Toru Iwatani skapade #Pac-Man för en herrans massa år sedan. Folk minns den gule matglade krabaten, och Toru menar i en matnyttug intervju med Game Developer Magazine att det är något nutida utvecklare borde tänka på. Att skapa upplevelser som folk minns om tio år, istället för att bara satsa på maximal kortsiktig vinst.

– Anledningen att jag vill belysa det här är att från och med förra året, eller nåt sånt, så har vi haft en flod av väldigt simpla spel på iPhone och sociala nätverk och så vidare. De är väldigt "lätta' spel, och med lätta menar jag lätta att designa och pumpa ut dussintals av dem.

– Jag tror att det behövs tänkas mer kring hur spel uppvisas för användarna, hur de kan göras roligare. Att skapa spel med den här väl uttänkta ingången till design underlättar när det kommer till att få dem att älskade och varmt ihågkomna under längre perioder.

– När du tittar på spel som kommer ut idag så är det tvivelaktigt om några av dem kommer nämnas om tio år. Vi måste fokusera på att skapa spel som folk kommer ihåg om tio år, för annars kommer vi förlora vår publik, förmodligen.

Han menar kort och gott på att de flesta i industrin satsar på att skapa något man tjänar så mycket som möjligt på, istället för att skapa något minnesvärt.

Vad tänker du?

Missa som sagt inte hela intervjun. Godis för den sugne.

(bilden kommer från Wired, tack)