Det Pokémon-artade Temtem har gått från hyllat till utskällt. Och snart vidtar utvecklaren Crema åtgärder i ett försök att mildra den massiva kritik som spelet fått den senaste tiden.

En sådan punkt gäller mikrotransaktioner och intäktsmodeller. Det kommer skrotas i nästa stora patch, version 1.7, som släpps i början av juni, skriver utvecklaren i ett långt öppet brev om läget för spelet. Med den menar man att man uppfyllt många av de löften man gav när projektet lades upp på Kickstarter 2018. Senare kommer version 1.8, vilket blir den sista stora innehållsuppdateringen. Något offline-läge blir det inte tal om, men man lovar att man kommer hålla löftet om "alltid tillhandahålla ett sätt att spela Temtem."

Temtem släpptes hösten 2022 efter ett par år i early access. Steam-spelarna har överlag varit väldigt positiva (83 procent upptummar när detta skrivs), men de senaste 30 dagarna är bara 26 procent positiva. Kritiken gäller mikrotransaktioner och ekonomisystem, MMO-ambitioner, bristen på offline-läge med mera.