reagerar. Dom vill ju trots allt få folket med sig och bräda CoD:MW3 med sin tjänst inte vara utsatt för anti-rörelse.

Power to gamers.

Medlem

Vem vafan bryr sig om man får ett vapen mer eller mindre? Det är väll bara att förhandsboka det om man nu så jäkla gärna vill ha det...

Inaktiv

Hade ju varit mycket bättre om dom låste upp dessa vapen direkt åt dom som förhandsbokade istället. Hatar helt exklusiva förbokningsbonusar, limited edition bonusar och annat trams i spel.

Medlem

Problemet är väl inte i sig dessa vapnen, då jag inte tror att de kommer spela en avgörande roll i spelet i sig. Problemet är att detta är ännu ett litet steg på en väg som jag har hatat att spelbranschen börjat traska in på.

För inte så överdrivet längesedan brukade pre-orders och collectors editions, limited editions m.m, innebära att man fick lite stuff utöver själva spelet. Kanske en utförlig handbok, strategy guide, skiva med dev diary, många rollspel m.m. hade kartor över spelvärlden med om man köpte en specifik version. Detta tyckte jag var ganska coolt, och jag insåg värdet i att få lite till utöver spelet, om man var villig att betala lite mer för spel som man verkligen gillade, även om inga av dom påverkade själva spelet.

Sen så började man få lite kosmetiska effekter i spelet i sig. Det kunde vara nya skins i mp spel, kanske en "pet" som inte kunde slåss men som hängde efter dig på ett väldigt trevligt och sött sätt. I vissa singeplayer-spel kunde det också komma med ett eller två extra quests lr något liknande. Detta var ju inte något som på något sätt påverkade spelbalansen, men det var ett steg i, vad jag anser, fel riktning. Nu räckte det tydligen inte med att man betalade fullpris för ett spel, du fick inte hela spelet ändå.

Alltså, jag förstår principen med det hela, och varför man göra det, jag tycker bara det är fel. Om jag köper ett spel, så vill jag ha HELA spelet. Av samma anledning stör jag mig på DLC's, vissa mer än andra. Hatade att Mass Effect 2 lade till lite dlcs, framför allt den sista som skulle binda ihop tvåan med trean. Jag har redan köpt spelet, köpte till och med någon form av spec edition, och nu har jag tydligen inte fått hela spelet? Det är en del till i spelet som jag inte kan spela... Såvida jag inte köper den delen separat. (Ja, jag saknar dom gamla hederliga expansionerna, som oftast i alla fall, var tillräkligt mycket för att rättfärdiga att man betalade igen trots att man redan köpt spelet.)

Och sen har detta utvecklats till den här typen av saker, där man får en rent spelmässig fördel gentemot andra om man köper en viss version av spelet. I SP-spel är det inga problem, även om jag stör mig på det, men i rena multiplayer spel så är det förkastligt, oavsett hur marginell spelskillnaden blir. Risken blir ju att utvecklingen fortsätter, och vad står vi då om några år? "Battlefield 5: Ultimate asskicking edition! Get an integrated aimbot to your multiplayer experience and take down those pesky snipers with your trusty Colt Peacemaker, guaranted to kill any enemy with one shot!"

Lite överdrivet, jag vet, men fråga er själva. Tror ni denna utvecklingen kommer stanna av eller fortsätta? Jag är övertygad om, och förbannad över, att den kommer att fortsätta. Tyvärr...

Medlem

Fantastiskt dåligt!
Hatar verkligen den biten med Battlefield-spelen. Biten att låsa upp vapen alltså.
Det gör spelet obalanserat. Särskilt i Bad Company 2 där man som nybörjare måste kämpa som fasen i uppförsbacke för att nå rank 15 och få Magnum ammo (25% mer i skada)... då först är det spelbart.

Inaktiv

Ett slags Pay-to-play & Pay-to-win altså.

Mycket dåligt beslut. Sånt här ska undvikas för annars sitter vi där en dag och köper 30-skottmagasin som DLC.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem

Ytterligare ett bevis på att de inte tror på sitt eget spel.
Exklusiva föremål som bara finns för dem som förhandsbokar leder till att fler bokar utan eftertanke och på så sätt lätt köper grisen i säcken, sedan kanske de i bästa fall får ett par hundra i inbyte på game men på Pc så bränner du allt för inget. EA/DICE Trollface på fansen, om och om igen...
Känns lite som CoD-sumdromet, enklare gameplay, fördelar för de som betalar etc.

Medlem

Dom som har tänkt att köpa BF3 kommer att förboka, i alla fall den stora majoriteten.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

det är ju ett ganska givet köp hursomhelst , men förbokningsexklusiviteter suger

i alla fall när det är ett helt vapen det är frågan om.

en tidig unlock ( som på haglet ) , eller nån fjantig reskin hade varit ok.

Medlem
Skrivet av aspunk:
Skrivet av saru:

Så länge alla kan låsa upp föremålen i ett senare skede av spelet bryr jag mig inte.

Det kan man inte.

Det här har utlöst en shitstorm på en hel del stora forum. Uppmanar alla att skicka ett argt mail EA och DICE.

Finns en hel del kontaktinformation här:
http://www.reddit.com/r/gaming/comments/hy24b/battlefield_3_p...

Skicka mail till dem? Varför? Du hade inte skickat mail till dem om du inte hade velat ha spelet. Och om du nu vill ha spelet så varför inte förboka?

Medlem

Orka ens bry sej om packet till bf3. köper det en då

Medlem
Skrivet av B-strm:

BF3 är ett givet köp för alla sanna gamers.

'

Lite kul att de vänder sig till just de spelare som avskyr allt vad dlc heter, de verkar tydligen inte ha någon vidare koll på denna målgrupp. Ska bli väldigt intressant att se hur detta kommer påverka försäljningen, kan tänka mig att en hel del kommer avstå av ren princip om detta innebär obalans av något slag.

Skrivet av Ruskendrul:

Är man för snål för att inte skaffa det kan man lika gärna hålla käft.

Haha ja självklart måste man ju vara "snål" bara för man inte gillar vart denna marknad är på väg. Kom ihåg detta när du får pröjsa 1000 kr för ett spel (tro inte det inte kommer hända, bara en tidsfråga när de märker hur många det är som inte bryr sig för fem öre).

Skrivet av MachOne:

Varför blir folk förvånad? I BFBC2 så fick du M1 Garand om du registrerat minst ett tidigare BF-spel så du är en så kallad "veteran", och i BFBC så fick du en sniper om du förhandsbokade spelet och du fick F2000 assault rifle om du är "veteran". Trogna gamers till serien ska enligt mig belönas, för utan alla dessa gamers så skulle inte DICE kunna fortsätta utveckla serien. Och dom flesta här lär väl ändå ha förbokat spelet? Och ni som inte gjort de vid det här laget lär väl inte vara större fan av BF-serien.

Du säger att du tycker trogna gamers ska belönas. Om jag då säger att jag köpt samtliga spel och även köpt om vissa delar som jag redan äger samt köpt vissa spel dag ett, är jag då enligt dig inte en trogen gamer eller fan av serien bara för att jag nu kommer med kritik kring detta?

Det är det här som är felet med dagens gamers, de accepterar tydligen vad som helst så länge de själva inte drabbas. Den inställningen är anledningen till att vi nu ser att även konsolspel fått (vad jag anser) drakonisk DRM.

Är ni beredda att i framtiden betala avsevärt mycket mer än nu, för det är inte en fråga om OM utan NÄR så kommer ske.

Medlem

Vad många inte verkar tänka på är att alla lever inte direkt i de välfärdstillstånden där man kan punga ut 500-700kr i förväg utan att veta vad man får i slutändan. Hej, jag heter Boomer och jag är arbetslös.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Men när släpps det på Steam? jag förbokar gärna men helvete heller att jag tänker använda EAs online shop...

Medlem

Att folk blir förvånade fortfarande, har inte så gott som alla spel numera något dylikt erbjudande? Förboka och få bla bla.. Ja ja, jag tror inte det kommer gör spelet obalanserat i MP. Personligen överlever jag utan en Type 88 LMG eller de 2 vapen moddarna som erbjuds, men jag har ju förbokat hur som haver för flera månader sen.

Medlem

dåligt är det, men förbokat ändåså så spelaringen roll, men tycker ju att dom hade kunnat gjort något i stil med "förboka och få dessa items från första rank" eller något liknande...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Att Karkand och de andra kartorna blir DLC och (antagligen) inte kommer vara tillgängligt vid launch är väl en sak, det får man väl köpa. Förbokar du spelet så får du kartpaketet "gratis", det är väl lugnt, är man tidigt ute med att köpa sitt BF3 så lär du ju få de kartorna på köpet.
Köper du senare så kan du köpa samma paket och ha samma upplevelse som de andra spelarna.

Men det här med att ha vissa grejer som är låsta till en förbokning hos en specifik affärskedja känns inte kul. Det känns lite som om att jag öppnade min julklapp med en radiostyrd bil i, men jag vet att hade mamma köpt den på BR istället för Stor och Liten så hade den sett _liiite_ fräckare ut. ;D

Att spelet redan från launch innehåller de här andra vapnena gör ju inte saken bättre. Det är ju inte är något DLC som DICE måste jobba på för att få klart utan en feature som är strippad från min riktiga kopia..
Hade det enbart vart ett skin med en ful Gamestop logo på din stridsvagn eller nåt så skitsamma, men jag vill ha samma vapen och leka med som alla andra, utan att behöva tänka på vart jag förbokar någonstans.

Så de så..!

Medlem
Skrivet av Boomer:

Vad många inte verkar tänka på är att alla lever inte direkt i de välfärdstillstånden där man kan punga ut 500-700kr i förväg utan att veta vad man får i slutändan. Hej, jag heter Boomer och jag är arbetslös.

Trist, då får du väl skaffa ett jobb eller vara utan preorder grejjerna då?

Inaktiv
Skrivet av Amilo:
Skrivet av aspunk:
Skrivet av saru:

Så länge alla kan låsa upp föremålen i ett senare skede av spelet bryr jag mig inte.

Det kan man inte.

Det här har utlöst en shitstorm på en hel del stora forum. Uppmanar alla att skicka ett argt mail EA och DICE.

Finns en hel del kontaktinformation här:
http://www.reddit.com/r/gaming/comments/hy24b/battlefield_3_p...

Skicka mail till dem? Varför? Du hade inte skickat mail till dem om du inte hade velat ha spelet. Och om du nu vill ha spelet så varför inte förboka?

För det det är fel. Jag vill kanske inte heller förboka i affärerna som DICE väljer att ha sina godsaker. Jag har förbokat, men det börjar bli mer och mer att man plockar det på rea.

Förhandsbokningsbonusar är bara för att man inte ska ha en chans att läsa reviews eller testa spelet någonstans. Vill du vänta och se om det är värt hypen? Tyvärr, betala 150 kr extra för att få hela spelet!

De straffar smarta konsumenter helt enkelt. Inte okej.

Medlem

Jag spyr på den här förboknings trenden!!

Personligen så är BF3 ett undantag där jag kan göra ett "leap of faith".
Men f'n heller att man ska sitta och förboka varenda spel för att inte missa saker. Det är det som är felet!!
Dom skiter i att göra demos så man får prova om man gillar spelet innan och satsar bara på gratis DLC och skit om man förbokar.

Gues what...jag ger fan i EA, Steam, Activision och hela bunten om dom håller på såhär. Man får helt enkelt använda vårt kära Piratebay och ladda ner sitt "demo". Är det bra så köper jag det.
Det är då man går miste om några exklusiva skins eller någon bana...men det skiter jag i. Dessutom har de fixat att de flesta spel inte går att sälja begagnat...morr!

Medlem
Skrivet av saru:

Så länge alla kan låsa upp föremålen i ett senare skede av spelet bryr jag mig inte.

håller helt med dig. undrar om back to karkan expansionen kommer kosta något efter releasen? men som man hör här så kommer man inte kunna låsa upp allt. så jag uppmanar till att skicka mail till ea ska själv ta mig tid o göra det nu.

Medlem

undrar om elgiganten kommer sälja det billigt som dom gjorde med halo reach och black ops typ 190

Medlem

Varför inte, så länge det inte blir OP så borde det väl vara lugnt med lite variation och känslan av att vara unik. Jag tycker det är en rolig grej att de ger de trogna spelarna som förbokar varje spel något extra. Hellre ett vapen än en bok med bilder på när utvecklarna spelar flipper.

Vem vet, det kanske är de sämsta vapnena i spelet - känns konstigt att det blir ett sådant ramaskri. Jag tycker denna prismodell är bättre än att de lägger på 50:- extra på spelet i sig för att täcka sina kostnader. Det handlar om vilket sätt som är mest juste att ta betalt på - EA och DICE har i alla fall tidigare visat att de gör mycket för scenen och att de underhåller sina program, till skillnad från t.ex. Black Ops som istället för att fixa buggar släppte DLC som ingen köper.

Oj, snacka om att vajja från topic, lol. Glad sommar alla!

Skriv svar