När eftertexterna rullar i Cyberpunk 2077 är det inte säkert att du ens slutfört berättelsens huvuduppdrag. Beroende på sidouppdragen du genomför kan slutet komma till dig på ett annat vis. Detta berättar Pawel Sasko, lead quest designer, för polska Spider's Web (tack, Gamerant).

Strukturen i spelet byggdes efter lärdomarna från The Witcher 3 där man hade en stam med förgreningar. I Cyberpunk 2077 utgår man, istället för ett träd, från en slags vetevision.

So in Cyberpunk's structure we have this wheat spike, which serves as its center, the main storyline with different subplots surrounding it, which can be triggered in various ways. Those subplots allow us to do something that we have never done before – they change the main plot of the game and they are doing that in such a way that you may not even finish the main plot, but still finish the game and get a completely different epilogue than the player with a different lifepath who made different choices, met different characters and formed relationships with them.

Sasko liknar det vid "fjärilseffekten", och tillägger att Cyberpunk 2077-berättelsen definieras beroende den livsväg du väljer i början av spelet. Den förändrar dina relationer och vissa livsvägar har exklusiva uppdrag, vilket kan förändra berättelsen "drastiskt". Det låter ambitiöst.

Valet mellan Nomad, Streetkid eller Corpo är inte bara ett narrativt beslut utan även ett högst visuellt sådant. Vi har tidigare grottat ner oss i hur de tre olika typerna kan se ut.

Tillstöter inga ytterligare komplikationer släpps Cyberpunk 2077 den 19 november.