Problem med att dela upp hårddisken

Inaktiv
Problem med att dela upp hårddisken

Hej!
Köpte en HP-laptop nu i veckan och nu försöker jag partitionera min hårddisk där systemet ligger på. Jag känner mig inte säker att ha ca 600GB som bara kan försvinna om systemet kraschar.

Jag går in i:
Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg -> Datorhantering -> lagring -> och väljer krymp på den partitionen med 550GB ledigt. Problemet här är att jag kan bara krympa partitionen så jag får 300 GB kvar på den nuvarande och gör en ny på 200GB. Vad 17 är problemet? Kan inte heller installera om datorn då jag inte fick någon windows cd med datorn utan det ligger en back up på en annan partition.

- Tacksam för hjälp


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

På vilket sätt menar du att systemet skulle bli kraschsäkrare bara för att du splittar upp en fysisk volym i partioner?

Gör dig själv en tjänst och köp en billig USB-disk istället som du sätter upp en schemalagd backup till.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Mixie: Du är nog lite illa ute då HP har sin egna återställningspartition som du inte kan påverka. Men ring HP och kolla, dom kanske har fixat en lösning.

Jonis: delar han upp disken så slipper han ominstallera en massa spel och återskapa filer om c:\windows kraschar

Medlem
Skrivet av Aresz:

Jonis: delar han upp disken så slipper han ominstallera en massa spel och återskapa filer om c:\windows kraschar

En halvsanning det där. Om disken kraschar är han rökt oavsett antal partitioner. Om Windows lägger ner krävs bara en ominstallation/reparation utan omformatering när man vill rädda data, alternativt mounta disken i en annan maskin för att plocka sånt man vill spara därifrån.

Fysisk krasch -> han är rökt oavsett.
Windowsproblem -> partionering kan eventuellt göra det lite bekvämare att ta sig tillbaka, men all data är trots allt intakt oavsett.

Partionering hjälper föga och det är bara en extra _fysisk_ enhet som kan ge honom lite känsla av trygghet.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Jo givetvis är han körd om disken fysiskt går sönder, men nu syftade jag ju på Windows.

Mixie: kanske kan du med northon ghost skapa en ny egen återställning? Någon annan som har lite mer erfarenhet?

Inaktiv

Jonis vi fattar dock syftade jag på ifall windows kraschar eller om man skulle behöva installera om det. Aresz: Har aldrig använt det. Dock funderar jag på att använda min student version av windows. Nackdelen är bara det att den är limited till några gångers aktiveringar och jag vet inte hur många jag har kvar.

Hmm kom just på något i skrivande stund. Jag har en 200GB extern som jag kan koppla in och göra en systemavbildning på. Det borde väl funka?

Edit: http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-systems-and/P...


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av MiXiE:

Jonis vi fattar dock syftade jag på ifall windows kraschar eller om man skulle behöva installera om det. Aresz: Har aldrig använt det. Dock funderar jag på att använda min student version av windows. Nackdelen är bara det att den är limited till några gångers aktiveringar och jag vet inte hur många jag har kvar.

Hmm kom just på något i skrivande stund. Jag har en 200GB extern som jag kan koppla in och göra en systemavbildning på. Det borde väl funka?

Edit: http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-systems-and/P...

Den borde definitivt funka, då har du ju säkerhetsbiten under kontroll.

Jag förstår att det vore bekvämare om disken var vettigt partionerad men med din ursprungliga fråga i åtanke så är du tillräckligt tryggad redan.

Glad påsk förresten.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Japp det här funkade fint. Tack för era svar och glad påsk på er också


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Det går väl att

*lägga in allt du vill ha på din ext hårdisk.
* Laddahem/köpa windows/du har windows och installera om windows på din dator.
* När du installerar om windows kan du göra en C (windows por) och en D (Övrigt por)

Använder du Win7/vista ju rek jag att du använder iaf 50-100 gig till C och xp använder du runt 20-50 gig på C

Ps. I windows installen så kan behöver du bara göra en C. Sen Den andra por kan du göra sen när Windows är klart.

Start< högerklicka på computer/datorn< manage/ändra< Disk Management/disk hantering< Där inne gör du en ny portion.

Det där ska nog funka.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Inaktiv

Att göra partitioner är inget svårt när man installerar om ett system. dock svårare när man inte ska göra det och inte har någon windows skiva.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

man måste ändå installera om Windows typ varannan månad för att hålla det snabbt


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Inaktiv

mm eller inte. Kör diskrensning och defragment. Easeus var programmet som fixade partitionerna på min disk.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av MiXiE:

mm eller inte. Kör diskrensning och defragment. Easeus var programmet som fixade partitionerna på min disk.

haha! Du MÅSTE installera om Windows för att få det ligga snabbt som du har det i början. alltid något som segar ner skiter som man inte ens använder


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Inaktiv
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av MiXiE:

mm eller inte. Kör diskrensning och defragment. Easeus var programmet som fixade partitionerna på min disk.

haha! Du MÅSTE installera om Windows för att få det ligga snabbt som du har det i början. alltid något som segar ner skiter som man inte ens använder

No offence men verkar mer som att du installerar en massa skit som du inte använder som segar ner datorn. Sluta med det så slipper du ominstallera varje månad.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av MiXiE:

mm eller inte. Kör diskrensning och defragment. Easeus var programmet som fixade partitionerna på min disk.

haha! Du MÅSTE installera om Windows för att få det ligga snabbt som du har det i början. alltid något som segar ner skiter som man inte ens använder

No offence men verkar mer som att du installerar en massa skit som du inte använder som segar ner datorn. Sluta med det så slipper du ominstallera varje månad.

Det spelar ingen roll vad du installerar. räcker med en drivare till webbcam.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

1
Skriv svar