Plötsligt bryts tystnaden av ett skriande ljud. En bil kommer halvt flygande runt det bortre hörnet av kvarteret och dess starka lyktor bländar alla som häpnade lyft blicken för att se vad som förde sådant oväsen. Fordonet kör snabbt fram mot entrén till lönnkrogen och väl där så vevas båda rutorna på höger sida ned. Två blänkande gevärspipor sticks ut varpå ett par skott smäller av och skapar ett eko mellan husväggarna som hänger kvar en bra stund. Bilen ger sig med hisnande fart iväg därifrån och kvar ligger två döda kroppar utanför klubben. En ny gangster är i stan...

På edra platser...

Gangsters, Gangsters, Gangsters. Frågan är inte vad jag ska berätta om utan snarare var jag ska börja. Aldrig tidigare har jag ett spel som tyder på sådant nytänkande och sådant optimerande som med Gangsters 2. Om du spelat det något långtråkiga Gangsters så kommer du att märka skillnaderna mellan de två otroligt lätt. I det första spelet i Gangsters-serien var du tvungen att planera i början av dagen vad dina Gangsters skulle göra. När dina karaktärer utfört alla sina uppdrag så återvända han till kontoret där han stannade tills dagen var slut. Inte alltför sällan resulterade detta i att man planerade fel och Gangstrarna förblev sittande hela dagen utan att utföra alls särskilt mycket arbete. I Gangsters 2 är kontrollen helt flyttad till realtidsläge.

Storyn i spelet är fullkomligt linjär. Varje uppdrag har en viss tidsgräns, oftast på ett par dagar, innan någon händelse inträffar som till exempel att gangstern som du ska döda lämnar staden. Därför kan du inte spela spelet hur långsamt som helst, utan du måste ta över stadsdelar och viktiga områden snabbt utan pardon. Hur gör man då detta? Med muskler så klart!

Den järnhand du styr staden med utgår från dina gangsters. Du har mellan en och åtta gangsters. Men för att slagkraftigheten ska öka ytterligare kan också varje gangster ha upp till fyra stycken gorillor, eller "muscles" som de i spelet kallas. På detta sätt bildas små grupperingar om maximalt fem personer som du kontrollerar. Dina gorillor kan du dock inte kontrollera individuellt, de följer bara sin ledargangster och gör precis som honom eller henne.

Mycket lättare

Något som irriterade mig kraftigt i det här spelets föregångare var att det fanns så otroligt många valmöjligheter. Kidnappning, tortyr, utpressning, vandalism, mutor, ja näst intill allt gick att göra. Till slut blev det så många valmöjligheter att man tröttnade...

I Gangsters 2 har man åtgärdat detta på ett smidigt sätt, nämligen genom att ta bort alla onödiga valmöjligheter. Numera kan du antingen attackera motståndarens affärer eller döda affärsinnehavaren. Medan det sistnämnda är något effektivare så gör det också att stadens polismän i sinom tid kommer få ett alltjämt ökande intresse att se dig bakom galler. När du väl attackerat eller avlivat affärsinnehavaren kan du snabbt och lätt ta över affären varpå området runt den blir ditt territorium istället för motståndarens.

Skydda dina territoriala gränser!

Nyckeln till framgång i Gangsters 2 är inte att ha den snyggaste och starkaste gangstern. Snarare är det att kontrollera så mycket av staden som möjligt. I början av varje uppdrag har du endast kontroll över en liten inskränkt del av staden, något som ger dig många valmöjligheter men inte så mycket kapacitet.

För att hävda mark gör man precis som jag ovan skrev, man tar över motståndarens affärer. I spelets kartläge visas tydligt vem som kontrollerar vilket område och kontrollen innebär också ett slags radarläge. Så fort en fiendegangster överskrider gränsen till ditt territorium så syns det på din karta. Då är det dags att hoppa in i första bästa Roadster med en gangstertrupp och likvidera den stackaren!

Alla strategispel måste ha någon sorts resurshantering som man bitvis måste snåla med. I Gangsters 2 är det kanske inte alltför förvånande pengar man leker med, pengar som behövs till bilar, vapen, gangsters, gorillor, löner och en massa mer. Som tur är har man alltid en lojal revisor som håller koll på exakt hur många dollar du tjänar i timmen och exakt hur många dollar du gör av med. Blir utgifterna större än inkomsterna så är det dags att börja banta!

Sprit ger stålar

Det finns två sätt att få tag på de gröna lappar som gör ditt övertagande av staden möjligt. Det första är genom lagliga affärer. Dessa små butiker ligger utspridda i princip över hela staden, och allt du behöver göra är att köpa eller ta över dem. Varje butik ger dig en ringa summa i timmen, men långt ifrån tillräckligt om du har höga förväntningar på dig ? bepansrade bilar är inte precis billiga!

Det alternativa sättet, och det bästa sättet för att få in snabba stålar, är att sätta igång illegala hålor. Dessa huserar i skydd av en legal affär med håvar in långt mycket mer pengar än vad deras lagliga varianter gör. Alla som har läst om ?The Age of Prohibition? vet vad en speakeasy är. Under den tid då det fanns som mest gangsters i USA så fanns ett förbud mot förtärande av alkohol. Detta var orsaken till att maffiafamiljerna som tillverkade spriten tjänade mer pengar än någonsin tidigare. Folk gick till lönnkrogar, speakeasys, för att få sig en sup, och polisen stod maktlös mot de arméer som dåtidens maffia med sina enorma resurser kunde anställa.

I Gangsters 2 kan du självklart starta dina egna speakeasys. Men det är inte riktigt så lätt. För att kunna servera sprit måste du också få den från någonstans. Därför kan det vara passande att starta ett bryggeri och ett destilleri. När du väl har en massa sprit kan du lika gärna grunda ett casino, en spelhåla, en illegal boxningsklubb eller kanske ett illegalt lotteri? Möjligheterna är näst intill gränslösa och det krävs inte alls särskilt mycket ansträngning för att få ihop en spritkedja i symbios med stadens invånare. Snart rullar pengarna in och du kan gotta dig i fler vapen, fler gorillor och snabbare bilar!

Kartläget ger överblick

Rent grafiskt sett finns två sätt att spela spelet, båda i realtid. Antingen spelar du i 3D-läge och ser då byggnader, personer, bilar och annat snett ovanifrån. Problemet med detta läge är att det tenderar att bli något rörigt efter ett tag då många byggnader är lika varandra.

Det andra läget är kartläget. I detta färgas en karta över staden delvis med grönt eller gult, beroende på om det är du eller din fiende som kontrollerar området. Du ser allt rakt ovanifrån, alla bilar blir fyrkanter och alla människor blir gröna, gråa eller gula prickar. Vill du ha en bra överblick så är det kartläget du ska använda och bytet mellan de två lägena är enkelt så länge du har ett mushjul.

Rent överlag är spelet snyggt, om detta råder ingen tvekan. Att det dessutom inte hackar det minsta på min dator är också det ett gott tecken. Hothouse Creations har lyckats göra en grafikmotor där den grafiska kvaliteten kan bantas rejält, men många datorer kommer med lätthet klara maxläget.

Up yours Al Capone

Det var ett tag sedan jag spelade ett spel jag verkligen fastnade vid. Det är svårt att slita sig från Gangsters 2, så svårt att jag missat diverse måltider, fotbollsmatcher och möten på grund av det. När du väl börjat spela och förstått grunderna i spelet så går allt som på en räls. Inga klurigheter, bara ren maffiakänsla rakt igenom. Men faktumet kvarstår att Gangsters 2 är väldigt bantat på funktioner. Jag vill kunna kidnappa och utpressa folk, jag vill kunna muta irriterande reportrar och jag vill definitivt kunna tillfångata och tortera motståndarens gangsters! Men men, jag får väl nöja mig med att dansa i deras blod på trottoaren medan sorlet från min lönnkrog på hörnet fortsätter...

Testat på:

Pentium III 800MHz
256MB RAM
Geforce 2 GTS 64MB
Windows 2000 Pro