Direkt efter träningsuppdragen blir du placerad i tjänst hos UNATCO. Ditt första uppdrag är att rensa ut samtliga terrorister från den numera huvudlösa frihetsgudinnan i New York. En sak är säker. Du har en lång väg framför dig och du har just tagit första steget.

Uppdrag

Uppdragen är verkligen styrkan i Deus Ex, och framför allt är det uppdragen som fascinerar spelaren. I utvecklarnas designerdagbok finns listor på olika mål och krav de ställde på sig själva under produktionen. Bland kan man läsa att alla "problem" i spelet ska kunna lösas på flera olika sätt, där spelaren själv väljer vilket. Just detta ger spelet den där känslan att man inte alls behöver följa handlingen via en förutbestämd väg, utan att man kan gå sin egen väg, göra som man själv vill, och oftast i den ordning man själv vill.

Uppdragen är också bra varierade. Det går inte bara att rusa som en tok rätt in i en fiendebas och skjuta allt som rör sig. Tvärtom, istället måste du planera din väg, fälla dina fiender så ljudlöst som möjligt och hacka säkerhetskameror. Ja, precis, du hörde rätt. Det finns datorer, säkerhetsstationer, övervakningskameror, kodlås och väggmonterade kanoner. Och alla kan hackas! Detta för oss in mot karaktärsutvecklingen.

JC Denton

Deus Ex har definitivt drag från både ?shoot ?em up?-spel, ?sneak ?em up? och rpg-spel. Från det sistnämnda finns till exempel den ständiga "uppgraderingen" av din karaktär, JC Denton. När du klarat ett av dina utstakade mål, hittat ett gömt ställe, eller bara kommit en bra bit på vägen får du så kallade skillpoints. Dessa skillpoints kan du sedan när som helst använda för att uppgradera dig själv inom valfritt ämne. Det finns runt tio olika ämnen, fem kunskapsnivåer i varje ämne. Exempel på ämnen är bland annat elektronik, datorhackande, pistolkunskap, gevärskunskap, medicin och simning.

Som om inte detta vore nog finns också möjlighet att uppgradera JCs kropp med ytterligare augmentationer som kan aktiveras och deaktiveras vid behov. Den första augmentation som jag installerade gav mig möjlighet att aktivera en extrem styrka som gjorde att jag slog otroligt hårt med närstridsvapen såsom knivar och batonger. För att förhindra extremt användande av dessa augmentationer så tickar din bioelektriska energi sakta men säkert bort när en aug är aktiverad. Självklart kan du både ladda upp din energi och uppgradera dina augs. Deus Ex är med andra ord ett möjligheternas spel.

Vapen och föremål

Precis som allt annat i detta rpg-liknande spel så kan vapnen uppgraderas. Det finns sju stycken så kallade weaponmods som du kan sätta på valfritt vapen, alltifrån "extended clip" och "fast reload" till "laserpointer" och "sniperscope". Detta gör att du själv får välja ut de vapen som du vill kunna hantera, för att sedan uppgradera dessa vapen tills du använder dem lika vant som om det vore en kroppsdel.

Alla vapen är för övrigt väl balanserade, jag anser personligen inte ens att det spårar ut när man för första gången lägger vantarna på en rocketlauncher eftersom den inte kan missbrukas på samma sätt som de tyngre vapnen missbrukades i till exempel Soldier of Fortune.

Multiplayer

Tyvärr finns inga möjligheter till multiplay i DeusEx. Om ION Storm tänker släppa ett multiplayeraddonpack vet ingen, så just nu finns inte särskilt mycket att säga.

Grafik och ljud

Deus Ex är minst sagt mycket grafikkrävande. Min Pentium2 450Mhz, utrustad med 192MB RAM och Voodoo2-12MB hackade alldeles för ofta, de enda gångerna då grafiken flöt på utan problem var i mörka trånga utrymmen. När man i mitten av spelet gick in på en dansklubb och överöstes av färgat ljus så sjönk fpsen till värden jag inte ens fantiserat om. Innan du köper Deus Ex bör du alltså noga överväga systemkraven, ligger du precis på kraven så bör du nog inte vänta dig något superflyt.

Alla spel har sina bra och dåliga sidor. Deus Ex har extremt snygga banor och miljöer, alla lika högdetaljerade. Däremot är modellanimationerna inte alls särskilt snygga, och de många sittande karaktärer man stöter på ser rent ut sagt löjliga ut.

Ljudet i Deus Ex är inte alltför häpnadsväckande, bortsett från intromelodin som både är pampig och spännande. Vapenljuden har inget som man retar upp sig på, men är heller inte särskilt mycket att hänga i julgranen. Det märks att ION Storm prioriterat andra områden, ändå har de inte lämnat ute varkn kvalitén eller realismen på vapenljuden, fienderna eller miljöljuden.

AI

När jag testar spel kör jag alltid första gången på mellersta svårighetsgraden. Detta gjorde jag också i detta fall. När jag första gången sköt på en fiende så reagerade han något sånär mänskligt, det vill säga han vände sig om mot mig började springa åt mitt håll. Jag backade i säkerhet bakom en militärrobot och väntade in den stackars terroristen, som i sin iver att komma nära mig helt glömde bort den kraftigt beväpnade roboten. Terroristen dog. Detta första bevis på dålig AI viftade jag bort, men när jag kunde skjuta på en fiende varpå han bara vände sig om och stod stilla, då blev jag lite besviken. Som tur är så förbättras Ain med tidens gång, men skulle det inte ha varit bättre med en högre starttröskel?

Slutsats

Så här roligt har jag inte haft sedan jag inhandlade HalfLife. Handligen, möjligheterna, miljöerna, allting är upplagt för succé. Dock har DeusEx, precis som nästan alla andra spel något som sänker omdömet totalt, i detta fall är det avsaknaden av multiplaymöjligheter. Trots detta ser jag ingen som helst anledning att ge detta spel mindre än full poäng. ION Storm kompenserar i och med Deus Ex den enorma floppen med Daikatana. Spring nu till närmaste affär och inhandla Deus Ex. Det är värt det, tro mig...