Machine Games, grundat av folk från Uppsala-studion Starbreeze, har nu varit en del av Bethesda i tio år och i samband med detta jubileum fick vi möjlighet att ställa ett gäng frågor. De kunde inte svara på detaljer kring det färska uppköpet av Microsoft så istället fokuserade vi på hur spelbranschen har utvecklats det senaste decenniet, vad de hade gjort annorlunda om New Order hade släppts idag och vad next-gen kommer att innebära för dem. Alla frågor besvarades av Jerk Gustafsson, executive producer, som ni bland annat fick möta i vår videoserie om studion.

Vilka tycker ni är de största förändringarna i spelbranschen de senaste tio åren?

"vi ser redan nu att det finns en framtid också för story-drivna enspelarspel"

Den stora förändringen tror jag främst är hur målgruppen har expanderats i takt med att sociala och mobila plattformar har tagit en allt större del av marknaden. Spel har verkligen blivit lättillgängligt och spelarbasen har i och med det ökat markant. Gratisspel med mikrotransaktioner har underlättat tillgängligheten, men även prenumerationstjänster som Xbox Game Pass och Playstation Now kommer fortsätta växa med fler spelare och allt större kataloger. Därtill kommer det passiva medverkandet, som verkligen har exploderat med populära streamers och e-sportens tillväxt. Det senare har oroat oss med tanke på det växande antal som väljer att konsumera spel på kanaler som exempelvis Youtube snarare än att köpa och spela dem själva, men prenumerationstjänster som de ovan nämnda har stillat denna oro och vi ser redan nu att det finns en framtid också för story-drivna enspelarspel.

Har ni behövt förändra hur ni gör spel till följd av dessa eventuella förändringar?

Ja, även om vi kommer att fortsätta utveckla den typ av spel vi tidigare har släppt så kommer vi att anpassa framtida spel för dessa nya tider. Det kan ske på lite olika sätt, men eftersom målgruppen har blivit så pass mycket större kommer vi också göra våra spel mer lättillgängliga genom fler inställningar och val som ger spelare bättre möjligheter att skapa en upplevelse som är anpassad för just dem.

Wolfenstein: The New Order släpptes också till Xbox 360/Playstation 3-generationen. Om det hade släppts idag, hade det varit annorlunda på något sätt?

"en mer konsekvent och bättre helhetsupplevelse"

Som studio har vi alltid haft stort fokus på den visuella kvaliteten. Det i kombination med idTech, den väldigt renderingsfokuserade spelmotor vi använder och bidrar till att utveckla, gör att vi alltid pressar riktad hårdvara maximalt. Det är nog främst där skillnaderna skulle ligga, bättre visuell kvalitet, högre upplösning och prestanda överlag. Klivet vi har tagit från förrenderade mellansekvenser till realtidssekvenser skulle även det ha bidragit till en mer konsekvent och bättre helhetsupplevelse.

Tung, snygg action har blivit Machine Games signum.

Vad skulle ni säga ingår i den speciella Machine Games-såsen som ni smaksätter era projekt med?

Jag hör ofta gamla kollegor säga att det verkligen märks att våra spel kommer från oss, vilket jag skulle säga går tillbaka till den formel vi skapade med det första Chronicles of Riddick-spelet under vår tid på Starbreeze. Hur vi i det spelet blandade olika spelmoment med både passiva och interaktiva narrativa scener skapade en god balans och därmed en upplevelse som hela tiden driver intresset och spelaren framåt. Det är väl egentligen det som alltid har varit vår drivkraft, hur spelare upplever spelet i dess helhet snarare än fokus på enskilda features.

Tror ni att det senaste halvårets särskilda omständigheter kommer att förändra hur ni arbetar i framtiden?

"Spelbranschen har alltid varit en bransch som genomgår stora förändringar"

Ja, det tror jag. Spelbranschen har alltid varit en bransch som genomgår stora förändringar över kort tid och vi som utvecklare behöver alltid vara väldigt aktiva och effektiva i vårt sätt att anpassa oss till förändringar. Detta gäller även i situationer som denna coronapandemi. Vår IT-avdelning och de fantastiska killar som jobbar där var verkligen effektiva när beslutet om att arbeta hemifrån och lämna kontoret väl togs. I stort sett hela MachineGames arbetade hemifrån inom loppet av ett par dagar. Jag skulle säga att vi i stort sett kan sköta vår dagliga verksamhet hemifrån, men vi påverkas negativt av att inte ha möjlighet till möten i person och de alltid så värdefulla ”korridorssnacken”. Till det kommer såklart den sociala aspekten som är olika påfrestande för olika personer. Vad det kommer att leda till i framtiden är svårt att svara på, men indikationer visar på att vi med all sannolikhet kommer vara mer flexibla i möjligheten för våra anställda att kombinera kontorsarbete med hemarbete.

En brutal scen alla som spelat New Order minns

Med nya konsoler på gång - vad är de största tekniska landvinningarna vi kommer se de kommande tio åren?

"Det finns en ganska stor chans att det vi nu ser är den sista generationen konsoler"

Det finns en ganska stor chans att det vi nu ser är den sista generationen konsoler och att den bifogade hårdvaran i framtiden kommer bestå av främst spelkontroller och datorskärm eller TV. Vi kommer att kunna spela via molnbaserade streaming tjänster från i stort sett vart som helst i världen närsomhelst. Men, ett decennium är en väldigt lång tid, speciellt i en så pass teknikfokuserad bransch som vår, och att förutspå vad som kommer ske är inte direkt enkelt även om vi definitivt kommer se tjänster som de nämnda ovan driva en stor del av utvecklingen framöver.

Hur kommer dessa att påverka spelen?

Redan nu med kommande konsoler hoppas vi att SSD-enheterna kan bidra till i det närmaste obefintliga laddningstider. För att slippa avbrott i våra upplevelser har vi tidigare jobbat en hel del med förrenderade filmsekvenser för att undvika extra skärmar och väntetid, men med framtidens teknik kan vi med all sannolikhet undvika det och fokusera helt och hållet på realtidsscener. Detta kan låta obetydligt, men det påverkar spelupplevelsen en hel del, framförallt om man tar med i beräkningarna omstart vid förlorad hälsa (död) då bestraffningen inte blir lika påtaglig om man startar om och får ett nytt försök inom några bildrutor snarare än att få vänta i tider som kan pågå närmare minuten.

Vad skulle du vilja se från Machine Games de kommande tio åren - mer Wolfenstein eller något helt annat?