Liksom namnet antyder handlar Cossacks om krigen i Europa mellan 1600- och 1800-talet. Man ser ganska snabbt en del likheter med Age of Empires; ett stort antal nationer, däribland Sverige, Danmark och Preussen. Precis som i AoE så har de olika länderna egna enheter, byggnader och olika starka sidor. Dessutom finns det som i AoE en encyclopedia för den historiskt intresserade där man kan läsa om de olika enheterna, slagen och länderna.

Singleplayer

Det finns fem olika kampanjer att välja mellan, varav en är en tutorial för att man ska lära sig grunderna. De övriga fyra handlar om de stora sjöslagen mellan Spanien, Nederländerna och England om den nya världen, Ukrainas frihetskrig mot Polen, Frankrikes strider under trettioåriga kriget och till sist Rysslands försök att ta över stora delar av Europa. Man har självklart även möjlighet att lira enstaka slag eller helt fiktiva slag mot datorn där båda ska bygga upp baser.

Något man märker ganska snabbt är hur svårt spelet egentligen är. Redan under det första uppdraget kan man bli slaktad om man gör något strategiskt misstag. Här handlar det inte om att man möter några enstaka lätta motståndare som i Starcraft, utan snarare ett flertal stora slagskepp eller hundratals krigiska nomader, och allt detta under något av de första uppdragen. Att det är svårt är dock inget negativt, istället är det en bra utmaning för den erfarna strategen, medan nybörjaren ganska snabbt kan lära sig tillräckligt för att inte bli sönderslagen.

AI:n, vilken?

En av de mindre bra sidorna hos spelet är AI:n som likt alltid lyser med sin frånvaro. Man kan stå och skjuta av stora truppsamlingar på håll utan att de rör en min. Även om en soldats alla kompisar ramlar ihop runt omkring honom står han snällt och väntar på att göra bekantskap med nästa kanonkula. Det finns självklart vissa scriptade situationer där du blir anfallen av stora truppsamlingar när du gör något speciellt, men annars beter de sig ganska korkat. Dock är de inte dummare än i sina förebilder Age of Empires eller Starcraft.

Resurser

Precis som i de flesta RTS-spel så måste man samla resurser, dock är utnyttjandet i Cossacks ganska annorlunda jämfört med andra spel. När man skapar byggnader eller tränar enheter så tas som vanligt en viss summa från dina resurser, men det är sedan man märker av skillnaden. En del enheter, som de stora slagskeppen och inhyrda legosoldaterna, kräver konstant guld för att kämpa för dig. Även om det är lockande att kunna skapa en stor armé mycket snabbt med hjälp av legosoldater så är det också otroligt dyrt och det omöjligt att underhålla en sådan styrka under en längre tid utan ett flertal guldgruvor. Alla enheter kräver dessutom ett flöde av mat och skulle den ta slut så börjar dina soldater dö av hunger. Precis som på riktigt alltså.

Det här är dock inte hela historien om resurshantering, det krävs nämligen också resurser för att kunna avfyra kanoner och musköter. Musketörer och slagskepp kräver ett konstant flöde av järn och kol för att kunna fungera. Tro mig, det är inte kul att komma i situationen då hela din arme av musketörer är helt oanvändbar på grund av att du inte hade tillräckligt mycket resurser i reserv. Dock är ingen av resurserna förutom guld speciellt svårt att hitta tillräckligt av. Men ofta kan gruvorna ligga långt utanför din stad vilket gör dem sårbara för fiende räder.

Strategi och realism

Även om Cossack långt ifrån har samma realism och strategi som till exempel i Shogun, så är det en bra blandning mellan realism, strategi och bra spelkänsla. Likt shogun är det dock ett måste att placera sina enheter korrekt inför slagen. De billiga trupperna måste gå i främsta ledet och bli slaktade av kanoner, pilbågar och musköter medan ryttarna kommer från flankerna för att slå ut kanoner och bågskyttar. Att CDV försökt återskapa de stora europeiska slagen ser man också i att det är möjligt att ha 8000 enheter på slagfältet samtidigt, även om det kräver sin dator.

Multiplayer

Inget RTS-spel är komplett utan möjlighet att möta andra människor på slagfältet. I Cossacks kan man välja mellan att möta andra spelare i en ren deathmatch, precis som i andra spel. Däremot finns det också en möjlighet att spela olika historiska slag. Vad sägs om att ta rollen som Gustav II Adolf och möta general Wallenstein vid slaget om Lützen. Upp till 8 personer kan samtidigt ge sig ut på slagfältet.

Grafik och ljud

Grafiken är som i de flesta RTS-spel, ingen 3D med andra ord. Dock är det absolut inget fel på den, snarare är den riktigt bra. Alla delar av spelet är bra detaljerade och effekter som kanonrök, explosioner och bränder är lyckade. Ljudet är det heller inget fel på, musiken passar bra in i bakgrunden och trumvirvlarna samt fotstegen när din armé avancerar skapar en bra stämning över slagfältet.

Slutord

Som ni troligtvis förstått ovan så tycker jag att Cossacks – European Wars ett riktigt bra spel. Även om det är starkt inspirerat av Age of Empires så tillför det flera nya element som gör det relativt unikt. För oss européer är det ännu mer intressant med tanke på att man både kan läsa om och utspela slagen i vår historia

Spelet var faktiskt nära att bli ett av de få jag ger en femma, men tyvärr så finns det en del minus som drar ner betyget. Bland annat så är den obefintliga AI:n ett av dessa. Dock så skall det enligt rykten släppas en patch som kraftigt skall förbättra AI:n. Spelet får en fyra och är ett måste för alla Age of the Empires fantaster och de som letar efter att bra strategispel.

Testat på:

Pentium III 933MHz
256MB RAM
Geforce2 GTS 32MB
Windows 2000