Medeltiden är svårt underutnyttjad i spelsammanhang, och det tänker #Fatshark göra något åt. I dag tillkännager de #War of the Roses, ett actionspel där svärd, hästar och skinande rustningar fyller det medeltida tomrummet.

Spelet formas av det 1400-tal det äger rum i, varför såväl vapen och utrustning som spelformer bär tidstypisk prägel. Det betyder närstrider till fots eller från hästryggen, att du bär en rustning som skydd och har lansar, pilbågar och katapulter i arsenalen. Det finns utrymme för både en solodel och ett flerspelarläge. Solodelen kan beskrivas som en högbudget-tutorial, ett sätt att upplysa om hur erfarenhetspoäng, upplåsningar och nya vapen (som givetvis används också i multiplayer) fungerar. Men singleplayer är mer än bara en lärobok, i bakgrunden finns en story att upptäcka och värdet av solospelandet blir större än att bara lära ut spelmekaniken.

Grillfest hos grannen på kullen. Ta med egen katapult.

Multiplayer är emellertid spelets huvudkomponent och det lutar åt någon form av klass- och levlingssystem, till exempel klena rustningar som med tiden kan bytas mot motståndskraftigare.

– Fokus ligger på samarbete, förklarar Martin Wahlund, vd på Fatshark. Det kommer finnas både små och stora slag, men det är för tidigt att säga hur många som kan delta.

Iklädd 35 kilo rustning slår den ner som en bomb, insikten om nackdelarna med en strikt plommondiet.

Man är ännu ganska tidigt i utvecklingsprocessen, varför oklarheterna syns också på andra områden. Vi får till exempel inga konkreta detaljer om spelformerna, mer än att de kommer vara tidstypiska. Klart är däremot att #Paradox är förläggare, att spelet utvecklas exklusivt för Windows (om andra versioner blir aktuella kommer de dröja). Det gör att utvecklarna kan koncentrera sig på att göra spelet så bra som möjligt utifrån plattformens förutsättningar, och man slipper laborerar med olika sorters styrmetoder och annat som kan ställa till bekymmer. Eller med Martins ord: man slipper kompromissa.

Som liten studio saknar Fatshark naturligtvis resurser att göra och marknadsföra storspel som kan mäta sig med giganter som Call of Duty och Battlefield. Men det kan lika gärna vara en tillgång som en nackdel.

War of the Roses drivs av spelmotorn Bitsquid.

– De stora företagen, #EA och #Activision, kör med säkra kort, säger Martin. Vi har en annan frihet och kan göra vad vi vill. Före #Lead and Gold och #Red Dead Redemption ville ingen göra westernspel, nu vill alla det. Vi kan inte säga "Vi är för små för att göra ett Modern Warfare", för oss handlar det om att göra bra spel utifrån våra förutsättningar. Det gäller att hitta något man brinner för.

När War of the Roses är tänkt att dyka upp är inte spikat i nuläget, och samma sak gäller hur stort det bli och vad det kommer kosta. Vi återkommer med mer information så fort vår belägring av Fatshark-kontoret ger resultat.