Spelårets mest efterlängtade spel heter Star Wars Outlaws, enligt FZ-läsarna. Därmed är det förstås hög tid att bena ut allt vi hittills fått veta om det svenskutvecklade rymdäventyret.

När släpps Star Wars Outlaws?

Den 30 augusti 2024 är det dags! Det avslöjades i en story-trailer (nedan) som släpptes på vårkanten 2024.

Releasen sker tidigare än uppgiften "sent 2024", men det påståendet togs å andra sidan tillbaka. Men det står klart att spehösten 2024 inleds av ett tungt namn från Massive och Ubisoft.

Vilka format släpps det till?

Pc, PS5 och Xbox Series X|S. Old-gen får finna sig i att vara frånsprungen.

Ge mig trailers!

Självklart! Du får två tre: två som släpptes med tätt intervall sommaren 2023, och en från april 2024. En filmisk trailer som satte tonen för rymdäventyret, där det tydligt framgår att det blir ett "scoundrel"-spel snarare än ett jedi-sådant. Andra trailern är en gameplay-genomgång och därmed klart mer intressant. Här får vi se prov på smygande, blaster-strider, en speeder-färd i en öppen värld, dialogval och rymdaction. Alltsammans i en lång sammanhängade gameplay-demonstration. Och i tredje trailern får vi ett smakprov på berättelsen och karaktärerna.

Vad handlar Star Wars Outlaws om?

Vi spelar som Kay Vess, en småtjuv med mycket hjärta och smort munläder (Han Solo-vibbarna är tydliga) som "söker efter frihet och chansen till ett nytt liv". För att nå sina mål tar hon sig an den största stöten någonsin i Outer Rim. Hon kommer förstås fly från imperiet, men också brottssyndikat och sitt eget förflutna. Vid sin sida har hon en bedårande liten merqaal, Nix, som förmodligen kommer välta internet med sina stora snälla ögon. Dessutom hänger den obligatoriska Star Wars-droiden på. ND-5 har härdats i klonkrigen.

Kay och ND-5 är partners in crime.

Var finns spelet på Star Wars tidslinje?

"Äger rum mellan Rymdimperiet slår tillbaka och Jedins återkomst"

Star Wars Outlaws äger rum mellan 80-talsfilmerna Rymdimperiet slår tillbaka och Jedins återkomst, det vill säga mellan del fem och sex. Vi hamnar alltså i tiden kring den infekterade konflikten mellan det galaktiska imperiet och rebellerna. Definitivt en era som ger mersmak, men som också väcker många minnen och som vi sett mycket av. Vilka tidigare okända sidor får chansen att skina nu?

Vilka himlakroppar besöker vi?

Gammalt och nytt tycks vara melodin för planeterna och månarna vi reser till i spelet.

  • Tatooine – Det var den första Star Wars-planeten vi såg, och det är alltjämt den mest ikoniska. Anakin kanske inte gillar sand, men det gör vi. Vi kommer att få slå oss ihop med ökända Jabba the Hutt och Massive frestar med att hela planeten kan utforskas.

  • Toshara – En ny planet skräddarsydd för Outlaws. Eller rättare sagt: en måne. En karg plats där imperiet styr och där brottsligheten frodas.

  • Akiva – Känd från romanen Aftermath, men nu får vi se den i sin fulla djungelprakt. Under klonkrigen konstruerades en droid-fabrik under planetens yta. I tiden för spelet styr imperiet indirekt över planeten och huvudstaden Myrra genom dess regering.

  • Cantonica – Mer sand! Men framför allt känd i Star Wars-kretsar för kasinot som spelade en roll i The Last Jedi. Detta är definitivt ett tillhåll för de rika och mäktiga, och lär därmed skilja sig tydligt från mer vindpinade Tatooine.

  • Kijimi – Också känd från uppföljartrilogin, i det här fallet The Rise of Skywalker. En planet som då sprängdes i tusen bitar men som ganska många år tidigare mår gott. Eller ja, så gott en bister, bergig, mörk värld kan må. Historiskt sett har det religiösa sällskapet Dai Bendu styrt men det återstår att se i vilket skick vi hittar planeten i nu.

Känd från film: Kijimi.

Ett open world-spel – men inte FÖR stort

Det råder ingen tvekan om att Massive gör ett open world-actionäventyr à la Ubisoft. Det är ett recept som sitter i deras ryggmärg efter oräkneliga titlar: Assassin's Creed, The Division, Far Cry och så vidare. Häri ligger mycket rutin – men också vissa risker.

"Ett open world-actionäventyr à la Ubisoft"

Det finns trots allt en risk att Star Wars Outlaws blir ett stort, uppblåst pekoral strösslat med trötta open world-sysslor. Detta är ett hörn Ubisoft målat in sig i, men de har svar på tal. Det är inte ett jättespel på 200-300 timmar som "inte går att klara". Julian Gerighty har berättat att spelet är "hanterbart" och att det är skapat med berättelsen i främsta rummet.

Så! Hur spelas Star Wars Outlaws?

Allt ska med. Det är känslan man får när man dyker ner i Star Wars Outlaws godispåse med gameplay. Smygande, närstrider, cover-skjutande, rymdresande och "pewpew:ande" samtidigt som du rattar din speeder bike över öppna landskap. Allt i tredjeperson. Dialogerna har olika val, även om detta inte påverkar berättelsen i stort. En sak ska understrykas: Kay är mer Han Solo än Luke Skywalker. Det innebär att ljussablar inte är hennes melodi. Blastern är hennes vän – men som synes har Kay ganska många ess i sin rockärm.

Låt oss summera: detta är en Star Wars-fantasi i allmänhet och en Han Solo-fantasi i synnerhet med sci-fi-action i rymden, med blastern och kanske även tungan som primära vapen.

Efterlyst! Ett GTA i rymden?

Star Wars Outlaws går ut på att utföra mer eller mindre olagliga handlingar är det logiskt att du kan bli efterlyst. Du kommer garanterat märka det då ett stort "wanted" flashar över skärmen varpå jakten på dig tar vid, och du i din tur tar upp jakten på frihet. Det är oklart hur mycket kaos som kan uppstå men vi räknar med att vi tvingas skjuta oss ur situationer.

Det finns även system för ditt rykte. Galaxen är fylld av olika grupper du kan jobba med eller mot, och beroende på ditt rykte blir det exempelvis enklare att ta sig in på vissa platser.

Räkna med att få se och höra mer från Star Wars Outlaws under sommaren, inte minst under Ubisoft Forward-sändningen den 10 juni. Mer om den och spelsommaren 2024 här.