Marvel’s Avengers var ganska efterlängtat när det till slut visades upp under E3 2019, men både den inledande ”filmiska trailern” och den efterföljande gameplay-demonstrationen fick ett ganska svalt mottagande bland fansen.

Den främsta elefanten i rummet var givetvis rösterna och hur de välkända hjältarna såg ut, eftersom förlagan inte är de Marvel-filmer som pumpats ut under de senaste åren. Och nu när jag lirat några timmar av det kommande betatestet så kan jag säga: ja, visst skaver det lite när man har det ikoniska skådespelet från giganter som Chris Evans, Scarlett Johanson och Robert Downey Jr. färskt i minnet.

Men det hade nog skavt ännu mer om de försökt komma så nära filmversionerna som möjligt, snarare än att ha detta distinkta avstånd till dem. Alla har nog upplevt dissonansen när en Darth Vader som ser perfekt ut på ytan väser ut något som visserligen påminner om Sith-gubbens faktiska röst, men inte kommer i närheten av James Earl Jones original, och jag tycker ändå att man lyckas undvika det i Marvel’s Avengers.

Det här är helt enkelt inte hjältarna från Marvel-filmerna, utan helt andra versioner av dem. Det känns konstigt i början, men Nolan North & Co ger oss stabila tolkningar, och efter ett par timmar känner jag att jag accepterat dessa versioner av Avengers-medlemmarna. Det är ett separat universum, och lyckas man acceptera det så är det inget som behöver göra spelet sämre.

"I striderna hamrar man mest på knappar."

Tyvärr är det mycket annat med spelet som inte klickar, och främst är det gameplayet som känns föråldrat och förenklat. I striderna hamrar man mest på knappar för att långsamt ta kål på anonyma robotfiender och soldater som i många fall har alldeles för mycket hälsa, och som ofta kommer i vågor under utdragna strider. Utanför bosstriderna saknas dessutom ordentlig "oumph" i attackerna, och det känns som att jag slår rakt igenom fienderna.

Alldeles för lite av spelets ”svårighet” består av att ha bra tajming, sikta bra eller använda någon form av taktik; istället verkar det hänga på att ha levlat sin karaktär till rätt nivå och att ha utrustning som ”Minskar köldskada med 2,5 %” om uppdragsskärmen har skvallrat om att fienderna kommer att använda sig av köldbaserade vapen.

Det finns nämligen utrustning att hitta och uppgradera, men den gör lite för att påverka gameplayet på ett märkbart sätt, utan ändrar mest de osynliga siffror som modifierar hur mycket skada man ger och tar. Det är ett Games as a Service-spel, och det är lite för tydligt. Det känns mest konstigt att som superhjälte i ett actionspel springa runt och leta efter ett par handskar som låter mig göra 2 % mer i skada. Utrustningen påverkar heller inte utseendet på ens karaktärer, utan det sköts helt separat i form av kompletta kostymer som kan köpas eller låsas upp (och inte kombineras).

"Det är ett Games as a Service-spel."

Att det är jakten på ny utrustning samt material för att uppgradera den som ska agera grund åt spelarnas önskan att nöta multiplayer-uppdrag står klart, men jag har svårt att se att denna loot-jakt kommer att vara en tillräcklig morot för att hålla kvar spelarna.

Det är lyckligtvis betydligt roligare att uppgradera sin karaktärs förmågor med hjälp av en serie mindre färdighetsträd, som bland annat kan ge dig nya combo-attacker eller uppgradera specialförmågor. En rolig detalj som är relaterad till detta är att AI-styrda hjältar som du har med dig i spelets multiplayer-lägen (vid brist på mänskliga spelare) använder specifikt de förmågor som du låst upp för dem, vilket uppmuntrar en att spela som olika hjältar, eftersom de bara går upp i level om du faktiskt spelar som dem.

Detta tillsammans med det faktum att de olika hjältarna är så pass olika är nog istället vad som kommer få spelare att fortsätta lira Marvel’s Avengers . Hulken är en pansarvagn på två ben som kan grabba tag i fiender och använda dem som vapen; Black Widow är smidig och kan avbryta fiendens attacker; Iron Man regerar i luften och är bra på avstånd; och Kamala Khan sträcker och förstorar sina lemmar för att prygla fienderna. Med tanke på att ännu fler hjältar kommer att finnas tillgängliga när spelet släpps, och även läggas till som DLC, kan vi vänta oss gott om variation.

Strider är vad spelet handlar om till 95 %, även om man har försökt bryta upp det hela med begränsat utforskande och snitslade banor där man ska fly från explosioner och dylikt, vilket i betatestet åstadkoms genom att föra analogspaken framåt och trycka på hoppknappen ett par gånger... Det hela känns väldigt oinspirerat och, som sagt, föråldrat.

Multiplayer-delen kretsar kring två huvudsakliga lägen, där Drop Zones är kortare uppdrag med ett specifikt mål, som att döda en specifik fiende, och War Zones är längre scenarion på allt från tio minuter till två timmar som utspelar sig i öppnare miljöer. Det hela fungerar helt okej, och de har lyckats få in åtminstone lite variation i vilka mål man har, som att hålla sig i specifika områden på några kvadratmeter i ett visst antal minuter för att hacka något eller att förstöra serverhallar. Allt som oftast ska man dock bara ta sig från A till B och döda allt på vägen.

"Frameraten hänger inte alls med."

Med fyra hjältar och fiender som kutar runt så blir dock prestandaproblemen väldigt uppenbara. Grafiken funkar rent kvalitetsmässigt och karaktärsmodellerna är stundtals faktiskt riktigt bra, men bilduppdateringen hänger inte alls med och sjunker titt som tätt så lågt att spelupplevelsen blir ordentligt lidande (jag uppskattar det till under 20 fps i vissa lägen).

Det hade varit förståeligt om miljöer och effekter varit något utöver det vanliga, men det som målas upp på skärmen tycks inte rättfärdiga hur dåligt det flyter, och då kör jag ändå på ”Bäst prestanda”-läget på en PS4 Pro. Men det är ju som bekant ett betatest, och förhoppningsvis kan de få ordning på prestandan innan spelet släpps i september.

Till syvende och sist kvarstår de senaste månadernas skepsis angående Marvel's Avengers efter att jag lirat det i några timmar. Jag hade velat se mindre Games as a Service med tillhörande loot, och mer renodlat actionspel med fokus på skicklighet.

Lyckligtvis behöver ni inte lita på mina intryck eftersom betatester kommer att hållas 7-14 augusti (för de som förhandsbokat till Playstation 4), 14-16 augusti (för alla som förhandsbokat) och 21-23 augusti (öppet för alla). Är du det minsta intresserad av spelet så rekommenderar jag starkt att du deltar i något av dem.