Sidouppdragen i höstens Assassin's Creed Valhalla är "närmast icke-existerande", avslöjar Darby McDevitt, narrative director, för Gamespot. Tomrummet har dock fyllts ut med annat och där vi tidigare fick konventionella sidospår ska vi här få mer spontana händelser.

Ett sådant "world event" halkade jag in på under min hands on-upplevelse handlade exempelvis om att jaga ifatt en katt, som kom att bli Eivors skeppskatt. Jag sprang även på en arg nunna, vars ilska kom sig av att jag ryckte heliga pilar ur en tron. Det återstår att se hur stor spännvidd och hur mycket djup "världshändelserna" slutligen kommer få, då jag bara skrapade på dess yta.

McDevitt menar att spontaniteten rimmar väl med berättelsens grundbult då Eivor kommit till 800-talets England som en inkräktare, och att det då hade känts märkligt om det fanns uppdragsgivare i varenda vinkel och vrå.

Efter Ubisoft Forward fick vi en halvtimmeslång gameplay-demo som visar prov på world events.