Tretton år efter att Crysis brottade ner allt i hårdvaruväg slår Crytek till igen med en ray-tracing-dopad nyversion vid namn Crysis Remastered.

Ray-tracing är en teknik som kan göra underverk med ljussättning, men som främst är känd för att vara brutalt krävande. Så att trycka in det i den legendariskt tungdrivna shootern känns självklart.

Och nog är Crysis Remastered krävande, både med och utan ray-tracing. Men även om det lockar med uppfräschad grafik ser det inte överdrivet vackert ut nuförtiden, med gamla animationer och annat som skvallrar om hög ålder.

Vi fick låna ett Geforce RTX 3080-grafikkort från Sweclockers, och tillsammans med en Intel Core I9-10900K-processor och testde vi med allt maaxat. "Can it run Crysis?" som grafikläget kallas. Skoj. Testet är gjort i upplösningarna 4K och 1440p med all grafik maxad, förutom ray-tracing som körts antingen på max (det finns flera nivåer) eller avslaget. Och så här gick det:

Inställningar

Crysis Remastered

Crysis

4K, RTX on

38,6 bilder/sekund

-

4K, RTX off

63,4 bilder/sekund

90,0 bilder/sekund

1440p, RTX on

63,7 bilder/sekund

-

1440p, RTX off

101 bilder/sekund

-

Som synes gör ray-tracing det den är bäst på: sänker prestandan avsevärt. Men också med ray-tracing avslaget är Crysis Remastered väldigt krävande. Det finns även ett par lägen med mindre krävande ray-tracing att använda om maxläget blir för tungt, och givetvis går det att fintrimma andra inställningar för att få bättre flyt. Värt att notera är att testdatorn bara orkar pressa ur sig 90 bilder i sekunden i original-Crysis i 4K med allt maxat.

Crysis Remastered släpptes i dag till pc (Epic Store), PS4 och Xbox One.

Testdator:
Geforce RTX 3080
Intel Core I9-10900K
32 GB RAM
Drivrutinsversion: 456.38