ArmA 2 Insurgency

Medlem
ArmA 2 Insurgency

Hej alla!

Jag är inte direkt en forumråtta men när jag väl skriver så brukar det bli något ordentligt.

Jag skulle i och med detta inlägg, vilja promota det spel jag just nu spelar som mest, nämligen ArmA 2. Innan detta spel kom så var jag extremt nersyltad i BF2 och modifikationen PR a.k.a Project Reality. Innan den så spelade jag väldigt mycket BF1942 och den Svenska modifikationen Silent Heroes. Jag måste medge att det är realismen och dess teamplay jag främst är ute efter.. .

Den typen av "Insurgency" som vi kör på servern i dagsläget är av speltypen "Coop" och ombyggd för 24 spelare varav 4st som kan gå Taliban. Nu pratar vi inte klasiska "cage-in-BF2-kartor" utan enorma ytor Afghanistanlandskap på närmare ~60-70kvkm. Kartan som uppdraget är byggt på heter Takistan och består av dalgångar på dalgångar, omgivna av serpentinvägar och små Afghanska byar. Husen är främst byggda av lera och jämnas oftast med marken där styrkorna rycker fram.

Målet är att hitta information i form av "intel" som endel av Talibanerna bär med sig. Den "intel" som grupperna lyckas plocka upp avslöjar en ungefär position på 1 av 9 ammoförråd som ska förstöras. Vart efter grupperna rensar hus efter hus så förvandlas de röda rutorna på kartan till gröna vilket betyder att området har blivit säkrat.

Varje grupp består av 8 man, varav 1 gruppchef som "sticker ut" lite mer än de övriga för att göra det lite jobbigare att överleva (precis som irl). Sen har vi självklart sjukvårdaren, Ksp och Grg-skytten osv. Gruppmedlemmarna kan respawna på antingen varandra (dock ej om fienden är nära) eller i basen som i denna speltyp är en s.k MHQ (Mobile Headquarter).

MHQ'n som är en Stryker, kan via en skrollmeny "Deploy" vilket skapar en liten ökeninspererad "Firebase" med sjukvårdstält, helipad, vapenförråd och fordonspark täckt av khakifärgat kamoflagenät. Den tunna fordonsparken består (beroende på nation) oftast av ett par patrullfordon av typen Humvee eller Jackal samt några ATV och en Helikopter.

Nu har vi gjort uppdraget i flera utförande, en version för varje expansion. I uppdraget avsett för Operation Arrowhead så kör vi med US Delta Force med SOV Humvees, Stryker MC (Grk) och en Blackhawk. I uppdraget för BAF (British Armed Forces) så har vi Brittiska styrkor med Jackaler och en Merlin. I PMC (Private Military Company) så kör man med svarta Hummers bestyckade med en minigun på taket. Manskapet liknar "Blackwaters", iklädda 5.11 från topp till tå.

Detta spel, i kombination med expansionerna och det addonpack som vi kör med på servern så måste jag säga att det nog är det grymmaste och mest realistiska spel jag någonsin spelat. Ska man köpa spelet i nuläget så uppmanar jag folk att köpa det via GamersGate.com alt. en hardcopy på Webhallen. Alla delarna är nu också uppdelat i paket där ArmA2 tillsammans med Operation Arrowhead heter "Combined Operations" (fr.359) och British Armed Forces och Private Military Company heter "Reinforcement" (fr.269).

Utöver det sketna uppdrag jag precis beskrivit lite ytligt, så finns det en uppsjö av uppdrag och speltyper. Warfare, Death Match, Evolution, Domination osv. osv. Snart kommer även det nya Project Reality som dom valt att bygga vidare på till detta spel. Ett klart köp om ni frågar mig, ett spel som kommer leva väldigt länge!

Titel:
ArmA2 a.k.a Armed Assault 2

Expansioner:
Operation Arrowhead
British Armed Forces
Private Military Company

- Filmklipp på när vi kör Insurgency med understöd av GRK:
http://www.youtube.com/watch?v=D2Sx3ljMGBM

- Filmklipp på när vi kör Insurgency med två grupper i Humvees:
http://www.youtube.com/watch?v=YCeAa8-GU_E

Tack för ordet

Bodybag @ www.hjerpeskans.se

Medlem

Kan lägga till att kommande "ArmA 2: Reinforcements" (kommer första April) är, liksom Operation Arrowhead, en fristående expansion. Den består av miniexpansionerna British Armed Forces och Private Military Company, PLUS Operation Arrowhead minus Operation Arrowheads kampanj och uppdrag (dvs du får kartan från Operation Arrowhead; Takistan, och alla enheter, vapen, och annat gött), vilket gör ArmA 2: Reinforcements fullt kompatibelt med fristående Operation Arrowhead.

För att spela Combined Operations (tillgång till kartorna, enheterna och vapnen från ArmA2 och Operation Arrowhead) måste man minst ha ArmA2: Reinforcements och vanliga ArmA2 dock.

Prisexempel från Webhallen:
ArmA2: 189:-
ArmA2: Operation Arrowhead: 199:-
ArmA2: Reinforcements: 269:- (betyder att du får både BAF och PMC för halva priset, dock minus OAs kampanj och uppdrag som tidigare sagts, men är det tänkt att spela mest MP gör det ju ingenting)

Medlem

Låter sjukt intressant, tyvärr flyter spelet alldelles för taskigt på min nuvarande dator, så kommer nog dröja innan jag kan grotta ner mig ordentligt i ArmA 2...


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

Låter sjukt intressant, tyvärr flyter spelet alldelles för taskigt på min nuvarande dator, så kommer nog dröja innan jag kan grotta ner mig ordentligt i ArmA 2...

Köpte själv en helt ny dator enbart för att kunna spela ArmA 2.
Helt klart värt varenda öre då det lätt är de bästa spelet jag lirat

Medlem

Kan bara hålla med !! Grymt spel o communityn runt spelet gör att det kommer hålla länge. Med alla addons man kan använda sig av och alla dessa missions som skapas känns det som ett nytt spel varje gång man går in och lirar

Medlem
Skrivet av Inkompetent:

Den består av miniexpansionerna British Armed Forces och Private Military Company, PLUS Operation Arrowhead minus Operation Arrowheads kampanj och uppdrag (dvs du får kartan från Operation Arrowhead; Takistan, och alla enheter, vapen, och annat gött), vilket gör ArmA 2: Reinforcements fullt kompatibelt med fristående Operation Arrowhead.

Heads up!

Klockrent, det visste jag inte om.

Skrivet av Mandrake:

Kan bara hålla med !! Grymt spel o communityn runt spelet gör att det kommer hålla länge. Med alla addons man kan använda sig av och alla dessa missions som skapas känns det som ett nytt spel varje gång man går in och lirar

Håller med dig fullt ut Mandrake, här har vi ett mod-community som lever och frodas

Medlem

Testat på Insurgency nu iaf, gillar det litegrann. Lite träligt när man väl blir träffad och ligger och förblöder en bra stund för att ingen kommer och hjälper en.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Testat på Insurgency nu iaf, gillar det litegrann. Lite träligt när man väl blir träffad och ligger och förblöder en bra stund för att ingen kommer och hjälper en.

Väldigt viktigt att man jobbar i team! Då har man både sjukvårdaren och spawnpunkten med sig ut på fältet. Blir man mot all förmodan liggandes så är det bara att trycka på ESC-knappen och sen välja "Respawn" i listan. Då tar det bara några sekunder och sedan väljer du med piltangenterna vart du vill spawna.

Inaktiv

Ser riktigt kul ut , dock har jag för kass dator.


signatur

War never changes.

Medlem
Skrivet av zaphiren:

Ser riktigt kul ut , dock har jag för kass dator.

Jag köpte en ny dator enbart för ArmA II och har inte ångrat mig en sekund

Megadelux

Jag är lätt intresserad. Har en laptop som man nog kan lira på lite lägre inställningar och en stationär som klarar rätt höga.

Problemen dock är att jag pendlar mellan mig och min flickvän uppe i Dalarna (Och jagsjälv bor i Eskilstuna) PLUS jobbar på båt.. så är borta 10 dagar i stöten..

Jag har Arma2+Arrowhead så detta blir ett klart köp. Du kan väl Pm:a någon msnadress eller liknande så hakar jag på till helgen eller början av nästa vecka.

Edit: Jag lirade också massor av SilentHeroes ;D

Inaktiv

vad ska man ha för burk om det ska funka i 1920*1080 med 200% fillrate, och max inställningar för övrigt ?.. blir väldigt snyggt då men ospelbart, och även så fort det blir lite för mkt ai så laggar det ihop .. oavsett grafikinställningar ..

Megadelux

Ninja, ingen aning. Men såg just (efter att ha kollat på Virtual Battlespace 2 rätt mycket under åren) Att arma + ao nu har fått en Alpha REAL TIME MISSION EDITOR !!

= Man kan gå in och editera mitt under uppdragen. Hur jävla ballt som helst. Har kollat efter såna moddar till och från men sökte runt lite extra nu. Dvs man kan ha en "game master" som gör uppdrag "on the fly" till spelarna.

Medlem
Skrivet av riktigninja:

vad ska man ha för burk om det ska funka i 1920*1080 med 200% fillrate, och max inställningar för övrigt ?.. blir väldigt snyggt då men ospelbart, och även så fort det blir lite för mkt ai så laggar det ihop .. oavsett grafikinställningar ..

En riktigt ordentlig cpu är vad som krävs, spelet är mer cpu-krävande än gpukrävande.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av renod:

Jag är lätt intresserad. Har en laptop som man nog kan lira på lite lägre inställningar och en stationär som klarar rätt höga.

Problemen dock är att jag pendlar mellan mig och min flickvän uppe i Dalarna (Och jagsjälv bor i Eskilstuna) PLUS jobbar på båt.. så är borta 10 dagar i stöten..

Jag har Arma2+Arrowhead så detta blir ett klart köp. Du kan väl Pm:a någon msnadress eller liknande så hakar jag på till helgen eller början av nästa vecka.

Edit: Jag lirade också massor av SilentHeroes ;D

Välkommen in på www.hjerpeskans.se eller vår Teamspeak 3 server

Medlem
Skrivet av riktigninja:

vad ska man ha för burk om det ska funka i 1920*1080 med 200% fillrate, och max inställningar för övrigt ?.. blir väldigt snyggt då men ospelbart, och även så fort det blir lite för mkt ai så laggar det ihop .. oavsett grafikinställningar ..

Minimal Specs:
- Windows XP/Vista
- Dual-core processor
- 512 MiByte RAM
- Graphics card with 256 MiB VRAM and Shader Model 3.0

Recommended Specs:
- Windows XP/Vista
- Quad-core processor
- 1 GiByte RAM
- Graphics card with 512 MiByte VRAM and Shader Model 3.0

Megadelux

Orkar inte vänta tills jag kommer hem så jag köpte Arma2+ao+BAF+BMC via steam. Dom är på väg hem nu.

Inaktiv

Jag har en laptop där det funkar ok att köra medium på och har själv kört pr tidigare. Roligt spelsätt detta

Har vanliga arma 2 och beställde OA tidigare idag.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Inaktiv
Skrivet av bodybag:
Skrivet av riktigninja:

vad ska man ha för burk om det ska funka i 1920*1080 med 200% fillrate, och max inställningar för övrigt ?.. blir väldigt snyggt då men ospelbart, och även så fort det blir lite för mkt ai så laggar det ihop .. oavsett grafikinställningar ..

Minimal Specs:
- Windows XP/Vista
- Dual-core processor
- 512 MiByte RAM
- Graphics card with 256 MiB VRAM and Shader Model 3.0

Recommended Specs:
- Windows XP/Vista
- Quad-core processor
- 1 GiByte RAM
- Graphics card with 512 MiByte VRAM and Shader Model 3.0

ända sen dom första pc-spelen så har inte recommended specs tillåtit att man spelar något på max inställningar..

Inaktiv

Rocommended står dock inte för MAX utan för rekommenderade för att spelet ska flyta på bra


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Inaktiv

jag har en gammal quadcore på 3ghz, och ett 5770 ..och 4gb ram .. arma 2/arrowhead suger ändå på alla inställningar högre än normal eller low.. det konstiga är att öppnar man bara en tom bana i editorn så kan jag maxa allt, och flyter på hur bra somhelst när man går omkring , men så fort man lägger till lite gubbar och stridsvagnar så börjar det hacka .. hade nog krävt en 6ghz processor egentligen

Megadelux

Min liknande setup fast jag har ett 9800 gtx+ har jag inga problem på normal grafik. Iof helt fräsch installation av win7 ultimate med.. Nästan inget annat installerat.

Inaktiv

En snabb fråga. För er som har Arma2 OA, funkar den dvdm i bärbara? testat den i 2st och den kan varken läsas eller låter bra. Doch verkar den fungera i en av mina stationära. :S


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Megadelux

@Mixie Ja den funkar felfritt i både min bärbara och stationära.

Medlem

Hej igen!

Vi har nyligen lösenordskyddat servern och klivit över till ACE2 (Advanced Combat Environment 2) och en gedigen addonpack. Våra Coop-Kvällar kommer från och med nu köras bakom lås och bom då majoriteten av oss tröttnat på hur många spelar public. Detta är det enda sättet som vi kan behålla realismen under spelningarna

Självklart är ni fortfarande välkomna in i sällskapet och lira med oss. Vi har dock gjort det lite omständigare för att slippa "pleti å´kleti" som damp-bombar byar och civila sönder och samman. Nu måste du registrera dig på vårat forum för att få tillgång till information som lösen etc.

Hoppas alla förstår

Läs mer om hur du installerar mods & addons för att kunna lira på vår server här: http://www.hjerpeskans.se/viewtopic.php?f=17&t=134

Megadelux

Sett. Har precis äntligen orkat blåsa om laptopen till fräsch install av win7 och nya drivisar.

Meeeeeeeeeeeeen så har jag precis köpt jänkarbil.. så jag tror inte jag kommer ha tid riktigt...

Men kommer direkt att regga mig om jag är hemma och har tid över.

1
Skriv svar