"Enkla vägen hade varit att luta sig mot Captain Americas sköld"

Den enkla vägen hade varit att luta sig mot Captain Americas sköld, mot Hulkens gröna muskler, eller mot Thors hammare. Crystal Dynamics hade kunnat skicka fram Avengers starka män till fronten och inkasserat ett dussin Marvel-miljoner på bara deras namn.

När Avengers visade upp sig i fjol såg det också ut som om de tog den här givna, men också småtråkiga, genvägen. Det var explosioner, Black Widow, snärtiga oneliners och Iron Man.

Marvels universum, även om man avgränsar sig till Avengers, är ändå ett oerhört brett begrepp med olika hjältar, berättelser och – till och med – världar. Shaun Escayg är pennan bakom bakom spelet och berättar att man till sist fastnade för idén bakom serietidningen Marvels.

Den lät ljuset falla på idén om superhjältar. Är de verkligen hjältar? Eller är de farliga? Detta blev vår språngbräda in i spelet och den här världen.

A-Days katastrofala katalysator vi följde i E3-trailern kastar oss in i spelet men det är fem år senare det börjar på riktigt. Avengers fick skulden för all död och alla tragiska efterdyningar, och upplöstes. Vore det inte för en tonårstjej hade detta kunnat bli det försmädliga slutet.

Spelets sanna frontfigur är inte en hjälte från 60-talet utan en noob i sammanhanget. Kamala Khan såg dagens ljus 2014 och axlade Ms. Marvel-manteln. Hon har inte synts i de moderna Marvel-filmerna, är inte alls lika berömd, och är mer som du och jag. "Perfekt", menar Shaun.

Vi ville ha två perspektiv att utgå ifrån, en hjälte och en skurk. Som amerikansk immigrant känns Kamala extra personlig för mig. Hon älskar serietidningar, är ett enormt fan av superhjältar, vill passa in, och är perfekta spelarperspektivet när Avengers ska återförenas.

Superskurken man tar avstamp ifrån är Modok (eller "Mental/Mobile/Mechanized Organism Designed Only for Killing"). Till skillnad från Kamala är han urgammal i gemet och äntrade serietidningarna redan för drygt femtio år sedan. Liksom Kamala var han med när A-Day gick från folkfest till katastrof. I honom väcktes dock inte samma slags glöd, utan han vanställdes och övertygades om att hjältar inte behövs så länge vi har vetenskap och teknologi.

Kamala Khan i rollen som Ms. Marvel spelar, något oväntat, huvudrollen.

Crystal Dynamics lovar att alla hjältar fått lika mycket utvecklarkärlek.

Modok blir spel-Avengers svar på film-Avengers Thanos.

En vanlig dag på Thors "kontor".

Efter Ms. Marvel-trailern och Modoks dito har jag blivit alltmer övertygad om att Avengers har en berättelse jag vill lyssna till. Att Marvel-hjärtat är på rätt ställe och inte ett fegt hopkok med ett kryddmått Thor, en liter Iron Man och en matsked Captain America.

"Inga genvägar, alla hjältar ska stå stadigt på egna ben"

Spelet har däremot ännu inte övertygat mig, och definitivt inte på samma sätt som Insomniacs Spider-Man. Där kunde teamet visserligen ägna alla superkrafter åt en enda hjälte. I Avengers har Crystal Dynamics sex stycken att jobba med, med fler på väg.

Vince Napoli, som ledde arbetet med striderna i svårt hyllade God of War, gör detsamma i Marvel's Avengers. För honom och teamet var alternativet aldrig att låta olika hjältar dela på samma mekaniker. Inga genvägar, alla hjältar ska stå stadigt på egna ben.

Vi fattade beslutet att inte jobba med effektiviserat delande mellan hjältarna. Alla har sina unika egenskaper. Iron Man måste exempelvis kunna flyga och skjuta samtidigt. Detta har inte varit den enklaste vägen, men har varit helt klart den mest belönande.

Att hitta rätt balans mellan hjältarna har varit – och är – en utmaning. Vince säger att man använder sig av "unika mätverktyg" och att just detta är en fokuspunkt för utvecklingen.

Hulken är en ångvält medan Thor jobbar med Mjölner och blixtrande attacker. Förutom att olika hjältar måste fungera tillsammans ska Marvel's Avengers också lyckas förena en stark Marvel-story med spektakulära solouppdrag (Thor-trailer strax ovan) och kaotiska co-op-slag i stora, öppna områden. Dessutom kommer spelet byggas ut med nya platser, uppdrag och hjältar.

Du kan spela co-op-slagen ensam, då med dina levlade hjältar. Kosmetiskt tingeltangel kan tjänas i spelet, men en del kan bara köpas i onlinebutiken. (Ja, mikrotransaktioner.) Det är mycket att ta in. Avengers får på grund av allt detta stå ut med en del tvivel och skepticism. Har något team någonsin lyckats fullt ut med en så här bred vision av ett actionspel?

En sak står klar: ror Crystal Dynamics allt detta i hamn är de inget annat än superhjältar.

Fotnot: Marvel's Avengers släpps 4 september till pc, PS4 och Xbox One. De två senare kan utan extra kostnad uppgradera till nextgen-versionen när den väl släpps till PS5 och Series X.